Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2535
Jeg røyker ikke ofte, men når jeg gjør det (enten det er hasj eller weed) merker jeg at venstre arm endrer "atferd" ved at den føles lammet (slik jeg føler flere deler av kroppen blir på alkohol), eller at jeg får "gangsperr" i hele armen. Begge deler opptrer aldri samtidig, det er en av dem, som oftest sistnevnte. Når denne "gangsperren" kommer begynner den mildt, blir heftigere, holder seg slik noen minutter og forsvinner raskt. Når jeg røyker igjen skjer det på nytt! Spørsmålet er jo om dette er normalt ??
Sosietær maniker
Høres ut som konflikt mellom en ... aktiv livvstil og fettreserver. Får det når jeg røyker etter å ha sitti på pcen en hel dag - og jeg er smal som menneskesynet til Stoltenberg. Kanskje det er lurt å nullstille systemet. Hjernen bruker enten karbohydrater eller fett som hovedfôr, alt ettersom hva du får mest av og hvordan du trener. Er du langdistanseløper eller sjakkspiller, så burde fett være basisen. Alle trenger uansett masse sunt fett og det er ikke å spore i grandis og kjeks. Tving i deg en fisk i uka og drikk egg. Vitamin K og D er typisk at folk har lite av. K finnes i Cottage Cheese, persille, spinat og brokkoli bl.a. og D får du i fisken og egga. Spis lite hvitt mel, for det stresser frontallapene som cola og kola. Altfor mye energi på en gang, så kroppen klarer ikke gjøre nytte av det. Ta pauser fra hva du driver med og beveg kroppen rundt kvartalet innimellom. Verdsett sollys og klokkeslett. Våkner du med sola, i 6-tida, så er det ca. kl. 12 at du er på ditt mest oppmerksomme og rundt kl. 19-20 at melatoninen begynner å lalle deg i ro.
Fettreserver? Vitaminer? Vitamin K?!
Mange nevrologer som mister jobben nå, gitt.
Trådstarter
14 3
Det skjønte jeg faktisk ingenting av ?

Jeg er normalt aktivt, dvs nå i ferien har jeg jo for det meste gjort lite, da, men til vanlig gjør jeg jo normale ting og går på turer i blant ! Kostholdet kunne vært bedre, men jeg er normalvektg (og jente), og jeg kunne sikkert spist mer enn jeg gjør også.

Så hva er det som gjør at armen får "gangsperr" når jeg røyker? Og at det bare er den venstre? Av og til (tror det varierer fra om det er grønt eller brunt) så blir selve hånden bare "helt daff" som at den skjelver litt og ikke helt vil gidde noe liksom.

Men dette utspinner seg jo også når jeg drikker, men da gjelder det flere deler av kroppen enn kun armen. Blir "lammet" i ansikt, armer osv..

Ang cola så elsker jeg cola... har gått mye i cola i ferien.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
det jeg merker er at jeg kan havne i litt rare posisjoner i lengre tid uten at jeg er klar over det, og da kan fort kroppsdeler bli numne pga. nerver kommer i klem.

ser ikke helt for meg hva cannabis kan gjøre ellers for å forårsake symptomene du beskriver.

kan det være det samme som jeg nevner?

SleekMinister er litt på villspor i natten tror jeg
Vil tippe dette har noe med gjennomstrømningen av blod. Rusmidler har tendenser til å utvide eller snevre inn årene. Etter det jeg vet utvider cannabis (og alkohol?) årene, og reduserer blodtrykket. Mulig det er noen årer som kommer i klem når denne effekten inntreffer.
Trådstarter
14 3
Sitat av somnium Vis innlegg
det jeg merker er at jeg kan havne i litt rare posisjoner i lengre tid uten at jeg er klar over det, og da kan fort kroppsdeler bli numne pga. nerver kommer i klem.

ser ikke helt for meg hva cannabis kan gjøre ellers for å forårsake symptomene du beskriver.

kan det være det samme som jeg nevner?

SleekMinister er litt på villspor i natten tror jeg
Vis hele sitatet...
Nerver som kommer i klem og innsnevring av årer, det synes jeghøres ekkelt ut? kan dette på noen måte være "bra" da ?? Kan jeg risikere noe farlig når dette skjer?
ArbeidsledigProletar
Sitat av slipsnaal Vis innlegg
Nerver som kommer i klem og innsnevring av årer, det synes jeghøres ekkelt ut? kan dette på noen måte være "bra" da ?? Kan jeg risikere noe farlig når dette skjer?
Vis hele sitatet...
Vel, om det oppstår ved lang "forkjært " sittestilling kan du få blodpropp som kan løsne og deretter ende opp i hjernen... SÅ DØR DU. (dette er vel en mer aktuell problemstilling for "makkafreakere" og "gamere" enn "stonere").

Sånn mer sannsynlig er det vel et eller annet nevrologisk fenomen? Kanskje du bare får angst eller noe lignende? Det ligger ganske sikkert bare i hodet ditt.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Høres ut som konflikt mellom en ... aktiv livvstil og fettreserver. Får det når jeg røyker etter å ha sitti på pcen en hel dag - og jeg er smal som menneskesynet til Stoltenberg. Kanskje det er lurt å nullstille systemet. Hjernen bruker enten karbohydrater eller fett som hovedfôr, alt ettersom hva du får mest av og hvordan du trener. Er du langdistanseløper eller sjakkspiller, så burde fett være basisen. Alle trenger uansett masse sunt fett og det er ikke å spore i grandis og kjeks. Tving i deg en fisk i uka og drikk egg. Vitamin K og D er typisk at folk har lite av. K finnes i Cottage Cheese, persille, spinat og brokkoli bl.a. og D får du i fisken og egga. Spis lite hvitt mel, for det stresser frontallapene som cola og kola. Altfor mye energi på en gang, så kroppen klarer ikke gjøre nytte av det. Ta pauser fra hva du driver med og beveg kroppen rundt kvartalet innimellom. Verdsett sollys og klokkeslett. Våkner du med sola, i 6-tida, så er det ca. kl. 12 at du er på ditt mest oppmerksomme og rundt kl. 19-20 at melatoninen begynner å lalle deg i ro.
Vis hele sitatet...
Her var det så mye rart at man burde ta hele innlegget med en liten klype salt.

1. Hjernen brenner i all hovedsak kun glukose. Ingen glukose, ingen hjerneaktivitet. For at hjernen skulle kunne ha nyttet fett(syrer) så måtte de ha blitt omdannet til glukose - noe kroppen ikke er i stand til.

2. "sunt fett ikke er å spore i grandiosa". Noe over halvparten av fettsyrene i Grandiosa er mettede fettsyrer, det vil da med andre ord si at jo, det er å spore umettet/sunt fett i Grandiosa. Det er ikke å anbefale selvfølgelig som kilde til umettet fett - fordi det er relativt lite fett i Grandiosa generelt.

3. Er du sjakkspiller så burde du ikke ha en lav-karbodiett (som i praksis er det du anbefaler). Sjakk er vel i all hovedsak mentalt utfordrende, noe som krever lett tilgjengelig energi for hjernen. Utholdenhet i tillegg, men det er ikke sammenlignbart med langdistanseløping (som krever energi i en helt annen skala).

4. "Vitamin K og D er det folk vanligvis har lite av". Mangel på Vitamin K opptrer i det store og hele nesten aldri i voksne mennesker. Behovet er lavt, og det er ikke veldig vanskelig å få i seg nok. Forøvrig er K1 og K2 kilder ganske radikalt forskjellige, men spiser du både grønt og egg (som du foreslår) så er du godt dekket.

5. Mel stresser frontal-lappene... det høres for meg relativt "far-fetched" ut - men leser gjerne noe som underbygger påstanden.
Trådstarter
14 3
Sånn mer sannsynlig er det vel et eller annet nevrologisk fenomen? Kanskje du bare får angst eller noe lignende? Det ligger ganske sikkert bare i hodet ditt.
Vis hele sitatet...
Jeg får lett angst ja, bare om en blodåre er litt mer tydelig enn den pleier å være freaker jeg, så det er lite gøy kan du si... så ikke kom med skremsel med mindre det er fakta
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av slipsnaal Vis innlegg
Jeg får lett angst ja, bare om en blodåre er litt mer tydelig enn den pleier å være freaker jeg, så det er lite gøy kan du si... så ikke kom med skremsel med mindre det er fakta
Vis hele sitatet...
vel, det er fakta, men det er ikke noe vanlige folk går rundt og tenker på.
om du er hypokonder bør du kanskje ikke spørre så mye om slik på forum og heller oppsøke kvalifiser lege, da det automatisk blir mye synsing her inne.

nerver eller blodårer i klem er vanlig. har du aldri hatt en nummen arm eller fot f.eks om du våkner om natten og har sovet på armet din eller lignende?

samme prinsipp.