Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2992
I går gikk programmet "Skavlan" på SVT1 i Sverige, hvor bla. Jens Stoltenberg og den svenske komikeren Özz Nûje var gjester.

I den svenske versjonen kan man høre Nûje snakke om FrP, og deres syn på innvandrere. Selv om Nûje er kritisk, vil jeg absolutt påstå at han er saklig og rettferdig i sine resonnementer. Klippet som ble sensurert kan dere se her. Hva mener dere?

Jeg mener at det er svært betenkelig at NRK sensurerer dette. Nûje har jo definitivt gode poenger, og det kan virke som om at FrP skal skånes for uheldige koblinger til partiet som deres egne medlemmer og representanter har skapt.
Minner meg litt om sutrekoppen, Timbuktu.
Å deportere en kriminell gruppering er ikke rasistisk, og jeg syns derfor kritikken hans ikke blir så sakelig, og jeg blir derfor ikke plaget over at Nrk "sensurer" det.

Hadde det vært et kritikk om noe ulovlig, eller lyssky aktiviteter Norge drev med, som ble sensurert, da hadde jeg reagert.
Vil ikke akkurat si at Nrk sensurerte ham. De beskyttet ham mer mot sin egen uvitenhet siden han ikke kjenner forholdene godt nok til å kunne si hvorfor partiene ønsker denne løsningen.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Synes heller de burde sensurert hele karen da han stort sett bare snakket piss og dreit seg selv ut...
"Dere vil massedeportere romfolk. Om ikke det er rasisme, hva er rasisme?" stoppa der. Glad vi ble skånet for pinlig retardation. Verste typen menneske jeg vet om det der, stort ego og skikkelig overbevist om bullshiten sin, men er åpenbart enten dum eller gravd seg ned i egne vrangforestillinger.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
I den svenske versjonen kan man høre Nûje snakke om FrP, og deres syn på innvandrere. Selv om Nûje er kritisk, vil jeg absolutt påstå at han er saklig og rettferdig i sine resonnementer. Klippet som ble sensurert kan dere se her. Hva mener dere?
Vis hele sitatet...
Først vil jeg si at jeg synes ikke det skulle blitt "sensurert", fordi jeg mener det er bedre at folk kan høre hva han har og si, og heller gjøre opp sin mening om hans uttalelser - noe jeg forsåvidt tror ville framstilt han enda mer uvitende, for folk flest.
Egentlig syntes jeg ikke han burde vært med på Skavlan i det hele tatt, for han var en uvitende tulling uten virkelighetsforståelse, som ikke bidro til noe særlig annet enn å kalle andre for rasister, uten at de fikk mulighet til å forsvare seg.

Du vil absolutt påstå at han er saklig og rettferdig i sine resonnementer?

Nûje om Frp: "Det de sier og det de vil gjøre er rasistisk".

Kan du fortelle meg hva som er saklig og rettferdig med dette?

Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Jeg mener at det er svært betenkelig at NRK sensurerer dette. Nûje har jo definitivt gode poenger, og det kan virke som om at FrP skal skånes for uheldige koblinger til partiet som deres egne medlemmer og representanter har skapt.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke enig at de burde gjøre dette, men jeg har forståelse for det, på samme måte som jeg ville hatt forståelse for at de ville sensurert en høyreekstrem som hadde kommet med nedsettende uttalelser om innvandrere eller jøder. Ser ikke helt hva du mener er "definitivt gode poenger" fra denne mannen, men deg om det.

Nrk er ikke akkurat kjent for å skåne Frp, så vil heller tro de fjernet dette fra sendingen fordi det var usaklig og passet ikke inn i et "koselig fredagsprogram".
Sist endret av MaG9z; 19. oktober 2013 kl. 23:04.
Jeg så hele programmet på SVT, og gjorde ikke meg noe at nrk klippet det bort. Noe mer klein stemning har det ikke vært på skavlan på lenge. Han var jo helt misforstått og kritiserte forhold han ikke hadde peiling på, morsom var han heller ikke. Han ble ikke sensurert av politiske årsaker, men heller klippet bort fordi han var særdeles upassende.
Nå har jeg ikke sett noen av klippene, hverken det norske eller det svenske, for jeg orker virkelig ikke å la han Skavlan invadere stua mi. Men, rent prinsippielt vil jeg si at det er svært problematisk om det samme programmet sendes i to ulike varianter i Norge og Sverige: hvor mange er det som ser på svenske nyheter eller leser svenske aviser her? Noen?

Vi baserer vårt (oftest feilaktige) bilde av andre land på hva våre egne medier skriver om saken. Våre medier er crap. I Sverige er det dessverre likedan; det de leser om Norge er skrevet av deres egne fordomsfulle journalister. Man kan like det eller ikke, men ting som her på berget er stuerent vil bli stempla som rasisme med stor R i Sverige. Er det dem eller vi som har rett? Det får imidlertid bli en annen diskusjon, men det er viktig å huske på at det er en stor uenighet som vi ikke hører mye om, og ei heller diskuterer. Hvor ofte skriver svenske opinionsledere kronikker i nroske medier og vice versa?

Nå, kanskje fremstod denne fyren som en usaklig taper, men det er slettes ikke sikkert at brorparten av det svenske publikumet ser det slik. De fleste svensker tror dessuten av overnevnte grunner at Frp er langt verre enn det egentlig er - og jeg liker ikke Frp, bare så det er sagt.
Økt kommunikasjon og forståelse mellom Norge og Sverige ville være en ubetinget fordel. Dette TV-programmet har imidlertid oppnådd det stikk motsatte: det svenske publikumet får se anklager om rasisme presentert som legitime i beste sendetid, mens det norske publikumet ikke engang vet at påstandene dukket opp. Jeg skal ikke legge meg opp i redaksjonelle beslutninger; kanskje fortjente fyren å bli sensurert. Men da må de gjøre det likt på begge sider av grensa, ellers blir det enda mer misforståelser og uklarheter som stikker kjepper i hjulene for saklig diskusjon - tenk bare på hvilke forviklinger som kan oppstå i en debatt der begge parter tror de har sett samme program!

Personlig mener jeg at en redaksjon får være kritiske til hjem de slipper inn i studio. Hvis noen først kommer inn og lager skandale, så får de heller ri stormen av og være mer selektive neste gang. Å klippe bort uheldige utspill er kanskje velment, men det er kortsiktig og destruktivt.
Svensker og Sverige har et hårsårt forhold til rasisme, såpass hårsårt at det er på grensen til det fullstendig latterlige. Bare en hvit person ymter frampå med littegrann kritikk av innvandrere, ikke-hvite, eller en eller annen utenlandsk gruppe i en slags sammenheng - så fordømmes det svært hardt. Hvis en farget person gjør det samme mot svensker og eller mot Sverige i sin helhet blir det oppfattet som legitim kritikk...
Vi hvite må liksom "tåle det", det er ikke rasisme i mange svenskers hoder når fargede latterliggjør svensker.
En annen ting som er nevnt allerede, regjeringspartiet FrP anses som nærmest høyreekstremt i Sverige.

Jeg mener, legg merke til hvordan salen klappet når han sa hvordan han følte seg når (eksempelvis) FrP snakket "mot sånne som han". Salen hadde derimot IKKE turt å være kritisk mot ham, vedder jeg på.

Dessuten, synes Jens Stoltenberg tok dette med god fatning akkurat som en stor leder skal gjøre. Følg med ansiktsuttrykket til Jens når denne Özz Nûje snakker.
..Og en ting til, dette er et resultat av at Sverige og svensker har igrunn mistet visstheten om hva og hvem de er, nemlig sin nasjonale identitet. Ikke rart da mange svensker i disse dager er misunnelige på nordmenn som fremdeles har en identitet. Hvis den svenske identiteten er glætt hår, blondt hår, 7eleven og blå skjorte (aka partysvenske), dæven da står det dårlig til. ]-:

Btw, svenske menn er kåret til de mest feminine i verden Link 1(Aftenposten), Link 2(sosiologisk 'forskning' el.ns)- - trykk på comparison county på høyre linker for å sammenlikne med andre land. Sånn går det når knapt noen f.eks har kjennskap til når nasjonaldagen er eller liknende småting enhver nordmann vet..
Sist endret av aeon_illuminate; 20. oktober 2013 kl. 23:36.
Må da være god tv og bra for Norge om en kar sitter og kommer med håpløse beskyldninger som ikke burde være så vanskelig å slå tilbake mot etter å lest karakterskildringene av han her(?)
Det har ingenting med å skåne Frp å gjøre, det kan man nok fastslå med rimelig stor sikkerhet at NRK ikke har noen spesiell interesse av å gjøre.

Selv tenker jeg dette etterhvert blit en "Skavlan-ting", det er ikke første gangen det blir styr for noe slikt.

Nerdrum liret av seg litt regjeringskritiske ytringer i studio, som ble sensurert bort før det gikk på lufta.
http://www.tv2.no/underholdning/gkn/...t-3671169.html
http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10032958

Klippet i sin helhet mener jeg på man kan finne på youtube.
Sist endret av Verilon; 21. oktober 2013 kl. 03:18.
Sitat av Lima Vis innlegg
Synes heller de burde sensurert hele karen da han stort sett bare snakket piss og dreit seg selv ut...
Vis hele sitatet...
Hehe, selvfølgelig. Men ikke f**n om han forstår det selv, pisset sitt altså. Han var helt sikkert litt stolt i etterkant over at han klarte å snakke selveste Norges statsminister imot - for å få fram synspunktet sitt.

Altså, det var et annet solid poeng der imellom, uten tvil, men dette med romfolk f.eks ble bare helt feil. Litt høy på seg selv og ikke nok selvinnsikt/evne til å se konsekvenser av ordvalg.
Sist endret av aeon_illuminate; 27. oktober 2013 kl. 02:48.
Dette har ikke med "poliisk sensur" å gjøre, det dreier seg om tilsvarsretten. Vær Varsom-plakatens punkt 4.14 og 4.15 sier at den som utsettes for sterke beskyldninger skal ha mulighet til å svare for seg. Dette gjelder altså personer eller organisasjoner, ikke ideer og generelle grupper. Med andre ord er det journalistisk ufint å la noen raljere mot et parti uten at de er til stede for å i alle fall få sjansen til å forsvare seg. Dette gjelder spesielt hvis utsagnene kan oppfattes som urimelige, som jeg forstod var tilfellet her. Jeg kommer ikke til å se klippet, jeg har sett Skavlan to ganger i mitt liv og var flau i timesvis etterpå. Men hovedpoenget er at så lenge ingen fra FrP er til stede og kan imøtegå påstandene, så er det heller ikke etisk greit, ifølge journalistenes egne regler, å sende det.

De som roper høyest om "politisk sensur" er ofte de som minst vet hva det egentlig er.
For noen år tilbake så fikk flere såkalte antirasistiske og politiske organisasjoner i Sverige en henvendelse om at man hadde observert og filmet rasisme mot en ung kvinne. Innsenderen spurte de forskjellige organisasjonene om de kunne publisere filmen på sine hjemmesider, og fikk ett positivt svar på dette. Arbeidet mot rasisme er jo viktig!

Innsenderen sendte ikke med lenke til filmen i sin første mail, men sendte denne først etter at han hadde fått svar fra organisasjonene. Når disse organisasjonene forstod at det var en hvit kvinne som hadde blitt utsatt for rasisme av mørkhudede menn, så ble tonen fort en annen - da var det plutselig ingen av dem som ønsket å publisere videoen! Her er ett av svarene han fikk:

Sitat av Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund
Jeg kommer ikke til å lenke til dette på vår hjemmeside. Vi deler ikke din oppfatning.
Jeg blir faktisk forbannet over at du relaterer dette til rasisme.

De hvite er ikke utsatt!

/Distriktssekretær SSU
Vis hele sitatet...
Dere kan se filmen det er snakk om, samt mailkorrespondansen, her. Slutten på klippet blir litt useriøst og for dramatisk etter min mening. Det som jeg ønsker å vise er epostene som ble sendt frem og tilbake, og enkeltes holdninger om at det kun er ikke-hvite som blir utsatt for rasisme.

Jeg kaller dette for sensur ettersom de først sier de ønsker å publisere videoen, men ombestemmer seg når de får vite at personen som ble utsatt for rasismen er hvit. Dette er etter min mening rasistisk da de direkte og indirekte sier at: "Vi ønsker ikke å vise filmen hvor kvinnen blir banket opp fordi hun ikke har den rette hudfargen".

Mange svensker burde kanskje rydde i egne rekker før de kommer med slike feilaktige og idiotiske anklagelser mot nordmenn og norske partier?
Sist endret av caperno; 27. oktober 2013 kl. 12:29.
@ alle generelt, og til caperno pga innlegget ; sjekk denne artikkelen fra Aftenposten, "Sverige - det fremmede landet". Interessant.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
@ alle generelt, og til caperno pga innlegget ; sjekk denne artikkelen fra Aftenposten, "Sverige - det fremmede landet". Interessant.
Vis hele sitatet...
Skummelt å tenke på at slik fanatisk moralisme kan være så sterk bare en liten kjøretur mot øst, blant hva jeg anser for å være våre brødre og søstre.

De totalitære krefter er aldri langt unna.