Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2443
Oppdaget museavføring ved hjørnet på kjøkkenet og en del mer under vasken der rørene er. Har kjøpt inn tradisjonelle musefeller, såkalte klappfeller og tenkte som så at musa kom til å bli fanga om den bare fikk tak i åtet, det var visst ikke tilfellet! Har prøvd meg sålangt hittil med polarbrød, snøfrisk og vanlig ost. Problemet er nok at jeg har sett at musa spiser åtet men drar sin vei etter den er god og mett.

Er det fellene som er for dårlige tro? Blir seriøst stressa av det her.
De vanlige klassiske musefellene vi ser i Tom og Jerry er ikke veldig effektive. Et kjapt søk på Youtube gir mange idéer og gode tips for effektige feller som enten kan lages hjemme eller bestilles på nett. Det virker som bøttefeller er mest effektive, om du ikke vil punge ut for en cybertrap som friterer musene eller lignende.
F.eks denne eller en hjemmelaget variant.
Denne typen har jeg grei erfaring med. 48 mus tok de knekken på ett år

Eller så er katta ett råskinn her.

Gift er og mulig, men den du som vanlig menneske får kjøpt er jo faktisk bare tortur for musa, dreper sakte. Ta kontakt med en bonde med de rette sertifikater så får du oe som dreper raskt
Sist endret av tearz83; 20. oktober 2022 kl. 23:54.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
De vanlige klassiske musefellene vi ser i Tom og Jerry er ikke veldig effektive. Et kjapt søk på Youtube gir mange idéer og gode tips for effektige feller som enten kan lages hjemme eller bestilles på nett. Det virker som bøttefeller er mest effektive, om du ikke vil punge ut for en cybertrap som friterer musene eller lignende.
F.eks denne eller en hjemmelaget variant.
Vis hele sitatet...
Takk for gode råd, har sett litt på bøttefeller, så tenker å prøve med det neste gang. Musa skal nok bli fanget og husvert er varslet.
Om du har penger å bruke mener jeg å ha hørt at victor multikill elektrisk musefelle var veldig bra. Det er en liten korridor med en trapp der man legger åte på toppen så får musa et kraftig støt når den kommer fram. Musene lander også i en beholder som er lett å tømme (uten blod og annet griseri). Koster rett under 2000 på clas ohlson.
Skaff deg en katt! Var plaget med mus i huset i 2 år før katten kom, etter det har det vært 0 mus verken i hus eller utenfor.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av SmokeBuddah17 Vis innlegg
Om du har penger å bruke mener jeg å ha hørt at victor multikill elektrisk musefelle var veldig bra. Det er en liten korridor med en trapp der man legger åte på toppen så får musa et kraftig støt når den kommer fram. Musene lander også i en beholder som er lett å tømme (uten blod og annet griseri). Koster rett under 2000 på clas ohlson.
Vis hele sitatet...
Blir litt i dyreste laget dessverre!

Sitat av Ctalk Vis innlegg
Skaff deg en katt! Var plaget med mus i huset i 2 år før katten kom, etter det har det vært 0 mus verken i hus eller utenfor.
Vis hele sitatet...
Har ikke lov med dyr der jeg leier, er heller ikke så veldig glad i katter
Sist endret av Imawesome; 21. oktober 2022 kl. 00:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Imawesome Vis innlegg
Oppdaget museavføring ved hjørnet på kjøkkenet og en del mer under vasken der rørene er. Har kjøpt inn tradisjonelle musefeller, såkalte klappfeller og tenkte som så at musa kom til å bli fanga om den bare fikk tak i åtet, det var visst ikke tilfellet! Har prøvd meg sålangt hittil med polarbrød, snøfrisk og vanlig ost. Problemet er nok at jeg har sett at musa spiser åtet men drar sin vei etter den er god og mett.

Er det fellene som er for dårlige tro? Blir seriøst stressa av det her.
Vis hele sitatet...
Bruk lit peanut smør på fellen. Det funker alltid
Har du mus så har du sannsynligvis flere enn at det monner med feller. Jeg bruker åtestasjoner med gift. Gift i løsvekt er ikke lov lenger men disse ferdige boksene fåes kjøpt overalt.
Ettersom du leier bolig vil jeg råde deg til å kontakte utleier. Det er trossalt utleier som har ansvar at det skal være musefritt. ettersom det regnes som en mangel i boligen. Du skal ikke straffes for at boligen du leier ikke har god nok beskyttelse mot mus.
Elektrisk musefelle er svært effektivt og trenger ikke være så dyrt som det ble referert til tidligere i tråden.

https://skadedyrproffen.no/produkt/e...8aAp6nEALw_wcB

Jeg brukte tilsvarende til denne og tok en musefamilie (seks stk) på under en uke. Ikke noe griseri og veldig enkelt. Peanøttsmør eller sjokoladepålegg fungerer veldig bra som åte.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av Larsiii Vis innlegg
Ettersom du leier bolig vil jeg råde deg til å kontakte utleier. Det er trossalt utleier som har ansvar at det skal være musefritt. ettersom det regnes som en mangel i boligen. Du skal ikke straffes for at boligen du leier ikke har god nok beskyttelse mot mus.
Vis hele sitatet...
Det har du helt rett i, jeg tror jeg bare har hatt dårlige erfaringer med utleiere tidligere, deriblant en hybel jeg leide når jeg var 18 der det var rotter i veggene som og ingenting ble gjort den gang, dette har satt sine spor. Huseier er varslet og han er som regel grei, er nok bare jeg som synes det er ubehagelig å ha andre leieboere i hus
mater du fugler ? isåfall forsvinner de om du slutter med det.

disse virker bra med peanøtsmør https://www.skadedyrshop.no/produkt/...eller-i-plast/
Prøv en sånn dings du plugger i stikkkontakten som sender ut en høyfrekvent lyd eller noe som musa ikke liker.
En kompis som skrøt av den hvertfall.

Kansje huseieren din dekker det gjennom husleia?
Lagde bøttefelle og satte i søppelskapet under vasken. Våknet ei natt av noe rare lyder, men sovnet igjen. På morningen fant jeg to døde mus i bøtta og hele skapet var fullt av blodsprut. Lurer fortsatt på hva faen som skjedde..

Sæd sitt tips om peanøttsmør gjør de klassiske fellene ganske attraktiv.

Tror nok jeg ville gått for den elektriske varianten hvis den ikke er så dyr.
Den elektriske fungere wnoen ganger og noen ganger ikke.

Har veldig delt opplevelse v de. Fungerer ofre i begynnelsen men så er det slutt.

De klassiske er best synes jeg.
Sitat av Larsiii Vis innlegg
Ettersom du leier bolig vil jeg råde deg til å kontakte utleier. Det er trossalt utleier som har ansvar at det skal være musefritt. ettersom det regnes som en mangel i boligen. Du skal ikke straffes for at boligen du leier ikke har god nok beskyttelse mot mus.
Vis hele sitatet...
Det er greit å ha en god dialog med utleier. Men gamle hus kan ha mus uansett beskyttelse og nødvendige tiltak kan være en sum av hva leier og utleier gjør i fellesskap. Det er uansett bare en grad av mangel, det er ikke sånn at du ikke kan bo der.
Sitat av Villravnen Vis innlegg
Prøv en sånn dings du plugger i stikkkontakten som sender ut en høyfrekvent lyd eller noe som musa ikke liker.
En kompis som skrøt av den hvertfall.

Kansje huseieren din dekker det gjennom husleia?
Vis hele sitatet...
Har ikke gode erfaringer med slike. Jeg har prøvd to forskjellige, og jeg har sett musa sitte siden av dem, og pusset sine labber. Disse påvirket ikke antall mus i huset i det hele tatt.




Men om du vil bli kvitt musa, må du tette igjen der musa kommer inn. Da må du tette alle tenkelige og utenkelige hull, som musa kan komme inn. De kommer inn igjennom det utroligste. Ellers er det feller som gjelder.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Har du mus så har du sannsynligvis flere enn at det monner med feller. Jeg bruker åtestasjoner med gift. Gift i løsvekt er ikke lov lenger men disse ferdige boksene fåes kjøpt overalt.
Vis hele sitatet...
Men kan det ikke bli lukt når musa dør etter å ha spist gifta? har hørt det.
Sitat av Imawesome Vis innlegg
Men kan det ikke bli lukt når musa dør etter å ha spist gifta? har hørt det.
Vis hele sitatet...
Naturligvis en mulighet men om man bruker litt sunn fornuft og tenker over hvor potensielt dritt det er med mus så burde det argumentet være sekundært og åpent for litt rasjonell tankegang.

Du kan aldri vite hva en mus dør av uten å obdusere den.

Mus lever bare et år så med tanke på at de vil være i huset ditt i vinterhalvåret er det en stor sannsnylighet for at mange dør av naturlige årsaker eller andre årsaker enn gift.

Mus formerer seg raskt. En mus blir kjønnsmoden etter 5–8 uker, kan få opp til 12 unger i kullet, og kan få opp til åtte kull i året.

Om du synes det er mer kjekt å sette ut et 2 sifret antall musefeller og bruke livet ditt på å rydde de for mus så gjør du selvfølgelig det.
Klappfeller fungerer helt fint, men du må spenne de riktig.

Bruk en klatt peanøttsmør som en over her nevner og spenn den slik at metallstangen såvidt er inne i hullet på utløser.

Den skal være så sensitiv at du må sette den svært forsiktig fra deg så den ikke utløses.

Har tatt hundrevis av mus i billige klappfeller. Jeg pleier å sette de utendørs rundt hytta i månedskifte september/oktober, da får jeg tynnet ut bestanden før de trekker inn på vinteren.
Har selv vært plaget med mus i hus, å som sagt kommer de sjelden alene.

Åtestasjon med gift har vist seg effektivt, tom og jerry fellene virker det som de lærer av etter den første har gått i fella.
Prøv å finn musehullene og stapp stålull i de.
Tetting med annet materiale hjelper ofte ikke.
Har fanget både med bøttefelle og vanlige klappfeller, fikk mus i underetasjen for et par år siden. Den ene gangen var musa sulten, jeg så den når jeg skulle sette ut fella. Satte derfor ut fella og gikk opp på en stol, musa var død 30 sekunder etterpå, jeg så hele sekvensen det var helt rart.

By the way, peanøttsmør klarer de ikke holde seg unna, lad heller fella med det.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av sjuken Vis innlegg
Har fanget både med bøttefelle og vanlige klappfeller, fikk mus i underetasjen for et par år siden. Den ene gangen var musa sulten, jeg så den når jeg skulle sette ut fella. Satte derfor ut fella og gikk opp på en stol, musa var død 30 sekunder etterpå, jeg så hele sekvensen det var helt rart.

By the way, peanøttsmør klarer de ikke holde seg unna, lad heller fella med det.
Vis hele sitatet...
De spiser som regel alt, men klarer å ta åtet her, men fikk en i fella idag uten at åtet var lagt på, desverre var musa i live i fella når jeg fant den og bestemte meg derfor om å slippe den ut på plenen med brukket fot.. har fortsatt dårlig samvittighet for at jeg ikke drepte den med et kakk i hodet.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Oppdatering: Har gått til innkjøp av elektrisk musefelle som har fungert supert! Andre musa på en time nå.
Sitat av sjuken Vis innlegg
Har fanget både med bøttefelle og vanlige klappfeller, fikk mus i underetasjen for et par år siden. Den ene gangen var musa sulten, jeg så den når jeg skulle sette ut fella. Satte derfor ut fella og gikk opp på en stol, musa var død 30 sekunder etterpå, jeg så hele sekvensen det var helt rart.

By the way, peanøttsmør klarer de ikke holde seg unna, lad heller fella med det.
Vis hele sitatet...
Gikk du seriøst opp på en stol? Sånt man hører kun i historier, men du gjør det altså for real. Er du redd musa?
Sitat av Hidden_sniper Vis innlegg
Gikk du seriøst opp på en stol? Sånt man hører kun i historier, men du gjør det altså for real. Er du redd musa?
Vis hele sitatet...
Jeg har totalt fobi for mus, og har sittet på en stol ja. Har også sittet på loftet i 3 dager før jeg gikk til legen og fikk angstmedisin. Jeg kan ikke se døde mus eller musefeller engang uten å reagere. Innbiller meg ofte, når jeg går tur, at løvet på bakken er mus. Får da en skikkelig vond klump i magen, selv om jeg vet det kun er min egen fantasi.

JA! Jeg vet de ikke er farlige, men det hjelper lite når jeg likevel reagerer så totalt irrasjonelt.
Har ganske god erfaring med slike små "burfeller". Enkle å åtesette, kjekk å spenne opp, knærter musa uten å dele den i to og du kan tømme den uten å måtte ta i drapsmekanismen..
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Har ganske god erfaring med slike små "burfeller". Enkle å åtesette, kjekk å spenne opp, knærter musa uten å dele den i to og du kan tømme den uten å måtte ta i drapsmekanismen..
Vis hele sitatet...
Om det er åtestasjon du tenker på så har jeg hørt mye bra om det også