Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 5726
Er det bare jeg som synes dette er latterlig med tanke på at mange av studentene ved norske skole er myndige individer som burde ha rett til å gjøre egne valg?

Tobakk er jo også en legal vare som bare skal selges til myndige, dem "kriminaliserer" (se gåseøyne så jeg ikke får pryl her) en lovlig vare for en vid andel av befolkningen.

Hva synes dere om denne saken?
Jeg har for så vidt ingen problemer med at snus / røyk totalforbys på skoleområdet, men jeg har store problemer med å forstå at det aksepteres at lærere kan benyttes seg av stoffene så lenge de forlater området, men at dette ikke aksepteres for elever som er over 18 år.
Ja, det er bare du. Syns det er helt greit jeg. Ingen som nekter deg å røyke/snuse før og etter skolen, røyk så mye du vil. Det mange som er myndige ja, men her er det også snakk om at regelen skal sørge for at de som ikke er det blir dratt inn i røyke og snuse miljø fordi alle gjør det på skolen og det er kult. Den skal sørge for de yngre ikke skal ha noe press på seg på skolen og det sørger for et litt renere og kanskje til en viss grad litt sunnere hverdag på skolen.

Ingen som vil se snus over alt i klassa på gulv,dører, ute på skole plassen (røyk stumper også her) osv. Man må ikke alltid tenke på seg selv og at det er legal vare og at vi mister vår frihet osv osv. Jeg syns det er en kjempe fin tiltak for å forbedre skolen. Det gjenstår å se om det hjelper til noe og hva effekten av den er.
Trådstarter
Så Kyrios, du mener høyskole/universitets studenter som oftest er over myndig alder skal straffes?
Etter sånn jeg forstår har ikke røyk/snus vært "kult" siden 90' tallet.
Det fleste skuler har forbod mot røyking og snusing. Det er heller snakk om at forbodet også skal gjelde for dei som jobbar på skulen, slik som lærarar og vaktmeistrar.
Trådstarter
Røyking/snusing på skolens område ja, men denne endringen legger opp til utvidelse som vil gjelde under skoletiden.

Hvorfor kjører dem likegodt ikke bare ett stopp av all tobakkssalg?
Denne "snik kriminaliseringen" har pågått i mange år nå.
Sitat av svaart Vis innlegg
Så Kyrios, du mener høyskole/universitets studenter som oftest er over myndig alder skal straffes?
Etter sånn jeg forstår har ikke røyk/snus vært "kult" siden 90' tallet.
Vis hele sitatet...
Straffes? Hvorfor mener du det er en straff? og nei jeg syns ikke de skal det, men jeg ser ikke problemet med å ikke røyke akkurat når du er på skolen. høyskole/universitets studenter lager søppel de også av snus/røyk gjør de ikke det? så samme reglene gjelder der. Om det er kult å røyke/snue på høyskole/universitets er nok et mindre problem, men det er nok et realt problem på ungdomskole og videregående.

også så syns jeg det samme skal gjelde lærere også. Ingen vil ha en lærer som stinker av røyk/snus lukt eller medelever for den saks skyld.
Trådstarter
Dem som røyker/snuser gjør jo som oftest det for dem er avhengig av nikotinet som blir tilført. Om noen nekter deg noe du er avhengig av vil det føles som en straff.

Voksne mennesker burde ha vett nok til å slenge sneipen på anvist plass samt snusen i søppelbøtten når dem er ferdig. Er ikke alle som gjør det men er nok like mange som hiver tyggegummi å annet søppel rundt omkring.

Skjønner at lukten på røyk kan være ett problem med tanke på at den sitter godt på bruker, men snusen skader da ingen andre enn brukeren? Ikke lukter den noe særlig heller med mindre man stikker nesa under leppa på brukeren.
Argumentet som er brukt for å forby tobakk på videregående har ikke noe med røyklukt, snus klint utover gulv eller sneiper å gjøre, men det er for å hindre rekruttering. Det er argumentet du må argumentere imot, ikke alt annet du tror er relevant for loven.
Trådstarter
Er vel snakk om flere arenaer enn bare videregående skoler?
Det er jo en grunn til at det er 18'års aldersgrense på tobakk, hvorfor skal det være skolens oppgave å være politi på denne arenaen? Vil vel være en del ressurser som blir bortkastet om lærerne skal bruke sin tid på å opprettholde dette forbudet.
Det er snakk om videregående skoler ja og aktiviteter knyttet opp til videregående, som feks. turer organisert av skolen. Det er ikke skolens oppgave å være politi, det er ingen som kommer til å bli bøtelagt for bruk. Hvorfor det blir slik har jeg alt sagt, det er for å hindre at folk begynner med tobakk.
Det er helt fantastisk og burde blitt gjort for flere år siden. Har slitt ekstremt de siste 3 årene pga andres røyking på skolen. Ikke hjelper det heller at "røykehjørnet" er rett under ventilasjonsannlegget heller.

Det er heller ikke påbudt å gå på skole, det er litt som en cafe. Selv om det er lov til å røyke i norge, følger du reglene til cafeen som sier at du ikke kan røyke cafeen.
Sitat av Mith Vis innlegg
Argumentet som er brukt for å forby tobakk på videregående har ikke noe med røyklukt, snus klint utover gulv eller sneiper å gjøre, men det er for å hindre rekruttering. Det er argumentet du må argumentere imot, ikke alt annet du tror er relevant for loven.
Vis hele sitatet...
Ja, akkurat mitt poeng i første innlegg. Sporte litt av her, men uansett. Sikkert ikke like stort problem på høyskole/universitets ,men den er nok ikke helt urelevant. Står det noe sted at det skal gjelde for høyskole/universitets egentlig? Jeg har såvidt lest litt om den saken og mener å huske at det var for det meste for videregående og kanskje ungdomskole?
Trådstarter
Slik jeg forstår det gjelder det vel alle offentlige skoler i første omgang.

Det som egentlig provoserer meg mest med dette tiltaket er forbudet mot snus, denne plager ingen andre om den blir kastet i søppelbøtta etter bruk så hvorfor ikke bare bli strengere der?
Selvfølgelig er det ikke snakk om universiteter og høyskoler, det er snakk om grunnskolen og videregående.
Det som egentlig provoserer meg mest med dette tiltaket er forbudet mot snus, denne plager ingen andre om den blir kastet i søppelbøtta etter bruk så hvorfor ikke bare bli strengere der?
Vis hele sitatet...
Det er ingen som har foreslått å gjøre det ulovlig å snuse på skolen fordi det plager andre eller forsøpler, derfor er det rimelig idiotisk å foreslå at man skal bli strengere på de punktene.
Sist endret av Mith; 2. juni 2014 kl. 14:33.
Sitat av svaart Vis innlegg
Slik jeg forstår det gjelder det vel alle offentlige skoler i første omgang.

Det som egentlig provoserer meg mest med dette tiltaket er forbudet mot snus, denne plager ingen andre om den blir kastet i søppelbøtta etter bruk så hvorfor ikke bare bli strengere der?
Vis hele sitatet...
Haha om de som brukte det bare kastet det i søpla. Noe som aldri skjer.
Det fører også til mye gruppepress. Ikke alle er like "sterke" psykisk og blir lett overtalt til å drive med det.
Trådstarter
Artikkelen jeg forholder meg til er forsåvidt denne: http://www.dagbladet.no/2014/05/27/n...snus/33539048/ for dere som ikke har lest den.

Her er det snakk om norske skoler, ikke bare om grunnskole/videregående.
Ingen som har foreslått å gjøre det ulovlig på det grunnlaget nei, men bare ulovlig generelt.
Når man sier skoler mener folk som oftest grunnskolen, altså opp til og med VGS. Om ting også gjelder høyskole/universitet så pleier det å bli nevnt eksplisitt.
Og kun forby snus ville kanskje hjulpet røykerne å velge og snuse istedet, noe som gagner alle. Synes det er greit med total forbud ved skolens område slik det er nå. Burde ikke få lov til å bruke tobakk når man er på klasseturer heller, uansett hvor du befinner deg. Men der stopper det for min del. Blir bare en hev av styr og byråkrati men enda flere røykelover. De kommer til å benytte seg av nikotin uansett. Forhåpentligvis dør tobakken ut sakte men sikkert og blir heller en ting folk gjør nå og da som ved festlige lag osv. Orker ikke argumentere mer for denne saken, det handler bare for min del og behandle folk som er avhengige med en viss respekt. Folk er tross alt avhengige av alt fra sukker til shopping.
Sitat av svaart Vis innlegg
Artikkelen jeg forholder meg til er forsåvidt denne: http://www.dagbladet.no/2014/05/27/n...snus/33539048/ for dere som ikke har lest den.

Her er det snakk om norske skoler, ikke bare om grunnskole/videregående.
Ingen som har foreslått å gjøre det ulovlig på det grunnlaget nei, men bare ulovlig generelt.
Vis hele sitatet...
Nei, det er begrunnet med at man ønsker å hindre rekruttering. Det er en spesifikk grunn, ikke generelt i det hele tatt.
For det andre så er det snakk om grunnskole og videregående, ikke universitet og høyskoler, uansett hvordan du tolker dagbladets artikkel.
Sist endret av Mith; 2. juni 2014 kl. 14:44.
Trådstarter
Om det Etse sier er korrekt å det er snakk om grunnskole så vil jeg forsåvidt stille meg enig til ett forbud. Grunnet at brukerne da vil være under myndig alder.

Tror dere E-sigaretter vil bli omfattet av røykeloven innen kort tid? Så en "skremsel artikkel" på dagbladet idag hvor overskriften var "50 000 nordmenn bruker dem. Men E-sigaretter er farligere enn du tror" men krevde dagbladet+ for å lese.
Jeg har aldri brukt verken røyk eller snus, og det har aldri fristet å begynne med det heller fordi jeg veit at dette ikke er særlig bra for kropp og helse. Folk som har lyst til å ta seg en sigarett eller en litt snus kommer til å finne seg ett egnet sted for å gjemme seg vekk uansett, så dette forbudet har kanskje ikke all verdens effekt..

Men det er kanskje en risiko for at enkelte ungdommer får lyst til å prøve røyk eller snus på grunn av dette forbudet også. Fordi det er morsomt / spennende å teste ut forbudte ting..
Sist endret av Fishface; 2. juni 2014 kl. 14:49.
Farligheten med e-sigaretter er at man behandler flytende nikotin. Om et barn heller i seg noe av det så er ikke døden langt unna. Nikotin er svært giftig i små mengder når det er så konsentrert.
Trådstarter
Joda, men det er jo mange andre vanlige husholdningsartikler også. (Her skal det sies at de fleste nikotinvæskebeholderne har barne lås, de fleste farlige andre husholdningsartikler har som oftest også det).
Sitat av Snilepisk Vis innlegg
Farligheten med e-sigaretter er at man behandler flytende nikotin. Om et barn heller i seg noe av det så er ikke døden langt unna. Nikotin er svært giftig i små mengder når det er så konsentrert.
Vis hele sitatet...
Det her kan sies om alt fra vindusvask -til motorolje, og vaskemiddel. Personen som oppbevarer dette har et ansvar for å holde det ute av rekkevidde for små barn, ikke selve produktet.

Det er også farlig for et barn å spise en sigarett, eller en snuspose.. Og om du tenker på hvor mange liv E-sigaretter redder, er det fremdeles et pluss, selv om mange unger hadde gafla i seg det. Problemstillingen som gjør at de vil ha vekk nikotinholdige produkter fra skoler, er fordi færre skal begynne med røyk/snus, og ikke det at snusklyser, og sigarettstumper er et så stort problem at de må gjøre det ulovlig på skoler.
Merkelig spør du meg. Er man 18 år skulle det da ikke være noe problem at man tar seg en snus eller en røyk?
Sitat av applekongen Vis innlegg
Merkelig spør du meg. Er man 18 år skulle det da ikke være noe problem at man tar seg en snus eller en røyk?
Vis hele sitatet...
Har du i det hele tatt lest tråden? Hovedproblemet er at dette kan smitte over på andre mennesker. I en alder, der mange unge mennesker som er lett påvirkelige, er sammen, og noen røyker, eller snuser, så er det veldig enkelt for andre å starte. Dette er noe de vil forhindre.
Sitat av etse Vis innlegg
Når man sier skoler mener folk som oftest grunnskolen, altså opp til og med VGS. Om ting også gjelder høyskole/universitet så pleier det å bli nevnt eksplisitt.
Vis hele sitatet...
Grunnskolen er barne og ungdomskole. Bare så det er sagt. Men Som du sier skal regelverket også gjelde i videregående skole. Regelverket skal også gjelde på skoleveien
Jeg lurer på hvem vi skal ta når vi har kneblet røykerne og tjukkassenen. Brilleslangene slipper alt for billig unna spør du meg
Sitat av EazyA Vis innlegg
Som du sier skal regelverket også gjelde i videregående skole. Regelverket skal også gjelde på skoleveien
Vis hele sitatet...
Gleder meg til den dagen buss-sjåføren skal gå rundt å sjekke under leppa til alle de myndige passasjerene..

Dette her virker som et eksperiment som kommer til å ende i fjasko.. Hvertfall det med snus/ og skoleveien.. Tenk på dem som går til skolen, da? Hvem skal passe på dem?
Sist endret av Relevant; 2. juni 2014 kl. 20:45.
Skolen jeg går på har forbud mot snus og røyk. I de tre årene jeg har gått her, har jeg aldri fått kjeft eller noe lignende av å snuse. Er nok litt forskjellig fra skole til skole, uansett om de har lov eller ikke. Går stadig med snus og snakker med rektoren på skolen, han bryr seg svært lite - nå skal det også sies at han er en ganske så rå kar
Synes loven er tullete,men den står i stil med barnehagepolitikken som ellers råder her i landet.
Ingen som er avhengig av sigaretter kommer til å la røyken ligge helt til de kommer hjem,så jeg ser ikke formålet.Da snakker jeg om videregående skoler.Trudde det var forbudt å røyke på ungdomsskoler fra før av,har vell alltid vært det for elevene?Var iallefall det før når jeg gikk,men det gjorde det bare mer spennende å røyke.
Det er altfor mange som velger høyere utdanning idag...
Så om vi kan få pressa noen ut av skolen er jo det bare bra...

Røykere har lavere levetid en andre folk så det beste ville være å utdanna de som ikke røyker fordi de får benyttet seg av utdannelsen lenger, og heller gjøre det vi kan for at røykerne ikke skal gjøre det bra på skolen så vi slipper å sløse bort en utdannelse på noen som ikke er intresert i å leve lenge nok til at samfunnet tjener på det alikevel...

Tror jeg var ironisk når jeg starta dette innlegget, men nå er jeg ikke så sikker...
Kanskje det er en god ide å prioritere utdanning til de som får nytte av den lengst....