Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 10274
Hei. Jeg har 10 stk codaxol(500 mg paracetamol, 30mg kodein).
Har bare vært borti Cannabis når det kommer til "reseptbelagte" legemidler.

Vil altså merke opiumsrusen, men jeg trenger ikke bli tatt vekk i skyene.
Hvor mange må jeg ta for å merke noen eufori og godstemningen?

Er det nødvendig med å ekstrahere paracetamolen når jeg har null toleranse overfor kodein? Hvor mange milligram må jeg ha?
Sitat av Herbman Vis innlegg
Hei. Jeg har 10 stk codaxol(500 mg paracetamol, 30mg kodein).
Har bare vært borti Cannabis når det kommer til "reseptbelagte" legemidler.

Vil altså merke opiumsrusen, men jeg trenger ikke bli tatt vekk i skyene.
Hvor mange må jeg ta for å merke noen eufori og godstemningen?

Er det nødvendig med å ekstrahere paracetamolen når jeg har null toleranse overfor kodein? Hvor mange milligram må jeg ha?
Vis hele sitatet...
ikke peis i deg mange av de, paracetamol forgiftning er ikke noe du vil ha, jeg vil anbefale og ekstrahere, men du kan jo ta en 2-3 piller for og kjenne tegn til eufori med mindre du har toleranse for opiater
Sitat av trixxe Vis innlegg
ikke peis i deg mange av de, paracetamol forgiftning er ikke noe du vil ha, jeg vil anbefale og ekstrahere, men du kan jo ta en 2-3 piller for og kjenne tegn til eufori med mindre du har toleranse for opiater
Vis hele sitatet...
Du må ikke glemme hvem som tok over 12g paracetamol med masse tramadol
Sitat av KaiN Vis innlegg
Du må ikke glemme hvem som tok over 12g paracetamol med masse tramadol
Vis hele sitatet...
haha ja ren flaks at man ikke fikk noe forgiftning!
Nei det er jo det jeg sier og forstår litt hehe :-)
Så tre stk vil gi meg hint av rusen uten å skade meg noe betraktelig. Det er jo greit å vite.

Om jeg skal ekstrahere da, hvor mange vil dere anbefalt til en first-timer?
Sitat av Herbman Vis innlegg
Nei det er jo det jeg sier og forstår litt hehe :-)
Så tre stk vil gi meg hint av rusen uten å skade meg noe betraktelig. Det er jo greit å vite.

Om jeg skal ekstrahere da, hvor mange vil dere anbefalt til en first-timer?
Vis hele sitatet...
Fire stykker gir 120mg, 30+-mg forsvinner nok i prosessen dersom det er første gang du gjør dette.
...Men 4 stk er en grei dose?
Sitat av Herbman Vis innlegg
...Men 4 stk er en grei dose?
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke skadelig for kroppen din. Per os er toksisk dose angitt som(og stoffene behandles hver for seg);
Kodein - 7-14 mg/kg
Paracetamol - 150mg/kg

MEN disse verdiene er forutsatt at du har en forholdvis ''normal'' kroppsvekt; F.eks. Veier du 200 kg kan du IKKE trygt ta 20g paracet, selvsagt.

De fleste regner gode marginer på toksisk dose; uformelle grenseverdier jeg er kjent med er respektivt, 400mg -kodein, og 7000mg paracet.

Du er godt innenfor med 4tbl. Men du vil nok ikke få noen heftig rus. (selvsagt avhengig av din kroppsvekt.)

Jeg hadde følt meg trygg på 7-8 tabletter, (80kg, frisk). Men når det er sagt har jeg iallefall ingen interesse i å dytte i meg 4g paracetamol. Om det ikke haster å ruse seg på dette er det best å ekstrahere kodeinen.
Paracet forgiftning:
Toksisk dose akutt (tatt i løpet av en 4-timersperiode)

Premature (fødsel før 37. svangerskapsuke) og spedbarn inntil 3 mnd: Trolig høyrisikogruppe. Kontakt Giftinformasjonen.
Barn 3 mnd-6 år: 200 mg/kg.
Voksne og barn > 6 år: 150 mg/kg, men en dose på 12 gram regnes alltid som toksisk.

Toksisk dose subakutt og kronisk (inntak over mer enn en 4-timersperiode)

Grensene er veiledende.

Premature (fødsel før 37. svangerskapsuke) og spedbarn inntil 3 mnd:
Trolig høyrisikogruppe. Kontakt Giftinformasjonen.
Barn 3 mnd-6 år:
Hvis inntaket strekker seg over inntil 24 timer: 200 mg/kg.
Hvis inntaket strekker seg over 24-48 timer: 150 mg/kg per døgn.
Hvis inntaket strekker seg over mer enn 48 timer: 100 mg/kg per døgn.
Voksne og barn > 6 år:
Hvis inntaket strekker seg over inntil 24 timer: 150 mg/kg, men doser på totalt 12 gram regnes alltid som toksiske.
Hvis inntaket strekker seg over 24-48 timer: 130 mg/kg per døgn, men doser på 10 gram per døgn regnes alltid som toksisk.
Hvis inntaket strekker seg over mer enn 48 timer: 100 mg/kg eller mer per døgn, men doser på 7,5 gram per døgn regnes alltid som toksisk (3,4).
Toksisk dose for risikogrupper, akutt og subakutt/kronisk

Grensene er veiledende.

Premature (fødsel før 37. svangerskapsuke) og spedbarn inntil 3 mnd: Trolig høyrisikogruppe. Kontakt Giftinformasjonen.
Barn 3 mnd-6 år: 100 mg/kg per døgn.
Voksne og barn > 6 år: 75 mg/kg per døgn, men doser på totalt 6 gram per døgn regnes alltid som toksiske.
Risikogrupper er omdiskutert, men følgende faktorer kan øke risikoen:

Kronisk høyt alkoholforbuk.
Enzyminduserende legemidler (CYP2E1) i terapeutisk bruk (f.eks. isoniazid).
Lavt glutationnivå, for eksempel personer med spiseforstyrrelser, underernæring, cystisk fibrose eller HIV-infeksjon.
Leversykdom (f.eks. hepatitt).
Febrile småbarn som får paracetamol over flere dager.
Premature og spedbarn 0-3 mnd.
Faste eller kraftig gastroenteritt, forslagsvis ved varighet > 24 timer.
Symptomer og kliniske tegn
1. fase
De første 24 timer, gjerne uspesifikke symptomer som kvalme, brekninger, blekhet og letargi. Pasienten kan også være helt uten symptomer (4,18).
2. fase
Starter vanligvis innen 1,5 døgn etter inntak, med begynnende kliniske tegn og laboratoriefunn på leverskade. Tiltagende smerter i øvre, høyre del av abdomen, økning i ASAT/ALAT, stigende INR og bilirubin (1,4,18).
3. fase
Tiden med maksimal levertoksisitet, vanligvis i tidsrommet 3-4 døgn etter inntak. Fasen preges av fulminant leverkoma med koagulasjonsforstyrrelser, hypoglykemi og bevissthetspåvirkning. Akutt nyresvikt kan forekomme. Fatalt utfall gjerne dag 3-5 (1,3,4,18,19).
4. fase
Normalisering av leverfunksjon hvis pasienten overlever den initiale skaden (4,20). Leverparametre normaliseres vanligvis innen 5-7 dager, men det kan ta lengre tid ved alvorlige forgiftninger (3).
Lett INR-stigning kan sees tidlig i forløpet (10-30 timer) hos opptil 50 % av pasientene som ikke utvikler noen form for leverskade. INR-stigningen vil være opp til 1,4 (noen ganger høyere) samtidig som ASAT og ALAT er normale (29,35). Årsaken kan være acetylcysteinbehandlingen og/eller paracetamol i seg selv.
Sist endret av Huttetutta; 4. juni 2013 kl. 16:42.
Sitat av Herbman Vis innlegg
...Men 4 stk er en grei dose?
Vis hele sitatet...
Hvis ikke du har noen toleranse, så burde du bli bra fin på 4 stk.
Sitat av Huttetutta Vis innlegg
Paracet forgiftning:
Toksisk dose akutt (tatt i løpet av en 4-timersperiode)
Vis hele sitatet...
Fin oversikt, men noe usaklig synes jeg. Er det noe som tyder på at TS er et prematur < 3mnd gammel? Eller i det hele tatt under seks år? Jeg tviler.

Og for eksempel å inkludere IRN stigning er irrelevant da de aller fleste husholdninger mangler utstyr, ja for i det hele tatt å ta en venøs blodprøve, og særlig utstyr for å måle INR. Legg heller ved linken til FK.
Sist endret av Nysgjerrigperen; 4. juni 2013 kl. 17:03. Grunn: Reduserte lengden på quote
Sitat av Nysgjerrigperen Vis innlegg
Fin oversikt, men noe usaklig synes jeg. Er det noe som tyder på at TS er et prematur < 3mnd gammel? Eller i det hele tatt under seks år? Jeg tviler.

Og for eksempel å inkludere IRN stigning er irrelevant da de aller fleste husholdninger mangler utstyr, ja for i det hele tatt å ta en venøs blodprøve, og særlig utstyr for å måle INR. Legg heller ved linken til FK.
Vis hele sitatet...
- Dette er for og ta med fase 4 at det kom med, står i helsebibloteket.no, er fra 20. juni-2012.

Sitat av Nysgjerrigperen Vis innlegg
Fin oversikt, men noe usaklig synes jeg. Er det noe som tyder på at TS er et prematur < 3mnd gammel? Eller i det hele tatt under seks år? Jeg tviler.

Og for eksempel å inkludere IRN stigning er irrelevant da de aller fleste husholdninger mangler utstyr, ja for i det hele tatt å ta en venøs blodprøve, og særlig utstyr for å måle INR. Legg heller ved linken til FK.
Vis hele sitatet...
Det er vanlig å lese det som er relevant. Tror ikke noen er <3 mnd gammel, det kom med for at jeg kopierte den å la ved her. Er også sikker på at kjøkkenskuffene ikke er fulle av prøvetagningsutstyr, som skrevet før er den kopiert. Paracetamolforgiftning er i 4 faser, er for og ta med fase 4 at det kom med, står i helsebibloteket.no, er fra 20. juni-2012. Leit at du fant den usaklig. Tips: les det som er relevant neste gang, ikke heng deg opp i en kopiert utgave der der ting som ikke angår deg kommer med.
Sitat av Huttetutta Vis innlegg
- Dette er for og ta med fase 4 at det kom med, står i helsebibloteket.no, er fra 20. juni-2012.



Det er vanlig å lese det som er relevant. Tror ikke noen er <3 mnd gammel, det kom med for at jeg kopierte den å la ved her. Er også sikker på at kjøkkenskuffene ikke er fulle av prøvetagningsutstyr, som skrevet før er den kopiert. Paracetamolforgiftning er i 4 faser, er for og ta med fase 4 at det kom med, står i helsebibloteket.no, er fra 20. juni-2012. Leit at du fant den usaklig. Tips: les det som er relevant neste gang, ikke heng deg opp i en kopiert utgave der der ting som ikke angår deg kommer med.
Vis hele sitatet...
Var ikke mening å være spydig, men ser nå min com. var litt teit. Beklager.

Mente bare forgiftningsforløpet ikke treffer TS spørsmål særlig. Men det er det ikke sikkert min 1. post heller gjør, og iallefall ikke 2. ..
Sist endret av Nysgjerrigperen; 4. juni 2013 kl. 18:58. Grunn: Edit; eller tredje post.
Sitat av Nysgjerrigperen Vis innlegg
Var ikke mening å være spydig, men ser nå min com. var litt teit. Beklager.

Mente bare forgiftningsforløpet ikke treffer TS spørsmål særlig. Men det er det ikke sikkert min 1. post heller gjør, og iallefall ikke 2. ..
Vis hele sitatet...
Helt i orden. Jeg ser den i ettertid hvorfor det sto skrevet om prematurbarn og prøvetagningsutstyr osv. Som sakt kopierte, redigerte ikke