Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2986
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Heisann!

Jeg kom over denne artikkelen hvor det står at Statens Legemiddelverk har godkjent en ny type pille for folk med alkoholproblemer.

Noen andre enn meg som syntes at dette kommer mest sannsynlig ikke til å fungere? Hvis en person med alkoholproblemer skal slutte så må de bestemme om de skal slutte eller ei. En pille skal jo ikke ta valget for de.

Jeg tar imot inspill

(så akuratt at artikkelen er noen måneder gammel, så det finnes sikkert en tråd alt )
Sist endret av HanDuck; 7. juli 2013 kl. 20:49.
Poenget med pillen er å gjøre prosessen med å slutte enklere - ikke å gjøre hele jobben. Veldig mange som slutter med ulike rusmiddler har tilbakefall, og en slik pille vil kunne hjelpe med å hindre at folk får tilbakefall som ødelegger hele prosessen de hadde med å slutte.
Er du sikker på at du vet hvordan legemidler og medisiner fungerer?
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Poenget med pillen er å gjøre prosessen med å slutte enklere - ikke å gjøre hele jobben. Veldig mange som slutter med ulike rusmiddler har tilbakefall, og en slik pille vil kunne hjelpe med å hindre at folk får tilbakefall som ødelegger hele prosessen de hadde med å slutte.
Vis hele sitatet...
Så hvordan kommer det til å fungere? Pillen er jo ikke en hjerne. Det er jo bare en klump full av rare stoffer. Da må vel de stoffene gå inn i hjernen da?
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Så hvordan kommer det til å fungere? Pillen er jo ikke en hjerne. Det er jo bare en klump full av rare stoffer. Da må vel de stoffene gå inn i hjernen da?
Vis hele sitatet...
Ja. De kan dempe alkoholsuget nok til at alkisen ikke stikker på polet og kjøper en flaske. edit: trodde på grunn av overskriften av artikkelen at dette var en medisin som subutex, men er visst ikke det. jaja får se om det funker
Sist endret av bloodshotEyes; 7. juli 2013 kl. 20:57.
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Så hvordan kommer det til å fungere? Pillen er jo ikke en hjerne. Det er jo bare en klump full av rare stoffer. Da må vel de stoffene gå inn i hjernen da?
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/Legemiddel
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Så hvordan kommer det til å fungere? Pillen er jo ikke en hjerne. Det er jo bare en klump full av rare stoffer. Da må vel de stoffene gå inn i hjernen da?
Vis hele sitatet...
Tror du helt missforstår / ikke helt vet hvordan slike ting fungerer. Og det derfor er veldig rart for deg - og ting er gjerne litt merkelige før man har satt seg inn i det ordentlig. Vil anbefale deg å lese deg litt opp på hvordan medisin blir brukt til å assistere mer behandling av rus-avhengige, og hvordan det faktisk har hjulpet veldig mange mennesker. (Statistikkene viser at tydelig bedring).

Hele problemet med folk som er avhengige kommer av 2 ting, det ene er det fysiske avhengigheten som fører til direkte abstinenser som kan være helt forferdelige og skaper et ønske om å falle tilbake for å bli kvitt abstinensene - og det andre er det psykiske, man vil alltid ha lyst til å ruse seg en gang til. (selv med alkohol). Dette merker du veldig godt om du spør folk som har sluttet med sigaretter f.eks, nesten alle sier de har lyst til å ta en sigg, og har et røykesug som de aldri blir helt kvitt. (selv om det blir betydelig svakere over tid).

Slike medisiner brukeres for å hjelpe å løse de 2 problemene. Men det forutsetter fortsatt at personen ønsker å slutte med rusmiddelet. Om personen ikke ønsker å bli kvitt sin egen avhengighet vil den ha liten effekt. Så med andre ord: Den er ment til bruk for folk med en sterk alkoholavhengighet, som selv ønsker å slutte - men har store problemer med å klare det.
Vet ikke hvordan denne pillen fingerer, men legemidlet Antabus har ihvertfall vært brukt med god suksess i over 50 år for behandlingen av alkoholisme.

Hvis man inntar det så vil må få ubehagelige symptomer hvis alkohol også inntas i løpet av de neste 12–14 timene.

Det Antabus hjelper deg med er i ikke "sprekke" på impuls. Hvis man prøver å drikke når man har tatt det så får man mange ubehagelige symptomer så de fleste stopper. Man kan selvsagt bare slutte på Antabus, og så begynne å drikke dagen etter men det er en mye mer beviste handling, en å "bare skulle ta en øl" og så ende opp på hardfylla som mange alkoholikere gjør.

Mer info på http://snl.no/disulfiram og http://en.wikipedia.org/wiki/Disulfiram .
Sist endret av Kongen; 7. juli 2013 kl. 21:07.
Når alkoholavhengige ser en flaske alkohol utløser hjernen gledelseshormonet (dopamin), og gir deg en tiltrekning mot alkohol som vil utvise enda flere dopaminer. Denne pillen hevder de kan regulere og dempe denne mekanismen. Den må skrives ut fra fastlegen, og etter nøye gjennomgang for enkeltes situasjon. Den vil ikke være enestående i å fjerne alkoholsuget fra tungdrikkere, men hvis oppfølging og motivasjon er satt igang vil den nok hjelpe betydelig. Den vil nok også hjelpe de i "faresonen" for avhengighet betraktlig siden den fjerner suget. De sier også at den kan hjelpe folk med å overdrikking, og folk som har vanskeligheter for å stoppe drikkingen når de får "tenningen". Dette er et altså et legemiddel som hjelper til med å redusere alkoholkonsumet, uten kvalmende sideeffekter som det er med f.eks. "Antabus" som gjør deg uvel når du inntar alkohol.
Regner med selve pillen har mye med placebo å gjøre. Du føler alkoholsuget bygger seg, tar pillen som skal dempe det. Placebo effekten roer deg ned igjen. Regner med den også har noe stoffer som demper suget, men her er nok placebo og troen på produktet sterkt, en pille kan aldri fjerne noe som suget en alkoholiker får vil jeg tro.
Sitat av iSatan Vis innlegg
Regner med selve pillen har mye med placebo å gjøre. Du føler alkoholsuget bygger seg, tar pillen som skal dempe det. Placebo effekten roer deg ned igjen. Regner med den også har noe stoffer som demper suget, men her er nok placebo og troen på produktet sterkt, en pille kan aldri fjerne noe som suget en alkoholiker får vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
Du bør lese artikkelen nøyere, de testet akkurat dette:

..De som fikk Selincro reduserte forbruket mer enn de som fikk narrepille, sier Johnsen og forklarer at de som fikk det nye legemiddelet reduserte det daglige inntaket av alkohol fra 85 gram i snitt, til gjennomsnittlig 30 gram per dag."
Vis hele sitatet...
"Men studien viste at de som bare fikk en kortvarig intervensjon hos fastlegen og en narrepille, også klarte å redusere forbruket sitt. Dette viser at fastlegen har en svært viktig rolle når det gjelder å hjelpe folk i faresonen til å redusere alkoholforbruket sitt, mener Johnsen."
Vis hele sitatet...
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Sitat av iSatan Vis innlegg
Regner med selve pillen har mye med placebo å gjøre. Du føler alkoholsuget bygger seg, tar pillen som skal dempe det. Placebo effekten roer deg ned igjen. Regner med den også har noe stoffer som demper suget, men her er nok placebo og troen på produktet sterkt, en pille kan aldri fjerne noe som suget en alkoholiker får vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
Det var det jeg tenkte på også, men jeg husket ikke ordet.
Ja, hvis man ikke forstår hvordan medisin fungerer er det selvfølgelig lettest å tro at kroppen bare fikser seg selv.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Det var det jeg tenkte på også, men jeg husket ikke ordet.
Vis hele sitatet...
hvorfor skal ikke en medikament kunne redusere alkoholisme?
enten vet du ikke hva et legemiddel gjør / kan gjøre, eller så vet du ikke hva alkoholisme faktisk er.

alkoholisme er ikke rent psykisk, det er en sykdom som spiller på forskjellige fysiologiske / biologiske prosesser.

ved å manipulere disse kan en pille definitivt kunne redusere alkoholsuget.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Noen her som vet hvor lenge selincro funker? Har selv en del av disse pillene, det får meg til å miste suget på alkohol, men ikke som jeg ønsker.
kan ta en pille, å ja, jeg mister faktisk suget, men jeg meister ikke suget etter rus, så da er vel egentlig hele vitsen borte....