Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1742
Hva slags prisavslag kan jeg kreve når de som skulle lage nettsiden min ikke har overholdt deadlinen og ikke gitt lyd fra seg etter avtalt overlevering av prosjektet?

Når jeg har også tapt penger på dette i form av annonseplasser som var solgt for denne mnd.
har du satt noen villkår?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det kommer litt an på. Hvis det er en åpenbar kampanjeside uten særlige funksjoner utover innhold og design, og det ligger klart i kortene at siden skal lages innen en gitt deadline, kan du nok kreve 10-15% prisreduksjon uten at det er veldig urimelig.

Hvis det derimot er snakk om en webapplikasjon med mange funksjoner og flere uker eller måneders utvikling så ligger det i kortene at ting kan bli forsinket, og jeg syns ikke det er rimelig å kreve noe avslag i et slikt tilfelle.

Hvor mye var oppdraget på?
Hva sier kontrakten om forsinkelser? Har dere ikke forhandlet om det? Hvor mye penger mener du at du har tapt som følge av at de ikke har levert i tide? Har du allerede betalt for leveransen? Vet du når de kommer til å levere nettsiden til deg?

Du må først og fremst få kontakt med bedriften det er snakk om og få de til å levere hva du har bestilt. Om du ikke har betalt 100% så kan du holde tilbake deler eller hele beløpet til produktet er levert og man kommer til enighet om ny pris
Utvikling:
. Prosjektering av weblosning
. Utvikling av skreddersydd webdesign
. Oppsett av losning i Custom PHP i henhold til tilsendt prosjektbeskrivelse
. Skreddersydde moduler i henhold til tilsendt prosjektbeskrivelse
Pris kroner 34.950,- eks mva (Se betalingsbetingelser)
Drift:
. Installasjon pi egen server er inkludert
Andre tjenester:
. Spesialutvikling ut over tilsendt prosjektbeskrivelse, pris etter ar,tale
. Support, pris per time
. Pris per time er kr. 595,- eks mva
Betalingsbetingelser - <Pay By Milestone>
1. Kr. 6.500 eks mva med forfall 01.07.213
2. Kr. 6.500 eks mva med forfall01.08.213
3. Kr. 6.500 eks mva med forfall01.09.213
4. Kr. 6.500 eks mva med forfall01.10.213
5. Restbelop forfaller med overlevering av godkjent losning pi onsket server.
Utviklingstid
Tid for utvikling estimeres til 5 mineder. Oppstart: 01. juli 2013.
Oslo,24.juni 2013

Jeg har enda ikke betalt restbeløpet. Jeg var i kontakt med han 1 uke før deadlinen da han fortalte meg at alt var i rute og jeg viste min bekymring fordi jeg hadde en deadline jeg måtte overholde.

Jeg har tapt ca 5000kr i sponsor adds og har ikke hørt noe fra han angående ny leverings dato. Koderen har heller ikke vært mulig å få tak i på par dager nå.

Føler at som kunde så burdet han gi beskjed om endringer som da er kritiske mot den avtalte tiden, da kunne jeg eventuelt ha tilpasset meg bedre.
Det kommer også an på om det har vært gjort endringer i definisjonen av "skreddersydd" underveis.
Sitat av budwaiza Vis innlegg
Tid for utvikling estimeres til 5 mineder. Oppstart: 01. juli 2013.
Vis hele sitatet...
Hvis dette er alt som står om "deadline" i avtalen, kan du nok ikke kreve så mye...
Hvis dere har en avtale om levering, så åpner det kortene for prisreduksjon, men såvidt jeg kan se er alt du har estimater. Men 60 timer arbeid med 5 mnd leveringstid? Når det kommer til utvikling av nettsider så må du nesten alltid regne med at det blir levert senere enn først avtalt, rett og slett fordi det alltid kommer opp noe underveis som skal endres e.l.

I ditt tilfelle så har du også gått for en programmerer på billigsalg, du får gjerne det du betaler for.
Spørsmålet er vel: Har prosjektbeskrivelsen vært endret underveis?

... og hvor mye av tiden har vært support?
Står det noe i kontrakten om det? Hvis ikke kan du jo sende an appell til firmaet og be om et avslag, og håpe på at de er vennlige nok til å gi deg det.

Hvis de ikke vil gi avslag er du avhengig av at det er står noe i kontrakten tror jeg.

Tar forbehold om at jeg ikke er advokat, så mulig jeg tar feil.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Nå tror jeg at tilvirkning av websider ikke reguleres av kjøpsloven, men kjl. § 27 har nok likevel en viss overføringsverdi til tjenester, det følger av denne at [k]jøperen kan kreve erstatning for det tap han lider som følge av forsinkelse fra selgerens side".

Du kan nok kreve erstatning for lidt tap dersom leveringsfrist er oversittet, og tapet som er lidt er påregnelig.
Sist endret av Delusional; 9. desember 2013 kl. 14:07.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Forsinkelser på deadlinen er pga av ustabil nettverk hos koderen og private grunner i hans liv som har gjort det vanskelig for han. Mye flytting og rot har også laget problemer. Jeg satt 1mnd beta testing for at vi skulle unngå dette. Han sier at en community løsning så vil det komme problemer. Men igjen, derfor hadde jeg bufferren på 1mnd. Grunnen til lav pris er at det var en promotering prosjekt for portfolion hans. Føler jeg har vært ganske fleksibel og tålmodig, men hører bare unnskyldninger og jeg mener han burdet ikke tatt på seg prosjektet hvis han ikke kunne levere. Da jeg fortalte deadlinen var veldig viktig. Så jeg sitter jo her og lurer hva jeg kan kreve. Ønsker bare det jeg ble lovt. En nettside som funker. Men nå ønsker jeg prisreduksjon... Vil ikke betale full pris på dette.
Sitat av Delusional Vis innlegg
Nå tror jeg at tilvirkning av websider ikke reguleres av kjøpsloven, men kjl. § 27 har nok likevel en viss overføringsverdi til tjenester, det følger av denne at [k]jøperen kan kreve erstatning for det tap han lider som følge av forsinkelse fra selgerens side".

Du kan nok kreve erstatning for lidt tap dersom leveringsfrist er oversittet, og tapet som er lidt er påregnelig.
Vis hele sitatet...
Det virker ikke som om denne leverandøren er så solid at det kanskje er jussen som skal slåes hardest i bordet med, men uansett så kommer kjøpsloven til anvendelse - men det er vesentlig å notere seg at dette er et tilvirkningskjøp som da legger noen føringer på bla. heving og hva som er en forsinkelse.
Det er fortsatt rom for erstatning selv om det er tilvirkningskjøp, men i rettspraksis så er det vel så vidt jeg vet ofte en ganske betydelig forsinkelse som må til hvis det er snakk om tilvirkningskjøp (nå fremstår dette for meg som et ganske enkelt produkt, men jeg kan ta feil).

Personlig mening: Det gode rådet er vel å starte dialogen med leverandøren tidlig og på et forholdsvis konstruktivt grunnlag. Det er også vesentlig (skulle det bli styr) at du skriftlig viser at forsinkelsen medfører problemer for deg - slik at det senere ikke kan bli noe spørsmål om du meldte forsinkelsen sent.