Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 12676
Hallo!

Nå er juletiden rett rundt hjørnet å jeg er interessert i å få igang gløgg stemningen.

I fjord gikk det ganske mye i vin i gløggen. Noe som var godt. Men det satt dessverre ikke igang surring i hode.

Så derfor lurte jeg på om noen her vet om hva jeg kan tilsette i gløggen min eller en spesiell måte å lage gløggen på (Helst med alkohol.) Som sitter det lille ekstra til.

Denne posten er kanskje på feil forum generelt. Men jeg vet at mange her vet unødvendige ting.

Takk for alle svar !
Tomtegløgg+rødvin+kanelstenger er vel standar? kanskje mixe inn en annen alkoholholdig drikk enn rødvin for å sprite den opp litt som du foreslår. Evt. prøve litt skotsk whiskey som i Irish coffe?
Her i nordland brukes det gjerne hjemmebrent i gløggen. Det gir det lille ekstra. Evt. 60% vodka. (Er uansett anbefalt å blande ned hjemmebrenten til 60%)
Jeg bruker oppskriften bak på tomtegløggen jeg. Varmer gløgg+rødvin i en kjele, og passer på at det ikke koker. Når det begynner å ryke, så tar jeg av plata. Skal vel være rundt 70 grader.
Sitat av Duckyuck Vis innlegg
Her i nordland brukes det gjerne hjemmebrent i gløggen. Det gir det lille ekstra. Evt. 60% vodka. (Er uansett anbefalt å blande ned hjemmebrenten til 60%)
Vis hele sitatet...
Den er en gjenganger her i Nord-Trøndelag også ;0)
Synes ikke whisky høres ut som en god combo med gløgg, men kan vel ikke dømme noe jeg ikke har smakt.
Har for øyeblikket ikke prøvd noe annet enn gløgg + vin. Men har hørt at gløgg og vodka skal være veldig godt.
Men hadde egentlig tenkt på noe som virkelig skulle sette hode i spinn. 60% vodka blir jo utlandet + noen prosent går vel vekk hvis jeg koker den? (Vet ikke, bare snakker fra hode.)
Men ja, takk for alle oppskrifter.
Jeg villle blanda med både rødvin og vodka. Syntes rødvina gir en god smak, og den dekker også over mesteparten av vodkasmaken som ikke passer med gløgg.
En akkevitt kunne kanskje gått? Har egentlig aldri testa gløgg+alkohol, men testa å blande kaffe og akkevitt en gang og det var kongebra.
Feil, man drikker ikke Gløgg med rødvin i, det er rødvin med gløgg i.

Om du blander den ganske sterk med rødvin og drikker den varm, så bør du merke det etter 2-3 kopper, om ikke; drikk mindre i ukedagene.
Hjemmebrenten er også en sikker vinner her i sør-trøndelag.
Prøvde også med en type Absolut Vodka i fjor, og det var noe av den beste jeg gløggen jeg har smakt. Tror det var Raspberri eller Ruby Red, men er ikke helt sikker.
En flaske Tomtegløgg, en flaske aboslut/hjemmebrent (noe med alkohol i) og varmt vann^^ blir altid god stemning av det. smaker også ganske digg.