Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3282
På familietomta skulle det legges nytt vannrør fra brønnen inn til huset, da mente elektriker som var der at det også var nødvendig med en ny ledning.

Nå er elektrikerens jobb ferdig og regninga komt. Men her om dagen kom graveren og sa at ledningen fra huset er skjøtt rett utenfor brønnen. Det ligger altså gammel kabel fra utsida og inn til pumpa i bunn. Det høres for meg veldig rart ut. Vil ikke det være som en flaskehals?
Høres dette like rart ut for dere, eller er dette normal prosedyre?
Jeg forstår ikke helt hvorfor ikke han har tatt seg tida med å legge ny kabel helt inn..

Regninga sier "KR.SKJØT SS-0 3x1,5-4MM2 (antall 3)" og "PFSP 1kV 3X4/4 Cu (antall 110). Betaler jeg ekstra for skjøtingen også?
hva skal være en flaskehals? om strømkabelen er av samme type så bør jo ikke det ha stort å si det.

og ja. tipper at han ikke jobber gratis.. hørt om en elektkriker som gjør noe gratis ?
oom
mlm
oom's Avatar
Trådstarter
Sitat av DSlhm Vis innlegg
hva skal være en flaskehals? om strømkabelen er av samme type så bør jo ikke det ha stort å si det.

og ja. tipper at han ikke jobber gratis.. hørt om en elektkriker som gjør noe gratis ?
Vis hele sitatet...
Kan legge til at grunnen til bytte var at dimensjonen på den gamle kabelen var mye mindre enn den nye. Så, det er her jeg stusser litt. Gratis skal jeg skrive under på at det ikke er
Sitat av OoM Vis innlegg
Det ligger altså gammel kabel fra utsida og inn til pumpa i bunn. Det høres for meg veldig rart ut. Vil ikke det være som en flaskehals?
Høres dette like rart ut for dere, eller er dette normal prosedyre?
Jeg forstår ikke helt hvorfor ikke han har tatt seg tida med å legge ny kabel helt inn..
Vis hele sitatet...
Flaskehals? Hva mener du med det?
Hvis du skjøter en pfxp (en kabel som kan graves ned i bakken) så gjør du dette hvis f.eks. en kabel er blitt skaded eller ødelagt. Eller for å forlenge eller bare skjøte kablene. Når du skjøter en kabel og gjør det riktig, blir det akkurat som om det er en hel kabel, altså like bra.

En av grunnene til at han sjøtet kabel istedet for å legge den komplett helt frem kan jo være at han kom til å spare tid på å skjøte denne kabel uten at det kom til å forverre anlegget noe, da vil jo dette spare deg for penger kontra om han måtte streve med å legge opp og bruke mye lengre tid på dette nede i kummen. Han kunne også ført smusstillegg for dette.

Sitat av OoM Vis innlegg
Regninga sier "KR.SKJØT SS-0 3x1,5-4MM2 (antall 3)" og "PFSP 1kV 3X4/4 Cu (antall 110). Betaler jeg ekstra for skjøtingen også?
Vis hele sitatet...
Du betaler for alt materiell og arbeidet som er gjort. Hvis han har måttet skjøte kabel så er nok dette den mest effektive og rimeligste måten for deg.

Sitat av OoM Vis innlegg
Kan legge til at grunnen til bytte var at dimensjonen på den gamle kabelen var mye mindre enn den nye. Så, det er her jeg stusser litt. Gratis skal jeg skrive under på at det ikke er
Vis hele sitatet...
Etter som det står antall 110 så er dette i meter. 110 meter? Grunnen til at det da er et annet tversnitt på denne nye kabelen kontra den gamle er pga. å opprettholde spenningsfallet i kabelen.

Spør du meg som er eletriker, så hørtes dette helt normalt ut.
Det er nok som Agsel sier. Altså for å forhindre Spenningstap (Volt). Ved å forsterke bare en del av den totale kabel-lengden så vil man også forsterke kabelen totalt sett mtp spenningen. Hadde det vært strømforbruket som man måtte forsterke pga. Så har du rett i at det ville blitt en flaskehals.
oom
mlm
oom's Avatar
Trådstarter
Takk for svar agsel!
Jeg forstår argumentene for skjøting rundt pengene og tidsbesparelse.
Forstår jeg deg også riktig om du mener den nye ledningen med tjukt tversnitt, ikke vil bli noe dårligere/negative konsekvenser what so ever av at det er skjøtt på 3-4 meter som tynnere og eldre?
Sitat av OoM Vis innlegg
Takk for svar agsel!
Jeg forstår argumentene for skjøting rundt pengene og tidsbesparelse.
Forstår jeg deg også riktig om du mener den nye ledningen med tjukt tversnitt, ikke vil bli noe dårligere/negative konsekvenser what so ever av at det er skjøtt på 3-4 meter som tynnere og eldre?
Vis hele sitatet...
såfremt det er skjøtet i enden mot kummen har det ikke stort og si, så lenge kabelen ikke er skadet.
Sitat av Oprah Vis innlegg
Sitat av OoM Vis innlegg
Takk for svar agsel!
Jeg forstår argumentene for skjøting rundt pengene og tidsbesparelse.
Forstår jeg deg også riktig om du mener den nye ledningen med tjukt tversnitt, ikke vil bli noe dårligere/negative konsekvenser what so ever av at det er skjøtt på 3-4 meter som tynnere og eldre?
Vis hele sitatet...
såfremt det er skjøtet i enden mot kummen har det ikke stort og si, så lenge kabelen ikke er skadet.
Vis hele sitatet...
Dette er korrekt!
Han har lagt 110 meter med 4mm2 kabel. Da har han sikkert økt tverrsnittet for å unngå spenningsfall og sikre god kortslutningsstrøm.