Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1483
I media kan man ofte se mer alvorlige saker om enkelpersoner som enten har gjort underslag, drapsforsøk, tyveri, forsikringssvindeler osv. Navnene offentliggjøres svært sjeldent, men personene bak handlingen er lett å identifisere med de opplysningene man får vite i media. Tenker da på bosted, alder og kjønn.


Jeg står selv tiltalt i en litt mer alvorlig sak (jeg har ikke skadet noen) og har fortalt politiet at jeg ønsker ikke at dette kommer i media siden det vil gjøre unødvendig skade på meg og familien.

Hittil i saken så har jeg vært inne til avhør og har bedt han om å holde meg og familien skjermet fra media. Men så sier han; "Det er en sjans for at jeg må fortelle media hvis de spør meg". Når jeg spør hvorfor det er "en sjans" så vil han ikke svare på det. Hvorfor kan han ikke love meg at han holder media utenfor?

Greit at hele politistasjonen vet om saken, men hvem på politistasjonen er det som tyster til media i slike saker? Sekretæren? En vanlig politimann? Hun som jobber i skranken? De som jobber i pass-avdelingen?
Selger informantene informasjonen til avisene? Tjener de penger for dette? Og skatter de for disse inntektene isåfall?

De eneste som vet om saken min er bare politiet og èn person som bor i Spania.

Når rettsaken kommer opp vil dommeren, meddommerne, aktor og advokaten min vite om saken.

For å oppklare ting, jeg tror ikke at saken min blir skjermet for media. Men når jeg først sitter i denne situasjonen så begynner jeg å tenke litt på hvem som egentlig lekker informasjonen til avisene og media. Har egentlig bestandig lurt på det. Hvem er disse personene liksom.
Media har slik jeg forstår det tilgang til politiloggen. Dersom det blir rettsak, så vil det også sannsynligvis stå navnet ditt på en tavle utenfor rommet rettsaken pågår i, eller en annen plass i bygget. Denne kan alle besøkende se. De fleste rettsaker er også åpne for publikum, så jeg forstår godt at han ikke ønsker å garantere noe. Han kan jo ikke lyve til media om de spør om saken din.
Dette står på Lovdata:

§ 22-7.Offentliggjøring av tiltalebeslutning

Når tiltalebeslutningen er forkynt for tiltalte, skal pressen på anmodning gis kopi av tiltalebeslutningen, med mindre det er sannsynlig at saken helt eller delvis vil bli ført for lukkede dører.

Ved oversendelse av tiltalebeslutningen til domstolen kan påtalemyndigheten helt eller delvis forby offentlig gjengivelse av tiltalebeslutningen i den utstrekning kopi kan nektes etter første ledd. Et slikt forbud begrenser ikke retten til offentlig å gjengi rettsforhandlinger og rettsavgjørelser i henhold til domstolloven § 129 og § 130.
Vis hele sitatet...
Trådstarter
2 0
I mitt tilfelle vil saken foregå bak lukkede dører, ergo en lukket rettsak. Da har dem vel ikke rett til å gi kopi til pressen?
Hvorfor ikke ta en telefon til politikammeret eller an advokat, og så spørre? Din forsvarsadvokat bør være ypperlig!
Hvorfor kaller du politiet korrupt når de sier "det er en mulighet for at media får vite det" - Også får media vite det? Vet du i det hele tatt hva korrupt er?

Når det er sagt så har politi daglige/ukentlige rapporter de sender til media, en slags "avtale" mellom politiet og media. Det er viktig for befolkningen å vite hvor samfunnet er på vei, og hva som skjer rundt oss. Det forstår jeg helt godt.

Dessuten gir dette også et bedre samarbeid mellom politiet og media. Media respekterer når politiet sier "Kan dere trekke litt unna, så når jobben vår er gjort her skal dere få ta så mange bilder dere vil?". Så slipper media å lekke ut hvordan politiet jobber slik at kriminelle vil lære og bli smartere. Noe som også er veldig fint for de lovlydige i samfunnet.