Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 10960
Hei!

Har lest litt rundt om hvorfor folk ruser seg, men har lyst til å høre flere historier.
Er ikke sikkert jeg får så mye respons, men prøver.
Jeg vet jo selv hvorfor jeg ruser meg, å det er helt klart ikke får å ha det gøy bare.

Jeg har litt problemer hjemme og endel problemer med meg selv, sånn har det vært veldig lenge! -Ja, jeg har snakket med personer som vistnok skal hjelpe meg, men føler ikke at det hjelper noe for meg..
Jeg har konstant ganske fæle tanker, det går sikkert over etter tenåra har jeg hørt, men vet ikke helt jeg..
Grunnen til at jeg har disse tankene er fordi jeg har ett problem som ikke kan løses så veldig fort - jeg vil skifte kjønn.
Det høres vel ikke så fælt ut, men dette er noe jeg sliter veldig med og føler at jeg aldri "får fred", høres sikkert jævlig dumt og overdrevent ut, men alle har sine egne problemer..
Så grunnen til at jeg ruser meg er vel 89% derfor..

Nå fortalte jeg litt av historien min, skal skrive en lenger tekst om dette en annen dag!
Vil bare stille et spørsmål.

-Hva er rushistorien din?
-Har noen en lik grunn?

Skjønner hvis dere ikke vil dele det, men vil gjerne høre rushistorier!

Håper på svar!

Takk på forhånd
Fordi av og til er det utrolig kjedelig å være edru.
Etter min erfaring med dem jeg kjenner som benytter rus fast, er det i hovedsak to alternativer: Døyve en eller annen form for psykisk smerte / problemer, eller ensomhet (Merk-i mitt univers er det forskjell på å være alene og på å være ensom).

Det finnes ulike rusmidler til ulike formål. F.eks noen man kan roe seg ned med, og noen man kan ta for å våge og være sosial. Alkohol er vårt mest brukte. I utgangspunktet et sløvende rusmiddel, men i norsk kultur brukes det ofte for å gi slipp på hemninger i sosiale settinger.

Kanskje kjellfresh eller Tøffetom f.eks har betraktninger rundt hvordan / hvorfor man drar det helt til heroin også?
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Det gjør kjedelige situasjoner mindre kjedelig og morsomme situasjoner mer morsomme.
Nå har ikke jeg veldig mye erfaring fra rus, kun cannabis og enkle psykedelia, men da jeg begynte var det mangel på stimulans som tiltrakk meg. Jeg ble ganske hardt skadet etter en ulykke på ski, og kunne ikke lengre drive med de stimulerende aktivitetene jeg var vant til og var tildels avhengig av (adrenalin og dopamin).

Jeg tror dette er grunnen til at mange starter med rusmidler. Man kjeder seg i hverdagen, og vil ha noe mer. I stedet for å faktisk gjøre ting med positiv stimulans; trene, møte nye mennesker, lære nye ting, kommer menneskets late natur inn i bildet, og man velger en kjappere, enklere løsning: rusmidler.

For mange andre vil selvfølgelig psykiske vanskeligheter spille en rolle. Har du det kjipt er det klart det frister med en pause fra ditt eget sinn. Synd den løsningen mange kommer opp med er veldig kontraproduktivt.
Noen stoffer kan la deg skape ditt eget sted på en måte. Et sted som bare finnes i hodet ditt som ikke har noe med verden ellers å gjøre. En forutsigbar plass der alt er smud. Å sitte på det samme stedet, ta doser av det samme stoffet. Se de samme filmene i den samme rekkefølgen til den vanlige tiden. Kanskje ikke så veldig produktivt, men jeg trives der.
Sist endret av Bothrops; 26. november 2014 kl. 12:52.
Jeg begynte pga psykiske problemer, men er ikke derfor jeg fortsetter den dag idag, eller jo, det er vel det. Men nå ruser jeg meg ikke for å unnslippe hverdagen - jeg selvmedisinerer med shrooms. Jeg er bipolar og har fått evig mye medisiner av pyskologer og leger opp igjennom tidene. Bivirkningene var alltid verre enn de positive tingene med det.

Jeg husker jeg kom over en artikkel på nett om at sopp og annet psykedelika kan være bra for psyken og at det kan hjelpe mot depressivitet og diverse. Jeg leste meg blå på hele emnet med psykedelika og den dag idag bruker jeg det både for den psykiske helsen min. En sopptur hver 4-6 måned funker fjell for meg. Men jeg bruker det også fordi jeg syns det er jævlig interessant med psykedelika og det faktum at det har blitt brukt i årtusener av alle. "expand your conciousness" og shit som det er spennende å drive med/lese om.
Iveren etter å oppleve noe spesielt.
Med en litt vid definisjon på rus så har jeg en teori om hvorfor man ruser seg. Rett og slett fordi alle mennesker er egoistiske og kun lever en gang. Man må rett og slett ha det så bra som overhode mulig den ene gangen man kan.

Alt man gjør i hverdagen ender i bunn og grunn ned til at man selv vil ha det godt. Hvorfor spiser man sjokolade? Jo fordi det er chill. Hvorfor går man på jobb/skole hver dag? Jo, fordi man vil komme til å tjene penger senere som man kan bruke på seg selv eller andre. Eventuelt at man tilegner seg kunnskap som medfører at man har det godt eller får mulighetene senere. Har man en interesse for at andre skal ha det bra, så vil man selv ha det godt når man har hjulpet andre. Hvorfor tar noen LSD? Jo, det kan være av egen interesse for å oppleve noe nytt som en ikke har mulighet for å oppnå på annen måte.

Sorry, men mennesker er egoistiske, tenker bare på seg sjæl uansett hvordan man vrir og vender på det.
Jeg begynte av av vanlig tenårings-nysgjerrighet. Begynte med cannabis, virket som en interessant og givende opplevelse med liten risiko. I noen perioder var det for å døyve kjedsomhet eller deprimert humør. Andre ganger har det vært for det sosiale og spirituelle ved det hele.
Fant ut at det var en positiv ting så lenge jeg ikke overdrev. Har gitt meg utrolig mange gode minner og noen rusmidler har også gitt meg fantastiske tanker og følelser jeg ikke kunne opplevd i normal sinnstilstand. Tror også det er en liten del av ikke så få rusbrukere som også liker litt tanken på å gå imot systemet litt. Oppleve og ta del i noe de fleste ikke tør å hoppe uti.
Sist endret av dazezone; 26. november 2014 kl. 18:20.
Grunn: fordi når jeg kommer hjem til jeg legger meg er jeg som regel alene og da kjeder jeg meg (+litt angst problemer). (klarer meg uten noen dager å, men det som sagt gørr kjedelig)
Er vell grunn til veldig mange tipper jeg. Finn på noe, så du slipper å kjede deg, feks en hobby man virkelig brenner for må vel være et bra råd om man ønsker å kutte ut/ned (prøv å finn noe mer spennende enn å løfte vekter, stor sjangs for at du blir fort lei).
Sist endret av jenspetter93; 26. november 2014 kl. 18:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei du, det er ikke noe galt med. Jeg møtte en virkelig nydelig jente som hadde byttet kjønn nå nylig, bare kom i kontakt med de rette folkene og gjør det DU føler er riktig.
Hvorfor ruser man seg?
Vis hele sitatet...
Det kan være mange grunner til at man ruser seg, men for mitt vedkommende ruser jeg meg på psykedeliske stoffer av følgende grunner:



- Når jeg ønsker å sette prikken over i'en under naturfenomener som nordlys, meteorittsvermer osv.

- Etter lengre perioder med stress på jobb kan det være utrolig avslappende å ta seg en mild tripp mens man tusler en tur i skogen og funderer på forskjellige ting.
Det blir nesten som en mental reboot.

- For å få enda mer glede ut av allerede hyggelige stunder, aller helst ute i naturen.
Hvorfor ruser man seg?

Hvorfor spiser man sjokolade? Hvorfor drikker vi brus? Vel, fordi det er godt. Det går mye på det samme, men hvorfor en person ruser seg kan være helt individuelt og subjektivt. Noen ruser seg med kokain på fest for å krydre kvelden, andre ruser seg for å rømme fra sorg.
Sist endret av Relevant; 26. november 2014 kl. 20:25.
Det er gøy.
Mennesket har siden tidenes morgen sett etter en måte for å flykte eller få en pause ifra hverdagen. Dette tror jeg også ligger i bunn å grunn hos de fleste.
Gikk gjennom slottsparken for 40 år siden, og ble nysgjerrig. Resten er historie.
Valgfri brukertittel
KingofSpades's Avatar
52 8
Begynte som nysjerrighet, nå er det avhengighet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg begynte å bruke en del ulovlige narkotiske stoffer da jeg jobbet i utebransjen for rundt 15 år siden. Mest av nysgjerrighet. Etterhvert ble det oftere og oftere fordi jobben innebar kundebehandling,noe som jeg sleit med pga sosialangst. Men med litt cola eller pepper i "nebbet" døyvet jeg angsten,energi og motivasjon steg til nye høyder og lange,travle kvelsvakter ble superenkle å gjennomføre...
I perioder ble det altfor mye,mens i dag bruker jeg kunstig stimuli,i mindre grad enn før ,når jeg føler livet er kjipt. Når jeg vil ha en boost i hverdagen eller en og annen helg.

Jeg valgte å redusere inntaket da jeg innså at nedturene gjorde meg aggressiv,uinteressert i det meste,sliten og isolert.
Mitt råd til deg er å prøve å kutte ned forbruket, eventuellt slutte helt(om du klarer det og er motivert for det)
Fordi: Å bruke dop jevnlig roter så mye med hodet ditt at du mister mye av deg selv(selvbilde,selvtillit)de rundt deg som du er glad i( min erfaring her er at ved å skjule et misbruk så skaper du avstand til dine nærmeste og godt mente råd og veiledning gjør deg irritert, og du bygger en usynlig vegg mellom dere,fordi du vil være i fred)

For å nå en avgjørelse om å skifte kjønn eller ikke så må du først og fremst veie for og imot med et klart hode,være ærlig mot deg selv og dine. Fortsetter du å ruse deg vil du neppe komme til en avgjørelse. Konfronter saken med et klart hode,ellers vil du mest sannsynlig fortsette i det sporet du vandrer i nå...nemlig å bedøve deg bort fra virkeligheten og fremtiden.

Lykke til.Følg hjerte og stemmen inni deg. Den kan av og til være vanskelig å oppfatte,men er alltid ærlig og ønsker det som er best for deg
Mye på grunn av ensomhet og en generelt grå hverdag. Prøver å fylle ett tomrom imens jeg venter på at alt skal falle på plass. Ruser meg stortsett for å få tiden til å gå, hadde ikke holdt ut i en så kjedelig tilværelse uten å røyke hver dag, men jeg håper at når jeg får meg jobb og en kjæreste at jeg rett og slett ikke får tid til å sitte med bongen i trynet lengre. Jeg syntes ikke det gir meg noe heller, røyken gjør det bare litt enklere å takle en grå og kjedelig hverdag som jeg selv ikke bare kan knipse meg ut av.
Sitat av Knask Vis innlegg
- Når jeg ønsker å sette prikken over i'en under naturfenomener som nordlys, meteorittsvermer osv.
Vis hele sitatet...
Jeg gjorde akkurat dette etter å ha lest posten din for noen uker tilbake. Nordlyset er jo vakkert og magisk i seg selv, men LSD'en gjør den virkelig til en opplevelse.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Før:
Gikk først inn i det med en 'hvorfor ikke' holdning, de andre som tok det døde jo ikke, interessert i å se hvordan dette var. Gikk egentlig imot holdningene mine, men prøvde en halv ecstasypille.

Under første tur:
Enormt positivt overrasket over hvor mye bedre denne rusen var, for meg ihvertfall, en alkohol og cannabis. Full kontroll og forståelse samt føling for musikk og andre mennesker på et annet nivå.

Etter:
Bruker nå for å få max ut av musikk, lys og stemning på visse utesteder/konserter noen få dager i året når jeg 'koser meg' litt ekstra. Helst i utlandet. Syntes i etterkant alkohol er et elendig rusmiddel, og bli full er bortkasta tid og penger.
Sist endret av oseberg; 21. januar 2015 kl. 18:06.
Sitat av oseberg Vis innlegg
Før:
Syntes i etterkant alkohol er et elendig rusmiddel, og bli full er bortkasta tid og penger.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig der, det er ett elendig rusmiddel og ett veldig lite givende rusmiddel, hva får du egentlig ut av det? ikke stort IMO.

forstille deg en sosial setting med gode venner, du kjenner personen(ene) veldig godt og du er komfortable rundt personen(ene). og dette gjelder for meg ikke bare private sammenkomster men også offentlig, raves, festival etc. Da er det ikke ofte at men tar fram alkohol, etter å ha prøvd andre stuff. Jeg hadde heller holdt meg edru enn å bli full i ganske mange tilfeller, så klart er alle fulle er jeg ikke partypooper fordi å være rundt fulle mennesker edru er en patetisk følelse.
Sist endret av SirSharth; 22. januar 2015 kl. 00:51.
Helt enig med deg SirSharth. Klart man drikker når alle andre gjør det, men det er mye, mye deiligere når du er sammen med folka du tar mdma med og stikker og ser en fantastisk dj på en rå klubb.

Sitter med samme følelsen, får så vanvittig lite ut av å være full kontra en skikkelig tur på e i riktig setting. Når du går edru i bysentrum rundt kebabtiden føles det som om du ser menneskeheten ruinere seg selv.

Håper at andre rusmidler i fremtiden er mer godkjent, og at sikkerhetstips og retningslinjer for hvordan bruke rusmidler går inn i undervisning for ungdom. Vil heller se de fremtidige barna mine svette med øm kjeve en drita fulle etter en bytur. Kan ikke være den eneste her.
Sist endret av oseberg; 22. januar 2015 kl. 03:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Til deg vil jeg først si; jeg støtter deg virkelig i valget ved å skifte kjønn. Har du sjekket ut mulighetene du har for dette? Diskutert det med foreldre? Kusinen(?) min, på 17 år, lå inne på rikshospitalet i forrige uke for å få skiftet kjønn fra jente til gutt.

Vel, etter å ha sagt dette...
Jeg ruser meg rett og slett fordi det er gøy. Det er ikke det at hverdagen min startet som kjedelig uten - det var bare at verden var ufattelig mye mer gøyal med. Det startet som litt uskyldig hasjrøyking i ny og ne, og nå sitter jeg gjerne med nåla i armen et par ganger i uka (før var det 5-10 ganger om dagen) for å få i meg litt amfetamin på den beste måten overhodet mulig. Fortsatt - det er gøy. Ja, nå kjeder jeg meg uten - og jeg bruker hasj når jeg er ensom - men når jeg er deprimert, som jeg ofte er (var mye før rusing, ekstremt etter rusing) ruser jeg meg ikke. Jeg har sluttet med benzodiazepiner og ghb, som har fungert som antidepressiva for meg, og synes ikke rusen er noe god på hverken hasj eller amfetamin om jeg var deprimert før jeg tok det. Depresjonen følger somregel etter. Derfor sitter jeg heller og "nyter" (føler på) depresjonen, fremfor å gjøre noe med den rusmessig.
Var svært interessert i rusmidler allerede før jeg lovlig kunne drikke alkohol. Etter hvert ble jazztobakken obligatorisk på guttekvelder, gjerne kombinert med FIFA. Nå om dagen går det fortsatt en god del jazztobakk, men liker (les: elsker) å droppe litt Emma med dama en gang i ny og ne. Har hovedsaklig brukt rusmidler av samme grunn som mange svarer; kjapp løsning på kjedsomhet, men bare rusmidler som "utvider sinnet". Det er mye jeg har lært å sette mer pris på etter starten på min karriere, spesielt natur, samvær med andre mennesker og musikk.

Vet dette ikke er forumet for moralprekener, men det er en svært dårlig idé å ruse seg for å glemme, da man fort havner i et evig jag etter rus for å slippe unna sine problemer. Av erfaring vet jeg at behandling hos psykolog kan fungere godt, og råder derfor de det gjelder til å ta tak i problemene sine, framfor å utsette. Det er en vanskelig vei å gå, men all logikk tilsier at det er den beste permanente løsningen, både for livskvalitet, helse og alle som bryr seg om deg. Bruk rus til å berike livet, ikke grave det ned.