Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2035
Jah, så var jeg hjemme på perm. Så sjenerøse de er. Jeg får være hjemme en hel helg. Og det er noe de kaller langperm.

Men, God, det var godt å komme tilbake til nff. Hvordan har alle dere det? Ser at det er nytt design. Phat!

Må bare nytte anledningen til å få postet noen ord om det norske forsvar på en undergrunnsside. Kan huske en kis hadde en lignende post før jeg rykket inn. Stemmer ganske godt det han sier. Skal prøve å forklare saken ut fra min synsvinkel.
Jeg havnet altså i noe som heter oppklaringsbataljonen. Den bataljonen er altså noe av det hardeste en førstegangstjeneste kan bli, fysisk. Men det har også en stab-tropp. Og dit ville jeg fordi jeg ikke ville være ute i 30 minusgrader i to uker. Så jeg havnet altså på en kontor. Hva slags arbeid gjør jeg? Tømmer søppel, hjelper til løkene med PC'ene deres, tar telefonen, henter post. I hvilken grad kan dette relateres til overlevelse i en krig? Det er utnyttelse av arbeidskraft i aller høyeste grad. Jeg får 102 kroner dagen. Hva ville jeg fått hos et firma hvis jeg var assistent der? Jeg står opp klokka 6 hver dag, vasker rommet hver dag (de sier det er for å unngå smittefare), og går på arbeid til 4. Og ofte må jeg ut å kjøre på sjefene om kvelden. I går måtte jeg jobbe til klokka 9. Og det var dagen får perm. Utnyttelse! Kutt førstegangstjenesten! La militæret være frivillig! Det er nok av de som vil bli militær.

Så er det hvordan de hjernevasker deg. Eksempel: Jeg hengte opp en bilde av kronprins håkon og skrev "bløffmaker" over bildet. En sersjant fikk se det, og rev det ned med en gang mens han sa: "man kødder ikke med kongen!". Hva om jeg synes monarkiet er tull? Hva om jeg synes landet ville vært styrt av en president? Hva om jeg er kommunist? Nei, det er ikke lov. Hver gang vi kommer inn i matsalen så vi gå opp i rett og hilse til et bilde av kongen. Jeg liker ikke kongen!

Jeg kunne selvsagt ha valgt siviltjeneste. Men hva har jeg igjen? 18 måneders tjeneste. 102 kroner dagen. Og nok en gang, utnyttelse av arbeidskraft. Det hadde vært så mye lettere hvis jeg kunne tatt et friår og jobbet en annen plass, for 8-9 ganger så mye per dag.
Det finnes flere eksempler hvorfor jeg synes førstegangstjenesten suger. Merker da førstegangstjenesten. De som vil inn, vær så god!

Noen som føler seg igjen?
Better than thou.
Hørtes ikke særlig gøy ut dette nei.. Ha en fin helg hvertfall da..
pld

høres ganske kjipt ut, hehehe
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
set gni inn mode 1

haha, jeg hadde bare 3 ukers rekruttskole fordi de trengte folk på vpv bergen. jeg søkte og kom der. nå bor jeg hjemme, jobber fra 07:30 til 15:30 fra mandag til fredag. og av og til har jeg vakt. det er til å overleve er som en vanlig jobb, bare med 102 kr dagen. ikke digg det akkurat. så jeg er hjemme HVER dag mens du er og sliter et eller annet sted opp i gokk og befalet her er utrolig greie. skikkelig umilitært, og alle kan kødde med alle (nesten, ikke vpvsjefen, det er heller uklokt). heh, du har det ille i forskjell til meg

set gni inn mode 0
Hoho! Velkommen tilbake!
Men fy faen as, jeg gleder meg nesten til militæret nå jeg as. De kan for faen ikke tvinge deg til en dritt. Oioioioioi, jeg lukter diskusjon!!

*Gleder seg til militæret*

Var det noen som sa "Militæret - Norges største barnehage" ?
man kan jo ta utdannelse der etterpå da. da får du de 102 kr'ene dagen for å gjøre det. (du må jo være der et år etterpå da) men det er vel kanskje bedre en 500.000 i studielån? men førstegangstjeneste sux nok. gruer meg alt.
Mh, welcome back d34dGh0Zt

Damnit... Du kan da vel få lov til å si hva du vil om krompen? (hater også monarki og slikt dritt) Du har jo noe kalt "ytringfrihet", eller, teller vel kanskje ikke det i militæret nei... *daske militæret* Hvor du hengte opp bildet det bildet med "bløffmaker" teksten?
Medlem
raze's Avatar
Trådstarter
Det er egentlig greit nok der. Jobber med etterretning og sikkerhet
Men jeg synes bare hele systemet er litt føkk.

Prazor: Hang det opp i skapet mitt
eg skal og vil i militæret. skal inn å forsvare Noreg mot evt. truslar frå både inn og utland. Skal kjempe for Kongen og fedrelandet. Sjølv om eg ikkje håper det blir så aktuelt. Men alle må i militæret, det synst eg. Dei fleste latsabbane har gått av eit tjenesteår. Og om militæret utnyttar deg ? herregud, tenkt på alt du får igjen av staten ? og ikkje sei at du ikkje får noke igjen av staten. det er bullshit. staten har noke med det meste og fleste her i landet.
går forhåpentligvis inn i militæret til sommaren/høsten som lærling. og etter det blir det kanskje befalsskulen.

- Grinder
Grinder:
1. Har Norge noen trussler mot seg? Jeg vil si NEI.
2. Kjempe for kongen? wtf du tenker på?
3. Klart militæret utnytter deg! 100 spenn dagen!? Hva jeg får igjenn av staten? Staten sitter ikke å tjener penger for meg. Det de gjør er å ta inn skattepenger fra alle folk (jeg synest det er helt greit) og soper det opp i en stor sparegris og putter litt penger her og der på forskjellige ting, som vegprosjekt, skoler, sykehus o.s.v. Så ikke si her at staten gjør noe for meg, jeg gjør heller noe for staten
truslar er det overalt. kven veit kva som kjem til å skje. om me ikkje føler oss trua akkurat no, så er det viktig å ha eit strekt forsvar som kan slå tilbake einkvar trussel som måtte oppstå. såklart så kan me ikkje knuse motstanden med det forsvaret me har i dag, visst han er for stor. men me kan svekke dei ganske bra. og håpe på hjelp frå andre land. dessuten blir jo det sikkert meir og meir av indre trusslar i framtida. med alle innvandrerene som kjem til Noreg. Det blir kultur og religions kollisjoner, det fører til ueiningheit, og kanskje til opprør/borgerkrig. Det var det som skjedde i Jougoslavia veit du. Det var eit blomstrane land før da. Men dei var som Noreg, tok inn mange innvandara med forskjellig kulturell og religiøs bakgrunn. Og tilslutt ville jo dei store etniske gruppene ha område for seg sjøl.. og dei gjekk til krig. og vi ser jo korleis jougoslavia er i dag.

du blei født på ein barneklinikk sikkert så var det i barnehage, førskule, grunnskule, vgs, høgskule. ETC. du drikk vel vatn kvar dag? frå kommunale vassanlegg, eller har du ein egen brønn som du henter vatn frå ? du går på do, trekk i snora. driten forsvinn gjennom ein kommunal kloakk. du sett ut søppla, den blir henta av eit renovasjonsselskap som jobbar for kommunen. og kommunen får som sagt penger fra dei som bur der, og staten.
du har ting, du har ei datamaskin. uten staten hadde jo vi ikkje hatt noke handel her i Noreg, og hadde våre uten ting. altså. staten gjer mykje meir for deg enn du aner. da ungdommen gjer no til dags, er å sitte på ræva og klage så faen på staten. mens dei gjer ikkje ein drit sjøl. kallar seg anarkistar og trur dei er så jævla tøffe. nei du, skulle likt og sett kor lenge dei hadde klart seg uten staten eg.
Sist endret av Grinder; 17. november 2001 kl. 02:37.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Fantastisk enig med grinder. enhver fyr har bare sunt av et år i militæret. Om ikke annet så lærer det deg hvertfall at skolen ikke var så ille alikevell. pluss bedre form, gratis ex.phil, vekter-kurs, jeger-prøve osv. pluss at det kan være jævlig morro å fyre av noen runder 7.62. man får også mange gode venner, mange rare fylleturer og uforglemmelig mange morsomme historier.

lønna suger såklart, men alt du egentlig lærer oppveier det. Ingen vits i å sitte på ræva og late som om man er anarkist osv.
Sannheten er jo egentlig bare at man ikke gidder + at en stor del ikke takler å forlate sin trygge tilværelse og mors kjærlige omsorg.

Ha en positiv innstillning til militæret så går det mye fortere og du har det mye kulere. hvis du har dame så søk deg så nært henne som mulig, og dra så ofte på by`n som du kan. Den deilige følelsen av å dimme etter alt slitet er også en av verdens beste følelser, absolutt verdt å få med seg.



Medlem
raze's Avatar
Trådstarter
Når ble dette en diskusjon om vi trenger staten eller ikke? Selvfølgelig ville Norge brutt sammen hvis vi ikke hadde hatt et styresystem. Det er bare et spørsmål om å gjøre de rette prioriteringer. Og jeg synes da at førstegangstjenesten er en feil prioritering. Tror du ikke vi ville hatt et mye bedre forsvar (mot de truslene som fins der ute), hvis vi hadde fått folk inn som virkelig ville gjøre noe for å forsvare fedrelandet? Et profft forsvar.
Tenk bare hvis hele førstegangstjenesten hadde blitt sløyfet. Kvittet oss med det ELDGAMLE utstyret vi har nå. Ting som ble brukt under vietnam-krigen, 2.verdenskrig som stormaktene ikke trenger mer. Som er søppel for dem. Det utstyret bruker vi nå. Så hadde man for de mange millionene man hadde tjent på å sløyfe førstegangstjenesten kjøpt inn litt nyere utstyr, fått inn folk som vil inn i militæret (som deg). En tjeneste i militæret ville også da ha fristet litt mer.

pluss bedre form
Vis hele sitatet...
Right. Jeg har gått tre år det idrettsfag før jeg kom inn. Nå sitter jeg inne hele dagen. Har ikke vært på en eneste øvelse siden jeg kom inn 7.aug. Hvordan i helvete skal jeg komme i bedre form da?

Greit nok at det er gratis kurs man kan ta. Tar selv et mattekurs, Mb-1. Men dette er jo slike tilbud myndighetene har bestemt soldatene må ha. Hvis ikke har det bare vært å sitte inne på brakka og runke. Da tror jeg det ville blitt opprør.

Som sagt, jeg kjeder meg ikke ihjel, greit nok å være der. Men hele systemet er føkk.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
kan jo forstå at du ikke kommer i bedre form av det der ja, men det store flertall havner jo i geværkompanier o.l
Hvis du skulle vært iselve oppklaring et år ville du nok vært noenlunde herdet. Det er klart noen havner i en fullstendig meningsløs tjeneste, og da har jo forsvaret sviktet. men syns du det er så bånn å sitte i leiren hele dagen er det jo bare å søke seg over til oppklaring igjen det
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av Apraksin
kan jo forstå at du ikke kommer i bedre form av det der ja, men det store flertall havner jo i geværkompanier o.l
Hvis du skulle vært iselve oppklaring et år ville du nok vært noenlunde herdet. Det er klart noen havner i en fullstendig meningsløs tjeneste, og da har jo forsvaret sviktet. men syns du det er så bånn å sitte i leiren hele dagen er det jo bare å søke seg over til oppklaring igjen det
Vis hele sitatet...
det er ikke bare å søke seg tilbake. det tar minst 4 uker til du får svar, og mest sannsynlig får du nei. du må ha en god grunn for å få plassen, kan ikke bare si "jeg VIL!"...

jeg vet. jeg jobber på vernepliktsverket.
Opprinnelig postet av d34dGh0Zt
Jeg havnet altså i noe som heter oppklaringsbataljonen. Den bataljonen er altså noe av det hardeste en førstegangstjeneste kan bli, fysisk.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde Jegerbataljonen var det verste jeg ?
Høres ikke akkurat bra ut nei, håper militæret er frivillig før "min tid" kommer om noen år..
Better than thou.
Marinejegerene har det værst ja. Norges svar på Navy Seals mener jeg.
Grinder: Hehe, borgerkrig vil jeg si at er helt utelukket. Men viss det da skulle komme noe angrep fra et annet land, så har ikke vi en nubbe sjangs mot dem. Vi kan like godt sette oss ned på bakken og gi opp. (Viss det da ikke er et knøttlite land, ex. vatikanstaten ).

Og du, spør heller hva jeg gjør for staten. Jeg betaler jo for kloakken, skolen og alt annet jeg går\har gått på. Skatt, viss du har hørt om det fenomenet. Viss staten ikke hadde mottatt skatt så hadde ikke vi hatt dass. Se heller på skatten du betaler som en avgift for skole o.s.v. Kloakk, hmm, er ikke det en årlig avgift på det? Handel, ja, hvem som betaler de som tar seg av handelen her i norge? Lønna de får er ifra skattebetalernes skatt. (ok da, vi har olje også). Poenget mitt er og var at uten skattebetalere så hadde ikke staten funket, og det at vi betaler for hva vi får

d34dGh0Zt: Jeg er så enig som man kan bli...
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av Carlo
Marinejegerene har det værst ja. Norges svar på Navy Seals mener jeg.
Vis hele sitatet...
pm-jegerne har det best jeg er en slik. vi legger grunnlaget for hele militærets infrastruktur
bare for å fortelle om en historie her fra langt oppe i nord... det var øvelse og HVgutta fra senja (en øy i hugget her..) skulle være fiende mens US marines skulle være good guys... HV skulle holde et område og US gutta skulle ta over. greit nok. etter litt ute i øvelsen så kommer USM mot der HV har teltleiren sin, og der hører de skrik og bråk, for det er det full(!) fest og himkoken flyter... så da tusler USM ned, og sier "slutt på festen, vi tar over området nå!" BRAPPP(fullauto ag) hører de rett bak seg og plutselig kommer en gjeng med HV soldater bak de og på begge sidene, og plutselig er ikke de fulle folka der framme så veldig fulle lenger og plutselig er de alle VELDIG bevepna! så feste HV videre... neida, det er ikke millitæret som kommer til å vinne noen krig nei, jeg sier heller gutta på skauen


meitemark
Medlem
raze's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av wiz


Jeg trodde Jegerbataljonen var det verste jeg ?
Vis hele sitatet...
Quote: noe av det hardeste en førstegangstjeneste kan bli.

Apraksin: Søke seg tilbake? Nei, går nok ikke det. Ikke etter at jeg ikke har vært med på overlevelsesuken, all skytetreningen, 5 mila, styrketreningen, utdanningen +++.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Havner vel hos ingeniørvåpnet jeg da regner jeg med. Når jeg er ferdig med denne lærlingetingen min.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av Ond^Sofa
Havner vel hos ingeniørvåpnet jeg da regner jeg med. Når jeg er ferdig med denne lærlingetingen min.
Vis hele sitatet...
hah, du kan jo håpe... det er ikke noe logikk i militæret. mest sannsynlig får du latrinetjeneste i gsv (garnisonen i sør varanger).
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hehe. Vel, han fyren sa siden det var lite søknad dit, og pga resultatene fra den testen, at det var veldig sannsynlig at jeg enda opp der
*håpe*
En av våre riksaviser hadde et leserbrev om helvetet alias førstegangs tjeneste ... På request kan jeg poste hele innlegget..
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av wiz
En av våre riksaviser hadde et leserbrev om helvetet alias førstegangs tjeneste ... På request kan jeg poste hele innlegget..
Vis hele sitatet...
min tjeneste er faktisk ikke noe helvete. du kan få det bra. seff, jeg ville heller gått på skolen som planlagt istedenfor å være i milten, og 102 kr per dag er ikke akkurat å skryte av. men jeg har det bra. bor hjemme, greie folk, både av menige og befal. har det som på en vanlig jobb. utenom vaktene da. selv om det også er en jobb... så for meg hadde det ikke gjort noe å hatt den jobben jeg har nå som en vanlig jobb, selv om det er jæævlig kjedelig papirarbeid. da skulle jeg i alle fall fått bra (les: mer enn 102 kr dagen ) betalt.

det som irriterer meg er "betalingen" og frihetsinnskrenkelsen.

jeg sier ikke at militæret er digg, tvert i mot, det er mange som kan få det jævlig. hvis du må bo på en kaserne med idioter som du aldri kan ha en vettug samtale med, maten suger, og hjemmet ditt er på andre kanten av landet er ikke militæret så ålreit lenger.

bah, rotete post.
▼ ... noen uker senere ... ▼
HÆHÆHÆÆ.. denna gutten skal til sør varanger i januar ja!

Jeg fikk max score på alle testene på sesjonen, så "sjefen" prøvde å presse meg til å bli befal.. jeg nektet og sa at jeg ikke var spes. hypp på militæret i det hele tatt. Vi kranglet litt frem og tilbake.. men han ga seg til slutt..

Men ca 1 år etter det så fikk jeg brev om at jeg buurde bli befal og blablabllabla.. jeg svarte aldri på det brevet.. så da fikk jeg et nytt ganske nøyaktig 2 mnd. etterpå.. fikk totalt 4 brev om det pisset der. Og i mellomtiden så klarte jeg å utsette militæret så det holdt.. men nå er det tydeligvis slutt.. har ikke noe jobb.. og er ikke under utdannelse om dagen.. og plutselig fikk jeg innkallelse i posten.

Uansett.. det jeg FAKTISKT lurer på.. er om noen har noen bra triks for å slippe militæret etter at de har møtt opp der oppe!?

Enten slippe helt.. eller event. bare ditche til siviltjeneste.

// KRS