Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 7127
Hei, noen som har erfaring med hvor mye penger som går med på mat i mnd for en student? Jeg prøver å finne ut hvordan type leiligheter jeg har mulighet til å leie.

Jeg aner liksom ikke hvor mye jeg kommer til å bruke. Hvis jeg setter av 4000kr i mnd til mat og drikke. Burde det være nok? Ikke inkl øl, snus osv!
Dette er jo veldig induviduelt etter hvilke behov du har. Hvor ofte har du tenkt å spise en ordentlig middag? Hvor ofte kommer du til å handle i kantina? Er en million sånne ting du burde finne ut av før du kan beregne hvor mye du trenger å bruke på mat.
Vil tro det, om du handler billig mat og drikke. Det var vell Bombasa som levde på 200kr i 12 dager.
Som regel burde 2000kr / mnd holde, da alså 500kr / uken på mat. Særlig om du kjøper litt billigere mat av og til. F.eks "First Price", "Coop"-varer, etc.

Får et brød til 7 kr, en pakke med 24 egg til 30kr på coop. Da har du frokost og kvelds i en god stund. 4000kr syns jeg var litt overkill til å være studentbudsjett. Men for all del, om du vil fråtse i deg kyllingfilèt og nakkekoteletter for 4000kr i mnd, be my guest.
Sist endret av Dimergon; 1. august 2011 kl. 22:35.
Jeg og samboeren lever helt fint på under 3000kr til mat i måneden. Og vi er to.
Jeg lever forholdsvis greit på 6500 i måneder, da betaler jeg 3000for hybel med strøm/internett osv. innkludert.

Sitter da igjen med 3500kroner som jeg levde godt på når jeg drakk og røyket. Jeg er obs. på å ikke kjøpe det dyreste på butikken, men jeg har aldri hatt behov for å snu på kroner for å få det til å gå rundt og da drikker jeg 2-3ganger i uken, god mat (biff osv)

4000,- til kun mat er mer enn nok og du kan spise biff til frokost, middag og kvelds og likevel ha penger igjen til dessert.
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Ok, takk for svar. Har regnet ut at jeg vil sitte med ca 7000kr igjen på konto i mnd etter at bolig/strøm/internett/tv er betalt. Dvs at jeg ikke burde få noen store økonomiske problemer? Betryggende
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Det er mange ting som kommer til spille her. Å studere på en mindre plass er ofte mye rimeligere enn i storbyene, både over leiepriser og hvor mye man bruker på luksus og sosialiteter. Videre har vaner og andre forbruk mye å si.

For min del lå jeg rundt 3-4000 ekstra i mnd utenom leie (da ALT sosialt, klær, trening og regninger inkludert), men for meg var regnestykket omvendt. Husleien var omtrent det samme uansett hvor jeg bosatte meg i Oslo sentrum (innen rimelig standard etc), så dette var summen jeg satt igjen med av lån og lønn etter leien var betalt. Det gikk akkurat rundt med mine vaner og litt nøkternhet. Jeg skulle gjerne hatt enda mer å rutte med til hobbyting, men jeg har forholdsvis dyre matvaner og hadde nesten ingen fritid utenom skole, så det var ikke mulig å jobbe veldig mye mer enn jeg allerede gjorde.

Man kan leve for et slikk og en ingenting dersom man virkelig må – det har jeg også fint klart i nød – men i mine øyne skal man ikke undervurdere livskvaliteten det å bo ordentlig og spise godt gir, bare fordi man er student.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Ok, takk for svar. Har regnet ut at jeg vil sitte med ca 7000kr igjen på konto i mnd etter at bolig/strøm/internett/tv er betalt. Dvs at jeg ikke burde få noen store økonomiske problemer? Betryggende
Vis hele sitatet...
Prøver du å brife eller? :P Hvis du ikke har noen særlig flere faste utgifter enn det der og da sitter igjen med 7k så skjønner du vell selv at det ikke blir noen økonomisk krise?
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Ok, takk for svar. Har regnet ut at jeg vil sitte med ca 7000kr igjen på konto i mnd etter at bolig/strøm/internett/tv er betalt. Dvs at jeg ikke burde få noen store økonomiske problemer? Betryggende
Vis hele sitatet...
Du blir rik, kompis.
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Sitat av sali Vis innlegg
Prøver du å brife eller? :P Hvis du ikke har noen særlig flere faste utgifter enn det der og da sitter igjen med 7k så skjønner du vell selv at det ikke blir noen økonomisk krise?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg prøver ikke brife? Men jeg prøver å finne ut hvor mye jeg må jobbe ved siden av for å kunne leve godt. Dette skal være et friår for meg og jeg skal studere musikk for morro skyld så har lyst til å leve litt godt også. Men da kan jeg mest sannsynlig jobbe mindre og fremdeles leve bra.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Nei, jeg prøver ikke brife? Men jeg prøver å finne ut hvor mye jeg må jobbe ved siden av for å kunne leve godt. Dette skal være et friår for meg og jeg skal studere musikk for morro skyld så har lyst til å leve litt godt også. Men da kan jeg mest sannsynlig jobbe mindre og fremdeles leve bra.
Vis hele sitatet...
Du skjønner selv at 7k holder til mat ihverfall, og en del annet kos så da får du levd godt ja.
4000 er mere en nok til mat.....
Ellerså spiser du villsvin fileet eller noe i den duren (449 kr kg på mega)
Jeg klarer meg fint på en tusenlapp i måenden i mat. Men så lever jeg billig og da på kjøttdeig og løk og har en bestemor som har for vane og fore meg med pizza og alt mulig annet godt småtteri.
Men husk på transport og telefon og annet også. Er fort gjort og glemme småting som det som blir dyrt i lengden
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Sitat av sali Vis innlegg
Du skjønner selv at 7k holder til mat ihverfall, og en del annet kos så da får du levd godt ja.
Vis hele sitatet...
Jaja, har ingen planer om å bruke 7k på mat. Men jeg sitter å vurderer om jeg kanskje kan få tatt sangtimer som jeg lenge har ønsket! Så trenger jeg kanskje et busskort og så er det alltid utgifter med musikkutstyr osv.

Hensikten med tråden var på ingen måte å brife, ville jo vært ganske meningsløst da ingen på forumet vet hvem jeg er irl :P

Og telefon regning, det hadde jeg glemt. Det er alltid flere utgifter, jaja. Men hvis jeg kan klare å leve på nedpå 1000kr/mnd på mat så skal jeg klare meg veldig fint. Takk for alle svar, jeg har vel funnet ut hva jeg lurte på!
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Jaja, har ingen planer om å bruke 7k på mat. Men jeg sitter å vurderer om jeg kanskje kan få tatt sangtimer som jeg lenge har ønsket! Så trenger jeg kanskje et busskort og så er det alltid utgifter med musikkutstyr osv.

Hensikten med tråden var på ingen måte å brife, ville jo vært ganske meningsløst da ingen på forumet vet hvem jeg er irl :P
Vis hele sitatet...
Nei da får du ta deg en handletur og se hvor mye ting koster. Kjøper du f. eks first price mat og drikke så blir det jo mindre penger å bruke på mat Dog finns jo ikke alt man trenger som first price. Men en god ide er å sette opp en liste over hva du skal kjøpe før du drar til butikken, og ha nogenlunde grei oversikt hvor mye det kommer på, så du ikke står der med skjegget i postkassa. Er lurt å legge av en viss sum til mat Er du sparsom og kjøper smart, så får du nok råd til litt annet i tillegg også!
Levet livet er jo viktig, men å spare vel også lurt? Fra det du skrivet høres det ut som om du ser deg nødt til å bruke hver krone, men du kan jo vurdere å spare til videre studier? Evt. få gå ut med et lavere studielån, banken kan du også få renter.

Edit:

Noen som bor/studere i Trondheim som vet hvor mye månedskort på bussen koster for en ung student?
Sist endret av Isbiten; 1. august 2011 kl. 23:09.
Vil være lurt å sette opp en "matplan". Kjøp inn mat for 1-2 uker om gangen, så godt det lar seg gjøre.
Drikk hovedsaklig vann, og vurder hva du kan droppe av mat/drikke, der det eksisterer alternativer som er billigere/gratis.


Du kan f.eks leve på brød på dagtid, og så lage deg en grei middag.
Regn med 1 brød per 2. dag f.eks.


Når jeg var student, så lå matforbruket mitt på rundt 4000 i mnd, men da spiste jeg biffmiddag 1-2 ganger i mnd, og generell normal huskost. I tillegg til 40 kr på mat på skolen hver dag (noe som alene utgjør ca 800 kr per mnd)

Men for tiden så ser mitt matbudsjett for 1 uke slik ut:

Brød * 3 = 80 kr
Ost * 1 = 90 kr
Skinke * 4 = 80 kr

Totalt = 250 kr for mat på jobben

Middag:
30 - 100 kr per middag.
aka gjennomsnitt:

2*30 = 60
2*50 = 100
2*70 = 140
1*100 = 100

Totalt: 400 kr

Totalt uke: 650 kr

Så drikker jeg også 0.5l iste hver ukedag, noe som utgjør 100 kr i uken.
Totalt havner jeg da på 750 kr hver uke. På 1 mnd blir det da 3000 kr. Og kunne uten problemer kuttet dette ned til 2000-2500 kr i mnd.
Sitat av Isbiten Vis innlegg
Noen som bor/studere i Trondheim som vet hvor mye månedskort på bussen koster for en ung student?
Vis hele sitatet...
http://www.atb.no/periode-stor-trond...tegory249.html
Siden 1996 har jeg brukt mellom 1000 og 1500 på matbudsjett i måneden. Har rett og slett ikke behøvd mer. Det gjelder bare å være litt våken når man er ute og handler så finner man rett som det er gode tilbud.
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Jeg lever forholdsvis greit på 6500 i måneder, da betaler jeg 3000for hybel med strøm/internett osv. innkludert.

Sitter da igjen med 3500kroner som jeg levde godt på når jeg drakk og røyket. Jeg er obs. på å ikke kjøpe det dyreste på butikken, men jeg har aldri hatt behov for å snu på kroner for å få det til å gå rundt og da drikker jeg 2-3ganger i uken, god mat (biff osv)

4000,- til kun mat er mer enn nok og du kan spise biff til frokost, middag og kvelds og likevel ha penger igjen til dessert.
Vis hele sitatet...
Du lever i norge eller?
Med 4000 i mnd lever du greit. Du trenger ikke tenke på å spare så mye da..
Men biff every day har du ikke råd til
Protip: Du har vann i springen. Like godt som brus osv, og mye billigere.
Kjøper man biff i utlandet, så har man jo råd til å spise det hver dag =)

En god biffmiddag med kjøtt og fløtegratinerte poteter til 1 pers fra sverige / finland, koster 60-80 kr.

31 * 80 = ca 2500


Noe som generelt er billigere enn normal variert kost i norge.

Så det å stikke over grensa for å handle kjøtt og ost er meget lurt, om du har muligheten til det =)
Sist endret av Blackkoz; 1. august 2011 kl. 23:21.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg

En god biffmiddag med kjøtt og fløtegratinerte poteter til 1 pers fra sverige / finland, koster 60-80 kr.

)
Vis hele sitatet...
Har du for vane å spise biffmiddag uten kjøtt?
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Har du for vane å spise biffmiddag uten kjøtt?
Vis hele sitatet...

http://www.youtube.com/watch?v=6zXDo...eature=related
En norsk biffmiddag med kjøtt trenger heller ikke koste så veldig mye mer en du sier blackkoz, de fleste store matkjedene har ofte tilbud på ytre/indrefilet og man får ivertfall en bra ytrefilet til 200kr pr kilo, en porsjon er ca 250g altså 50kr, ett par bakte poteter, en maiskolbe og en god hjemmelaget bernaise så er man oppe i en 70-80kr maks.


Slenger meg på alle andre her, sjekk ut billig merkene til de forskjellgie butikkene, first price, coop etc.
Blir selv student til høsten, men jeg skal bo hos besteforeldre som garantert kommer til å fore på både det ene og det andre

Men til neste år blir det noe litt vanskeligere da jeg skal bo HELT (? ) for meg selv på hybel. I den anledning har jeg allerede funnet ei finfin side med forskjellige tilbud på alt mulig rart i landets matbutikker. HER har du link, legg merke til at de har ferie fram til en eller annen gang de som drifte siden
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Blir selv student til høsten, men jeg skal bo hos besteforeldre som garantert kommer til å fore på både det ene og det andre

Men til neste år blir det noe litt vanskeligere da jeg skal bo HELT (? ) for meg selv på hybel. I den anledning har jeg allerede funnet ei finfin side med forskjellige tilbud på alt mulig rart i landets matbutikker. HER har du link, legg merke til at de har ferie fram til en eller annen gang de som drifte siden
Vis hele sitatet...
Du er ikke student når du er 15 år...
Kjøp kjøttet på Kiwi på helgetilbud koster vel 17kr for en pakke med 160/170 gram Kjempe godt med poteter som er delt opp i mange båter, som blir pepret med noe hvitløkssalt eller noe godt krydder. Pluss litt salat god mat til under 50 lappen.
Sitat av Critiqueque Vis innlegg
Du er ikke student når du er 15 år...
Vis hele sitatet...
Jeg er født sent på året, okei? Got Problem?

Såvidt jeg har forstått er man student når man studerer ved en videregående skole
Sist endret av Eplegutten; 2. august 2011 kl. 00:08.
Matbudsjett trenger ikke å være så vanskelig

Frokost
Fire rundstykker: Kjøp 16-pakk med rundstykker for ≈30 kr på Rimi/ICA = 7.5kr for 4 rundstykker.
Pålegg er vel bare noe du kjøper inn etter hva du liker, men noen alternativer (ost) er ofte dyrere enn annet (tunfisk?!).

Middag
First Price laksefilet: 35kr for 4 fileter (om jeg ikke husker helt feil) / 2 = 17.5kr for to fileter.
Wok: halv pakke wok som passer til laks, ca. 30kr / 2 = 15kr for en halv pakke wok.
Om noe annet, så må jo bare det kjøpes inn, men til nå har du da en SUNN middag til 32.5kr
Om du spiser NØYAKTIG denne middagen hver dag, noe du sikkert burde unngå, betaler du 910kr i måneden for middag. Å holde seg under 1000kr måneden til sammen for mat tror jeg du burde unngå, med mindre du virkelig er i pengenød, noe det ikke virker som at du er.

Frokost
Yoghurt, eller bare rundstykker.

Mellommåltider blir ofte litt sånn etter hva man har tilgjenglig, gjerne frukt som ikke er så dyrt.
Sist endret av Maol33t; 2. august 2011 kl. 00:27.
Mine tips:

Bak boller / rundstykker.
Det er billigere enn brødmat i butikken, tar ikke forbanna lang tid heller. (Lag mange, frys ned - varm i mikro/ta opp kvelden før)

Kjøp kjøtt i Sverige om du har mulighet. Ja, det er masse penger å spare her.
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Jeg er født sent på året, okei? Got Problem?

Såvidt jeg har forstått er man student når man studerer ved en videregående skole
Vis hele sitatet...
Man er elev på videregående. Student er universitet eller høyskole.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Jeg er født sent på året, okei? Got Problem?

Såvidt jeg har forstått er man student når man studerer ved en videregående skole
Vis hele sitatet...
Nope. Student er man på høyskoler og universiteter.
Vil anbefale og storhandle om du har en fryser. F.eks, kjøpt 4 brød så setter du 3 1/2 i fryseren samt melk og slikt du ikke har bruk for der og da. Alt som holder på å gå ut av dato -> I fryseren. Da sparer du mye penger ; )

Du må ha en stor fryser..
Robhol/meitemark: Takk for at dere opplyste meg om det, mange katastrofer er avverget
Hjemmelaget pizza er det mye mat i og den er også billig.

Bunn; Mel, salt, gjær og litt olje = 2-3kroner
Fyll: Tomatpure/hakkede tomater, oliven olje, løk, krydder etc etter ønske = 10kroner
Kjøtt: Her er mulighetene mange, til tider bruker jeg gjerne noe kjøttpålegg jeg har liggende. Eventuelt Kjøttdeig(25kroner) bacon (30kroner) etc.

Så topping: 2-300gram ost = 20kroner.

Rundt 60kroner for en langpanne pizza som holder til frokost, middag og kveldsmat i to dager for meg.
Lag gjerne en bolle med salat som du har ved siden så blir den enda drøyere.

Mitt beste tips er å lage store porsjoner som du så varmer opp ved en senere anledning, f.eks kjøp gjerne taco familiepakke og så har du middag i flere dager.

En ting som for min del er et must i enhver students skap er tomatpure og hakkede tomater, disse er billige og grunnleggende ingredienser i ufattelig mange retter.
Og ikke minst lag så mye som mulig fra bunnen av, det er billigere å kjøpe kraft og lage egne sauser enn det er å kjøpe ferdige sauser f.eks.
II-V-I
Sneipen92's Avatar
Trådstarter
Mange fine matråd her! Er vel ganske lat når det kommer til matlaging så har blitt veldig mye Fjordland de første dagene. Men ikveld slår jeg på stortromma med laks! haha
Husker jeg brukte ca 3250,- i måneden på alt av matutgifter, både ute og hjemme. Spiste en del Fjordland og McDonalds osv. 3250,- var mer en nok, og jeg kjøpte aldri First Price kjøttvarer, siden de smaker dritt.

Tips er å kjøpe f.eks Lasagne familiepakke, da har du middag i 3 dager. En pakke kjøttdeig koster 30kr og Lasagnen koster 30kr. Middag for 20kr.
Sist endret av Mr. Flash; 2. august 2011 kl. 14:18.
Jeg lager all mat fersk, og hater matpakke. Da blir månedsbudsjettet 4000 kroner. Jeg går heller 2 dager ekstra på jobb og spiser som en konge - hva vil du? Mange synes det er greit å spiser nudler med ketsjup som mellommåltid, eller kneipbrød og leverpostei. Personlig prioriterer jeg mat veldig høyt, og kutter heller i klær - hva gjør du?

Ingen her inne kan gi deg et matbudsjett, men du kan godt bli inspirert av andre til å gjøre mer økonomiske valg.

De viktigste tipsene jeg har til deg er, som jeg ville gitt meg selv om jeg kunne levd anderledes som student er:
- Spis frokost og pakk matpakke.
Dette fører til at du sparer mye penger, siden lunsj alltid ender opp rundt 40-50 kroner når du må ha det ferdig og magen er helt tom. Du mister rett og slett hemningene når du ikke har spist siden dagen før, og står i kantinen og skal spise både frokost og lunsj på en gang. Et brødmåltid er utrolig billig sammenlignet med lunsj kjøpt i kantiner.
- Ikke kjøp ting du kommer til å kaste.
I starten som student endte jeg alltid opp med ting i kjøleskapet som jeg måtte kaste. Det kan bli veldig dyrt.
- Lag middag selv.
På gatekjøkken eller restaurant betaler man ofte 3 ganger så mye som maten.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
På gatekjøkken eller restaurant betaler man ofte 3 ganger så mye som maten.
Vis hele sitatet...

Men, man slipper det kjipeste av alle ting; oppvasken
First price nudler koster 8 kr for 5 stk. Lager man noen nudler, steker de med noen grønnsaker og litt kjøtt, så får man ganske fort en god middag
1000kr uka er mer enn nok hvis du ikke regner med snus. Levde selv en god stund på 2500kr i mnd og da måtte jeg kjøpe sigg også. 20 paramount og en grandiosa per dag. Its doable.
Sitat av robhol Vis innlegg
Nope. Student er man på høyskoler og universiteter.
Vis hele sitatet...
Da kan jeg virkelig ikke fatte og begripe hvorfor jeg har fått studentbevis av min vidergående skole, og hvorfor det står overalt på diverse tog / Busser at jeg er student.
Sitat av badsecurity Vis innlegg
Men biff every day har du ikke råd til
Vis hele sitatet...
Kiwi hadde nettopp 150 grams pepperbiff på tilbud til 16,90...
Fordi Student er den beskrivelsen som omfatter elev og studenter på VGS og oppover.
Den rette def. er elev, men man sier det er student uansett.
Sitat av thallium Vis innlegg
Kiwi hadde nettopp 150 grams pepperbiff på tilbud til 16,90...
Vis hele sitatet...
Jeg ville holdt meg unna biffkjøtt til rundt 100 kroner kiloen. Det må være siste siste form for sortert kjøtt av absolutt laveste kvalitet og mørhet. Selv har jeg 2 erfaringer med Kiwis Go' helg-biff. Den første var så seig at det kunne vært en steik og den andre var fordervet rett fra vakumpakken med 20 dager igjen før den gikk ut på dato.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Jeg ville holdt meg unna biffkjøtt til rundt 100 kroner kiloen. Det må være siste siste form for sortert kjøtt av absolutt laveste kvalitet og mørhet. Selv har jeg 2 erfaringer med Kiwis Go' helg-biff. Den første var så seig at det kunne vært en steik og den andre var fordervet rett fra vakumpakken med 20 dager igjen før den gikk ut på dato.
Vis hele sitatet...
Kjøttet kommer fra Namibia, derav prisen. Jeg synes de smakte helt greit til 113 kroner kiloen, men når norsk entrecote fra Gilde selges til fast lavpris 159,90 på samme butikk er ikke valget veldig vanskelig...

Poenget mitt står uansett, du kan spise biff every day selv om du er på budsjett.
Kanskje litt offtopic , men det er lurt å være mett når man drar og handler så man ikke får lyst til og kjøpe småting.