Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 12822
Jeg har nå lasted ned FOS "fuck oslo sporveier" filmen..... Jeg synes dette er noe av det dårligste jeg har sett noensinne! Jeg tenkte at denne filmen kom til og inneholde masse oppbygning av picer (kanskje skrevet feil?) men det eneste denne filmen inneholdt var for det meste søppel. Dette er rett og slett en skrytefilm (en forholdsvis dårlig en, med lite og skryte av) laget av det jeg vil kalle drittunger (får vel et par kommentarer på dette). Jeg ser poenget med og tagge på t-banene fordi de ofte har et dårlig tilbud de er laget for og få penger ikke gjøre kundene happy osv osv, eller hva de nå som tagger dem ned mener. Men skal du først lage en film der du skryter av noe, så kan du jo hvertfall vise det du har laget fra oppbygning til slutt, istedenfor og bare vise søppel.

Enigheter, uenigheter ?
ttj
Trip Time Journey
ttj's Avatar
helt uenig. kjøp deg grovt skadeverkt 2
http://www.graff-tv.com/data/images/film/114.gif
Sist endret av ttj; 13. august 2010 kl. 13:56.
Siden du vil at jeg skal laste ned denne filmen er det mye mer oppbygning osv, eller er det bare samme dritten igjen..?
Grovt skadeverk 2 er heeelt annerledes... Den er mer som en dokumentar
grovdt skadeverk 2 er ikke noe bra den heller..
sjekk heller ut stockholm subway stories, beste filmen jeg har sett, oog jeg har sett over 50+
friendly fire 1 og 2 er også bra, svenske filmer de også=)
dirty handz: search and destroy 2 og 3, hamaz 2 og 3 er også verdtt å skjekke ut xD og
Sist endret av azoo; 13. august 2010 kl. 15:41.
Sitat av molotow Vis innlegg
Og Skytteren, hva med å kanskje se filmen før du uttaler deg?
Vis hele sitatet...
Har sett deler av den, lå noen teasere et sted.
Og samme hvordan du vrir og vender på det, så er det å delegge andres eiendom.

Dersom de/dere hater Oslo Sporveier så jævlig, så ta taxi i stedet da vel?
Eller mener de at O-S skal frakte de gratis rundt i byen? Hvem skal da betale kostnadene ved å ha banen? Jeg og du via skattepengene våre?

Det er mye jeg ikke forstår, og jeg er kanskje ikke verdens skarpeste. Men jeg har faen meg papirer på at jeg ikke er verdens sløveste heller!

En del av de folka i disse filmene er jo kandidater til Einstein-awards. Det var vel et par stykker for noen få år siden som klarte kandidaturet også?
til trådstarter: som du selv sier er dette en "skryte-film", og i graffitimiljøer så er det nettopp t-baner og tog som er det "ultimate" målet, om du vil. med andre ord, skal du lage en skryte-film så er det om å gjøre å ha med mest mulig tog/t-bane, nettopp det du ser i bl.a GS1 og GS2.

til hverdagsheltene her: har enda tilgode(sier ikke det aldri har skjedd) å høre en historie om en "tagger" som har fått juling av andre enn Oslo Sporveiers innleide gruppe som molotow snakker om, men by all means, jeg kan skjønne det er veldig tilfredsstillende å leke tøff på nett.
Alle har forskjelige meninger så det så


Liker ikke når dem "tagger" sine signaturer på toga, , men når dem lager piecer over hele togene kan det være ganske fet ! Er helt vilt hvor sykt go enkelte er, det kan man se når man tar t - ban, så ser man bare svære graffiti piece på murvegger langs linja !
Synes filmen faktsik er bra jeg
Mye fet bombing, og mye "skumle" spots. For min del ser jeg absolutt hvorfor de har laget denne, det er jo rett og slett det råeste som skjer i Norge med tanke på "bad-ass" holdning med tanke på T-baner.
Hvis du skaffet denne filmen for å se piecer så skjønner jeg jo at du ble skuffet. FOS har jo, som crew, aldri satset på de store produksjonene. Men heller satset på hardcore bombing. Noe som også er en stor del av graff-verden.
Hvis du vil se fine piecer kan du jo kanskje dra på en Write For Gold-tilstelning? Det er ihvertfall liv og mye store og bra produksjoner Det er jo også et par-tre arrangementer i Norge i løpet av året du kan gå på, det er alltid koselig
Det er ganske få som lager filmer som baserer seg på store peicer, kan ikke komme på noen i farten i hvertfall. Husker en dokumentar hvis man kan kalle det det, der ble det filmet en del mens det ble laget store peicer. Husker ikke hva den heter, men tror Loomis var med...

Og litt mer offtopic: Kan vi ikke ha en eneste graff-relatert tråd der det ikke blir kommentert av motstandere hvor teit dem synes det er? Please? snille søte med sukker på? Helt greit at dere ikke er enige, men nå har vi som faktsik interresserer oss for graffiti fått et underforum(takk takk), kan ikke vi utfolde oss der uten at det gang på gang blir kommentert hvor lite folk setter pris på dette?
Blir sikkert ikke hørt, men lov å prøve:/

Tenk hvor mye innvirkning graffit har hatt på sammfunnet når det kommer til design og kunst. Se på Urge Intense boksen, se på Coca Cola reklamer, Bansky. Det er vel den mest innvirkningsfulle bevegelsen det siste hundre året.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Fremdeles så blir det brukt en masse penger på å fjerne tagging fra disse stedene årlig. Disse pengene kunne gått til bedre formål. Hvis dere synes tagging er så fint, hvorfor i tagge kun på deres egne ting? Er passe frekt å skulle presse kunsten sin over på andre..
Vis hele sitatet...
Og det er dette jeg ikke skjønner. Hvorfor blir det malt over med gråmaling? Det blir uansett 'tagget' over igjen. Synes du helt seriøst at en grå vegg er finere?
Pengene kunne veldig godt gått til bedre foremål ja.

OT: Hvis det du vil se bli malt er pieces bør du sjekke ut SDK på youtube, de har hundrevis av filmer av det


http://www.youtube.com/user/Stompdown
Sist endret av Dr. Greenthumb; 15. august 2010 kl. 06:10.
kjedelig streiting
Sitat av Daaamn Vis innlegg
Og det er dette jeg ikke skjønner. Hvorfor blir det malt over med gråmaling? Det blir uansett 'tagget' over igjen. Synes du helt seriøst at en grå vegg er finere?
Pengene kunne veldig godt gått til bedre foremål ja.

OT: Hvis det du vil se bli malt er pieces bør du sjekke ut SDK på youtube, de har hundrevis av filmer av det


http://www.youtube.com/user/Stompdown
Vis hele sitatet...
Nei de grå veggene er ikke akkurat så fine, men det er stor forskjell på kvaliteten når det gjelder grafitti og. Og da er det bare taggerne som kan stoppe den pengesløsinga. Enten ved å stoppe å tagge, eller ved å legge press på politikerne så man kan få lov til å male lovlig på disse veggene.
Nei, det er de som har kontroll over pengene som kan stoppe pengesløsinga. Det blir feil å si at det er writerne sin skyld at pengene blir feilprioritert. Mener du at det er viktigere at underganger blir malt grå, enn at pengene blir brukt på viktigere ting?

Og graffiti kommer nok aldri til å blir legalisert på noen måte, å legge press på politikere gjør sannsynligvis bare vondt verre.
Sitat av Daaamn Vis innlegg
Nei, det er de som har kontroll over pengene som kan stoppe pengesløsinga. Det blir feil å si at det er writerne sin skyld at pengene blir feilprioritert. Mener du at det er viktigere at underganger blir malt grå, enn at pengene blir brukt på viktigere ting?

Og graffiti kommer nok aldri til å blir legalisert på noen måte, å legge press på politikere gjør sannsynligvis bare vondt verre.
Vis hele sitatet...
Graffiti er ikke ulovlig. Det som er ulovlig er å forsøple og grise til andre sin eiendom.
Nå er jo faktisk graffiti ulovlig. Nulltoleranse i Oslo, Asker og andre steder.
Sitat av PirateFreak Vis innlegg
En god del synes dette er feet, å et bra værk, andre som deg osv synes dette er idioti. vi alle har våre meninger.
Vis hele sitatet...
Ja, slikt som dette er kjempeflott!
Dere (taggere) har nok fått dere enda fler beundrere!

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5224838.ece
Jeg som writer tar stor avstand fra skole-tagging. Det er ikke meningen man skal ta skoler! Det blir helt feil. Skal inrømme at jeg har tatt noen underganger i nærheten av skoler, så er ingen helgen selv, men på selve skolebygget blir å tråkke over grensen. Er det ingen jævel som ser Getting Up, Style Wars, Kings & Toys eller noen av de filmene lenger.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Fremdeles så blir det brukt en masse penger på å fjerne tagging fra disse stedene årlig. Disse pengene kunne gått til bedre formål. Hvis dere synes tagging er så fint, hvorfor i tagge kun på deres egne ting? Er passe frekt å skulle presse kunsten sin over på andre..
Vis hele sitatet...
gir ikke mye adrenalin kick det! :P
Sitat av PirateFreak Vis innlegg
gir ikke mye adrenalin kick det! :P
Vis hele sitatet...
Spar til et fallskjermhopp..
Sitat av Skytteren Vis innlegg
Ja, slikt som dette er kjempeflott!
Dere (taggere) har nok fått dere enda fler beundrere!

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5224838.ece
Vis hele sitatet...
bombin man!
▼ ... over en uke senere ... ▼
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
moret får KP av med
til de bichete gamerene som klager på tagging på t-banen: hva i HELSIKE bryr det deg? det er jo sporveiene sin feil som må fjerne fete piecer fra et tog, DET ER EN OVERFLATE! "det er innsiden som betyr noe" har mistet all mening, når folk som deg maser på de som får kick av å male tog, fordi T-baneverket MÅ, FOR ALL DEL fjerne malingen på togene sine, istede for å bruke det på å forbedre linjene!

og de tagger IKKE på private hus, de kalles "toys" og må for all del skremmes livskiten av! og ikke si ting som, "jeg hadde banka livskiten utav de drittungene", ettersom de fleste som maler hadde banket deg hvis du prøvde deg! disse folka er også ganske smarte, og har god utdanning, og gode jobber! de er ikke dumme nek som synes det er kult, men VANLIGE MENNESKER som har guts til å gjøre noe de har lyst til! ikke gå på et nettforum og si "jeg hadde tagget hadde jeg fått kjangsen" men går ut å GJØR noe med det!

dette samfunnet gjør meg kvalm! ups til ALL og FOS!

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Fremdeles så blir det brukt en masse penger på å fjerne tagging fra disse stedene årlig. Disse pengene kunne gått til bedre formål. Hvis dere synes tagging er så fint, hvorfor i tagge kun på deres egne ting? Er passe frekt å skulle presse kunsten sin over på andre..
Vis hele sitatet...
du røyker vell grønt du! like ille! du av alle burde forstå hvordan det er å være uforstått! at du puffer bong, er like ille som at man maler en grå vegg og staten for all del må fjerne det!

(og at dette går utover DIN regning)
kjedelig streiting
Sitat av drittsekken Vis innlegg
du røyker vell grønt du! like ille! du av alle burde forstå hvordan det er å være uforstått! at du puffer bong, er like ille som at man maler en grå vegg og staten for all del må fjerne det!

(og at dette går utover DIN regning)
Vis hele sitatet...
Det er en stor forskjell på det å røyke å tagge. Man skader ingen direkte ved å røyke, noe man derimot gjør ved å tagge. Hadde det bare vært grå vegger så hadde det kanskje vært ok, men idag så er det langt ifra kun grå vegger det blir tagga på! Hvis dere absolutt vil male, mal på et lerrett eller deres egen private eiendom.
Faen så latterlige dere som forsvarer tagging er. Bare fordi det er staten som eier stedene dere tagger på gir ikke det dere rett til å tagge ned stedet.
Tagging er direkte stygt, og JA, en grå vegg er mye finere and masse farger spruta ut over en vegg.

Hvorfor i all verden kan dere ikke tagge på egen eiendom?
Og jeg tviler sterkt på at du får et adrenalinkick av å tegne.
Sitat av Phenobix Vis innlegg
JA, en grå vegg er mye finere and masse farger spruta ut over en vegg.
Vis hele sitatet...
Selv om jeg ikke forsvarer tagging, altså sygge signaturer og krusseduller så synes jeg at en pen piece med fine farger og fet stil er mye finere enn en grå vegg. Ingen som drar på munch museet for å se på tapeten.

Sitat av Phenobix Vis innlegg
Og jeg tviler sterkt på at du får et adrenalinkick av å tegne.
Vis hele sitatet...
DOH! Det er jo frykten for å bli tatt av snuten o.l som gir adrenalinrushet..

Men jeg er enig, man kunne jo ha malt ned sitt eget hus før man gikk løs på t-baner o.l
Sitat av drittsekken Vis innlegg
til de bichete gamerene som klager på tagging på t-banen: hva i HELSIKE bryr det deg? det er jo sporveiene sin feil som må fjerne fete piecer fra et tog, DET ER EN OVERFLATE! "
Vis hele sitatet...
Ja, det er en overflate, men er det din eller FOS sin overflate? Nei, så slutt å lat som om de har noen som helst legitim rett til å male på den. Selv om en gruppe individer liker å se grafitti på t-banen, så betyr ikke det at det passer veldig godt inn i Ruter AS sitt behov for å fremstå som et seriøst selskap, eller at alle andre her i landet synes det er like flott å se på. Det er tross alt ikke bare graffmiljøet som har et forhold til t-banen, og man er ikke fritatt fra normal folkeskikk bare fordi man føler tilhørighet til en subkultur.

Personlig liker jeg grafitti, ihvertfall mye av det, men jeg har ikke noe problem med å respektere at min holdning ikke nødvendigvis er representativ for resten av samfunnet. Det er rett og slett mange som ikke liker det, get over it.

Sitat av drittsekken Vis innlegg
du røyker vell grønt du! like ille! du av alle burde forstå hvordan det er å være uforstått! at du puffer bong, er like ille som at man maler en grå vegg og staten for all del må fjerne det!
Vis hele sitatet...
Hva er det du snøvler om? På hvilken måte er det like ille?
Sitat av drittsekken Vis innlegg
du røyker vell grønt du! like ille! du av alle burde forstå hvordan det er å være uforstått! at du puffer bong, er like ille som at man maler en grå vegg og staten for all del må fjerne det!
Vis hele sitatet...
Hæ? Offentligheten trenger vel ikke å bruke tusenvis av kroner på rengjøring etter at en fyr har røyka seg en i kjellern sin..
Vel da begynte det å knake i fingrene, har allerede hatt en sånn diskusjon om dette før og der var det like mange uvitende idioter som la seg i gang en diskusjon om et tema de ikke visste noe som helst om.

Tagging:

Tagging er en undersjanger av graffiti, og graffiti er en undersjanger av hiphop, av en grunn. Tagging er familiens sorte får, veldig få som liker det, og veldig mange som hater det og noen som rett og slett gir faen i det. Mange forveksler piecer med tagging, fordi uvitende folk har stått på prekestol å dratt alt under en kam. Noe som somregel skjer når noen ikke vet bedre.

Selv synes jeg tagging går helt greit sålenge det ikke er på andres eiendom, og flater der de vaskes vekk lett. Kjenner jeg blir irritert hver eneste gang jeg ser en tag på en skole, for skoler skal man ligge unna. De fleste taggere, hvertfall de jeg har møtt har en liten kodeks eller moralkode over hvor de kan tagge eller male. Jeg selv hadde også den, og har nå skiftet den over til bare på lovlige maleplasser. Så du trenger ikke kveste meg for det.

PIECER:

Er enda en undersjanger graffiti, dette er den sjangeren alle liker, for dette er kunst i følge alle. Piecer er mellomtingen av lovlig og ulovlig, siden man kan gjøre den både ulovlig og lovlig. Man går somregel ikke på lovligvegg for å tagge, men for å male en piece.

Jeg lager bare lovlige piecer nå og har ikke behov for å vise meg fram til undergrunns gutta som holder på ulovlig, mange har fortsatt behov for å vise seg og maler da ulovlig.

Props og kreds:

De som holder på meg graffiti gjør det som oftest for props og kreds, altså at folk skal legge merke til deg og bemerke arbeidet du har gjort.

Gjør du en ulovlig piece på en skole, kan man si at du ikke får dette. Gjør du dette på et tog eller et annet ulovlig sted får du mer fame.

Det er også de som gjør det fordi det er morsomt og fordi det gir et helvettes adrenalin-kick.


FOR Å SVARE TRÅDSTARTER:

Hvis du vil se det du vil se, last ned filmen Infamy og/eller graffiti filmer som går under dokumentarer.
Her er det en som viser deg hele prossessen i alle filmene sine.
http://www.youtube.com/user/ubuv?blend=1&ob=4
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Vel da begynte det å knake i fingrene, har allerede hatt en sånn diskusjon om dette før og der var det like mange uvitende idioter som la seg i gang en diskusjon om et tema de ikke visste noe som helst om.

Tagging:

Tagging er en undersjanger av graffiti, og graffiti er en undersjanger av hiphop, av en grunn. Tagging er familiens sorte får, veldig få som liker det, og veldig mange som hater det og noen som rett og slett gir faen i det. Mange forveksler piecer med tagging, fordi uvitende folk har stått på prekestol å dratt alt under en kam. Noe som somregel skjer når noen ikke vet bedre.

Selv synes jeg tagging går helt greit sålenge det ikke er på andres eiendom, og flater der de vaskes vekk lett. Kjenner jeg blir irritert hver eneste gang jeg ser en tag på en skole, for skoler skal man ligge unna. De fleste taggere, hvertfall de jeg har møtt har en liten kodeks eller moralkode over hvor de kan tagge eller male. Jeg selv hadde også den, og har nå skiftet den over til bare på lovlige maleplasser. Så du trenger ikke kveste meg for det.

PIECER:

Er enda en undersjanger graffiti, dette er den sjangeren alle liker, for dette er kunst i følge alle. Piecer er mellomtingen av lovlig og ulovlig, siden man kan gjøre den både ulovlig og lovlig. Man går somregel ikke på lovligvegg for å tagge, men for å male en piece.

Jeg lager bare lovlige piecer nå og har ikke behov for å vise meg fram til undergrunns gutta som holder på ulovlig, mange har fortsatt behov for å vise seg og maler da ulovlig.

Props og kreds:

De som holder på meg graffiti gjør det som oftest for props og kreds, altså at folk skal legge merke til deg og bemerke arbeidet du har gjort.

Gjør du en ulovlig piece på en skole, kan man si at du ikke får dette. Gjør du dette på et tog eller et annet ulovlig sted får du mer fame.

Det er også de som gjør det fordi det er morsomt og fordi det gir et helvettes adrenalin-kick.


FOR Å SVARE TRÅDSTARTER:

Hvis du vil se det du vil se, last ned filmen Infamy og/eller graffiti filmer som går under dokumentarer.
Her er det en som viser deg hele prossessen i alle filmene sine.
http://www.youtube.com/user/ubuv?blend=1&ob=4
Vis hele sitatet...

KP for dette! Helt enig, men du har glemt en ting

Throw ups:

Også kalt throwies.
Kan vel kalles en mellomting av Tags og Pieces, og blir sett på som fint av noen da de ofte også har fine farger.
Er vanligvis mye raskere å male enn piecer, og brukes for å fort skaffe seg fame og respekt på en litt finere måte enn tags.


Eksempel på en throwie


Sist endret av Dr. Greenthumb; 26. august 2010 kl. 09:22. Grunn: La til et eksempel.
Sitat av Daaamn Vis innlegg
KP for dette! Helt enig, men du har glemt en ting

Throw ups:

Også kalt throwies.
Kan vel kalles en mellomting av Tags og Pieces, og blir sett på som fint av noen da de ofte også har fine farger.
Er vanligvis mye raskere å male enn piecer, og brukes for å fort skaffe seg fame og respekt på en litt finere måte enn tags.


Eksempel på en throwie


Vis hele sitatet...
Tok ikke med throwie eller mural fordi det de fleste tenker over er Tags og Pieces. Bare for å gi ut en kontrast.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det er en stor forskjell på det å røyke å tagge. Man skader ingen direkte ved å røyke, noe man derimot gjør ved å tagge. Hadde det bare vært grå vegger så hadde det kanskje vært ok, men idag så er det langt ifra kun grå vegger det blir tagga på! Hvis dere absolutt vil male, mal på et lerrett eller deres egen private eiendom.
Vis hele sitatet...
så at politiet bruker masse penger på at du har det gøy og med spliffen din er VERRE en at jeg ikke kan lage en fargerik malingsklatt på en overflate ???
hvis du ikke kan se logikken i det så kommer du til å være en ignorant, hjernedød idiot resten av livet! jeg liker ikke at folk sier slikt om kunstformen jeg så høyt elsker! og det er STOR forskjell på å hitte opp en stygg tag (alle tagger er ikke stygge) på huset til læreren!

Sitat av Beis Vis innlegg
Hæ? Offentligheten trenger vel ikke å bruke tusenvis av kroner på rengjøring etter at en fyr har røyka seg en i kjellern sin..
Vis hele sitatet...
de bruker tid og ressurser på det og ja, og offentligheten TRENGER ikke bruke penger på å buffe piecer fra betongveggere heller

(og det er ille på samme måten fordi begge er ulovelige, osv..)
Sitat av drittsekken Vis innlegg
(og det er ille på samme måten fordi begge er ulovelige, osv..)
Vis hele sitatet...
Så du stiller drap og butikknasking likt og da eller? Jeg mener, siden begge deler er ulovlig.
Det å dra weed inn i diskusjonen blir for dumt.
Men hvem har vondt av at veggene har flere en 1 farge?
Syntes staten bør prioritere pengene bedre, greit nok det passer seg ikke med ALL FOS på ett rekkehus, men skader det virkelig noen som helst att veggene langs motorveien har bokstaver og farger på seg?
Neida driter i gjerder langs motorveier, men her var det opprinnelig snakk om tagging på t-baner o.l. Og det koster Ruter masse penger og ressurser å få bort. Og siden det ikke bare er taggere som betaler for drift av t-banen så syns jeg de kunne latt det være. Jeg og en haug av andre mennesker må til slutt betale mere penger for å ta kollektivtransport fordi taggere ikke gidder å male ned egen eiendom istedenfor t-banen.
Jeg tror ikke mange taggere hadde satt pris på om hele oslos heroin miljø hadde satt seg i stua dems for å skyte, bare fordi det passet dem så bra og det ga et ekstra rush.
Sitat av iste2008 Vis innlegg
Det å dra weed inn i diskusjonen blir for dumt.
Men hvem har vondt av at veggene har flere en 1 farge?
Syntes staten bør prioritere pengene bedre, greit nok det passer seg ikke med ALL FOS på ett rekkehus, men skader det virkelig noen som helst att veggene langs motorveien har bokstaver og farger på seg?
Vis hele sitatet...
Det ser jo ikke bra ut i det hele tatt med slike sprakende farger uten noen spesiell funksjon på randome betongstrukturer. Helt serriøst, det ville blitt dritstygt. Men, hvis man hadde kunne fått organisert noen skikkelige taggere som kan lage skikkelige pieces, ikke navn og slikt, da kunne det blitt tøft.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Sitat av Beis Vis innlegg
Så du stiller drap og butikknasking likt og da eller? Jeg mener, siden begge deler er ulovlig.
Vis hele sitatet...
nei, ettersom dette går direkte utover en/flere personer graffiti, og weed har aldri skada noen men er forhatt begge to, FORDI de er ulovelige
Sitat av drittsekken Vis innlegg
nei, ettersom dette går direkte utover en/flere personer graffiti, og weed har aldri skada noen men er forhatt begge to, FORDI de er ulovelige
Vis hele sitatet...
Det skader, fordi det påfører samfunnet store kostnader samlet sett, noe som går utover de andre innbyggerene i denne fine velferdstaten våres fordi det blir mindre penger til oss/offentlige goder/mer skatter/etc
Hasjfremkalte psykoser og påfølgende psykisk sykdom koster Norge hundre ganger mer enn det grafitti gjør, det kan ikke sammenlignes!
Kan faktisk ikke svare på det, fordi jeg ikke har kilder som tyder for eller imot det Kanskje du har noen kilder som viser til det du sier og underbygger det?
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
HAHA! så fordi veggen MÅ FOR ALL DEL være grå så skal vi som tenker kreativt få svi? "spreng nordlys kulturhus, jeg liker det ikke, og vil derfor ikke betale for det!"
kjedelig streiting
Sitat av drittsekken Vis innlegg
så at politiet bruker masse penger på at du har det gøy og med spliffen din er VERRE en at jeg ikke kan lage en fargerik malingsklatt på en overflate ???
hvis du ikke kan se logikken i det så kommer du til å være en ignorant, hjernedød idiot resten av livet! jeg liker ikke at folk sier slikt om kunstformen jeg så høyt elsker! og det er STOR forskjell på å hitte opp en stygg tag (alle tagger er ikke stygge) på huset til læreren!



de bruker tid og ressurser på det og ja, og offentligheten TRENGER ikke bruke penger på å buffe piecer fra betongveggere heller

(og det er ille på samme måten fordi begge er ulovelige, osv..)
Vis hele sitatet...
Problemet er bare at du ikke eier den overflaten du maler på. Hvorfor kan du ikke kjøpe et lerret da hvis du synes det er så pent? Du kan ikke sammenlikne røyking og maling på andres eiendom da røyking ikke krenker noen. Ja politiet bruker penger på både folk som røyker å folk som tagger, men når det gjelder tagging er det også folk som må bruke masse penger på å fjerne malinga etterpå.

Faktumet er også at 90% av de som maler verken maler særlig pent eller bare på offentlige grå kjedelige vegger. Som han over her sa, så ser det særdeles useriøst ut om et selskap som Ruter eller liknende skal kjøre rundt med masse forskjellig grafitti på vognene. Jeg tror også det blir litt upraktisk å leie inn dommere for å bestemme hvilke piecer som skal fjernes og hvilke som er fine nok til å få stå.

Så gjør meg en tjeneste, kjøp deg et lerret å begynn å mal der. Kanskje du til og med kommer til å tjene litt penger på kunsten din.

Sitat av Eplepepsi Vis innlegg
Hasjfremkalte psykoser og påfølgende psykisk sykdom koster Norge hundre ganger mer enn det grafitti gjør, det kan ikke sammenlignes!
Vis hele sitatet...
Du må gjerne komme med kilder på det
Sitat av Eplepepsi Vis innlegg
Hasjfremkalte psykoser og påfølgende psykisk sykdom koster Norge hundre ganger mer enn det grafitti gjør, det kan ikke sammenlignes!
Vis hele sitatet...
Kilde, er du snill. (Forresten noe av det dummeste jeg har lest på en stund..)

OnTopic: Jeg tagger / maler ikke selv, men jeg vet å sette pris på en pen piece, samme faen hvor den er.

Små tags som initialer eller lignende synes jeg er direkte stygt og unødvendig, uansett hvor grå og kjedelig veggen var før. Mal en pen piece i stedet for de stygge krussedullene, og så skal du se folk begynner å sette litt mer pris på det!
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av moret Vis innlegg
Tenk hvor mye innvirkning graffit har hatt på sammfunnet når det kommer til design og kunst. Se på Urge Intense boksen, se på Coca Cola reklamer, Bansky. Det er vel den mest innvirkningsfulle bevegelsen det siste hundre året.
Vis hele sitatet...
Banksy lager jo meningsfull kunst med et budskap. FOS står for "Fuck Oslo Sporveier", og det sier jo sitt om deres budskap. Det er søppel. Det eneste de skaper er skadeverk, som filmtittelen så fint beskriver. Hvordan du kan likestille dette med ekte graffitikunst (Banksy) er for meg umulig å forstå.

De to andre eksemplene dine var morsomme. Urge Intense-boksene og Cola-reklamene ser jo nettopp slik ut fordi de forsøker å kapre kunder fra disse miljøene som synes grafitti er stilig... Jeg skjønner hvordan du mener dette er noen slags for for samfunnsinnflytelse.

For å trekke en parallell, du minner meg litt om 4chan-typen. De som er så dypt og trygt gravd ned i internettets rasshøl at de tror de har noen slags form for innflytelse over internett eller verden forøvrig. De som tror de er en del av noe spesielt og skapende. I realiteten er det svært få som har hørt om dere, og enda færre som tar "budskapet"...
Sist endret av ticks; 28. august 2010 kl. 03:06.
Jeg gir på en måte fullstendig faen i om folk fortår budskapet. Jeg har jo heller ikke noe budskap, jeg maler kun for min egen del. Ikke noe fame-jag, jeg prøver ikke få et kjent navn eller noe. Dette er en av mine hobbyer,
Og det er godt mulig vi er 4chan's svar på "kunst", om du vil. Til gjengjeld prøver 4chan å ha en innvirkning på samfunnet(hvertfall hvis man tenker raids), Men det er ingen writere som prøver å forandre sammfunnet på noen måte. Alt handler om fame innen det bittelille miljøet. Eller som jeg ser det, en litt annerledes hobby.
Jeg prøver ikke heller å likestille FOS-filmen med Banksy, det blir jo helt feil. Banksy er en kunstner som har lånt effekter fra graffiti. Uten veien som graffiti har bygd hadde ikke Banksy kunnet hoppet paradis på den. Graffiti(bombing, tags, piecer++) kom leeenge før Banksy.
Og reklamene er ikke slik fordi de prøver å kapre writere. Hvorfor skulle de ville det? Det er jo alt for få writere til å leve på dem. Reklamene har elementer fra graffiti fordi graffiti er så urbant du får det. Om man vil markedsføre noe som ungt, urbant og kult så slenger man inn noen streker fra graffiti-verdnen. Det er ungdommen man kaprer med den type markedsføring, Sånn seriøst: alle i alderen 12-18 synes denne type reklame er kult(bortsett fra noen tards).
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Kilde, er du snill. (Forresten noe av det dummeste jeg har lest på en stund..)
Vis hele sitatet...
Har ikke kilde dessverre, bare en anelse etter å ha pratet med folk som jobber i helse & omsorgs bransjen, og hvor mye det faktisk koster staten å passe på og gi oppfølging til de med psykisk sykdom.

Hasjen har ikke all skylda, men det er sterkt undervurdert hvor dårlig den er for enkelte mennesker med tanke på utvikling av dårlig mental helse.

Kanskje lettere å spørre om hvor mye det koster staten å rydde opp i tagging og grafitti?

Idiotisk sammenligning for øvrig, hasj og grafitti
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Problemet er bare at du ikke eier den overflaten du maler på. Hvorfor kan du ikke kjøpe et lerret da hvis du synes det er så pent? Du kan ikke sammenlikne røyking og maling på andres eiendom da røyking ikke krenker noen. Ja politiet bruker penger på både folk som røyker å folk som tagger, men når det gjelder tagging er det også folk som må bruke masse penger på å fjerne malinga etterpå.

Faktumet er også at 90% av de som maler verken maler særlig pent eller bare på offentlige grå kjedelige vegger. Som han over her sa, så ser det særdeles useriøst ut om et selskap som Ruter eller liknende skal kjøre rundt med masse forskjellig grafitti på vognene. Jeg tror også det blir litt upraktisk å leie inn dommere for å bestemme hvilke piecer som skal fjernes og hvilke som er fine nok til å få stå.

Så gjør meg en tjeneste, kjøp deg et lerret å begynn å mal der. Kanskje du til og med kommer til å tjene litt penger på kunsten din.



Du må gjerne komme med kilder på det
Vis hele sitatet...
riktig på første avsnitt, gir MORET sjansen til å svare for meg der

at du ikke liker tags er en smaksak at det ser usseriøst ut er den verste unnskyldningen JEG NOEN SINNE HAR HØRT! dommer-ideen er dum, og lerret forslaget ditt er bom, ettersom jeg tjener gjør det også, men det er stress å male burnere på lerret uansett, så kan vi stoppe diskusjonen her, og lage evt lage en ny tråd- fordi graffiti kommer ALDRI HELT til å kunne stoppes, uansett hvor mye en eller annen politiker misliker det
Sitat av drittsekken Vis innlegg
hvis du ikke kan se logikken i det så kommer du til å være en ignorant, hjernedød idiot resten av livet! jeg liker ikke at folk sier slikt om kunstformen jeg så høyt elsker! og det er STOR forskjell på å hitte opp en stygg tag (alle tagger er ikke stygge) på huset til læreren!
Vis hele sitatet...
Jeg ser du har litt problemer med å skjønne poenget, så la meg ta det punktvis:
  1. Det er ikke din vegg.
kjedelig streiting
Sitat av drittsekken Vis innlegg
riktig på første avsnitt, gir MORET sjansen til å svare for meg der

at du ikke liker tags er en smaksak at det ser usseriøst ut er den verste unnskyldningen JEG NOEN SINNE HAR HØRT! dommer-ideen er dum, og lerret forslaget ditt er bom, ettersom jeg tjener gjør det også, men det er stress å male burnere på lerret uansett, så kan vi stoppe diskusjonen her, og lage evt lage en ny tråd- fordi graffiti kommer ALDRI HELT til å kunne stoppes, uansett hvor mye en eller annen politiker misliker det
Vis hele sitatet...
Ad du liker tags er også en smaksak. Det ville sett veldig useriøst ut om private selskaper hadde masse maling på det de eide ja. De er avhengige av å få kunder, å da nytter det ganske enkelt ikke å kjøre rundt med en masse stygge tegninger på vognene sine. Hvis du ikke kan få malt burnere på lerret, så kjøp deg en vegg da? Det er ikke vanskeligere enn det. Nei desverre kan grafitti aldri stoppes, men heldigvis kan man la snørrungene som blir tatt betale for å fjerne den.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg ser du har litt problemer med å skjønne poenget, så la meg ta det punktvis:
  1. Det er ikke din vegg.
Vis hele sitatet...
la meg ta det punktvis jeg og:
1. so what? så fordi et eller annet stort firma med masse penger har BETALT for det, så er det greit å trykke drit du ikke bryr deg om opp i trynet ditt?
graffiti handler om å okkupere/sette sitt merke på en vegg nettop FORDI den ikke er din!


gir meg her, dette blir dumt, lag en tråd om du er uenig graffit artister kommer ikke til å stoppe med det, og de som ikke liker det VIL prøve å forhindre det, thats it!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av drittsekken Vis innlegg
la meg ta det punktvis jeg og:
1. so what? så fordi et eller annet stort firma med masse penger har BETALT for det, så er det greit å trykke drit du ikke bryr deg om opp i trynet ditt?
graffiti handler om å okkupere/sette sitt merke på en vegg nettop FORDI den ikke er din!
Vis hele sitatet...
Det her blir litt for banalt.

En kan meine mykje om reklame, men det er faktisk tillatt. Og dei betaler for plassen. Kontakt clearchannel, betal for å leige et billboard, og mal det slik du vil. Det er en /liten/ forskjell i det å handle med eigar sitt samtykke, og uten eigar sitt samtykke.

(Mi personlige meining er forøvrig at reklame i det offentlige rom er en uting, men eg kan ikkje sjå at det skal rettferdiggjere grafitti. Two wrongs doesn't make one right etc).
Sitat av drittsekken Vis innlegg
la meg ta det punktvis jeg og:
1. so what? så fordi et eller annet stort firma med masse penger har BETALT for det, så er det greit å trykke drit du ikke bryr deg om opp i trynet ditt?
Vis hele sitatet...
Ja. Det er tross alt deres vegg.

Sitat av drittsekken
graffiti handler om å okkupere/sette sitt merke på en vegg nettop FORDI den ikke er din!
Vis hele sitatet...
Hvis jeg synes sandblåste biler er mye finere enn lakkerte biler, er det da ok hvis jeg går og sandblåser bilene i nabolaget? Hvis jeg synes hullete klær er kult, er det da ok hvis jeg klipper hull i alle klærne dine?
Sist endret av Provo; 28. august 2010 kl. 18:51.
Dnne tråden er et godt eksempel på hvorfor jeg ikke sier til vennene mine at jeg maler. Det blir alltid diskusjoner som varer i evigheten.
Det koker ned til to sider: for og mot.
Der for mener at graffiti er flott, og at de synes reklame på offentlige plasser, mangel på lovlig spots, thrill av å gjøre det ulovlig, og det at de liker det de gjør er en unnsklyldning for å male på offentlige vegger og t-baner/tog.
Mot mener selvfølgelig at graffiti er fælt(bortsett fra "sånne store, med fine farger"), og at alle som maler og koster sammfunnet masse penger burde fått deng.

Men allikevel. Graffiti er kommet for å bli, det er strot sett bare å innse. Nulltolleranse eller ikke, graffiti kommer til å finnes i bybildet så lenge det er mennesker der. Spørsmålet jeg stiller til motstandere av graffiti er vel egentlig: Vil dere virkelig fortsette krigen, eller er det på tide å tenke nytt og gjøre noe så begge kulturer kan fortsette in harmony?

Det er siste innlegget mitt i denne tråden(hvis jeg da ikke ser noe superprovoserende), det har glidd nok ut fra topic uansett
Peace