Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3989
Hei,

Kan noen anbefale en advokat som har god erfaring med lover angående rusmidler og beslaglegging av sertifikat? Helst en som tilbyr første samtale gratis.

For rundt 2-3 måneder siden tok politiet lappen i fra meg fordi de tok meg på fersk gjerning å bruke rusmidler. Jeg hadde ikke vært i nærheten av noe bil/motorvogn/kjøretøy/trafikken. De mente jeg ikke var skikket til å ha lappen. Må sies jeg var veldig ruset når de kom busende inn (heftig mxe-tripp og annet) og ble sendt i glattcella siden de fant mye pulverstoffer jeg hadde bestilt på Internett. Ingen av disse stoffene var ulovlig når jeg ble tatt. Jeg tok ingen pisseprøve, så de har ingen bevis på at jeg har tatt noe illegalt. Jeg har heller ikke fått bot eller noen form for straff pga denne hendelsen.

Jeg har alltid trodd at det var opp til fylkeslegen å avgjøre om jeg er skikket til å ha lappen eller ikke, så lenge jeg ikke har brutt noen trafikklover.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Kan også nevne at jeg aldri har blitt stoppet. Har ingen prikker. Har hatt lappen i over 3 år, så er ferdig med prøveperiode. Det er klart at de blir bekymret når de ser meg i en slik tilstand, men ingenting tyder på at jeg hadde tenkt å sette meg i en bil (Jeg visste ikke hva en bil var i den tilstanden). Om de skulle tatt fra lappen til alle som ruser seg av føttene i blandt, så hadde halve kommunen måtte ta buss. Her herjer bygdefylla i helgene på full styrke.
Sist endret av Mexxy; 17. januar 2014 kl. 20:52.
John Christian Elden.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mrperozzi Vis innlegg
John Christian Elden.
Vis hele sitatet...
Takk.

Jeg ser at han har kontor i Oslo. Har det noe si siden jeg bor i Salten distriktet (Bodø, osv)?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Muradi Vis innlegg
Takk.

Jeg ser at han har kontor i Oslo. Har det noe si siden jeg bor i Salten distriktet (Bodø, osv)?
Vis hele sitatet...
Han er en av de mest kjente forsvarsadvokatene her til lands. Har du penger og en urettferdig sak... Da er han mannen din.

Sitat av http://universitas.no/magasin/48625/eneren-i-sort
I dag er han en av Norges absolutte advokat-superstars. Som advokat for Erling Havnå i Nokas-saken, nakenmodell Triana Iglesias og Vigrid-leder Tore W. Tvedt, for å nevne noen, lirker han til stadighet av seg kvasse og velformulerte fraser til sensasjonshungrige journalister.
Vis hele sitatet...
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Trådstarter
Sitat av uaexed Vis innlegg
Han er en av de mest kjente forsvarsadvokatene her til lands. Har du penger og en urettferdig sak... Da er han mannen din.
Vis hele sitatet...
Vel, da kan jeg bare glemme ham. Jeg går på sosialen.
"Øko-Terrorist"
Hvis du blir andmeldt og siktet har du krav på fri rettshjelp og kan selv velge advokat, trenger ikke tenke penger da.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Vel, da kan jeg bare glemme ham. Jeg går på sosialen.
Vis hele sitatet...
Dette er ett ganske aktuelt spørsmål ettersom politiet stadig oftere tar beslag i førerkort pga. bruk av rusmidler utenfor trafikksituasjoner. Norge har innført minsteverdier i trafikk for narkotika, og dette søker man etter i blod. At noen da skal bli fratatt førerkort selv om man ikke kan påvise rusmidler i blod, er etter min mening urimelig, og sannsynligvis en sanksjon som politiet bruker for å straffe og skremme brukere av alternative rusmidler ytterligere. Du kan jo iallefall ta kontakt med Elden. Kanskje han syntes det er ett spørsmål som er så viktig å få avklart at han ønsker å representere deg gratis? Jeg har jo mine tvil, men vet han har gjort det tidligere, så hvorfor ikke prøve?

Relevant: http://anitanyholt.no/samfunn/cannab...rdier-trafikk/
Sist endret av caperno; 17. januar 2014 kl. 21:16.
Benedict de Vibe er en advokat som anbefales på Norcan.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Vel, da kan jeg bare glemme ham. Jeg går på sosialen.
Vis hele sitatet...
Du har krav på fri rettshjelp, og han har et stort kontor med mange advokater. Du skal ikke se bort ifra at de tar saken bare for å pøble litt med politiet Ring og spør
kjedelig streiting
Sitat av Muradi Vis innlegg
Vel, da kan jeg bare glemme ham. Jeg går på sosialen.
Vis hele sitatet...
Du bør ha en mulighet her. For at du skal fratas lappen pga paragrafen om edruelighet eller vandel må det jo bevises at du er en misbruker eller så. Når det kommer til illegal er dessverre saken grei da politiet benytter seg av at misbruk er definert som ethvert bruk av et ulovlig stoff. Men her har du jo ikke brukt noe ulovlig, og da må det jo bevises at du bruker det svært ofte for at det skal være snakk om misbruk.

Har du masse rusrelaterte saker på rullebladet kan det dog være litt verre.

Når det kommer til advokat for en på trygd, så har en krav på fri rettshjelp i en del saker, mens det er behovprøvd i andre saker. Tror det vil være verdt å søke om å få det i din sak, da jeg vil anta at tap av førerkort er et ganske stort inngrep i din livssituasjon.

Hadde jeg vært deg ville jeg først og fremst tatt en telefon til politiet og/eller fylkeslegen. Om disse fremdeles sitter på bakbeina tar du kontakt med en advokat og hører om disse kan hjelpe deg med en søknad om fri rettshjelp.

Du må dog belage deg på at dette ikke blir helt gratis for deg. Blir fort noen egenandeler om du ikke blir tilkjent noen erstatning.
kjedelig streiting
Sitat av Antonymus Vis innlegg
Du har krav på fri rettshjelp, og han har et stort kontor med mange advokater. Du skal ikke se bort ifra at de tar saken bare for å pøble litt med politiet Ring og spør
Vis hele sitatet...
En har ikke automatisk krav på fri rettshjelp i alle typer saker. Dersom en advokat gir et inntrykk av at de tar på seg saker bare for å "pøble litt med politiet" risikerer de fort en smekk på lanken fra advokatforeningen.
Sist endret av legalize_it; 17. januar 2014 kl. 21:45.
Sitat av Antonymus Vis innlegg
Du har krav på fri rettshjelp, og han har et stort kontor med mange advokater. Du skal ikke se bort ifra at de tar saken bare for å pøble litt med politiet Ring og spør
Vis hele sitatet...
Nei. Du kan søke om fri rettshjelp, og det vil da være opp til retten hvorvidt du får det innvilget. Det er vanlig at du når du engasjerer en advokat i en sak så vil han søke om det på dine vegne.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
En har ikke automatisk krav på fri rettshjelp i alle typer saker. Dersom en advokat gir et inntrykk av at de tar på seg saker bare for å "pøble litt med politiet" risikerer de fort en smekk på lanken fra advokatforeningen.
Vis hele sitatet...

Sitat av Deezire Vis innlegg
Nei. Du kan søke om fri rettshjelp, og det vil da være opp til retten hvorvidt du får det innvilget. Det er vanlig at du når du engasjerer en advokat i en sak så vil han søke om det på dine vegne.
Vis hele sitatet...
Derfor jeg skrev: Ring og spør.

Men takk for at dere spesifiserte innlegget
Sitat av Antonymus Vis innlegg
Du har krav på fri rettshjelp, og han har et stort kontor med mange advokater. Du skal ikke se bort ifra at de tar saken bare for å pøble litt med politiet Ring og spør
Vis hele sitatet...
Du har bare krav på frirettshjelp hvis du er tiltalt i en straffesak som kan gi fengsel..
kjedelig streiting
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Du har bare krav på frirettshjelp hvis du er tiltalt i en straffesak som kan gi fengsel..
Vis hele sitatet...
Du har også krav på det i en rekke andre sivile saker så lenge inntekten din er under et visst beløp.
Politiet vurderer edruligheten til folk når det kommer til saker som det her. Evt si deg villig til urinprøver å bevis at du er "edru" å husk at hvis de tar fra deg lappen i 6 mnd så må du ta lappen på nytt. Hva er mest verdt for deg? lappen eller ikke?
Sitat av susiserken Vis innlegg
Politiet vurderer edruligheten til folk når det kommer til saker som det her. Evt si deg villig til urinprøver å bevis at du er "edru" å husk at hvis de tar fra deg lappen i 6 mnd så må du ta lappen på nytt. Hva er mest verdt for deg? lappen eller ikke?
Vis hele sitatet...
Så vidt meg bekjent er det bare fylkeslegen som kan legge beslag i førerkort og kreve pisseprøve for at du får den tilbake. Endel steder som river akuttavrusing sender bekymringsmelding til fylkeslegen med en gang du kommer dit, og da er saken ofte beslag. At politiet skal ha rett til å gjøre denne type beslag uten at andre er involvert, virker veldig rart.
Fri rettshjelp, underforstått betalt av staten (det finnes jo andre ordninger* også) kan du vel glemme hvis det er en promillesak du er i. Det er vel en av de relativt sett få eksplisitt nevnte unntakene fra ordningen med fri rettshjelp, se http://www.fri-rettshjelp.no

*Du kan jo også se i hvilken grad du har bistand til advokat på forsikringer, lag/foreninger/fagforeninger osv som du muligens er medlem av. Det er blitt vanligere og vanligere at man får en time eller to gratis gjennom ymse medlemskap.
Først stiller du opp på vegvesenet og søker om å få førerkortet tilbake. Etter ca. 4 uker skal du ha mottatt avslag. Du har 2 ukers klagefrist.

Der står det evt. hvorfor og hva som må til for å få førerkortet tilbake. De kommer til å bruke rus eller saker som ikke er henlagt enda mot deg.

Men om du mener det er feil og de ikke har noe på deg, så tar du med avgjørelsen til advokat så skriver dere sammen en klage til juristen.