Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2391 1211509
Overskuddsmateriell
Hvis du skal kjøpe det opp på nettverks kort må du passe på så plassen du setter nettverkskortet i PCn faktisk takler den farta. Blant annet PCI porter kan komme til å slite på 1gbit så du må nok opp på PCI-E.
Du bør også se om bus'en klarer trafikken fra alle enehetene som er koblet til den som eventuelt raidkontrollere og skjermkort osv. Oversikt over dette finner du i bruksavnvisningen til hovedkortet.
Selvfølgelig ville det beste vært å koble det over PCI-E eller USB3 porten.
Men mange av USB3 til RJ45 konverter har ofte marwell, relatek kontroller i tillegg til ukjente kinakontroller.
AX88179 controller etc.

125 MB/S burde ikke være noe problem i dag, man skal ha veldig gammelt hovedkort hvis det ikke takler dette gjennom PCI-E.
lmh1 , hvis du ikke har skjønt det før nå , så er info at speed limit er satt på 6% ikke et tilfeldig tall på vlan100 er for sikre iptlf.
vlan101 kjøre multicast ja, men det er mac filtrering så hvis du ikke er adda så vil du heller ikke få noe trafikk der, siden switch port er ikke satt opp til å vidre sende all info.
På lan kort fronten er det bare intel som gjelder. (desvere) på switch fronten er cisco som stiller opp(ikke linksys). pfsenes håntere gateway vedlig bra.

Det med at techsupport sier at den støtter 1000mbit er ikke samme som at den klarer torrent med 2000tilkoblinger og gir deg 1gbit.
Erfarings messig på torrent og gbit rekker du ikke få nok tilkoblinger før den er ferdig å laste ned, normalt går den opp til 60-70mbytes i sek , så er den ferdig å laste ned.

Qos blir kjør i zyxel box'en og ikke inne på switchen hoss altibox.

Kan ikke si hvor info kommer fra men annet enn at det er veldig korekt.

altibox har og ipv6 over tunnel, problemet er at virker som du aldri får mer enn 100mbit over den tunnelen uansett, selv om det er mitt på natta.
Den server som har ipv6 sliter og med pakketap hvis det er mye bruker som er på den.

HUSK på vlan 102 har du kun 1 ip addresse public, men bare å teste.
http://www.speedtest.net/my-result/4331756823

[IMG]www.speedtest.net/result/4331756823.png[/IMG]

På Intel(R) 82567LM Gigabit Network Connection controller,er vel ikke så veldig mye å skryte av.
Tror dere det er internetlinjen eller nettverkskortet som begrenser?
Sist endret av lmh1; 2. mai 2015 kl. 10:02.
http://www.speedtest.net/result/4331790698.png legg merke til at speed ikke gå over 940mbit
Husk når du tar speed test med browser har den til dens å bruke mye cpu kraft, på client pc'en.
Har du testa slik :
fiber->switch ->pc ? (uten alt router/zyxel og hjemme sentral osv..) ?
Desverre leier jeg linje fra house of nerds så får ikke koblet direkte til hjemmesentralen fikk:
http://www.speedtest.net/my-result/4331807040

http://www.speedtest.net/my-result/4331807040

Nå prosessoren er aldri over 74% så det nettverket som begrenser.

Nå trenger jeg litt hjelp å få opp en asus router:

http://s10.postimg.org/9eimueceg/asus_rt56.jpg

http://s13.postimg.org/i6ujqkvh3/dns.png

http://s17.postimg.org/s2rv4hkvz/mac_klone.png

Dette er prøvd direkte fra et nettuttak som de har, dette funger dårlig, får ikke ipv4 addresse, går heller ikke å koble den direkte til maskinen samme problem, nettverkkortet viser som deaktivert, betyr det nettverkspunktet er deaktivert? Eller er det andre ting jeg kan prøve? Godt mulig de har deaktivert denne muligheten i pfsense eller i en brannmur?
Sist endret av lmh1; 2. mai 2015 kl. 10:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bra informasjon i tråden her! Jeg har nå et fungerende oppsett for både internett og IPTV. Jeg bruker en Dell 6224 managed switch og pfSense på et Supermicro A1SRi kort. VLAN 102 kjøres inn til pfSense for NAT, firewall, Snort, squid+++, før det går tilbake inn i switchen via andre dedikerte VLAN. IPTV har jeg fordel på ulike porter etter behov. Mest interessant for forumet her er kanskje at jeg har satt opp openVPN på pfSense-boksen, og har tilgang til TV via Altibox appen uansett hvor jeg er verden.

Jeg kunne vel kjørt fiber rett inn i Dell switchen, men er egentlig fornøyd nok med at Zyxel boksen er pensjonert.

Sitat av Sieges Vis innlegg
Noen her som har peiling på konfigurering av DD-WRT?
Siden DD-WRT ikke støtter vlan over 15 blir det litt mere komplisert konfigurasjon hvis jeg ikke vil bruke routeren som lyse gir med som mellomledd.

Jeg har en switch med VLAN support mellom DD-WRT router og HET-Boksen, med følgende oppsett:
HET -> Switch Port 1 (Trunk med Tag for VLAN 101 og VLAN 102)
Switch Port 2 -> Router (Utagget VLAN 102)
Switch Port 8 -> TV Decoder (Utagget VLAN 101)

TV Decoder fungerer fint, slik at jeg vet taggingen fungerer, men routeren fungerer ikke.
Jeg hadde en pfSense box koblet til Port 2 tidligere og siden man kan sette vlan høyere enn 15 på denne fikk jeg dette til å fungere. Jeg koblet dette ned siden jeg ikke fikk til NAT Routing og Brannmuren skikkelig.

Jeg tror det er en opsjon i DD-WRT som jeg har misset. Noen som har noen tips?

Takk takk!
Vis hele sitatet...
Det burde være mulig å bruke dd-wrt til dette likevel. Ta en titt her: http://www.geek-pages.com/articles-f...sl-with-dd-wrt

Du vil i denne artikkelen få eksempler på hvordan du kan redigere VLAN tags direkte i filsystemet, og du burde kunne klippe og lime litt med gitt eksempler.

Dette er derimot litt mer avanserte greier, og om du ikke klarte å konfiguere pfSense er dette muligens ikke veien å gå...
Sist endret av bblue; 2. mai 2015 kl. 19:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
bblue: Hei ser ut som du har tilsvarende oppsett som house of nerds.

Vet du i tilfellet om man kobler direkte mot kabel uten om Dell managed switch og bruker asus RT-N56U istedenfor med vlan 102 som internett. Prøvde også kopiere mac adressen som bildene over viser.
Når man ikke får ipv4 adresse, eller får "Frakoblet" som nettverkstatus i både routeren og pcen.

Vet du om det er noe innstillinger i pfSense som gjør det er mulig å blokkere mac adressen til andre switcher/router?
Har aldri vært borti pfsense.
Sitat av lmh1 Vis innlegg
bblue: Hei ser ut som du har tilsvarende oppsett som house of nerds.

Vet du i tilfellet om man kobler direkte mot kabel uten om Dell managed switch og bruker asus RT-N56U istedenfor med vlan 102 som internett. Prøvde også kopiere mac adressen som bildene over viser.
Når man ikke får ipv4 adresse, eller får "Frakoblet" som nettverkstatus i både routeren og pcen.

Vet du om det er noe innstillinger i pfSense som gjør det er mulig å blokkere mac adressen til andre switcher/router?
Har aldri vært borti pfsense.
Vis hele sitatet...
Tror ikke helt jeg fulgte tankerekken din på det første spørsmålet, men prøver meg med et svar likevel.

Du kobler direkte fra fibermodem til router? Dette er i så fall også fullt mulig, men det krever nok at router støtter å sette nettverksporten som trunk. Altså at du kjører flere VLAN over samme kabel (som altibox gjør med hhv 100, 101 og 102). Du kan ikke ha en access port på din ende, og en trunk port på altibox sin ende av linjen. Noen rutene setter dette automatisk (trunk-trunk) men jeg vet ikke om det krever sitt av både hardware OG software.

Dette har jeg ikke forsøkt, men burde fungere:
Bruker du pfsense burde det i prinsippet være nok å lage et VLAN på interface som er koblet til fiberboks, deretter assigne dette VLANet som et virtuelt interface, som du så benytter som din WAN for ditt lokale LAN. Det er dette virtuelle interfacet du må endre MAC adresse på. Har du flere porter tilgjengelig kan du saktens gjøre det samme for VLAN 101 og kjøre TV ut av den boksen også.

For det andre spørsmålet er svaret nja. Det avhenger av hvor sikkert du ønsker det. Det enkleste er å sette en statisk IP til en mac adresse, og deretter blokkere denne IP adressen. Dette kan derimot enkelt overstyres hos klient.
http://oi58.tinypic.com/wj82nr.jpg

Jeg tenker på noe slik, kobler jeg direkte til RJ45 portene i veggen selv om jeg setter VLAN får jeg i asus eller pcen at kabelen er frakoblet.

Men koblet jeg i direkte i switchen (Dell) funger det etter 4-5 minutter.
Går vel ut i fra det er satt opp VLAN siden det ikke er noe poeng å ha Dell\cisco switch.
Nå vet jeg ikke hvordan det ser ut i pfSense maskinen, om det er ekstra switch der eller om det er flere nettverksuttak fra pcen.

Kan egentlig ikke forstå hvis det er mulig å sette opp Dell swich hvis det ikke er mulig å sette opp Asus router, selv tror jeg godt mulig i pfSense har en form for mac filtering slik som router, og den kan blokkere andre som det ikke er mac adresse på. Desverre har jeg ikke mulighet å koble direkte til het mediaconverteren siden jeg er på house of nerds. Men tviler på det er noe problem å sette opp en ekstra router for en kort periode, det er greit å ta med laptoper og annet utstyr.
Sist endret av lmh1; 5. mai 2015 kl. 07:30.
Får du melding om at kabelen er frakoblet har det ikke noe å gjøre med VLAN eller ei, da er det problem med enten kabel, termineringspunkt eller nettverkskort.

Det eneste stedet du trenger å definere VLAN og MAC i figuren din over er i pfSense routeren.
Hvis du skal linke opp med KUN pfsens direkte uten switch det må være nøyaktig slik som under (står og i første posten) har du eks feil lan kort funker ikke vlan, linker den ikke opp har du ikke force linken osv... følg den under nøyaktig så vil det funke.

Du trenger:
*Pfsens server (som klarer 70-80mbit, sjekk pfsens web sider)
*1 x Intel netverks kort som har vlan support (kan anbefale : "Intel PRO 1000 CT" koster ca 250kr på komplett/netshop)
*1 x random lan kort.
*1 x cat 6 kabel (IKKE bruk noe krøla dritt du finner da vil du få pakke error)

Bare installer pfsens som normalt, bare husk velg "intel" korte som WAN , og det andre korte som LAN.
Neste steg er logge inn på web siden til pfsens,
velg: Interfaces -> (assign) -> velg: "vlan" så trykk på "+"
Velg så :
Parent interface : velg intel korte
VLAN tag : 102
Description : Altibox fiber
trykk: save

velg: Interfaces -> Altibox fiber ->

Altibox fiber(intel korte)
ipv4 config type : dhcp
ipv6 config type : none
MAC address : Fyll ut den som står under på zyxel box'en skal fylles ut slik: XX:XX:XX:XX:XX:XX
Speed and duplex : 1000baseT full-duplex (hvis den står til auto får du ca 0,1% data error, er fiber box'ens feil)

NB: Fiber box'en har "link follow", det vil si at lan korte MÅ være aktiv FØR den linker opp fibern!!
NB2: det kan ta opp til 5min før du får wan ip.

lmh1:
Hvis du har satt pfsenes i front, og skal add en asus router bak pfsenesn så vil default ip'en på pfsensen og asusen være lik og det vil ikke funke.
Endre ip'en på asus'en din fra defualt 192.168.1.1 til 192.168.15.1(lan asus) så vil det funke.
Sist endret av ontheroad; 6. mai 2015 kl. 01:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei,

Holder nå på å bestille internett og TV fra Lyse og montør skal komme å montere hjemmesentral for første gang. Planen blir vel en 75/75 linje til å starte med, men vil nok gå over 100 på sikt. I den forbindelse lurte jeg på om det er noen typer av hjemmesentraler som er "bedre" enn andre og som jeg kanskje bør be om å få?

Den vil bli satt i bridge med en gang og eget dhcp nettverk.

På forhånd takk!
Det er vel bare zyxel p2812 ac som blir installert som standard.

Er du ikke fornøyd med det, kan du vurdere: Asus Altibox Tilbud nr.1
Overskuddsmateriell
Mitt tips er kun at montøren kun trenger å montere mediaconverteren på veggen din og la Zyxel routeren stå løs (Så slipper du 2 unødvendige hull i veggen). Du har ikke noen valg i hvilket utstyr Altibox leverer så du må bare ta det du får. Så kobler han opp det med det de leverer så får du bygge om nettverket etterpå.
Takker for svar! Ja, er nok mest sannsynlig standard som blir installert.

Bullhill, når det gjelder monteringen så er jeg litt usikker på hva jeg ønsker å gjøre. Saken er at dette er et nybygget rekkehus, der fiber er lagt inn til teknisk skap i en bod. Der er det også lagt opp rør til flere rom i begge etasjene, hvor jeg skal legge kablet nettverk. Ønsker gjerne noen tips til selve oppsettet av nettverket. For jeg ser for meg en WiFi sender i begge etasjene, og ingen fra selve boden, siden den er litt utilgjenglig i form av vegger osv. Hvordan ville dere foreslått å sette opp dette og hvilket utstyr trengs? Helst at alt går på èn SSID sømløst.
Trekk Cat6 kabel også får du vurdere hvor du vil plassere trådløs.

Wireless AC er ikke så bra over lengere avstander så skal du ha 500 mbit eller mere bør nok ruteren være plasert i samme rom som maskinene dine står.

75 til 150 mbit linje er kanskje ikke dette så nøye, men skal du ha mere bør du basere deg på TP kabeler.
Overskuddsmateriell
Her mangler det endel info for at man kan komme med gode forslag på hvordan bygge opp nettverket. Er huset så stort at man trenger flere sendere?
hvor avansert ønsker du det skal være?
ser du for deg en større switch der alle er koblet til eller flere desentraliserte switcher?
Ønsker du ett trådløsnettverk eller flere med ulike rettigheter?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei, vet ikke om noen har erfaringer med 10 gigabit nettverkkort her?

http://www.multicom.no/intel-etherne...t-p/c/p6161194

http://digitalimpuls.no/PC-komponent...000104182.aspx

Regner vel med intel er best, vet noen om altibox har mulighet å levere 10 gigabit enkelte steder eller hva slags utstyr som brukes?

http://www.side3.no/teknologi/bredba...t/8482188.html

Er vel rart de har 10 gigabit, men selv ikke house of nerds eller andre bedrifter har mulighet å gi hastigheten allerede.
Sist endret av lmh1; 15. mai 2015 kl. 08:12.
Overskuddsmateriell
Lurer egentlig på hva du skal bruke det til?

Med gigabit så kan du laste en en full blu-ray rip på litt over 22gb på 3 min. Må du ha den på 18 sek?
Du vil nok stå ovenfor problemet det er ingen som kan laste opp raskt nok for å kunne la deg utnytte hele linja.

Det er ikke vanlig å levere det inn til dedikerte servere i serverhaller engang enda.
Det blir i så fall å ta med på LAN.

Det finnes kunder hos bayonette som har slike hastigheter:

http://img.gfx.no/1502/1502022/bayonette_blur.jpg Men det finnes ikke nettverkkort som kan klare 2 Gigabit\s stabilt nok for det kan vurderes. Tearing med intel nettverkkort funger ikke så bra det er min erfaring.

Angående det siste, så har jeg 8 TB harddisk jeg skal fulle opp.
Kunne klart meg med 2 gigabit. Men må gå for 10 gigabit hvis jeg skal garantert få maks hastighet.
Med mindre noen har bedre forslag, USB 3 burde fint klare 2 GB/S men det finnes bare fiber kort: Winyao USB1000F-LX USB 3.0 1000Mbps Fiber Optical Network Card w/ SFP Optical Module - Black men dette er ikke noe raskere.
Sist endret av lmh1; 15. mai 2015 kl. 12:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei,

Akkurat fått installert Altibox i heimen, desverre får jeg f... ikke åpnet porter for bruk av torrent. Får beskjed om at porten(e) ikke er åpen for deling(uploading).

Alt som har med port forwarding må gjøres via altibox minside, men ser desverre ut til å ha liten effekt. Det virker også umulig å komme seg direkte inn på routeren/hjemmesentralen via IP-adresse og åpne porter "manuelt".

Hjemmesentralen det er snakk om er da av type Zyxtel 2812

Noen idèer/erfaringer?
Tror de fleste Asus routere vil løse problemet med torrent.
Sitat av mengis Vis innlegg
Hei,

Akkurat fått installert Altibox i heimen, desverre får jeg f... ikke åpnet porter for bruk av torrent. Får beskjed om at porten(e) ikke er åpen for deling(uploading).

Alt som har med port forwarding må gjøres via altibox minside, men ser desverre ut til å ha liten effekt. Det virker også umulig å komme seg direkte inn på routeren/hjemmesentralen via IP-adresse og åpne porter "manuelt".

Hjemmesentralen det er snakk om er da av type Zyxtel 2812

Noen idèer/erfaringer?
Vis hele sitatet...
Hjemmesentralen må av og så på igjen for at endringene skal ta effekt.
Hei

Jeg har nylig fått altibox fiber 75/75 med Zyxel p2812ac router fra Vikenfiber.

Tv funker fint og hastigheten på opplasting til internett er som den skal.
Men når jeg laster opp filer til feks jotta begynner tvŽn å hakke både på lyd og bilde.
Har hatt servicefyr her som har bytta alt, mediakonverter, hjemmesentralen og dekoderen, plus at de har bytta strømadapterene til mediakonverteren og ruteren. De har skjøta meg på ny fiber helt til noden men det hakker fortsatt like ille. Servicefyren mener at om det er noe galt nå må det være et sted etter mediakonverteren.

Jeg bruker i utgangspunktet kun internett trådløst men problemet oppstår også med kablet nett.
Har fått hakking både når jeg laster opp med full hastighet og når jeg har begrenset opplastingen til 1Mbit/s

Noen som har forslag til hva som kan være feilen?
Er det gigabit mediaconverter du har fått instalert?
Sitat av HwT Vis innlegg
Er det gigabit mediaconverter du har fått instalert?
Vis hele sitatet...
Det veit jeg ikke. Den er merket med HET 3012.
Jeg har et CPL7 modem med innebygget mediaconverter. Ser det sitter en SFP modul i denne som stikker ut i bunnen, og hvor fiberen er koblet til. Kan jeg ta ut denne modulen og sette inn i en hvilken som helst gigabit mediaconverter med plass til en slik?
Sist endret av TommyL; 23. mai 2015 kl. 14:21.
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Du kan ta ut SFPen ja. For å så stappe den inni i en switch som har vlan støtte og SFP-port
Sist endret av Slaps; 23. mai 2015 kl. 14:57.
Jeg tenkte å bruke en liten mediaconverter med SFP port....og deretter inn i pfSense, som har VLAN støtte. Det burde være grei skuring antar jeg?

Nærmere bestemt denne...vil det være plug and play med SFP modulen i CPL/ modemet?

http://www.amazon.com/MC220L-Convert.../dp/B003CFATL0
Sist endret av TommyL; 23. mai 2015 kl. 15:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er det noen som har erfaring med Asus RT-AC66U og telefon fra altibox?

Har satt
Internett VID 102
Port 4, TV VID 101
Port3, Telefon VID 100

IGMP proxy og snooping skrudd på.

Internett og TV fungerer fint, men telefonen gir meg ikke summetone.
på vlan 100 (voip) så gjøres det sjekk av mac-adressen.
Det er satt feil på Port3.
Du har satt UNTAG(alså den tar bort vlan tag)
Du skal ha TAG på port nr 3(vlan tag'en er med i datapakka)
du har satt rett vlan, og ikke tenkt på mac filtering da zyxel'en tarbort tag og har rett mac addresse.
Sist endret av ontheroad; 1. juni 2015 kl. 01:11.
Har et spørsmål jeg føler passer her.
Har planer om å bruke en zyxel usg 50 som "bredbåndsmodem" fra altibox fiber. Dette er vel egentlig en brannmur, men skal støtte både manuell mac adresse samt vlan.
Fra denne kjører jeg 2 kabler til en managed switch jeg har stående, også med støtte for vlan. Dette for å få iptv og internett skilt hele veien.
Tror jeg skal klare sette opp vlan på de da jeg har vert noe borti det før, men har noen spørsmål.

1:
På USG 50 skal jeg bruke 2 porter. En jeg tagger 101 for TV, og en jeg tagger 102 for internet. Hvordan gjør jeg med 100, hvor mac sjekkes ettersom jeg har forstått? Tagge den på samme port som 102?

2:
Når vlan 102, internett, kommer til switch, vil jeg dele den opp i 2 seperate vlan. Dette fordi jeg har en utleieleilighet og ikke vil at våre maskiner skal være på samme nettverk. Lar dette seg løse på en enkel måte?
La oss si at jeg vil ha vlan 10 til meg, og vlan 20 til leilighet. Da må disse linkes opp mot vlan 102 på en måte?

note: switchen jeg tenker å bruke er en Avaya (nortel) 5520-24T-PWR
Sist endret av badacid; 2. juni 2015 kl. 20:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av TommyL Vis innlegg
Jeg tenkte å bruke en liten mediaconverter med SFP port....og deretter inn i pfSense, som har VLAN støtte. Det burde være grei skuring antar jeg?

Nærmere bestemt denne...vil det være plug and play med SFP modulen i CPL/ modemet?

http://www.amazon.com/MC220L-Convert.../dp/B003CFATL0
Vis hele sitatet...
For å svare på mitt eget spørsmål: Nei, det går ikke. Hverken med MAC spoofing eller uten. Linken er oppe, men får ikke IP.

Ser ut til at man må ha mediaconverteren til Altibox. Fasen også da!

Mediconverteren jeg har prøvd er TP-Link MC220L.

Satt SFP modulen fra modemet til Altibox over i denne.
Sist endret av TommyL; 3. juni 2015 kl. 13:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
TommyL:
Det er par grunner til at det ikke funker.
1. Du har 100mbit link på fibern din inn, mediakonverten du linka til er KUN 1000mbit , (ikke 100mbit det er ikke noe auto ned, ikke mulighet til å stille det på sfp porten)
2. SFP'en har en "1kbytes" ID, som sier hva den er for noe, noen box'er tilater eks kun cisco eller kun planet osv... så du ikke kan kjøpe billige kina sfp'er
3. Den media konvertern der har problemer med tag vlan.(støtter den jumbo packets, har den vlan support)

badacid:
Først sjekk om det mulig å sette VLAN på WAN port'en. hvis den har det kan du bruke den rett inn.
Du får KUN 1 wan ip av altibox, skal du slitte til flere må det skje i zyxel usg 50, den har support for flere subnet tenker jeg.

Sånn jeg vile gjord det var å sette fiber som kommer fra altibox rett i sfp og i switchen.
så Sett tag vlan 101 og tag vlan 102 på sfp porten.
sett så untag på port som går til zyxel usg 50 , untag vlan102:
For lan bruker bruke DMZ porten som et nett, og lan som det andre nette,
på switche sett untag vlan på dem porten du skal ha eks 10 , og untag på dem hyblen skal ha eks 20.
Sitat av ontheroad Vis innlegg
TommyL:
Det er par grunner til at det ikke funker.
1. Du har 100mbit link på fibern din inn, mediakonverten du linka til er KUN 1000mbit , (ikke 100mbit det er ikke noe auto ned, ikke mulighet til å stille det på sfp porten)
2. SFP'en har en "1kbytes" ID, som sier hva den er for noe, noen box'er tilater eks kun cisco eller kun planet osv... så du ikke kan kjøpe billige kina sfp'er
3. Den media konvertern der har problemer med tag vlan.(støtter den jumbo packets, har den vlan support)
Vis hele sitatet...
1. Okay, jeg trodde det holdt at NIC i pfsense var 1000mb, så kunne jeg fritt bruke 100 mbit SFP...men ikke det altså. Da nytter det vel ikke å prøve en switch med 1000mb SFP port heller da regner jeg med?

2. SFP'en som jeg brukte, og som stod i CPL7 var av merket Telsey, Italia. Så den er ikke kompitabel med MC220L?

3. Javel...så du sier at den vil ikke virke uansett på Altibox?



Setter stor pris på hjelpen, da fiber ikke er min sterke side
Sist endret av TommyL; 3. juni 2015 kl. 15:03.
Sitat av ontheroad Vis innlegg
TommyL:
Det er par grunner til at det ikke funker.
1. Du har 100mbit link på fibern din inn, mediakonverten du linka til er KUN 1000mbit , (ikke 100mbit det er ikke noe auto ned, ikke mulighet til å stille det på sfp porten)
2. SFP'en har en "1kbytes" ID, som sier hva den er for noe, noen box'er tilater eks kun cisco eller kun planet osv... så du ikke kan kjøpe billige kina sfp'er
3. Den media konvertern der har problemer med tag vlan.(støtter den jumbo packets, har den vlan support)

badacid:
Først sjekk om det mulig å sette VLAN på WAN port'en. hvis den har det kan du bruke den rett inn.
Du får KUN 1 wan ip av altibox, skal du slitte til flere må det skje i zyxel usg 50, den har support for flere subnet tenker jeg.

Sånn jeg vile gjord det var å sette fiber som kommer fra altibox rett i sfp og i switchen.
så Sett tag vlan 101 og tag vlan 102 på sfp porten.
sett så untag på port som går til zyxel usg 50 , untag vlan102:
For lan bruker bruke DMZ porten som et nett, og lan som det andre nette,
på switche sett untag vlan på dem porten du skal ha eks 10 , og untag på dem hyblen skal ha eks 20.
Vis hele sitatet...
Må sjekke om det er en mulighet Med vlan på wan port.
Kan jrg gjøre slik?:
Tagge port3 på usg, og wan1 til vlan101?
tagge port4, port 5, og wan til vlan 102?
Tagge port4 til vlan10.
Tagge port5 til vlan20.

Mulig jeg er helt på jordet her men

eller rettere sagt blir det vel slik:

wan1 : Tag vlan102, vlan101, vlan100

port3 : Untag vlan101

port 4 : Untag vlan102, tag vlan10

port 5 : Untag vlan100, tag vlan20

eventuelt kjøre både vlan10 og vlan20 på samme port og splitte i switch

Noen som har peil?

og det ser ut for at usg50 støtter vlan på wan portene ifølge manual. (Sitter i utlandet så vanskelig å sjekke akkurat nå)
Sist endret av badacid; 3. juni 2015 kl. 21:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Noen som har noe "inside information" her inne mtp status på utbygging av Viken Fibers noder til gigabit utstyr?

Kundeservice aner jo ikke, det skjer når det skjer sier dem. Har blitt lovet første halvår i år, men det er jo snart forbi....
Fikk koblet opp Altibox i dag fra en lokal leverandør (Signal bredbånd). Har en Asus RT AC68U på vei i posten, så jeg bruker Zyxel P2812AC enn så lenge.

Bestilte 150/150, men måler kun 50/50 på kablet nettverk. Jeg får heller ikke tilgang til noen ting på mine sider, som sier "Din hjemmesentral har ikke ruterfunksjonalitet og det er dermed ikke mulig å endre noen innstillinger.", samt "Vi fant ikke noe data om din hjemmesentral. Dette kan skyldes at din hjemmesentral ikke har muligheter for endringer." hvis jeg prøver å endre trådløsinnstillinger. Skal ringe dem i morgen, men er det noen som vet om det er noe jeg har oversett? Skal dette fungere out of the box?
Sliter litt med Cisco SG200. Jeg får ikke begrenset vlan 1 på noen porter, med mindre de er untagged annen vlan ID. Resultatet er som følger:http://i.imgur.com/8uiBwUt.png
Port 8 skal vel helst ikke ha 1U!? Får kun fjernet den midlertidig ved å bruke "Port VLAN Membership". Den kommer tilbake så fort boksen mister strøm. Alle andre instillinger forblir slik de er. Ønsker standardløsningen med TV på g2,g3,g4. Internett på g7 og fibermodemet på g8.
Vet ikke om dette funker da jeg ikke er hjemme før om 5 uker, men en venn tar med seg ciscoen og kobler den opp om noen dager.

TLDR: Huker vekk "member" på porter, kommer tilbake ved Apply.
http://i.imgur.com/kGRf5bd.png
Sist endret av eksempel_123; 14. juni 2015 kl. 12:04.
Noen som har tips til en god router til dette formålet?
Zyxel brannmuren jeg hadde var ikke noe greier..
Må være rackmonterbar og selvfølgelig støtte vlan, mac-clone osv..
Har kikka litt på denne:
http://www.multicom.no/tp-link-netwo...t-p/c/p1998894

Noen som har gode tips/erfaringer?

Sitat av ontheroad Vis innlegg
TommyL:
badacid:
Først sjekk om det mulig å sette VLAN på WAN port'en. hvis den har det kan du bruke den rett inn.
Du får KUN 1 wan ip av altibox, skal du slitte til flere må det skje i zyxel usg 50, den har support for flere subnet tenker jeg.

Sånn jeg vile gjord det var å sette fiber som kommer fra altibox rett i sfp og i switchen.
så Sett tag vlan 101 og tag vlan 102 på sfp porten.
sett så untag på port som går til zyxel usg 50 , untag vlan102:
For lan bruker bruke DMZ porten som et nett, og lan som det andre nette,
på switche sett untag vlan på dem porten du skal ha eks 10 , og untag på dem hyblen skal ha eks 20.
Vis hele sitatet...
Først switch for å tagge, deretter sende internett til usg50? Ja det kan jo faktisk gå.
Hvordan gjør jeg da med TV signalene?
Bare setter untag101 på de portene jeg vil ha til tv?
Og hva med vlan100? Må vel ha denne også for å få IP var det ikke slik?
Sist endret av badacid; 14. juni 2015 kl. 22:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Et spørsmål til.
Med bruk av en pfsense server så vil alt dette fungere, både for tv og Internet?
Har en hp proliant liggende jeg kunne ha brukt. Tror den også har noe fiberkort. Skal sjekkes.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fikk idag satt opp altibox for tv og internett uten bruk av hjemmesentralen deres.
Kjørte kabel fra mediaconverteren inn i port1 på nortel switch, tagga denne porten vlan100,101,102 og satte den som trunk.

Satte port 21,22,23,24: untag101 og vips der var det tv signal.
Satte port 2 untag102 og inn i routeren jeg skal bruke.
Mac-clona wan porten på routeren.
Lan fra router og inn på switch port3, og der var det internet på resten av portene.

Slapp unna vlan på router, og brukte ikke vlan100 til noe annet enn at den er tagga på fiberporten i switch, men stopper der.

Testa så hastigheten på internett, den lå på 40mbit opp og ned, og når jeg har kjøpt kun 35mbit må en vel være fornøyd med det
Er det noen her som har satt opp ipv6 med Ubiquiti Edgemax lite router ? Skulle gjerne hatt oppskriften

Cybmax : Ubiquiti Edgemax lite https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-lite/ kan anbefales på det varmeste
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har akkurat fått i hus Asus-AC66U og vil gjerne bli kvitt ZyXEL driten. Fant denne fremgangsmåter her i tråden:

Sitat av ontheroad Vis innlegg
----------------------------------
Slik bytter du Zyxelboks (hjemmesentral) til Asus RT-AC66U
----------------------------------
1. Gå inn på nettleser og logginn på router
2. Klikk på LAN
3. Kikk på IPTV
Internett: 102 (VLAN) (priority 2)
IPTV Port 3 og/ eller 4 : 101 VLAN (priority 1)
Aktiver multikastrutelogging (IGMP Proxy) : Aktiver
4. Klikk på WAN
5. Skriv inn mac-adressen til hjemmesentralen
6. DHCP query frequency: Normal
7. Slå av router, flytt nettverkskabel fra mediakonverter (hvite fiberboksen på veggen) til WAN i Asus router.
8. Start router og vent 5-10 min.
Vis hele sitatet...
Men det stopper seg allerede når jeg skal gå inn på router'n via nettleser. Taster inn 192.168.10.1 (som jeg har sjekket er riktig) men det skjer ingenting. Tar jeg feil når jeg tror at disse første punktene skal gjøres før jeg kobler i Asus router'n?
Sist endret av Sending; 23. juli 2015 kl. 15:47.
Hvordan sjekka du at 192.168.10.1 var riktig? Får du pinget noe der?
Test ut 192.168.1.1.
Alternativt kan du sjekke om du har skrudd den på og du faktisk er koblet til riktig nettverk.
Sist endret av antring; 23. juli 2015 kl. 16:15. Grunn: Skrivefeil....
Sitat av antring Vis innlegg
Hvordan sjekka du at 192.168.10.1 var riktig? Får du pinget noe der?
Test ut 192.168.1.1.
Alternativt kan du sjekke om du har skrudd den på og du faktisk er koblet til riktig nettverk.
Vis hele sitatet...
IPconfig viser default gateway 192.168.10.1 og ja jeg får pinget IP'en i cmd. Hva mener du med skrudd den på? Har ett 5g nettverk og ett vanlig nettverk, men det funker ikke på noen av de.

Sitat av Sending Vis innlegg
Tar jeg feil når jeg tror at disse første punktene skal gjøres før jeg kobler i Asus router'n?
Vis hele sitatet...
Jeg tok feil fant jeg ut. Disse instillingene skulle gjøres etter den nye Asus routern var koblet i tydeligvis. Det gikk ganske så smertefritt med instillingene dere har lagt ut her, takk for god info i tråden her
Sist endret av Sending; 23. juli 2015 kl. 18:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har en Netgear GS724Tv3. Noen som har erfaringer med denne i forhold til å bli kvitt zyxelen fra altibox? Har 1Gb link (som forøvrig fungerer overraskende bra, men zyxelen må rebootes flere ganger i uken).

Siden denne tråden er på 30 sider er det rimelig "umulig" å finne frem til de eksakte vlan osv jeg må sette opp.

Noen som kan oppsummere litt for meg? Vlan, Trunk/LAG, IGMP etc etc.

Planen er som følger:

Fra mediakonverter inn i switch.
Et par porter i switchen til tv
Port til internett (WAN) -> Inn i en Netgear SRX5308 brannmur -> Ut av brannmur tilbake i switch for å spre nettet videre (LAN)

Evt kan jeg bruke Netgear SRX5308 fra starten av? Den har fire lan porter og støtter vlan etc.

På forhånd takk.

Sitat av itsbatman Vis innlegg
Har en Netgear GS724Tv3. Noen som har erfaringer med denne i forhold til å bli kvitt zyxelen fra altibox? Har 1Gb link (som forøvrig fungerer overraskende bra, men zyxelen må rebootes flere ganger i uken).

Siden denne tråden er på 30 sider er det rimelig "umulig" å finne frem til de eksakte vlan osv jeg må sette opp.

Noen som kan oppsummere litt for meg? Vlan, Trunk/LAG, IGMP etc etc.

Planen er som følger:

Fra mediakonverter inn i switch.
Et par porter i switchen til tv
Port til internett (WAN) -> Inn i en Netgear SRX5308 brannmur -> Ut av brannmur tilbake i switch for å spre nettet videre (LAN)

Evt kan jeg bruke Netgear SRX5308 fra starten av? Den har fire lan porter og støtter vlan etc.

På forhånd takk.
Vis hele sitatet...
Har nå satt opp vlan 100 101 og 102

Port 24 - Tag Vlan 100 101 102 - Mediaconverter
Port 23 - Untag Vlan 101 - Tv/Dekoder
Port 22 - Untag Vlan 102 - Netgear SRX5308 wan
Port 21 - Ingen Vlan - Netgear SRX5308 lan
Port 1-20 - Ingen Vlan

Og det funker selvfølgelig ikke, men jeg er inne på noe? Hva gjenstår? Pvid, LAG, IGMP? Klone mac adressen til zyxel? (hvem skal klones? brannmuren?)

Setter stor pris på alle svar.

Sitat av itsbatman Vis innlegg
Har en Netgear GS724Tv3. Noen som har erfaringer med denne i forhold til å bli kvitt zyxelen fra altibox? Har 1Gb link (som forøvrig fungerer overraskende bra, men zyxelen må rebootes flere ganger i uken).

Siden denne tråden er på 30 sider er det rimelig "umulig" å finne frem til de eksakte vlan osv jeg må sette opp.

Noen som kan oppsummere litt for meg? Vlan, Trunk/LAG, IGMP etc etc.

Planen er som følger:

Fra mediakonverter inn i switch.
Et par porter i switchen til tv
Port til internett (WAN) -> Inn i en Netgear SRX5308 brannmur -> Ut av brannmur tilbake i switch for å spre nettet videre (LAN)

Evt kan jeg bruke Netgear SRX5308 fra starten av? Den har fire lan porter og støtter vlan etc.

På forhånd takk.



Har nå satt opp vlan 100 101 og 102

Port 24 - Tag Vlan 100 101 102 - Mediaconverter
Port 23 - Untag Vlan 101 - Tv/Dekoder
Port 22 - Untag Vlan 102 - Netgear SRX5308 wan
Port 21 - Ingen Vlan - Netgear SRX5308 lan
Port 1-20 - Ingen Vlan

Og det funker selvfølgelig ikke, men jeg er inne på noe? Hva gjenstår? Pvid, LAG, IGMP? Klone mac adressen til zyxel? (hvem skal klones? brannmuren?)

Setter stor pris på alle svar.
Vis hele sitatet...
Da fikk jeg det opp og gå

Satte pvid på port 23 til 101 og port 22 til 102.

Her er mitt oppsett hvis det kan hjelpe noen andre.

g24 - Vlan 100 101 102 Tagged, Pvid 1 - Mediaconverter
g23 - Vlan 101 Untagged, Pvid 101 - Dekoder
g22 - Vlan 102 Untagged, Pvid 102 - Brannmur WAN
g21 - Vlan 1 Untagged, Pvid 1 - Brannmur LAN
g1-20 - Vlan 1 Untagged, Pvid 1 - Lokalt nettverk / Internett

______________________

Multicast / IMGP er disabled

Acceptable Frame Types (pvid) står til Admit all på alle porter

Ingress Filtering (pvid) er Disabled på alle porter.

Er dette noe jeg bør gjøre noe med? Hva betyr det i praksis?
Sist endret av itsbatman; 26. juli 2015 kl. 10:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan jeg ha både tv og internett ved og bare bruke Asus RT-AC66U ruteren? Eller må jeg ha den i bridge?

Prøvde først å sette den i bridge men da ble hastigheten utrolig dårlig på asus ruteren.

Sliter veldig med det trådløse nettverket men altibox sentralen.