Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2142
Heisann! =D

Ble tatt for kjøp og bruk av cannabis i høst 2013. Fikk 3000kr i bot. Var 15 da det skjedde, og det jeg lurer på er: Når vil dette gå bort fra rullebladet? Og når kan jeg eventuelt dra til USA?

-Blåtann
Forelegget står i strafferegisteret og vil derfor også stå i din utømmende politiattest for alltid. På vanlige politiattester står forelegg i to år, og fengselsstraffer i fem år. Du kan lese mer om politiattester i artikkelen under.

Kilde: http://www.ung.no/oss/kriminalitet/44841.html

Artikkel: http://www.ung.no/kriminalitet/1132_...testen%29.html
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Forelegget står i strafferegisteret og vil derfor også stå i din utømmende politiattest for alltid. På vanlige politiattester står forelegg i to år, og fengselsstraffer i fem år.
For å komme til USA må du notere personlige forhold, herunder om du er tidligere straffet. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med den amerikanse ambassaden i Oslo for mer informasjon om dine muligheter til å besøke USA.

http://www.ung.no/oss/kriminalitet/44841.html
Sist endret av Ru11er; 23. februar 2014 kl. 23:20.
anbefaler at man kontakter den amerikanske ambassaden i Oslo hvis man er i tvil om man må søke visum. Ellers har det amerikanske utenriksdepartementet gitt en nærmere forklaring på hvilke forbrytelser som faller innenfor "Moral turpitude"-begrepet her.

Har man planlagt å oppholde seg lengre i USA, for eksempel for å studere der, må man uansett søke om visum. Hovedregelen er at man heller ikke får visum hvis man er dømt for slike forhold . Her er det imidlertid noen unntak. Et av unntakene er hvis personen kun har begått et kriminelt forhold og strafferammen for forholdet var under 1 år, og dommen var på mindre enn 6 måneder. Et annet unntak var at forholdet skjedde før personen var fylt 18 år, og det har gått minst 5 år siden gjerningen ble begått. Selv om man ikke faller inn under unntakene kan man etter søknad også få særskilt dispensasjon for innreise.

hentet på google .. kjipt å bli tatt med sånt,for det forvinner aldri ut av systemet ditt! fortiden innhenter om du er på farta.Onkel vet ;/
Trådstarter
34 1
Kan jeg komme inn i de statene i USA der cannabis er lovlig? Vil dette plage meg for alltid i Norge også om cannabis blir legalisert?
Hva er det tidligste jeg kan komme meg inn i USA?
Sitat av blåtann Vis innlegg
Kan jeg komme inn i de statene i USA der cannabis er lovlig? Vil dette plage meg for alltid i Norge også om cannabis blir legalisert?
Hva er det tidligste jeg kan komme meg inn i USA?
Vis hele sitatet...
Du vil mest sannsynlig komme inn i statene uten problem, anbefaler å ta kontakt med den amerikanske ambassaden og søke om visum så slipper du å bli nektet inngang på flyplassen. Synet på cannabis blant amerikanere er i de fleste tilfeller mer liberalt sammenlignet med nordmenn sitt.

Dette vil for alltid stå på rullebladet ditt, uavhengig om cannabis blir legalisert. Du har brutt loven, og må ta konsekvensene som alle andre, du var fullstendig klar over hva du gjorde.
Sitat av Larsiii Vis innlegg
Synet på cannabis blant amerikanere er i de fleste tilfeller mer liberalt sammenlignet med nordmenn sitt.
Vis hele sitatet...
Det er nå begge deler! I California er det nesten hippetilstander, mens i noen andre stater blir det fengsel, slik som Texas.
very impotent freak
Delusional's Avatar
For å utdype litt. Ettersom du var mindreårig på tidspunktet, og det ikke gjaldt en grov forbrytelse, vil ikke dette legge seg på uttømmende politiattest.


Dette følger av politiregisterloven § 41 (1) (c) jf. politiregisterforskriften § 30-3 om unge lovbrytere

"Uttømmende politiattest og vandelsvurdering skal utstedes i samsvar med bestemmelsene om ordinær politiattest, jf. politiregisterloven § 40, dersom ilagt reaksjon gjelder lovbrudd begått før fylte 18 år, jf. politiregisterloven § 41 nr. 1 bokstav c.

Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke dersom vedkommende
1. er ilagt reaksjon for lovbrudd begått før fylte 18 år med øvre strafferamme på fengsel i mer enn 3 år
"

Og som en påminnelse er det ikke lov til å bruke narkotika i utlandet etter norsk lov. Dette følger av strl. § 12 jf. § 162.
Sist endret av Delusional; 24. februar 2014 kl. 02:13.