Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1927
Jeg trenger litt hjelp her.

Jeg overtokk en leilighet 1.September, men jeg hadde forsåvidt litt problemer med tanke på utbetaling av depositum da NAV bruker litt tid på å behandle saker. Jeg ble litt utolmodig og forklarte huseier at vi kunne møtes 5 september så vil jeg betale henne depositum fra egen lomme. Siden opprettelsen av depositumskonto og innbetalingen gikk litt fort (1-2 dager, som egentlig er irrelevant ) så klarte jeg å sette inn penger til en gammel depositumskonto jeg hadde oppretta for lenge siden. Jeg fikk vite at jeg ikke fikk de pengene før den depositumskontoen ble slettet av den andre part og her sitter jeg enda og venter.


Det er forsåvidt ikke så viktig, det jeg trenger hjelp til er at utleier ikke vil gi fra seg nøkklene uten at depositum er inne på kontoen, men krever likevel penger for September mnd.

Jeg forklarer at hun ikke kan kreve penger for en leilighet jeg ikke får lov til å ta i bruk, men at der er det ferdig om hun ønsker å ha depositum inne på kontoen først. Da må vel deg også bli tatt hensyn til å utsette leiekontrakten i en mnd til jeg får tilbake pengene og gir de til rett eier.

( beklager skrivefeil )
Sist endret av Brownii; 27. september 2017 kl. 00:13.
"Øko-Terrorist"
Huseier kan ikke kreve leie for den tid du ikke disponerer leiligheten, kontkakt husleietvistutvalget. http://www.htu.no
Synes det er rart utleier ikke har leid den til noen andre pr. nå når du roter så mye, men ingen kan kreve leie for tid man ikke hat fått disponere en leilighet.
du har signert en kontrakt der det står at du skal utbetale depositum. Det står også at du skal betale leie for den tiden fu bruker den. Det står også at du får nøklene først når du har betalt depositum.
Du har ikke betalt depositum, som fører til at du ikke får nøklene, men du leier fortsatt leiligheten.
Ligger i gråsonen fordi det er du som står på feil hele veien, men du har heller ikke brukt leiligheten. Jeg vil tro, merk tro, at loven står på utleier sin side, men det er like greit å sjekke opp med en profesjonell.
Hvordan kan det ha seg at du får støtte av NAV til å dekke depositum når du har egne penger du tydeligvis kan bruke til det?
Det står ingenting i kontrakten om at depositum må være inne på kontoen før jeg får overta leiligheten.
Sitat av Brownii Vis innlegg
Det står ingenting i kontrakten om at depositum må være inne på kontoen før jeg får overta leiligheten.
Vis hele sitatet...
Oh Lord, hva er nå ett depositum verdt om folk bare kunne betale det som det passet dem selv? De fleste oppegående tar det som en selvfølge at depositum blir betalt omgående før overtakelse.

Hvis du er smart så hiver du deg rundt med å få tak i pengene DU har somla bort.
Strengt tatt kan han ikke kreve leie. Det at du ikke har oppholdt pliktene dine etter kontrakten gjør at han kan kreve erstatning - og tapet han kan kreve er likt leia. Så det spiller ikke så stor rolle.
Takk for responsen, det har ordnet seg og viser seg at hun ikke kunne ta for husleien da hun nektet å gi fra seg nøkklene.
Jeg skjønner vi har regler her i Norge, men la oss ikke glemme at vi er alle mennesker og det burde komme først. Medfølelse og tanke på at det kan skje feil er ikke til å stikke under en stol. Hun innrømte at det var dumt av henne å gi meg en dags forvarsel og sette sitt ego først. Det er jo det som førte oss hit, pengene kommer jo inn på kontoen før eller siden, så om det er dag en eller dag 30 spiller jo ingen rolle i det lange løp. Kjedelig at det måtte skje, men vi lærte noe av det begge to. Takk til de av dere som holdt seg til saken og ga meg gode råd og veiledning :-)
Sist endret av Brownii; 27. september 2017 kl. 22:07.
Sitat av Brownii Vis innlegg
Takk for responsen, det har ordnet seg og viser seg at hun ikke kunne ta for husleien da hun nektet å gi fra seg nøkklene.
Jeg skjønner vi har regler her i Norge, men la oss ikke glemme at vi er alle mennesker og det burde komme først. Medfølelse og tanke på at det kan skje feil er ikke til å stikke under en stol. Hun innrømte at det var dumt av henne å gi meg en dags forvarsel og sette sitt ego først. Det er jo det som førte oss hit, pengene kommer jo inn på kontoen før eller siden, så om det er dag en eller dag 30 spiller jo ingen rolle i det lange løp. Kjedelig at det måtte skje, men vi lærte noe av det begge to. Takk til de av dere som holdt seg til saken og ga meg gode råd og veiledning :-)
Vis hele sitatet...
Business er business og medfølelse er medfølelse. Du var heldig i denne situasjonen. Ikke la det skje igjen.