Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2757
Hei.


Jeg har nylig fått jobb i ett forsikringselskap og i den forbindelse skal de ha en politiattest.

Jeg ble for 2 år siden dømt for dokumentforfalskning, men jeg lurer på hvor lenge det vil stå på en evt. politiattest, og om det i det heletatt har noe å si for min ansettelse?

Takk for alle tips og svar!
Det burde jo absolutt være relevant for en jobb i den bransjen, men kommer vel helt ann på stillingen du søker på.
Trådstarter
64 0
Det vil jeg tro det gjør, men vet du om det står konkret hva man er dømt for? eller står det at man er dømt i forhold til en viss paragraf?
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
skal de ha en ordinær eller begrenset politiattest?

På en ordinær vil det bli fjernet etter 2/5/10år, kommer an på lengden på dommen.
Er det en begrenset vil alt relevant for stillingen stå der uansett hvor gamle de er.
litt usikker, men tror det kun at du xx dato er dømt for brudd på paragraf xx


Det sagt så kan det gå greit, kommer også an på selskapets størrelse, policy og om de er villige til å se gjennom
fingrene på mindre saker som falsk leg på byen etc.
Ved mer alvorlige saker og større selskap derimot kan jeg nesten garantere at de trekker tilbudet.
Trådstarter
64 0
Ordinær politiattest de ville ha. Jeg sa på intervju at jeg hadde en dom på meg angående dokumentforfalskning, men de mente det ikke kom til å være noe problem og til tilbydde meg jobben 2 dager etter møte.
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om du har opplyst om forholdet og arbeidsgiver ikke har et problem med det, så ser jeg ikke helt hvorfor det skulle være et problem om det står på politiattesten?
Trådstarter
64 0
Er vel egentlig ikke noe problem.

Jeg er egentlig ute etter å finne ut hva som vil stå på den politiattesten, om det vil stå spesifikt og detaljert om dommen eller bare en "dømt i henhold til paragraf ***"?
Kommer an på selskapet du skal jobbe i og hva du skal jobbe med.
Antar du starter hos et franchise selskap og skal selge forsikringer? Da er det ikke noe stort issue da du ikke skal sitte å behandle sensitiv informasjon på samme måte, ei heller drive med utbetalinger / avgjøre skade saker + at du er ansatt ekstern og ikke i selve forsikringsselskapet men for en assurandør.
Sitat av thomas.amir Vis innlegg
Er vel egentlig ikke noe problem.

Jeg er egentlig ute etter å finne ut hva som vil stå på den politiattesten, om det vil stå spesifikt og detaljert om dommen eller bare en "dømt i henhold til paragraf ***"?
Vis hele sitatet...
Står type "forannevnte person har et kriminelt rulleblad der følgende er et utdrag:
Brudd på straffeloven § x, dato/tid.
Bot/fengsel".

Noe i den duren..
Trådstarter
64 0
Takk for begge svarene!
Som du sier Poppe så er jeg ansatt utenfor selve selskapet og skal kun drive med salg.

Og takk for et enkelt og greit svar på hvordan det vil stå, var ikke noe særlig interessert i å få alt lagt ut på sølvfat om fortiden min.
Sitat av thomas.amir Vis innlegg
Takk for begge svarene!
Som du sier Poppe så er jeg ansatt utenfor selve selskapet og skal kun drive med salg.
Vis hele sitatet...
Herlig, velkommen til forsikringsbransjen