Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 2635
Jada, eneste er minnebrikkene, de må du bytte ut med noen andre. 4gb er desverre litt for lite i dag.

Ellers er dette en ekstremt bra (smart) måte å bruke 6k på. Får mye for pengene.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=744179 f.eks
Kule saker
Trådstarter
26 0
Takk for svar
Er det ikke ett eller annet om at B-chipsettene ikke takler SSD-disker?

Med tanke på framtidige kjøp, altså.
Kule saker
Trådstarter
26 0
Det der forstod jeg ikke helt ?
Chipset eller brikkesettet er det som på en måte kobler RAM, prosessor og grafikkortet sammen, og det sitter på hovedkortet. Det du har valgt heter B85 og mangler "SSD caching" hva det nå enn betyr. H87-hovedkortene koster en drøy hundrings mer og de gir deg flere valg, hvis du f.eks vil kjøpe et grafikkort til senere og kjøre dem sammen.

Dette, f.eks: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=781723
Kule saker
Trådstarter
26 0
Så hvis pcen skal fungere så må jeg ha nytt hk, og det du har sendt skal fungere?
Bestill fra Dustin (Så kan du bruke mere på minne), bytt ut PSU til den modulære versjonen.
Kule saker
Trådstarter
26 0
Ok skal se på det
Sist endret av Meneman; 9. august 2013 kl. 00:18.
PC fungerer fint med det du har, men det vil nok ikke være så dumt å skifte det ut.
Det som er satt opp er m-ATX formfaktor, men kabinettet støtter ATX som er noe større.
ATX hoverkort har som regel også flere ekstra features, som f.eks. flere interne USB(2&3) koblinger.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Chipset eller brikkesettet er det som på en måte kobler RAM, prosessor og grafikkortet sammen, og det sitter på hovedkortet. Det du har valgt heter B85 og mangler "SSD caching" hva det nå enn betyr.
Vis hele sitatet...
Om det er som på mitt hovedkort, så er SSD caching rett og slett muligheten for å sette en dedikert SSD-disk som cache for alle diskene i maskinen. Dette gjør at aksessen til de mest brukte filene på disken vil være ganske raskt, men skal man hente noe gammelt må platelagrene spinnes opp.

Jeg valgte å bruke SSDen min som en faktisk disk, og så heller flytte inn og symlinke programmer/spill som jeg føler at jeg bruker mye.
Helt greit det der, ville kanskje investert i et gtx 660 ti eller 760 hvis budsjettet strekker til. Du kan få det litt billigere hvis du er villig til å bestille fra dustinhome i tillegg, tror ivertfall du kan få en asus-versjon av gtx 660 (som er bedre) til 1350,- hvis jeg ikke tar helt feil
hvis du kan ta deg råd er 500 kr til på grafik kort veldig greit. 760 som nettopp har kommet ut er en del bedre for 500kr og litt mer fremtids rettet. du burde også bruke dustin home. det pleier å være en del billigere å kjøpe delene derfra + ekstremt god kundeservice.

du burde også se på fractal design r4 kabinettet. det er ment for å være mer stillegående og generelt et av de beste kabinetene på markedet. dest koster også like mye som du har så ingen dyr investering. uansett veldig bra oppsett til 6000kr =)
Kule saker
Trådstarter
26 0
Men på dusin ble skjermkorte 500 kr dyrere
Alle ganger jeg har sammenlignet priser mellom komplett og dustin (ved kjøp av flere komponenter samtidig), så har alltid komplett vært billigere. Vet ikke om dette bare er noe svada som folk har hørt av andre som har hørt av andre, men men. Godt mulig det er noen bra tilbud innimellom, eller at de legger seg 100kr billigere på enkelte modeller, men da må man huske på at komplett har tilbud også. Faktisk omtrent hele tiden...
Hvorfor kan ikke bare folk sette opp en liste istedet for og fortelle hva han skal bytte ut og visse versa som han ikke forstår noe av?
Fordi det ligger hundrevis av tråder om akkurat det samme på forumet, og fordi det faktisk tar ganske lang tid å sette sammen en liste? Du burde vel egentlig bare være glad for at folk tar seg tiden til å hjelpe andre på forumet i det hele tatt...

Rage over;

Du har laget en liste selv. Den er bra. Kjøp den. Have fun.
Kule saker
Trådstarter
26 0
Men passer skjermkorte til hovedkorte, hvordan finner man det ut?
Det passer. Så lenge hovedkortet har PCI-E (16x?) passer alle skjermkort med PCI-E på det, uavhengig av generasjon.

En ting jeg la merke til er at hovedkortet du nå har valgt bare støtter crossfire (som er AMDs teknologi for sammkjøring av 2 eller flere skjermkort), mens skjermkortet du har valgt ut er fra nVIDIA. Om du ser for deg å oppgradere til to skjermkort i fremtiden vil du trenge et hovedkort med SLI support (som er nVIDIA sin teknologi for flere skjermkort).
Kule saker
Trådstarter
26 0
Ok, vis du hadde giddet kunne du linket et hk ?
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=781700

Dette er noen lapper dyrere, men er det billigeste jeg fant som hadde støtte for SLI i farta.
Kule saker
Trådstarter
26 0
Men om jeg ikke kjøper nytt hk, vil skjermkorte funger til hk ?
Sitat av Meneman Vis innlegg
Men om jeg ikke kjøper nytt hk, vil skjermkorte funger til hk ?
Vis hele sitatet...
Så lenge kortet har pci-e 16x, så er svaret ja
Kule saker
Trådstarter
26 0
Ok takk for svarene. De andre delene passer vell også hk, trenger jeg kjølepasta?
Sitat av Meneman Vis innlegg
Ok takk for svarene. De andre delene passer vell også hk, trenger jeg kjølepasta?
Vis hele sitatet...
Ikke med mindre du har en annen kjøler enn den som følger med cpu. Har ikke giddi å sett gjennom lista di. Tungvindt med en og en link, prøv heller å lage en handleliste.
Du trenger ikke kjøpe kjølepasta nei, Intel sin stock kjøler (som følger med CPU) har allerede kjølepasta på.

EDIT: Nerd0 var vist kjappere en meg
Sist endret av Eewee; 9. august 2013 kl. 16:33.
Kule saker
Trådstarter
26 0
Sitat av Meneman Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke kjølepasta, men ellers ser det greit ut
Kule saker
Trådstarter
26 0
Så alt som er med funker til hverandre
Sitat av Meneman Vis innlegg
Så alt som er med funker til hverandre
Vis hele sitatet...
Ja.. Jeg sa jo det >_<
Sitat av Meneman Vis innlegg
Vis hele sitatet...
La den inn på Dustin, bare med bedre minne.

Sitat av Fekillix Vis innlegg
La den inn på Dustin, bare med bedre minne.

Vis hele sitatet...
Hva er poenget med 1866mhz minne, når HK ikke støtter mer enn 1600mhz?
Sitat av Nerd0 Vis innlegg
Hva er poenget med 1866mhz minne, når HK ikke støtter mer enn 1600mhz?
Vis hele sitatet...
Hm, var sikker på at alle Haswell HK tok 1866 jeg.

Da kan jo TS gå bytte til dette hovedkorte og fortsatt bruke mindre en opsettet på komplett.

EDIT; TS, hvis du ikke liker kabinettet har du masse å velge fra, Core 3000 er ganske lite så det kan være gunstig å gå for et større et
Sist endret av Fekillix; 9. august 2013 kl. 16:57.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Hm, var sikker på at alle Haswell HK tok 1866 jeg.

Da kan jo TS gå bytte til dette hovedkorte og fortsatt bruke mindre en opsettet på komplett.

EDIT; TS, hvis du ikke liker kabinettet har du masse å velge fra, Core 3000 er ganske lite så det kan være gunstig å gå for et større et
Vis hele sitatet...
Som fekillix sier, gå for noe større Fractal r4 er gunstig!
Kule saker
Trådstarter
26 0
Sitat av Meneman Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hadde beholdt det oppsettet du hadde først der. Ingen merkbar forskjell på rammen, så å bytte til et HK som er 300kroner dyrere bare for det er galskap.
Jeg var vel den som først foreslo det hovedkortet, da var poenget at det hadde SLI support om han kanskje ville oppgradere med et nytt skjermkort i fremtiden, men høyst nødvendig er det selvfølgelig ikke.
Kule saker
Trådstarter
26 0
Så da beholder jeg bare det oppsette jeg lagde på komplett, takk for all hjelp
Sitat av Meneman Vis innlegg
Så da beholder jeg bare det oppsette jeg lagde på komplett, takk for all hjelp
Vis hele sitatet...
Legg det inn på dustinhome.no Blir nok billigere da
Kule saker
Trådstarter
26 0
Hvilken kabinet hville dere anbefale?
Sitat av Meneman Vis innlegg
Hvilken kabinet hville dere anbefale?
Vis hele sitatet...
fractal design r4
Kule saker
Trådstarter
26 0
Trenger jeg ssd ?
Sitat av Meneman Vis innlegg
Trenger jeg ssd ?
Vis hele sitatet...
Nei. Mange som påstår at pcen blir så mye raskere og alt det der, men det er snakk om ca 1minutt ekstra på boot tid, og 5-6sekunder på launching av spill. Hadde jeg hatt råd, så hadde jeg kjøpt en, men det er ikke noe du må ha for å ha en fungerende og god pc
Kule saker
Trådstarter
26 0
Er det noe jeg kan legge på i etter tid?

Og hvordan vet man kor mange mhz hk tar?

er det innebygd nettkort i hk ?
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=781723