Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3942
Halla,

Lurer litt på hva som må ligge til grunne for å søke benådning?
Må man ha advokat for å gjøre det?
Kan man søke for uansett straff?
Hvem kan søke?

Noen med erfaring på dette temaet?

Har lest litt på nett, men finner ikke så mye om det
Sitat av Ftwig2n87 Vis innlegg
Halla,
Vis hele sitatet...
Hei.
Sitat av Ftwig2n87 Vis innlegg
Lurer litt på hva som må ligge til grunne for å søke benådning?
Vis hele sitatet...
For å søke? Rettskraftig dom. For å få benådning innvilget? "Ekstraordinære omstendigheter". Og hva er så det? Noe som er tilstrekkelig spesielt til at Kongen i statsråd velger å ta affære. Dersom du skulle lure har "kongen i statsråd" veldig lite å gjøre med den gamle mannen som holder tale på nyttårsaften å gjøre, og veldig mye å gjøre med regjeringen. All relevant informasjon finner du egentlig her.
Sitat av Ftwig2n87 Vis innlegg
Må man ha advokat for å gjøre det?
Vis hele sitatet...
Ikke formelt for sende inn søknaden, nei. Men det kan sikkert være en fordel å forhøre seg med en først.

Sitat av Ftwig2n87 Vis innlegg
Kan man søke for uansett straff?
Vis hele sitatet...
Ja, men dersom straffen er triviell er det ingen vits.
Sitat av Ftwig2n87 Vis innlegg
Hvem kan søke?
Vis hele sitatet...
Alle som er domfelt for en forbrytelse, men som ennå ikke har fått straffen fullbyrdet. Dersom du allerede har påbegynt soningen kan du søke om benådning for resten av straffen.

Bemerk at benådning ikke tilsidesetter dommen. Du er fortsatt ansett som skyldig. Det er bare straffen du slipper. Dersom du skulle få en sak gjenopptatt og blitt erklært uskyldig er det noe helt annet.

Sitat av Ftwig2n87 Vis innlegg
Noen med erfaring på dette temaet?
Vis hele sitatet...
Arne Treholt og Frederic Hauge.

Sitat av Ftwig2n87 Vis innlegg
Har lest litt på nett, men finner ikke så mye om det
Vis hele sitatet...
Vel, nå har du fått en lenke til.
Sist endret av Myoxocephalus; 22. februar 2020 kl. 14:07.
Ohlalaa, takk for input =) bare å ringe advokat i morgen da..!



Men triviell aner jeg ik hva betyr.. Hehe
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Tror du virkelig kongen kommer til å gjøre noe med saken din???

Og hva gjelder saken
Vis hele sitatet...

Leste du i det hele tatt hva Myoxocephalus sa?
Kongen har fint lite med slikt å gjøre. Synes foresten komentaren din var spydig.


TS, Trivielt betyr noe som er alminnelig eller ordinært, altså småkrimminelt feks.
Sist endret av Eyeamare; 18. februar 2020 kl. 17:18.
Det er også verdt å merke seg at frifinnelse og benådning er to forskjellige ting.
Man kan benådes selv om mann beviselig har gjort noe straffbart.

En frifinnelse er å si at det ikke finnes grunnlag for å straffe deg på noe måte for et eller flere forhold.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ftwig2n87 Vis innlegg
Ohlalaa, takk for input =) bare å ringe advokat i morgen da..!
Vis hele sitatet...
Du kan strengt tatt spare deg for å søke, med mindre det har skjedd eksepsjonelle ting som vart kjent etter at dommen fall. T.d. om du har fått kreft, og har kort tid igjen å leve.

At det er upraktisk for deg å sone, eller andre ting som var kjent når dommen vart avsagt, er ikkje nok.
Har du lyst til å kort fortelle om hva som har hendt, hva du har blitt dømt for og hvorfor du skal søke om benåding? Ble litt interessert jeg nå
Sist endret av sudo; 19. februar 2020 kl. 02:32.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Fiyah Vis innlegg
Har du lyst til å kort fortelle om hva som har hendt, hva du har blitt dømt for og hvorfor du skal søke om benåding? Ble litt interessert jeg nå
Vis hele sitatet...
Hehe.. Kjørte i cannabisrus, 1,7 i promille aner ikke hvordan de kan regne ut det men...
Ønsker å søke fordi den dagen det hendte så gravla jeg mannen min. Eller det var jeg som måtte senke han ned i urne fordi ingen andre gjorde det. Fikk meg en mental knekk.. Røyka en joint etterpå for å roe meg ned og ble tatt i kontroll. Max uflaks
Sist endret av Ftwig2n87; 26. februar 2020 kl. 15:47.
Sitat av Ftwig2n87 Vis innlegg
Hehe.. Kjørte i cannabisrus, 1,7 i promille aner ikke hvordan de kan regne ut det men...
Ønsker å søke fordi den dagen det hendte så gravla jeg mannen min. Eller det var jeg som måtte senke han ned i urne fordi ingen andre gjorde det. Fikk meg en mental knekk.. Røyka en joint etterpå for å roe meg ned og ble tatt i kontroll. Max uflaks
Vis hele sitatet...
Kondolerer, leit å høre. Dessverre er ikke hverken dom, eller omstendighetene rundt noe som skulle tilsi at du får benådning. Les gjerne litt om de få tilfeller dette har skjedd tidligere i Norgeshistorien. Som flere har vært inne på tidligere er dette tilfeller som er helt eksepsjonelle. Benådning er ikke noe som er relevant for 99,99 prosent av tilfellene der en dom har falt i norske rettssaker. En litt banal sammenligning, men vil tro det er flere som blir «slått til ridder» en det er folk som blir benådet i løpet av et århundre.

Sitat av morgenstern Vis innlegg
Kondolerer, leit å høre. Dessverre er ikke hverken dom, eller omstendighetene rundt noe som skulle tilsi at du får benådning. Les gjerne litt om de få tilfeller dette har skjedd tidligere i Norgeshistorien. Som flere har vært inne på tidligere er dette tilfeller som er helt eksepsjonelle. Benådning er ikke noe som er relevant for 99,99 prosent av tilfellene der en dom har falt i norske rettssaker. En litt banal sammenligning, men vil tro det er flere som blir «slått til ridder» en det er folk som blir benådet i løpet av et århundre.
Vis hele sitatet...
Var litt rask på avtrekkeren her. Du kan få benådning pga. Helsetilstand, men dette er ikke særlig vanlig. 0,5% av fengselsdommer ble benådet i 2001. Vil tro både liten strafferamme og at du ikke har en sterkt redusert helse er faktorer som taler i mot at din sak blir innvilget. Ville tatt kontakt med advokat, da har du i alle fall forsøkt. Lykke til!
Sist endret av morgenstern; 26. februar 2020 kl. 18:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av morgenstern Vis innlegg
Kondolerer, leit å høre. Dessverre er ikke hverken dom, eller omstendighetene rundt noe som skulle tilsi at du får benådning. Les gjerne litt om de få tilfeller dette har skjedd tidligere i Norgeshistorien. Som flere har vært inne på tidligere er dette tilfeller som er helt eksepsjonelle. Benådning er ikke noe som er relevant for 99,99 prosent av tilfellene der en dom har falt i norske rettssaker. En litt banal sammenligning, men vil tro det er flere som blir «slått til ridder» en det er folk som blir benådet i løpet av et århundre.



Var litt rask på avtrekkeren her. Du kan få benådning pga. Helsetilstand, men dette er ikke særlig vanlig. 0,5% av fengselsdommer ble benådet i 2001. Vil tro både liten strafferamme og at du ikke har en sterkt redusert helse er faktorer som taler i mot at din sak blir innvilget. Ville tatt kontakt med advokat, da har du i alle fall forsøkt. Lykke til!
Vis hele sitatet...

Takk<3 har kontaktet advokat. Men det blir heller elektronisk kontroll (fotlenke).. Er ok det å så da blir det jobb i frivillig organisasjon
Benådning er særdeles vanskelig å få, og gjelder for alvorlige helsemessige forhold som ikke kom frem i retten eller har inntruffet etter dom. Desverre er ikke ditt tilfelle noe som oppnår vilkårene for benådning, men det burde kommet frem i retten og forsvarer burde bedt om at retten tok den informasjonen med i sin avgjørelse for straffeutmåling.

Kondolerer så mye. Jeg håper ikke straffen blir en for stor tilleggsbelastning for deg, å miste noen så nært er forferdelig og du har min dypeste medfølelse.