Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 9014
Hei!
Prøver å finne ut hvor høyt et stup er utifra fall-tid gitt i sekund.
Siden eneste erfaring jeg har fra fysikk er igjennom knall og fall, og kun besitter grunnskolematematikk-kunnskaper spør jeg herved om hjelp til regnestykket.

Fra start-akselerasjon til å nå vannet går det ganske nøyaktig 2,1 sek. Hvor langt har man da falt?
Jeg er overhodet ikke inn i fysikk, men vil anta at det kommer ann på størrelse i forhold til vekt mtp luftmotstand..
For å lage en funksjon av dette er det nødvendig med mer informasjon. For tid i et fall, trenger man også derfor en hastighet for å regne ut antall meter.

Feks faller du i 200km/t, faller du en god del mer iløpet av 2,1sek enn i 50km/t.

Fysikken er en ting, men du trenger fortsatt matta for å få fysikken til å gå opp
Sist endret av FirstPrice; 21. mai 2013 kl. 19:44.
Sitat av FirstPrice Vis innlegg
For å lage en funksjon av dette er det nødvendig med mer informasjon. For tid i et fall, trenger man også derfor en hastighet for å regne ut antall meter.

Feks faller du i 200km/t, faller du en god del mer iløpet av 2,1sek enn i 50km/t.
Vis hele sitatet...
Det er nok helt sant. Men som opplyst er det fra start av akselerasjon. Altså fra et menneske begynner fallet. Vekt 81kg. Høyde 1,85m. Aerodynamikken av et menneske i strak posisjon aner jeg ikke. Men dette burde vel være info nok til å gi et røft anslag?
Sitat av FirstPrice Vis innlegg
For å lage en funksjon av dette er det nødvendig med mer informasjon. For tid i et fall, trenger man også derfor en hastighet for å regne ut antall meter.

Feks faller du i 200km/t, faller du en god del mer iløpet av 2,1sek enn i 50km/t.

Fysikken er en ting, men du trenger fortsatt matta for å få fysikken til å gå opp
Vis hele sitatet...
Jeg antar at han slipper en stein fra toppen av stupet og tok tiden til den traff vannet. Dermed er startfarten 0m/s, og den blir påvirket av tyngrekraften over tid, som gjør at den akselererer. Problemet her er luftmostand, som er vanskelig å ta hensyn til. Men om han tok noe som er ganske tungt i forhold til størrelsen (har høy tetthet), kan man neglisjere luftmostanden og få et godt estimat.

Formelen blir da: d = (1/2)*g*(t^2)
d = (1/2)*9.8 * (2.1^2) = 21.609m

Så underkant av 21.6 meter, siden man må trekke av litt for luftmotstand.

Edit: ooops, helt feile tall. (parantesfeil). Endret, skal være riktig nå.
Sist endret av etse; 21. mai 2013 kl. 19:51.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Jeg er overhodet ikke inn i fysikk, men vil anta at det kommer ann på størrelse i forhold til vekt mtp luftmotstand..
Vis hele sitatet...
Luftmotstand kan du som oftest se helt bortifra med mindre vi snakker om fjær eller andre objekter som tydelig bremses av luftmotstanden.

Siden det er snakk om et menneske her, så kan du bare drite i hele luftmotstanden.
Du vil ikke klare å regne det ut med luftmotstanden uansett.
Sist endret av Bombasa; 21. mai 2013 kl. 19:52.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
FirstPrice: I et stup kan du gå ut fra stilleståande start, og at farten er såpass låg at personen overlever. Det tilseier at luftmotstand har relativt liten innvirkning.

Tar du s=1/2at^2 får du 20.6 meter, og trekker ifra litt for luftmotstand, så ender en på en plass rundt 20 meter.
Sist endret av vidarlo; 21. mai 2013 kl. 19:55. Grunn: typo
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg antar at han slipper en stein fra toppen av stupet og tok tiden til den traff vannet. Dermed er startfarten 0m/s, og den blir påvirket av tyngrekraften over tid, som gjør at den akselererer. Problemet her er luftmostand, som er vanskelig å ta hensyn til. Men om han tok noe som er ganske tungt i forhold til størrelsen (har høy tetthet), kan man neglisjere luftmostanden og få et godt estimat.

Formelen blir da: d = (1/2)*g*(t^2)
d = (1/2)*9.8 * (2.1^2) = 21.609m

Så underkant av 21.6 meter, siden man må trekke av litt for luftmotstand.

Edit: ooops, helt feile tall. (parantesfeil). Endret, skal være riktig nå.
Vis hele sitatet...
Takk etse stussa litt på det med 200m ++. Det hadde iallefall vært et meget spektakulært stup å melde hjem om!
Vi må jo vite hvilken material gjenstander består av, formen på gjenstanden. Snakker du om et menneske så er det også viktig om menneske er horisontal eller om vertikal, menneskets terminal hastighet er høyere hvis du faller med beinan først, eller om du ligger på magen som en fallskjermhopper gjør.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Vi må jo vite hvilken material gjenstander består av, formen på gjenstanden. Snakker du om et menneske så er det også viktig om menneske er horisontal eller om vertikal, menneskets terminal hastighet er høyere hvis du faller med beinan først, eller om du ligger på magen som en fallskjermhopper gjør.
Vis hele sitatet...
Nå overkompliserer du, det er snakk om et menneske - og det er snakk om et veldig lite tidsintervall. Farten vil derfor være så lav at man nesten ikke påvirkes av luftmostanden.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Vi må jo vite hvilken material gjenstander består av, formen på gjenstanden. Snakker du om et menneske så er det også viktig om menneske er horisontal eller om vertikal, menneskets terminal hastighet er høyere hvis du faller med beinan først, eller om du ligger på magen som en fallskjermhopper gjør.
Vis hele sitatet...
Dette vil påvirket svaret i en svært liten grad og gjøre likningen tilnærmet uløselig, hvis du i det hele tatt klare å finne de eksakte verdiene.

Litt estimert gjettning på luftmotstanden vil holde mer enn nok.
Sitat av etse Vis innlegg
Nå overkompliserer du, det er snakk om et menneske - og det er snakk om et veldig lite tidsintervall. Farten vil derfor være så lav at man nesten ikke påvirkes av luftmostanden.
Vis hele sitatet...
Jeg så det når jeg postet, enten var jeg litt treig med å skrive posten, eller så var det mange som raske i mellomtiden.
Sist endret av 0xFF; 21. mai 2013 kl. 20:02.
Sitat av slashdot Vis innlegg
FirstPrice: I et stup kan du gå ut fra stilleståande start, og at farten er såpass låg at personen overlever. Det tilseier at luftmotstand har relativt liten innvirkning.

Tar du s=1/2at^2 får du 20.6 meter, og trekker ifra litt for luftmotstand, så ender en på en plass rundt 20 meter.
Vis hele sitatet...
Stillestående, tenkte jeg faktisk ikke på.

beeeeeklaaaaageeeer.
Hvorfor ikke bare bruke et målebånd?
Sitat av happy violence Vis innlegg
Hvorfor ikke bare bruke et målebånd?
Vis hele sitatet...
20m med målebånd? Ikke noe alle har for hånden til en hver tid.