Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2118
Hei alle sammen

ja iden er enkel, men vil det gå i praksis?(jeg tror det, men ønsker å høre hva dere skape, kritiske, friske, smarte, og nedrusede hjerner her på nff mener)

jeg har en del syke og rare ideer, og av ogtil så må noen luftes for allmenheten og diskuteres hehe(mest for min egen skyld)

nå vil det sikkert komme noen som menner at jeg ikke har funnet opp denne iden,og da svarer jeg " ja det kan sikkert hende at noen har tenkt på noe slikt før, jeg har dog ikke hørt om det) +det kan godt hende at en annen på denne planet har tenkt ut det samme hva vet vel jeg..

har dere innspill, og alt annent som hører til en god diskusjon så kom med det


uansett here it goes:

ja "vindkraft og havet", det finnes uendelige muligheter, noen mer komplekse enn andre, jeg ser for meg at i fremtiden vil man kansje heller jobbe på en vind/bølge plattform, enn en olje plattform hehe.

vel denne tråden handeler ikke om bølge kraft, men derimot vind kraft.

vel jeg skal prøve å fremmstille det så enkelt som mulig:

se for dere slike fartøyer som dette:

Flip-skip(om man kan kalle det for det):

http://3.bp.blogspot.com/_-A8yRx14-BU/R-wFbWMbl3I/AAAAAAAAAGw/wHI_8iOJGh4/s320/FLIP.jpg


se video:

http://www.youtube.com/watch?v=wbuin...layer_embedded

ok ja "now what?" tenker dere sikkert hehe,

ja se for dere at vi monterer en form for vindturbiner på et Flip-skip:

http://www.tu.no/energi/article278168.ece
http://www.tu.no/multimedia/archive/00140/WindFlip_008_100608_140666c.jpg

ok ja jeg lagde en kjapp skisse for å lett illustrere neste steg:


http://bildr.no/thumb/827276.jpeg

ok ja se på bilde og les så skjønner dere:

så kommer vi til den praksise delen:

jeg ser for meg at den svarte ringen på bilde jeg laget over er en form for plattform eller flytende molo for disse (Flip-skipende med vindturbiner montert på) og disse skipene har sjøkabel inn til moloen (denne kabelen skal flyte)

og ja nå har man et portabelt vind kraftverk tilsjøs

på molon/plattformen så skal det være en base stasjon for skipene hvor de kan legge til hvis været blir fordårlig osv.
når det gjelder kabelen som er fra flip-skipt og inn til molon så skal denne kunne rulles inn på en måte (enten på skipet eller på moloen)når et skip legger på sin plass i moloen.

og når det gjelder hover kabelen fra moloen og inn til land så må denne være ganske feit og kraftig (igjen dette får ingenørene ta seg av)

på den flytende moloen så skal det være en trafo som transformerer stømmen slik at den på best mulig og mest effektive måte kan frakte strømproduksjon fra vindverket til land uten tap av strøm.

når det kommer til dimensjonering av sjøkabler til dette prosjektet så overlater jeg den oppgaven til ingenørene hehe

jeg ser også for meg at disse flip-vindturbin skipene er veldig grønne (altså bruker minnimalt med råolje eller disel.

jeg ser også for meg at hele det protable vindkraftverket skal kunne kjøre inn til land for dokking eller reprasjon ved behov. dette via slepebåter eller egen fremdrift.



så hva tror dere om dette hehe?

vi kunne i teorien skapt masse grønne arbidsplasser i norge, sett at vi plaserte en god del slike portable vindkraftverkt(denne typen grønn og portable vind kraftverkt topologi) langs norges kyst, flip båtene tror jeg ikke er så mye dyrere en vanlig skip å produsere osv men igjen dette for rederier ta seg av hehe.

mvh xhacktly
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er antakeleg hundre ganger så dyrt å bygge et slikt skrog framfor å bygge enkle flytepotonger som er oppankra på havbotn, utan meir infrastruktur enn anker og en kabel.
Og hvis man skal ha vindkrakftverk på skip. Hvorfor skal man bruke mye penger på å gjøre det så avansert som det der?
Gjest
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er antakeleg hundre ganger så dyrt å bygge et slikt skrog framfor å bygge enkle flytepotonger som er oppankra på havbotn, utan meir infrastruktur enn anker og en kabel.
Vis hele sitatet...
ja det tviler jeg ikke på godt poeng.
Kostnader burde ikke være et tema når det er snakk om å redde kloden
Sitat av Taurean Vis innlegg
Kostnader burde ikke være et tema når det er snakk om å redde kloden
Vis hele sitatet...
Åjoda, når det finnes tusenvis av billigere metoder; så er kostnader et tema.

Og hvis vi antar at dette er billigste metoden, hvor mye av velferden er du villig til å gi avkall på?

- Skal skolen begynne å koste penger?
- Skal sykehus det?
- Trenger vi ikke nye veier?
- Og hvem var idioten som tenkte ut eldreomsorg?

Listen er mye lengre...
Sist endret av Katalysator; 18. februar 2011 kl. 21:50.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Kostnader burde ikke være et tema når det er snakk om å redde kloden
Vis hele sitatet...
Jo, det bør det. Kostnad er indirekte utslepp av klimagasser. Ved bygging av fartøy er det i form av stålpris (som er bestemt av to faktorer: tilgang på jernmalm eller gjenvinnbart jern/stål, og energikostnaden som går med til å raffinere stålet til brukbar kvalitet), arbeidsinnsats (som igjen fører med seg energipenalty, i form av maskiner som treng energi, og arbeid som kunne vore brukt til andre ting/lage fleire vindturbiner). Set du ting på spissen er det meste av det vi betaler for i dag energi i ei eller anna form. Plastposer er energi: energien som går med til å produsere det, og energien lagra i plastmolekyla. Skip er energi: energien som går med til å produsere det, og energien som ligg lagra i raffinert stål.

Lågare kostnad vil altså meir eller mindre sei mindre klimagassutslepp, ettersom ein kan anta at energimengda som krevst er mindre.

Dette er sett litt på spissen, men det er ikkje veldig far fetched å anta at det er ein rimelig tett samanheng mellom kostnad og utslepp. Og kan du spare hundre tonn stål vil det forundre meg om du ikkje har spart det tidoble talet tonn CO2...
Sist endret av vidarlo; 18. februar 2011 kl. 21:53.
Gjest
Trådstarter
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Åjoda, når det finnes tusenvis av billigere metoder; så er kostnader et tema.

Og hvis vi antar at dette er billigste metoden, hvor mye av velferden er du villig til å gi avkall på?

- Skal skolen begynne å koste penger?
- Skal sykehus det?
- Trenger vi ikke nye veier?
- Og hvem var idioten som tenkte ut eldreomsorg?

Listen er mye lengre...
Vis hele sitatet...
Det må nødvendigvis ikke være staten som bruker penger på et slikt prosjekt, det kan være private aktører også tror jeg.(med mindre det er noe regler om dette i norge, noe det sikkert er når det gjelder kraftprodusjon)
Til dere som svarte meg: HVorfor kan ikke materialer som er øremerket til å bygge grønn kraft være nesten gratis? Altså produsert med tap? Vi må samle masse selskaper som tjener milliarder, så kan de bruke en prosent av overskuddet sitt til å lage materialer og produsere grønne kraftverk\vindmøller.

Bare det er vilje der så skjer det, det er ikke vilje der så lenge de taper penger..

Vi kan bruke oljebillionen på å lage vindmølleparker og selge\bruke strømmen i framtida.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taurean Vis innlegg
Til dere som svarte meg: HVorfor kan ikke materialer som er øremerket til å bygge grønn kraft være nesten gratis? Altså produsert med tap? Vi må samle masse selskaper som tjener milliarder, så kan de bruke en prosent av overskuddet sitt til å lage materialer og produsere grønne kraftverk\vindmøller.
Vis hele sitatet...
Eg forklarte det. Fordi produksjon av y tonn stål ubønnhørlig medfører x tonn CO2-utslepp, enten direkte, eller i form av energien som går med til produksjon av stålet. I tillegg krev fleire tonn stål meir bearbeiding, og ergo meir utslepp i forbindelse med bearbeiding.

Prisen på energi er del av materialprisen, og i ein del samanhenger nesten heile materialprisen. I tillegg vil normal råvarepris stimulere til design som ikkje har unødige stålmengder. Om du kan bygge 10 vindturbiner på 100 tonn stål er det uansett jævla uøkonomisk å bygge ei på 100 tonn.

Det handler ikkje om kva vi bør satse på, men relativt enkle incitament til å kutte utslepp under produksjon, og å gjere energien billegare, og dermed lønnsom
Gjest
Trådstarter
Sitat av Taurean Vis innlegg
Til dere som svarte meg: HVorfor kan ikke materialer som er øremerket til å bygge grønn kraft være nesten gratis? Altså produsert med tap? Vi må samle masse selskaper som tjener milliarder, så kan de bruke en prosent av overskuddet sitt til å lage materialer og produsere grønne kraftverk\vindmøller.

Bare det er vilje der så skjer det, det er ikke vilje der så lenge de taper penger..

Vi kan bruke oljebillionen på å lage vindmølleparker og selge\bruke strømmen i framtida.
Vis hele sitatet...
når det kommer til penger og miljø så finnes det sikkert mennesker som jobber med å få igjennom et regelverk som gjør det billigere for private aktører å satse på grønn industi.

når det kommer til diskusjonen hva som faktisk er grønnt og grønn industri så er det en helt annen diskjusjon tror jeg.( dette med hvor mye energi det skal til for produksjon delen av en genstand+ transport + materiale osv...)

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er antakeleg hundre ganger så dyrt å bygge et slikt skrog framfor å bygge enkle flytepotonger som er oppankra på havbotn, utan meir infrastruktur enn anker og en kabel.
Vis hele sitatet...
Ja jeg har tenkt litt mer på dette og, ja det koster sikkert dobbelt så mye som å lage et protablet kernekraftverk på et skip for så og seile det rundt til de landene som trenger akkut strømm, og de som betaler mest, men dog risikoen hvis det skjer noe alvorlig er minimal ved et portablet vindkraftverk.

Det som er med flytepotonger(vindparker offshore) er at de må vedlikeholdes og hvis og vedlikehold på sjøen er dobbelt så vanskelig som å vedlike holde en turbin på land. pluss at vindparker er ikke like portable. (dog det finnes sikkert noen design som er det dette er jeg ikke noe ekspert på)
De har jo allerede vindkraftverk til sjøs:
http://www.youtube.com/watch?v=_y7jGMc8PDo

Jeg kan umulig tenke meg at de ikke har gjort det på den måten som er smartest å billigst. Å bygge et helt skip for et par vindmøller er jo som å kaste penger ut av vinduet.
Gjest
Trådstarter
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
De har jo allerede vindkraftverk til sjøs:
http://www.youtube.com/watch?v=_y7jGMc8PDo

Jeg kan umulig tenke meg at de ikke har gjort det på den måten som er smartest å billigst. Å bygge et helt skip for et par vindmøller er jo som å kaste penger ut av vinduet.
Vis hele sitatet...
ja kan nokk tenkes at det ikke er den beste løsningen
Vindmøller til havs eksisterer allerede, både over og under vann.
I tillegg så ser jeg ikke grunnen til å parre to forskjellige teknologier på denne måten.
Flytende vindparker er alt på vei, bildene i første post tatt fra http://www.windflip.com/, som er et konsept for flytting av vindmøller ut til sjøs på en billig og effektiv måte. I motsetting til i første post slipper derimot båten mølla fra seg når den har kommet ut til ønsket plassering.

Hvis du har interesse for dette sjekk også Statoils HyWind satsning, noe av det mer lovende innen flytende vindmøller.
Gjest
Trådstarter
Sitat av Sitraz Vis innlegg
Flytende vindparker er alt på vei, bildene i første post tatt fra http://www.windflip.com/, som er et konsept for flytting av vindmøller ut til sjøs på en billig og effektiv måte. I motsetting til i første post slipper derimot båten mølla fra seg når den har kommet ut til ønsket plassering.

Hvis du har interesse for dette sjekk også Statoils HyWind satsning, noe av det mer lovende innen flytende vindmøller.
Vis hele sitatet...
ja kult det skal jeg sjekke ut
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Og hvis man skal ha vindkrakftverk på skip. Hvorfor skal man bruke mye penger på å gjøre det så avansert som det der?
Vis hele sitatet...
Noen har kommet med en ide som skal settes i live, eller er i live nå.
Nemmelig små bokser på havbunnen, som bruker BØLGEKRAFT. Til å produsere el.
Pontonger eller hva det heter som går frem og tilbake med bølgene, skulle visst være mye bedre enn luftkraftverk etc.
Dere som ser på discovery vet hva jeg mener.
Du vil ha flytende kabler på flere kilometer? Jeg mistenker at de som kjører rundt med båter i dette området, hadde vært veldig negative til dette.
Sitat av bobbo Vis innlegg
Du vil ha flytende kabler på flere kilometer? Jeg mistenker at de som kjører rundt med båter i dette området, hadde vært veldig negative til dette.
Vis hele sitatet...
Forestiller meg at de setter 50 stk der det er mye bølger, også bunter alle kablene sammen på nbunnen av havet også opp til lands.