Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4259
Nå kom snøen igjen, og minnet meg på hvor kjipt det er å være tømrer om vinteren. Jeg har lenge vurdert en ny jobb, pga mangel på variasjon, men nå var det kulda som tok avgjørelsen. Jeg trenger variasjon på flere områder, men tar gjerne imot forslag som bare gjelder det ene eller det andre.

Det første jeg tenker på er variasjon i arbeidstider. Er lei av å jobbe fra 7 til 3 hver dag og gro inn i rutinene. Jeg trenger variasjon. Hadde satt stor pris på å kunne gå meg en tur i skogen på morgenen eller sove lenge en dag. Natteskift er også noe jeg kunne likt å prøvd ut, men det blir jo samme rutiner om jeg kun jobber natt. Trenger variable arbeidtider, rett og slett.

Det andre, er variasjon av arbeid. Jeg merker at jeg blir i bedre humør, hver gang jeg blir bedt om å gjøre noe annet. Det kan være simple ting, som å sortere planker eller kjøre sjefen til en annen byggeplass. Tømreryrket byr på variert arbeid, men man blir ofte å gjøre det samme i to uker.

Det hadde også vært kult å kunne jobbe i forskjellige miljøer, på forskjellige steder, med folk og uten folk. Det viktigste er variasjon i arbeidstider, men all annen variasjon ville vært et stort pluss! Har fullført vgs, men er ikke klar for videre studier enda. Har dere noen forslag, så er det bare å fyre løs! 😄

Irie
Turguide i/eller utenfor Norge
Jamann
Irie's Avatar
Trådstarter
Sitat av MasterOfNone Vis innlegg
Turguide i/eller utenfor Norge
Vis hele sitatet...
Det hørtes veldig spennende ut! Glemte å tilføye at dette kun blir et år eller to, er det mulig å få en slik jobb uten utdanning her i Norge? Skal lese mer om det når jeg har en pc foran meg, takk for forslaget ��

Edit; tlf autocorrect
Sist endret av Irie; 4. november 2016 kl. 15:40.
Kjøre budbil eller lignende? Lett å få jobb med egen varebil.
Hva med å bli brannmann?
Alle yrker har vel elementer av repetisjon og desto mer ensformige/gjenntagende arbeidsoppgaver jo mer junior du er. Men, klart om du er tømrer og ikke liker å jobbe ute om vinteren så har du muligens et problem :-)
Dersom du utgir egenskaper og mer spesifiserte ønsker vil du raskt få tips som bedre treffer smørøyet. Du vil med andre ord være innendørs, og ha variert arbeid men ikke trenge særlig utdannelse. Butikkansatt, yrkessjåfør, artist og programmering er ting jeg drar fra toppen av hodet nå. Har du ikke tilfeldigvis ikke bare litt dårlige klær? Er ingen skam å bruke en relativ stor pengesum og litt research på skikkelig gode klær som du holder varmen i. Å investere noen tusen i uteklær når man jobber ute er veldig viktig.
Jamann
Irie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jerazol Vis innlegg
Alle yrker har vel elementer av repetisjon og desto mer ensformige/gjenntagende arbeidsoppgaver jo mer junior du er. Men, klart om du er tømrer og ikke liker å jobbe ute om vinteren så har du muligens et problem :-)
Vis hele sitatet...
Du har nok rett i det med at man må gjennom mye repetitive arbeidsoppgaver før man havner i den jobben som føles riktig. Jeg er lærling, og har ikke planer om å jobbe som tømrer videre i livet. Det er bare greit å ha et fagbfev i baklomma når man skal studere mot høyere stillinger i bransjen senere. Har derfor med meg matte og fysikk i studiekompetanse min.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Dersom du utgir egenskaper og mer spesifiserte ønsker vil du raskt få tips som bedre treffer smørøyet. Du vil med andre ord være innendørs, og ha variert arbeid men ikke trenge særlig utdannelse. Butikkansatt, yrkessjåfør, artist og programmering er ting jeg drar fra toppen av hodet nå. Har du ikke tilfeldigvis ikke bare litt dårlige klær? Er ingen skam å bruke en relativ stor pengesum og litt research på skikkelig gode klær som du holder varmen i. Å investere noen tusen i uteklær når man jobber ute er veldig viktig.
Vis hele sitatet...
Jeg ordla meg litt feil, det er ikke kulda på kroppen som er problemet. Det er det å krype på stillaser og jobbe med hendene, når alt rundt meg er dekket av is eller sørpe. Jeg er godt innpakka og fryser minimalt. Ellers er jeg en stor fan av å oppholde meg utendørs.

Jeg er flink med mennesker, og blir godt likt av de aller fleste. Tenker nå at barnehageansatt eller støttekontakt hadde vært noe. Er flink med tegning og var ganske kreativ før i tiden. Er det vanlig å jobbe deltid i barnehager? Da kunne jeg isåfall ha kjørt på med begge jobbene nevnt ovenfor, for å variere hverdagen enda mere.

Kanskje cluet er å ha små stillinger i flere jobber, noen som har erfaring med dette?

Takk for forslag, så langt!
Små stillinger som gir masse variert arbeid finner du innen helsesektoren. Du kan jobbe skift, eller du kan velge blant ledige vakter som du setter deg opp på og som gir deg frihet til å planlegge arbeidstid ca 6-8 uker frem i tid. Dermed kan du ta feks dag-dag-kveld-natt-kveld en uke. Eller ingen vakter neste uke. Eller du kan få komme fast på turnus, kanskje gjennom vikariat. Ofte da med svært redusert stillingsbrøk slik at du da fyller opp med vakter i tillegg.

Veldig varierte arbeidsoppgaver, men siden du er tømrer og ikke helsearbeider av yrke så anbefales feks psykiatri. Det feltet er veldig lett å komme inn på, da de ofte ser etter mannlige ansatte pga det kan virke dempende.

Stort sett alt innen helsesektoren som du vil være aktuell for vil gjøre at du arbeider med mennesker. Og det at du jobber med folk vil jo i stor grad bidra til at innholdet i en arbeidsdag sjeldent blir eksakt lik fra dag til dag.
Politi oppfyller jo i stor grad alle ønskene du har. Det er jo en mulighet sålenge du har ren vandel.
Avhengig av hvor du bor og hvilken divisjon du ender opp i såklart, så er det jo veldig variert arbeid. Får inntrykk av at UP har litt kontorarbeid, endel patruljering/oppdrag ute i felten. Der har du jo og mulighet til å ta på deg nattevakter om ønskelig.

Edit: Så nå at du ikke er klar for videre studier enda, men det er noe å vurdere ihvertfall.
Sist endret av Osteper; 4. november 2016 kl. 22:33.
Jamann
Irie's Avatar
Trådstarter
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Små stillinger som gir masse variert arbeid finner du innen helsesektoren.
Vis hele sitatet...
Leser om ledige stillinger i kommunen min nå, ser ut som du ledet meg på riktig spor! Tusen takk 😀
Eneste jeg klarer å tenke meg til akkurat nå, er vaktmester.
Ikke den jobben med mest variasjon - i utgangspunktet. Varierer litt hvor man satser på å jobbe.
Men jobber du f.eks hos Ragde så har du en del bygg du drifter og får stor variasjon i arbeidshverdagen og en god del kjøring. Er du vaktmester på en skole, så er hverdagen relativt lik, basert på sesong, men du har mange hyggelige mennesker o.l rundt deg. - I tillegg til alltid noe nytt som må fikses eller gjøres noe med.

Kan uansett være en fin mellomstasjon før mens du finner ut hva du vil holde på med, siden du kommer borti ganske mange yrker som vaktmester.