Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1297
Hvorfor velger de fleste kvinner å bruke bunad, mens menn velger å bruke dress? Jeg ser denne trenden gjenta seg i flere høytidlige sammenhenger. Er kvinner bare mer tribale enn menn og må markere hvor de kommer fra?
Jeg er mann og skal nok kjøpe meg en herrebunad ettervært. Ikke for og flashe meg blant folk. Men synes personlig at det er ett stilig plagg. Og kan brukes til alt mulig av tilstelninger. Det at flere kvinner har det en menn tror jeg bare er tradisjon og at jenter er mere opptatt av det en gutter. Når jeg var 16 så kunne jeg velge mellom bunad og penger til moped valget var enkelt.
FRELSERN
Trådstarter
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Jeg er mann og skal nok kjøpe meg en herrebunad ettervært. Ikke for og flashe meg blant folk. Men synes personlig at det er ett stilig plagg. Og kan brukes til alt mulig av tilstelninger. Det at flere kvinner har det en menn tror jeg bare er tradisjon og at jenter er mere opptatt av det en gutter. Når jeg var 16 så kunne jeg velge mellom bunad og penger til moped valget var enkelt.
Vis hele sitatet...
Men åpner det ikke opp får diskriminering mtp at ikke alle avstaminger er like innafor? som f.eks. folk som naivt viser sin samiske avstamning med bunaden sin? Man begrenser jo sin sosiale mobilitet.
Dette var noe jeg ikke visste at jeg lurte på, og synes egt var et interessant spørsmål. Men når jeg leste "Er kvinner bare mer tribale enn menn og må markere hvor de kommer fra?" så tenkte jeg "hva faen??" Jeg tenker heller at det er bare slik det har blitt, bare en vane eller motegreie. Uten at vi tenker at kvinner "må markere" noe...
Sitat av dåven Vis innlegg
Men åpner det ikke opp får diskriminering mtp at ikke alle avstaminger er like innafor? som f.eks. folk som naivt viser sin samiske avstamning med bunaden sin? Man begrenser jo sin sosiale mobilitet.
Vis hele sitatet...
Synes du folk av samisk herkomst er naive når dem går med draktene sine? Kan ikke si meg enig i det.

Eneste som jeg føler har lagt en demper på bunad. Er alt hysteriet som har vært i avisene senere år. Der det har blitt status i større byer og ha bunad. Har man ikke bunad i noen gjenger. Så er man som fattig og regne. Esensen med bunad for mange, er og vise hvor i landet man stammer fra. Dette gir mange i dag en god faen i. Og kjøper den som gjerne ser finest ut eller den som resten av venninne gjengen har godkjent
Sist endret av 5FDP; 9. desember 2022 kl. 23:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tror det i stor grad er fordi jenter typisk får bunad til konfirmasjonen, mens gutter på det tidspunktet ikke er utvokst nok til det. I tillegg til at gutter vanligvis vokser mye etter at de er 15, er herrebunader selvsagt vanskeligere å lage slik at de kan sys mye ut/ned. Så er det jo selvforsterkende, all den tid det er mange flere kvinnebunader i omløp så er det mange jenter som arver bunad.

Sitat av dåven Vis innlegg
Men åpner det ikke opp får diskriminering mtp at ikke alle avstaminger er like innafor? som f.eks. folk som naivt viser sin samiske avstamning med bunaden sin? Man begrenser jo sin sosiale mobilitet.
Vis hele sitatet...
Nei. Samer "begrenser ikke sin sosiale mobilitet" og "åpner for diskriminering" ved å vise at de er samer. Den begrensningen er det de som mener "avstammingen deres ikke er innafor" som står for. Om noe så bidrar de til at det er færre har de forstokkede holdningene for hver generasjon. Og naivt, seriøst? Tror du samer ikke er klar over fenomenet samehets?
Sist endret av *pi; 10. desember 2022 kl. 00:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Alltid villet ha en ordentlig norsk bunad, men det er ikke bare bare å kjøpe seg noe sånt.
De fleste jentene jeg kjenner har arvet bunaden sin fra eldre familiemedlemmer, mens jeg kjenner svært få gutter som har arvet. Jeg tror det ofte gir et påskudd om å faktisk bruke bunaden for å "hedre" familien, og ikke bare nasjonalfølelse eller tilhørighet til et distrikt (selv om dette også ofte sikkert spiller inn).
Ganske enkelt så har dressen utspring i uniform. Enten i millitær eller arbeids-øymed.
Det aller meste av herremote har faktisk røtter i uniform. Og i alle sosiale settinger der uniformen ble ansett som korrekt antrekk så har utviklingen befestet seg nedover slik at dressen/smokingen er blitt arvtager i formelle begivenheter.
Damer har ingen historie i uniformsbruk og de formelle reglene for antrekk er derfor ført av kjole. Den høyeste grad av formalitet, galla, gir mulighet for bruk av bunad. Så i Norge er bunaden for damer et svært anvennelig plagg og kan brukes i de aller fleste anledninger.
Sitat av moret Vis innlegg
Ganske enkelt så har dressen utspring i uniform.
Vis hele sitatet...
Det har interessant(?) nok mange herrebunader også, åpenbart påvirket av sjømenn som kom hjem med staselige unuformer.

Bunadspolitiets regler om at alt skal være i rotnorsk ullstoff og nøyaktig likt i farger og tilbehør, er temmelig misforstått, både når det gjelder hvor påstått isolert norsk kultur har vært fra resten av verden, og hvordan folkedraktbruken faktisk har vært. Kvinnebunader som har vært i sammenhengemne bruk og ikke er oppfunnet/designet, som f eks "nasjonalen", har f eks hatt ulike snitt, skautknyting og div detaljer i ulike områder, men det har vært brukt alt mulig av farger, mønstre og stoff. Man brukte jo det fineste man fikk tak i, man gikk ikke på Husfliden og kjøpte spesialprodusert vadmel.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
De fleste jentene jeg kjenner har arvet bunaden sin fra eldre familiemedlemmer, mens jeg kjenner svært få gutter som har arvet. Jeg tror det ofte gir et påskudd om å faktisk bruke bunaden for å "hedre" familien, og ikke bare nasjonalfølelse eller tilhørighet til et distrikt (selv om dette også ofte sikkert spiller inn).
Vis hele sitatet...

Det tror jeg du har helt rett i

Sitat av *pi Vis innlegg
Det har interessant(?) nok mange herrebunader også, åpenbart påvirket av sjømenn som kom hjem med staselige unuformer.

Bunadspolitiets regler om at alt skal være i rotnorsk ullstoff og nøyaktig likt i farger og tilbehør, er temmelig misforstått, både når det gjelder hvor påstått isolert norsk kultur har vært fra resten av verden, og hvordan folkedraktbruken faktisk har vært. Kvinnebunader som har vært i sammenhengemne bruk og ikke er oppfunnet/designet, som f eks "nasjonalen", har f eks hatt ulike snitt, skautknyting og div detaljer i ulike områder, men det har vært brukt alt mulig av farger, mønstre og stoff. Man brukte jo det fineste man fikk tak i, man gikk ikke på Husfliden og kjøpte spesialprodusert vadmel.
Vis hele sitatet...
Synes det er ganske på trynet at folk får diss i visse kretser vist ikke bunaden helt og holdent kommer fra mafia husfliden. Som jeg nevnte lenger oppe i diskusjonen. Så har desverre bunad blitt litt for mye status symbol i enkelte kretser. Jeg personlig kunne ikke brydd meg mindre om en venninne eller kompis hadde kommet med en flott bunad som ikke var laget av husfliden.
Sist endret av 5FDP; 10. desember 2022 kl. 14:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fordi bunad er fint på kvinner, men menn ser ut som Askeladden?
Sist endret av Montezuma; 10. desember 2022 kl. 16:06.
Tøv, det er lite som er mer stilig enn en kar i en godt tilpasset bunad.
Har vel en del å si hva slags bunad det er også, noen ser mer harry ut en andre for menn.
Ikke alle som kler det like bra. Men stort sett synes jeg det et stilig
FRELSERN
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Nei. Samer "begrenser ikke sin sosiale mobilitet" og "åpner for diskriminering" ved å vise at de er samer. Den begrensningen er det de som mener "avstammingen deres ikke er innafor" som står for. Om noe så bidrar de til at det er færre har de forstokkede holdningene for hver generasjon. Og naivt, seriøst? Tror du samer ikke er klar over fenomenet samehets?
Vis hele sitatet...
Færre har de holdningene ovenfor samer for hver gen pga økt ikke-hvit innvandring, ala de blir sett mer som inngruppe enn utgruppe, men nåværende Norge er fortsatt et homogent land at å kringkaste at man er samisk, fra bygda eller hva enn som ikke er generelt innafor - kommer til å ha negative konsekvenser.
Sitat av dåven Vis innlegg
Færre har de holdningene ovenfor samer for hver gen pga økt ikke-hvit innvandring, ala de blir sett mer som inngruppe enn utgruppe, men nåværende Norge er fortsatt et homogent land at å kringkaste at man er samisk, fra bygda eller hva enn som ikke er generelt innafor - kommer til å ha negative konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Haha, what? Fra bygda? Har aldri opplevd negative reaksjoner fra noen hvis reaksjon betyr noe som helst på akkurat det.
For min del synes jeg herrebunaden fort kan se teit ut. Enkelt og greit. Dressen er stilren og mer maskulin. Noen kler herrebudnad. Andre ikke.

Alt er opp til øyet som ser og personlig preferanse dog...
Sist endret av Stivtiss; 11. desember 2022 kl. 01:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Stikkordet er vel strømper.
En damebunad ser ut som en fin kjole med passende tilbehør.
Mens en herrebunad er bare rar, ligner ikke på noe som noen noengang ville gått med utenom på spesielle dager.
Bare tenk selv, den stilen, når ser dere noe i nærheten utenom 17 mai etc liksom.
Var vel en som nevnte askeladden over her.
Og ja jeg jobber med å venne meg til å kanskje kjøpe bunad, men for herrer er de bare merkelige.

Og fyi. Husfliden sine bunader er ikke produsert i norge, deler av det foregår i Latvia/Litauen(en av de, blander litt)
Det er derfor tanta mi gikk plutselig bestemte seg for å sy en damebunad til, det er ikke norsk sa hun.