Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1289
Hei, lurer på hvor lenge man må drikke for og få abstinenser? Visst man drikker sprit fks hver dag, hvor langt tid tar det før du får abstinenser? Uker? Månder? Takk for forhånd.
Det er visstnok veldig individuelt, men om du drikker jevnt hver dag i noen måneder har jeg en sterk anelse om at kroppen din vil si fra i form av abstinenser om du slutter brått.
Hvor intense abstinenser er nok også veldig individuelt.

Det er mulig alkohol har en kindling-effekt i forhold til avhengighet. Det vil si at du fortere og fortere vil bli psykisk og fysisk avhengig desto flere abstinensperioder du har vært gjennom tidligere. Dette er spekulasjon fra min side, men det gjelder de fleste stoffer som virker sterkt på GABA

Edit: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kind...tic_withdrawal)

"Each withdrawal leads to more severe withdrawal symptoms than in previous episodes. Individuals who have had more withdrawal episodes are at an increased risk of very severe withdrawal symptoms, up to and including seizures and death. Long-term use of GABAergic-acting sedative–hypnotic drugs causes chronic GABA receptor downregulation as well as glutamate overactivity, which can lead to drug and neurotransmitter sensitization, central nervous system hyperexcitability, and excitotoxicity."
Sist endret av krystallkongen; 15. mai 2020 kl. 16:37.
Jeg drakk ca 10-12 halvlitere med stærkøl over en periode på ca 1 år hver dag pluss litt sprit og kjente ikke så mye til abstinenser da jeg slutta.
Noen får alkoholabstinenser etter russetida liksom. Så for enkelte, så er det nok med par-tre uker.

Min erfaring var at det gikk bra betydelig mye lenger. For to-tre år siden kom jeg frem til at jeg skulle prøve å ta en pause fra drikkinga. Da hadde jeg drukket et par måneder i strekk. Gikk sjokkerende bra. Hadde en del angst og sånt, men fullstendig overkommelig. Dermed drakk jeg i halvannet år til. Da gikk det IKKE så bra å skulle ha en pause. Det føltes helt umulig, selv med flere pakker valium.

Meeen når jeg tenker meg om, så hadde jeg jo rukket å bli avhengig av en to-tre stoffer til da. Vet ikke om det gjorde saken noe bedre.
Sist endret av TrippyKing; 15. mai 2020 kl. 19:40.
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er ikke så lenge siden jeg drakk 4mnd i strekk. Både øl og sprit, det var store mengder flere dager i uken, men noe alko ble det uansett vær eneste dag. Har ikke vært utrolig store pauser etter dette kjøret, max 2-3 uker, men har ikke kjent noe til abstinens uten, null sug i det heletatt. (heller at jeg fikk mere hasjsug) (ikke noe fysisk). Haha. spesielt dette, cannabis får jeg helt jævlige abstinenser av (psykisk, men er et helvette)
Trådstarter
Har drukket nesten hver dag i ca 3 uker nå. Skal det gå bra om jeg plutselig bare slutter? Vet at det er forskjellig fra person til person men de som har greia på dette, hva kan jeg forvente?
Anonym bruker
"Selvforsynt Rødmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Som det blir nevnt over her har det litt å si om du har opplevd abstinenser før. Om man drikker hver dag trenger heller ikke å være krise, så fremt det ikke er sammenhengende. Hvis man type drikker 7-8 øl hver kveld, så vil man være edru på dagtid, og går dermed ikke med konstant sammenhengende promille. Drikker du derimot også på dagtid, sliter du mer etter noen uker. Altså en konstant promille, som sjelden er under 1,0 over uker, kan smelle bra etterpå. Men ikke nødvendigvis mer enn at du får bra med angst, svette, skjelven på hendene osv. Kramper og delir kommer sjelden før du har opplevd mange slike perioder som nevnt over, og da etter en heftig og lang drikkeperiode som avsluttes brått. Da skal man helst også ha spist dårlig, og ha mangel på tiamin.
Det er veldig inviduelt. Jeg opplever ikke noe værre fysiske abstinenser enn løs mage et par dager etterpå, før jeg får i meg god næring og fiberrik mat. Småangst i 2 dager etter slutt. Det er hvis jeg har vært på fylla (12 halvlitere øl) i ca 1 uke på rad.
Har også drukket i lengre strekk, men kun de sakke abstinensene.

Hvis du er usikker på om du slal få noen av de mer alvorlige abstinensene ville jeg hatt noe benzo eller en six-pack backup på lager, bare i tilfelle.