Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 2732
Jeg har nå vært gjennom 5 dager uten søvn (ufrivillig). Jeg ser nå at jeg i løpet av de dagene har hatt en moderat psykose helt siden dag nummer 3 som i verste fall ville videreutviklet seg og til slutt endt med at jeg hadde skadet eller drept noen fordi jeg hadde trodd de ønsket å torturere eller drepe meg på en smertefull måte (hadde bla. Vrangforestillinger om at noen ønsket å kutte av meg lemmene og la meg bli spist av ulver mens jeg fortsatt var i live).

Siden jeg er livredd for den type barbariske og sterke smerter, så hadde jeg gledelig begått mange drap dersom valget var mellom dette eller å drepe 20 personer. Så sant jeg ikke hadde hatt mulighet til å begå selvmord på en relativ smertefri måte.

For 2 dager siden tok jeg 200 mg Seroquel, Rundt 20 mg med Melatonin, 5 mg Imovane og 5 mg med Apodorm. Null søvn. Fikk først sove igår når jeg økte til 600-700 mg Seroquel, 5 mg Imovane og Melatonin.

Noen ideer til sterkere medisiner enn Apodorm jeg kan be legen om å skrive ut, som jeg kan bruke når Apodorm ikke gjør jobben sin?

Er det noen som helst mulighet for å få skrevet ut Midazolam eller Rohypnol? Så vidt jeg vet er svaret nei, men spør allikevel.
Kan man få noe av dette visst man blir innlagt?
Sist endret av einsteindragon; 12. februar 2024 kl. 00:49.
Du må finne ut hva som gjør at du går søvnløs, er dette pga abstinenser?

Hvis du allerede misbruker rusmidler så har det ingen effekt også øke til et sterkere benzodiazepin da vil du bare være nøyaktig der du er om noen uker igjen.

Du bør ta en prat med legen din, det at du går sånn lenge uten og prate med noen er ikke bra, du vil sikkert få mulighet til og få nozinan og seroquel som begge fungerer for også skru av hjernen helt, men det er ingen garanti for søvn om du er abstinent med mindre du tar høye doser.
Sitat av Rattkjelke Vis innlegg
Du må finne ut hva som gjør at du går søvnløs, er dette pga abstinenser?

Hvis du allerede misbruker rusmidler så har det ingen effekt også øke til et sterkere benzodiazepin da vil du bare være nøyaktig der du er om noen uker igjen.

Du bør ta en prat med legen din, det at du går sånn lenge uten og prate med noen er ikke bra, du vil sikkert få mulighet til og få nozinan og seroquel som begge fungerer for også skru av hjernen helt, men det er ingen garanti for søvn om du er abstinent med mindre du tar høye doser.
Vis hele sitatet...
Har ingenting med abstinenser eller rusmidler å gjøre. Dette er noe jeg har god erfaring med, så hadde det vært problemet ville jeg enten ventet til abstinensene gikk over eller skaffet mer av det jeg hadde vært avhengig av og prøvd å slutte ved å trappe forsiktig ned.

Jeg har Aspergers Syndrom, som en god del kan forklare noen av søvnproblemene. Men av og til får jeg slike episoder, der jeg plutselig ikke får sove på flere dager. Vanligvis går det over etter ca. 2-4 uker.
Det er ingen logisk forklaring på hvorfor de kommer, men starter gjerne med at jeg blir litt hyperaktiv og aldri klarer å roe ned kroppen. Etterhvert blir det vanskeligere og vanskeligere før jeg får sovet.

Vanligvis trenger jeg ikke ta mer enn 200 mg Seroquel for å få sove om kvelden. Så jeg har alltid problemer med å sove, men denne gangen var det virkelig ille. Nesten håpet på at jeg skulle bli psykotisk og skade eller true noen, så jeg hadde blitt innlagt og blitt lagd i søvn.

Skal til legen imorgen, men Nozinan og annen antipsykotika som virker på dopamin reseptorene er helt uaktuelt uansett hvor ille det er. Har nemlig altfor god erfaring med bivirkninger som akutt dystoni.
Personer med Aspergers Syndrom og vanlig autisme er i tillegg mer sårbar for å få disse bivirkningene.
Sist endret av einsteindragon; 12. februar 2024 kl. 01:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Da bør du ta en samtale med legen din også fortelle den personen det du skriver nederst her.

Du bør holde deg helt unna benzodiazepiner med mindre det er forskrevet av lege når du er i den sinnstilstanden. Benzodiazepiner senker impulskontrollen og kan være en katalysator til at du gjennomfører det du skrev nederst der.
Sitat av Rattkjelke Vis innlegg
Da bør du ta en samtale med legen din også fortelle den personen det du skriver nederst her.

Du bør holde deg helt unna benzodiazepiner med mindre det er forskrevet av lege når du er i den sinnstilstanden. Benzodiazepiner senker impulskontrollen og kan være en katalysator til at du gjennomfører det du skrev nederst der.
Vis hele sitatet...
Jeg har vært avhengig av det før, så det har jeg ingen interesser av å bli avhengig av igjen. Bruker derfor aldri det visst det ikke er utskrevet av lege.

Jeg har egentlig den motsatte erfaringen. Man mister mye av impulskontrollen, men jo mer jeg tar jo roligere, mindre redd og mindre aggressiv blir jeg.

Skal nevne det for legen, men min erfaring er at slikt ikke blir tatt alvorlig når jeg forteller det til helsevesenet. Sist gang jeg fortalte det så ringte de politiet og kastet meg ut fra bofellesskapet jeg bodde i. Så jeg har også den erfaringen at de tar det for alvorlig, for da hadde det gått over for flere dager siden.
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sånne psykoser er et levende helvete. Rart at medikamentene ikke slo deg ut tidligere, men seroquel er antipsykotisk først i doser over 300mg så da vet du det til en annen gang hvis du havner i psykose.
Har du vurdert jevnlige innleggelser med behandlingsopphold for å forsøke å stabilisere og forebygge for fremtidig negativ utvikling og/eller tilbakefall?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sånne psykoser er et levende helvete. Rart at medikamentene ikke slo deg ut tidligere, men seroquel er antipsykotisk først i doser over 300mg så da vet du det til en annen gang hvis du havner i psykose.
Har du vurdert jevnlige innleggelser med behandlingsopphold for å forsøke å stabilisere og forebygge for fremtidig negativ utvikling og/eller tilbakefall?
Vis hele sitatet...
Ja, vanskelig å få sove når man tror at noen skal bryte seg inn, kidnappe deg og drepe deg på en fryktelig måte.

Nei, har ikke vurdert innleggelse siden det er ingen åpenbar psykologisk grunn til at dette skjer. Det er også relativt sjeldent at det blir så ille.
Er derimot villig til innleggelse når jeg har slike søvnforstyrrelser, men kun visst det betyr at jeg blir puttet i søvn.
Har de ikke en sånn søvnavdeling på sykehuset hvor de kan kartlegge søvnmønsteret ditt?
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Jeg har nå vært gjennom 5 dager uten søvn (ufrivillig). Jeg ser nå at jeg i løpet av de dagene har hatt en moderat psykose helt siden dag nummer 3 som i verste fall ville videreutviklet seg og til slutt endt med at jeg hadde skadet eller drept noen fordi jeg hadde trodd de ønsket å torturere eller drepe meg på en smertefull måte (hadde bla. Vrangforestillinger om at noen ønsket å kutte av meg lemmene og la meg bli spist av ulver mens jeg fortsatt var i live).

Siden jeg er livredd for den type barbariske og sterke smerter, så hadde jeg gledelig begått mange drap dersom valget var mellom dette eller å drepe 20 personer. Så sant jeg ikke hadde hatt mulighet til å begå selvmord på en relativ smertefri måte.

For 2 dager siden tok jeg 200 mg Seroquel, Rundt 20 mg med Melatonin, 5 mg Imovane og 5 mg med Apodorm. Null søvn. Fikk først sove igår når jeg økte til 600-700 mg Seroquel, 5 mg Imovane og Melatonin.

Noen ideer til sterkere medisiner enn Apodorm jeg kan be legen om å skrive ut, som jeg kan bruke når Apodorm ikke gjør jobben sin?

Er det noen som helst mulighet for å få skrevet ut Midazolam eller Rohypnol? Så vidt jeg vet er svaret nei, men spør allikevel.
Kan man få noe av dette visst man blir innlagt?
Vis hele sitatet...
Hvis du får rundt i grensepsykose og tenker at du lett kunne drept 20 folk pga vrangforestillinger er en tur til legevakta det eneste rette. Trenger ikke en ny pil og bue mann løpende rundt.
Det er absolutt ikke vanlig å gå søvnløs i 5-6 døgn hvis man ikke misbruker rusmidler.

Er man uten rusmidler i kroppen, så burde man klare å sovne bare man blir sliten nok.

Ellers tror jeg ikke diagnosen din spiller så stor rolle for søvnproblemene. Har selv en bror med asbergers. Han sliter ikke med søvn, men derimot lever han for det meste etter rutiner. Det passer for han.

Ellers føler jeg at ikke hele sannheten kommer fram her, så det er vanskelig å gi råd uten å be deg dra til legen.

Husker du noen perioder i livet ditt der du hadde normal søvn, uansett om det er 1 eller 10 år siden, eller har du alltid slitt med søvn?

Uansett. Når psykose kommer inn i bildet, så tenker jeg at helsevesenet/legevakta er de du kontakter for å få umiddelbar hjelp.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Nei, har ikke vurdert innleggelse siden det er ingen åpenbar psykologisk grunn til at dette skjer. Det er også relativt sjeldent at det blir så ille.
Er derimot villig til innleggelse når jeg har slike søvnforstyrrelser, men kun visst det betyr at jeg blir puttet i søvn.
Vis hele sitatet...
Det trenger ikke å være noe åpenbar grunn til at man får psykose. Selvom det skjer sjeldent så er det verdt å ta alvorlig, ellers kan du risikere at skjer oftere og oftere. Hvilken aldersgruppe er du i? Schizofrene får noen ganger ikke symptomer på psykoselidelsen før 25-30 års alderen, og hvis du har en schizofrenilidelse under utvikling er det viktig å bli tidlig utredet for å forebygge forverring.
Jeg er 30.
Problemet er at dette ikke blir tatt alvorlig nok når jeg forteller om det til helsevesenet. Og prøver jeg å advare om hva som kan skje dersom det ikke blir tatt alvorlig så blir det oppfattet som en trussel. Sist gang jeg fortalte om det så ringte de politiet som i sin tur kjørte meg sykehuset. Men da var disse søvnforstyrrelsene og episodene med vrangforestillinger gått over. Men jeg lærte at jeg kanskje ikke burde være så ærlig med helsevesenet.

Jeg fortalte også til min kontaktperson i kommunens psykiatritjeneste om dette igår, men det hørtes ikke ut som om hun tok det alvorlig.

Sitat av celtseus Vis innlegg
Det trenger ikke å være noe åpenbar grunn til at man får psykose. Selvom det skjer sjeldent så er det verdt å ta alvorlig, ellers kan du risikere at skjer oftere og oftere. Hvilken aldersgruppe er du i? Schizofrene får noen ganger ikke symptomer på psykoselidelsen før 25-30 års alderen, og hvis du har en schizofrenilidelse under utvikling er det viktig å bli tidlig utredet for å forebygge forverring.
Vis hele sitatet...
Visst jeg har schizofreni eller er i faresonen for å få det så holder jeg iallefall kjeft. Ingen får putte i meg noe antipsykotika (bortsett fra seroquel). Har nok dårlig erfaring med det fra før.

Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Det er absolutt ikke vanlig å gå søvnløs i 5-6 døgn hvis man ikke misbruker rusmidler.

Er man uten rusmidler i kroppen, så burde man klare å sovne bare man blir sliten nok.

Ellers tror jeg ikke diagnosen din spiller så stor rolle for søvnproblemene. Har selv en bror med asbergers. Han sliter ikke med søvn, men derimot lever han for det meste etter rutiner. Det passer for han.

Ellers føler jeg at ikke hele sannheten kommer fram her, så det er vanskelig å gi råd uten å be deg dra til legen.

Husker du noen perioder i livet ditt der du hadde normal søvn, uansett om det er 1 eller 10 år siden, eller har du alltid slitt med søvn?

Uansett. Når psykose kommer inn i bildet, så tenker jeg at helsevesenet/legevakta er de du kontakter for å få umiddelbar hjelp.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var egentlig at personer med Aspergers syndrom og autisme har lettere for å utvikle søvnfortsyrrelser og diverse psykiske lidelser som angst, depresjon, psykose, ADHD.

Sist gang jeg ikke hadde søvnproblemer må være 15 år siden, altså før jeg havnet i ungdomsårene og puberteten hadde jeg ikke problemer med å sove.

Hva er det du tror jeg ikke forteller ærlig om, siden du sier hele sannheten ikke kommer frem?

La det være klart, det er ikke et problem at jeg ikke er ærlig med helsevesenet om disse søvnforstyrrelsene og vrangforestillingene som følger med når jeg har vært våken i 3 eller flere dager på rad. Problemet er at det ikke blir tatt alvorlig av helsevesenet når jeg forteller de om det. Og når det blir tatt alvorlig så er det fordi de føler at jeg truer de.

Jeg har en mistanke om at helsevesenet tror at dette er noe jeg finner på for å få diverse sovemedisiner i B-gruppen. Som Imovane og Apodorm. Fordi det jeg er mest opptatt av når dette skjer er nettopp å få sovemedisiner som kan sørge for at jeg sovner. Eller i det minste mister bevisstheten.
Sist endret av einsteindragon; 13. februar 2024 kl. 02:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
er så mange som går til legen eller nav/kommunen med det minste problem så de fatter det ikke når det er seriøst.Jeg veit ikke hva jeg skal si utenom lykke til...jeg skyr nav/kommunen som pesten

å jeg sier det her(sorry,offtopic einstein),men de som styrer nav burde ta innover seg det her,jeg har millioner jeg kunne fått krav på av nav om jeg hadde takle dem,men jeg så faen at jeg heller blir kriminell enn å sitte i ett jævla møte med de folka

Jeg hater virkelig nav å mener det bør legges ned å "velferdsstaten" må bygges opp på nytt

Jeg surrer,NAv kunne vært skyldig meg i millioner om jeg går går inn for det..ikke motsatt,eller surrer jeg nå igjen`?Jeg forvirrer meg selv

Vi snakker sikkert 10-12 år i uføretrygd,iløpet av den tida har jeg ikke henta inn en eneste krone fra nav.JSjekk ut ligninga mi,jeg er oppført med 0 inntekt å null i formue..eg bare klarer takler ikke nav systmet ellr folka om jobber der/systema di følger,er som roboter.

Å Hør,folk flest som er førnøyd med nav,fordi dere kun trenger å sende inn en søknad på nett å få det offyltt...dere skjønner ikke problemet med nav,nav er tt HELVETE for de som virkelig trenger nav sin hjelp
Sist endret av JayHova; 13. februar 2024 kl. 03:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ta en pause fra makkan å prøv igjen
nei

ikke på makka:P

Full,null makke idag

Det er jo ganske greit sagt det her,om nav ikke hjelper så fører det jo kun til mer kriminalitet..jeg vil faktisk tru om nav hjelper folk tilstrekkelig så vil det veie opp for kostnandene
Sist endret av JayHova; 13. februar 2024 kl. 04:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av JayHova Vis innlegg
nei

ikke på makka:P

Full,null makke idag

Det er jo ganske greit sagt det her,om nav ikke hjelper så fører det jo kun til mer kriminalitet..jeg vil faktisk tru om nav hjelper folk tilstrekkelig så vil det veie opp for kostnandene
Vis hele sitatet...
Hvis det er sånn at du faktisk har uføretrygd så er det jo en ganske så enkel sak å få på plass penger da. Er snakk om å sende de en melding på nav.no, gi de et kontonummer og motta penger. Har full forståelse for at det er et satans system å kommunisere med, men hvis du som sagt har uføretrygd så er det verdt det.
Og hvis det er så utfordrende å ta kontakt med de selv så er det fullt mulig å gi fullmakt til en økonomisk verge eller lignende som tar den kommunikasjonen for deg.

Eller så kan du kjøre på med kriminalitet og ta de eventuelle konsekvensene av det. Eller, gjøre begge deler.

Sier hvis du faktisk har uføretrygd fordi det er en forskjell på om du har fått det innvilga, eller om det er sånn at du mener at du har det selv. For det er utvilsomt en prosess for å få innvilga uføretrygd, med mindre du har noen av de typiske diagnosene som gir en kortere vei til den trygda
Det er absolutt ikke vanlig å gå søvnløs i 5-6 døgn hvis man ikke misbruker rusmidler.
Vis hele sitatet...
Nei det er nok ikke helt vanlig, men det er heller ikke helt uvanlig. Det er ofte en del av drittpakka som følger flere psykiske lidelser. Feks bipolar i manisk fase, og kan også forekomme hos de med alvorlig ptsd og sikkert også andre lidelser.

Det som skjer er jo at etter en eller to netter uten søvn så blir kropp og sinn så anspent at det i seg selv gjør det vanskelig eller umulig å få sove. Og etter et par døgn til uten søvn er sjansene veldig store for at det ender i psykose.

Jeg har vært helt åpen med behandlere og fastlege om mitt problematiske forhold til søvn pga ptsd etter at det gikk så langt at jeg ble tvangsinnlagt i tung psykose pga for mange døgn uten søvn.

Etter 2 døgn uten søvn blir det hestedose med seroquel. Men jeg starter først med 1 sobril for å forsøke å roe ned hodet, også ca 3 timer etter tar jeg min seroquel, 4x Alimemazin Evolan, samt 2 mg temesta. Så er det naturligvis vanlig prosedyre for å fremme best mulig søvn, riktig temperatur på soverommet, unngå skjermbruk etter at jeg har tatt medisin. Da blir det analoge greier i ca 1 time før jeg går til sengs. Kan være mindfullness, pusteøvelser, musikk på øret, el lese en bok om jeg klarer fokusere, eller legge analog kabal med kortstokk eller lydbok. Ting som gjør at jeg klarer roe ned.

Jeg er ingen stor fan av seroquel pga bivirkninger, så orker ikke den fast. Men jeg tar den gjerne for å unngå psykose. Jeg har ofte en natt og noen ganger 2 netter uten søvn fordi jeg kun tar Alimemazin Evolan fast. Det er den som erstattet vallergan. Trinn 1 for meg er å øke fra 2 x Evolan til 3x om jeg ikke har sovet 1 natt. Neste kveld legger jeg til ennå en. Så det blir 4x Evolan og da forsøker jeg ta en sobril et par timer før for å roe ned kropp og sinn. Stort sett klarer jeg hente meg inn igjen da.

Stort sett får kontroll over søvnen da. Men blir det en tredje natt uten søvn, da blir det full pakke og god natt i 10 timer og da er hodet reboota når jeg våkner.
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er ikke ofte jeg anbefaler det,men er man totalt ute av stand til å sove i dagesvis så kan det være lurt å kjøpe en hel flaske brennevin,å drikke denne mens man ligger i senga.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er ikke ofte jeg anbefaler det,men er man totalt ute av stand til å sove i dagesvis så kan det være lurt å kjøpe en hel flaske brennevin,å drikke denne mens man ligger i senga.
Vis hele sitatet...
Jeg blir bare mer våken av alkohol. Må over 2 i promille før alkoholen virker søvndyssende på meg, og så høy promille er ingen god ide når man også tar andre søvndyssende stoffer som også virker dempende på respirasjonen.

Opplever det samme på smertestillende. Tar jeg opioder så blir det umulig å få sove før det har gått 3 dager.
Sist endret av einsteindragon; 13. februar 2024 kl. 20:20.
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Jeg blir bare mer våken av alkohol. Må over 2 i promille før alkoholen virker søvndyssende på meg, og så høy promille er ingen god ide når man også tar andre søvndyssende stoffer som også virker dempende på respirasjonen.

Opplever det samme på smertestillende. Tar jeg opioder så blir det umulig å få sove før det har gått 3 dager.
Vis hele sitatet...
Hva om du røyker hasj imens?

Som tidligere kar nevnt, ikke noe å anbefale men. Etter 5 dager uten søvn hadde jeg gjort det.
Kanskje rusfrihet over tid ville vært det beste. Vet det er vanskelig da det blir verre før det blir bedre. Mange andre faktorer også. Kosthold, nok sol, begrense skjermbruk på kveld osv. Ikke lett det med søvn. Man havner fort i en sånn catch 22 med det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva om du røyker hasj imens?

Som tidligere kar nevnt, ikke noe å anbefale men. Etter 5 dager uten søvn hadde jeg gjort det.
Vis hele sitatet...
Bruker ikke cannabis, og skal jeg kjøpe rusmidler så kan jeg like godt kjøpe midazolam eller rohypnol.
Problemet er at dette ikke blir tatt alvorlig nok når jeg forteller om det til helsevesenet. Og prøver jeg å advare om hva som kan skje dersom det ikke blir tatt alvorlig så blir det oppfattet som en trussel. Sist gang jeg fortalte om det så ringte de politiet som i sin tur kjørte meg sykehuset. Men da var disse søvnforstyrrelsene og episodene med vrangforestillinger gått over. Men jeg lærte at jeg kanskje ikke burde være så ærlig med helsevesenet.
Vis hele sitatet...
Tro meg, hvis du nevner 5 dager uten søvn, paranoia og redselen for å drepe tilfeldige mennesker fordi du er livredd for å dø selv, så vil legevakten reagere med mindre dette er noe du har kommet med en haug med ganger før. Dette sjekker av de fleste boksene for innleggelse, man kan også få frivillig innleggelse ettersom du åpenbart fortsatt vet ditt eget beste.

"Har du tanker om å skade andre" er et standard spørsmål når man kartlegger psykiske lidelser, veldig få svarer ja på det.

Veldig få leger tør å risikere at det faktisk går så langt at du skader tilfeldige mennesker.
Sist endret av Cheese; 13. februar 2024 kl. 21:49.
Sitat av Cheese Vis innlegg
Tro meg, hvis du nevner 5 dager uten søvn, paranoia og redselen for å drepe tilfeldige mennesker fordi du er livredd for å dø selv, så vil legevakten reagere med mindre dette er noe du har kommet med en haug med ganger før. Dette sjekker av de fleste boksene for innleggelse, man kan også få frivillig innleggelse ettersom du åpenbart fortsatt vet ditt eget beste.

"Har du tanker om å skade andre" er et standard spørsmål når man kartlegger psykiske lidelser, veldig få svarer ja på det.

Veldig få leger tør å risikere at det faktisk går så langt at du skader tilfeldige mennesker.
Vis hele sitatet...
Vel, på legevakten fortalte jeg at jeg hadde vært 5 dager uten søvn og hadde vrangforestillinger. Legen spurte om jeg hadde ruset meg på bla. Amfetamin. Jeg svarte nei. Så spurte han om jeg hørte stemmer som ingen andre hører. Jeg svarte nei.

Han anbefalte å øke Seroquel dosen til 300 mg, men anbefalte ikke å øke Apodorm dosen fra 5 til 10 mg. Den kommunale psykiatritjenesten som står for utlevering av Apodorm og andre medisiner i gruppen A og B leste dette som om jeg ikke skulle få utlevert mer Apodorm. Så de nektet å gi meg mer av det.

Jeg svarte med å øke dosen med Seroquel fra 200 til 600-700 mg. Men hadde ikke dette fått meg til å sove så kunne det gått ille. For nå begynte jeg å bli grusomt irritabel og sint, så mye at jeg begynte å miste kontrollen over hva som var fantasi og virkelighet.
Jeg sluttet også å kjempe så mye mot vrangforestillingene og hallusinasjonene siden det tydeligvis ikke var så alvorlig for de. Det er veldig sjeldent jeg er åpen om disse problemene, så jeg er ingen gjenganger som støtt og stadig pleier å komme innom legevakten eller fastlegen med påstander om alvorlige søvnforstyrrelser og vrangforestillinger.

Jeg ble aldri spurt om jeg hadde tanker om å skade andre. Jeg tenkte heller ikke noe særlig på det, jeg selv var livredd og mer opptatt av om jeg selv skulle bli skadd eller drept. Ikke hva jeg kunne gjøre mot andre.
Det var noe jeg tenkte mer på når jeg var kommet meg gjennom vrangforestillingene og hallusinasjonene, for først da innså jeg hvor koko jeg hadde vært.
Sist endret av einsteindragon; 13. februar 2024 kl. 22:10.
Hasj oppå opiater har sinnykt god effekt instein

som regel:P
Sist endret av JayHova; 17. februar 2024 kl. 01:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei

Jeg har også Aspergers syndrom og søvnplager. Har testet ut en del sovemedisiner. Toleransen stiger fort for meg med Imovane, og den gjør at jeg sover dårlig neste natt. Det beste er å bruke slike medisiner av og til isteden for daglig, for å unngå problemer med toleranse, avhengighet og andre plager. Det kan være greit å bruke forskjellige medisiner på rundgang.

Stilnoct er et annet alternativ som fungerer. Denne slår meg ut hardest av alle. Opplevde hallusinasjoner og andre rare ting på denne, men det er bare til å legge seg når virkningen kommer. Sobril fungerer også bra, men vær forsiktig med benzodiazepiner; veldig vanedannende og burde ikke tas ofte.

Jeg har gått over til og anbefaler deg å prøve alimemazin. Den skriver legen ut med glede i og med at den er mindre farlig og vanedannende enn de andre, men den er veldig effektiv og gjør at du sover lenge, gjerne for lenge. Atarax er muligens et bedre alternativ.
Fuck Mr. Plod!
Ligger du i senga med øynene igjen?

Når jeg vet jeg ikke får sove så ligger jeg i noen timer med øya igjen. Hjelper litt, hjelper mye om alternativet er mobilen eller pcen.

Sett på alarmen også ligger du til det ringer.

Men i ditt tilfelle så er det mere ekstremt, ville snakket med legen din

Lykke til!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av JayHova Vis innlegg
Hasj oppå opiater har sinnykt god effekt instein

som regel:P
Vis hele sitatet...
Ville tatt meg 3-7 dager å få skaffet hasj. Så da kunne jeg like godt skaffet meg sterke benzodizepiner som Lorazepam eller store mengder Zopiclone/Imovane. Noe som også ville tatt meg 3-7 dager å få skaffet.
Opiater og opioder blir jeg bare mer våken av, spesielt oxycodone.

Sitat av Introspector Vis innlegg
Hei

Jeg har også Aspergers syndrom og søvnplager. Har testet ut en del sovemedisiner. Toleransen stiger fort for meg med Imovane, og den gjør at jeg sover dårlig neste natt. Det beste er å bruke slike medisiner av og til isteden for daglig, for å unngå problemer med toleranse, avhengighet og andre plager. Det kan være greit å bruke forskjellige medisiner på rundgang.

Stilnoct er et annet alternativ som fungerer. Denne slår meg ut hardest av alle. Opplevde hallusinasjoner og andre rare ting på denne, men det er bare til å legge seg når virkningen kommer. Sobril fungerer også bra, men vær forsiktig med benzodiazepiner; veldig vanedannende og burde ikke tas ofte.

Jeg har gått over til og anbefaler deg å prøve alimemazin. Den skriver legen ut med glede i og med at den er mindre farlig og vanedannende enn de andre, men den er veldig effektiv og gjør at du sover lenge, gjerne for lenge. Atarax er muligens et bedre alternativ.
Vis hele sitatet...
Imovane kan jeg bruke mer som jeg vil, men må spørre om det hver gang jeg trenger det. Så det er ikke noe jeg bruker mer enn maks 1 uke per måned, noen ganger sjeldnere. Nå den siste måneden har jeg brukt det nesten hver dag og har nesten oppnådd toleranse.

Ble nylig enig med legen om å få Apodorm visst jeg er våken i 2 dager eller mer. Før var det minst 3 dager og at det skal brukes svært sjeldent.

Stilnoct får jeg nok ikke. Legen vil nok ikke skrive ut det når Imovane og Apodorm ikke funker. Det blir en slags unødvendig forskrivning og noe som ser dårlig ut på papiret. Med hennes øyne.

Alimemazin holder jeg meg unna, spesielt siden det er noe det sterkt frarådes å bruke sammen med alkohol og andre rusmidler. Sannsynligvis fordi det virker dempende slik at å ta det sammen med andre dempende stoffer gjør det farlig å ta det sammen med Imovane, Apodorm og Seroquel.
Jeg vet også for lite om det. Og tror legen min vil nekte å skrive det ut mens jeg tar benzoer og benzolignende stoffer.

Atarax tviler jeg på at har effekt. Antihistaminer har dårlig effekt mot denne typen søvnproblemer. Og søvnproblemer er ikke engang blant de godkjente indikasjonene.
Sist endret av einsteindragon; 6. mars 2024 kl. 12:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ser du har brukt større doser quetiapin. Er dette bare på kvelden for søvn?
Quetiapin slutter å virke like søvndyssende på doser over 150(?)mg. Om du tar en pause og begynner på 25, kan det ha effekt
Brukt disse i et tiår, før legen plutselig inndro dem.

Ellers er det jo god søvnrutine som gjelder.

Er det noen tid på døgnet du vanligvis føler deg trøtt? Gå å legg deg. Tilpass det din indre klokke.

Jeg må legge meg mellom 21.30 og 22.30. Kan jeg ikke det, er søvn umulig.
Sist endret av SkammeligNykter; 6. mars 2024 kl. 13:13.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Ser du har brukt større doser quetiapin. Er dette bare på kvelden for søvn?
Quetiapin slutter å virke like søvndyssende på doser over 150(?)mg. Om du tar en pause og begynner på 25, kan det ha effekt
Brukt disse i et tiår, før legen plutselig inndro dem.

Ellers er det jo god søvnrutine som gjelder.

Er det noen tid på døgnet du vanligvis føler deg trøtt? Gå å legg deg. Tilpass det din indre klokke.

Jeg må legge meg mellom 21.30 og 22.30. Kan jeg ikke det, er søvn umulig.
Vis hele sitatet...
Ja, det er bare for søvn. Akkurat nå har jeg gått ned fra 400 til 200 mg Quetiapin for å få ned toleransen og bruker heller Imovane der jeg vanligvis bare ville ha økt dosen til Seroquel. Og fordi på så høye doser får jeg oftere krampeanfall (epilepsi).

Jeg opplever at den søvndyssende effekten øker så lenge jeg øker dosen, selv om det ikke er så stor forskjell på 200 og 400 mg mtp. Den søvndyssende effekten.

Min døgnrytme er veldig forskjellig, nå for tiden blir jeg trøtt før det har gått 12 timer. Men jeg må alltid vente til det har gått rundt 12 timer før jeg tar Seroquel. Etter det så er det veldig forskjellig om det tar 1 time, 2 timer, 3 timer, 6, timer eller 12 timer før jeg får sove.
Sist endret av einsteindragon; 6. mars 2024 kl. 13:26.
Det er nesten ingen som kan sovne raskt med mindre det er en rutine på plass eller de er helt skutt. Og du har i tillegg en hjerne som trenger og lengter etter faste rutiner i hverdagen.

Jeg tror nok du vet hva som faktisk må til innerst inne, for å få bukt på det her.

Du sa du ikke slet med søvn før du begynte å komme i tenårene. Jeg tror det er fordi det er tidspunktet du begynte å
styre leggetiden din selv.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Er det noen som helst mulighet for å få skrevet ut Midazolam eller Rohypnol? Så vidt jeg vet er svaret nei, men spør allikevel.
Vis hele sitatet...
Jeg har brukt rohypnol/flunitrazepam i mange år. Det må søkes om hos HELFO hver gang ettersom det er avregistrert, og koster rundt 7-800kr pr pakke. Det er også tidvis vanskelig å få tak i.
Sitat av Vasken Vis innlegg
Det er nesten ingen som kan sovne raskt med mindre det er en rutine på plass eller de er helt skutt. Og du har i tillegg en hjerne som trenger og lengter etter faste rutiner i hverdagen.

Jeg tror nok du vet hva som faktisk må til innerst inne, for å få bukt på det her.

Du sa du ikke slet med søvn før du begynte å komme i tenårene. Jeg tror det er fordi det er tidspunktet du begynte å
styre leggetiden din selv.
Vis hele sitatet...
Rutinen er å legge seg 12 timer etter at jeg sto opp. Idag sto jeg opp rundt kl. 11, så jeg vil ta Seroquel en gang mellom 9 og 10 og legge meg en gang mellom 10 og 12. Å legge meg til samme tidspunkt hver dag går ikke. For ofte våkner jeg ikke før kl. 15 eller 18:00. Da hjelper det ikke å legge seg bare rundt 6 timer etter jeg sto opp.

Viljestyrke alene hjelper ikke mye på søvnproblemer. Ikke når de er så alvorlige.

Eller så kom de først i tenårene fordi det er først når jeg begynte på ungdomsskolen at de psykiske lidelsene virkelig kom fram fra skyggene. Angsten ble sterkere, jeg fikk også sterkere søvnbehov med å sove minst 10 timer hvert døgn. Det samme som nå. Noe som gikk dårlig når jeg la meg mellom 9 og 12 om kvelden og måtte opp mellom 6 og 7 om morgenen.
I slutten av ungdomsskolen kom også depresjon, mer dårlig selvbilde og slikt som er vanlig i tenårene. Mer desperasjon mtp. Sosiale behov. Og egentlig veldig mye. Den mest logiske grunnen til søvnforstyrrelsene kan være så enkel at jeg har en svært overaktiv hjerne. Dette er gjerne grunnen til at jeg også ikke får sove når jeg først har gått 1 dag uten søvn. For på dag 2 blir jeg enda mer overaktiv, og enda mer på dag 3. Til slutt blir jeg så lys våken at det føles som om jeg er høy på amfetamin eller adrenalin.
Sist endret av einsteindragon; 6. mars 2024 kl. 14:40.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Rutinen er å legge seg 12 timer etter at jeg sto opp. Idag sto jeg opp rundt kl. 11, så jeg vil ta Seroquel en gang mellom 9 og 10 og legge meg en gang mellom 10 og 12. Å legge meg til samme tidspunkt hver dag går ikke. For ofte våkner jeg ikke før kl. 15 eller 18:00. Da hjelper det ikke å legge seg bare rundt 6 timer etter jeg sto opp.

Viljestyrke alene hjelper ikke mye på søvnproblemer. Ikke når de er så alvorlige.

Eller så kom de først i tenårene fordi det er først når jeg begynte på ungdomsskolen at de psykiske lidelsene virkelig kom fram fra skyggene. Angsten ble sterkere, jeg fikk også sterkere søvnbehov med å sove minst 10 timer hvert døgn. Det samme som nå. Noe som gikk dårlig når jeg la meg mellom 9 og 12 om kvelden og måtte opp mellom 6 og 7 om morgenen.
I slutten av ungdomsskolen kom også depresjon, mer dårlig selvbilde og slikt som er vanlig i tenårene. Mer desperasjon mtp. Sosiale behov. Og egentlig veldig mye. Den mest logiske grunnen til søvnforstyrrelsene kan være så enkel at jeg har en svært overaktiv hjerne. Dette er gjerne grunnen til at jeg også ikke får sove når jeg først har gått 1 dag uten søvn. For på dag 2 blir jeg enda mer overaktiv, og enda mer på dag 3. Til slutt blir jeg så lys våken at det føles som om jeg er høy på amfetamin eller adrenalin.
Vis hele sitatet...
Jeg føler virkelig med deg. Jeg mangler selv evnen til å sovne på egenhånd og vet hvor jævelig det er å ikke klare å sovne. Det er en grunn til at langvarig søvnfrarøvelse er beskrevet som en av de værste torturmetodene man har.
Søvnmønsteret ditt virker å være helt ute av kurs i tillegg.
Jeg mener ikke å være nedlatende eller forståsegpåer, men har du prøvd søvnrestriksjon over et stykke tid.
Det er fryktelig brutalt for oss som sover så ekstremt lite, men det kan være en ting som hjelper, det er mange med store søvnvansker som har hatt nytte av det.
For min del går det ikke, da jeg har alt for lite naturlig søvnmengde til at det er forsvarlig.
Sist endret av Fraktalist; 6. mars 2024 kl. 15:09.
Sitat av Fraktalist Vis innlegg
Jeg mener ikke å være nedlatende eller forståsegpåer, men har du prøvd søvnrestriksjon over et stykke tid.
Vis hele sitatet...
Har stort sett ikke fått sovet de siste 10 årene visst jeg ikke har tatt en eller annen form for sovemedisin. Enten det er Seroquel, Melatonin, Imovane, Apodorm, Zonat eller noe annet. De siste 3 årene har jeg omtrent ikke gått uten Seroquel og Imovane. I fjor ble de gradvis verre. Først var rekorden 3 dager uten søvn, så fikk jeg plutselig 4 dager uten søvn og nå nettopp fikk jeg ikke sove på 5 dager. Ser ikke helt fram til å finne ut om det blir 6 dager neste gang. Skjer sikkert en gang de neste 6 månedene.

Ved så mange dager uten søvn så blir jeg også veldig angstfull, redd og paranoid. Etterhvert psykotisk med vrangforestillinger, denne gangen også med hallusinasjoner. Siden disse alltid går ut på at noen vil torturere eller/og drepe meg så kan dette gå ille visst det blir bare verre og verre.
Sist endret av einsteindragon; 6. mars 2024 kl. 15:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Har stort sett ikke fått sovet de siste 10 årene visst jeg ikke har tatt en eller annen form for sovemedisin. Enten det er Seroquel, Melatonin, Imovane, Apodorm, Zonat eller noe annet. De siste 3 årene har jeg omtrent ikke gått uten Seroquel og Imovane. I fjor ble de gradvis verre. Først var rekorden 3 dager uten søvn, så fikk jeg plutselig 4 dager uten søvn og nå nettopp fikk jeg ikke sove på 5 dager. Ser ikke helt fram til å finne ut om det blir 6 dager neste gang. Skjer sikkert en gang de neste 6 månedene.

Ved så mange dager uten søvn så blir jeg også veldig angstfull, redd og paranoid. Etterhvert psykotisk med vrangforestillinger, denne gangen også med hallusinasjoner. Siden disse alltid går ut på at noen vil torturere eller/og drepe meg så kan dette gå ille visst det blir bare verre og verre.
Vis hele sitatet...
Det er helt grusomt, jeg vet for jeg har prøvd selv så jeg vet dessverre hvor ille det er. Man blir så ødelagt og desperat etter hvert så det kan gå riktig galt.
Det er helvete 'in real life'

Jeg får dessverre ikke foreskrevet det jeg trenger men kun imovane og kvetiapin. Om jeg kunne velge så tror jeg at jeg hadde prøvd å få til to 'coctailer' med medisiner og vekslet på disse hver 14dag eller hver tredje uke sånn at man unngår den værste toleranseoppbygningen og slipper kraftig avhengighet.
Dette ville jeg kombinert med søvnrestriksjon sånn at søvnrytmen forhåpentligvis hadde falt på plass.

Har du snakket med lege/psykiater om du hva som skjer om du velger å legge deg inn?
Det er jo frivillig, så om man avtaler at de bare får lagt deg i søvn om du kommer, så er jo det en slags sikkerhetsventil man har. Det kan gi en viss trygghet når ting drar seg til for alvor igjen.
Sitat av Fraktalist Vis innlegg
Det er helt grusomt, jeg vet for jeg har prøvd selv så jeg vet dessverre hvor ille det er. Man blir så ødelagt og desperat etter hvert så det kan gå riktig galt.
Det er helvete 'in real life'

Jeg får dessverre ikke foreskrevet det jeg trenger men kun imovane og kvetiapin. Om jeg kunne velge så tror jeg at jeg hadde prøvd å få til to 'coctailer' med medisiner og vekslet på disse hver 14dag eller hver tredje uke sånn at man unngår den værste toleranseoppbygningen og slipper kraftig avhengighet.
Dette ville jeg kombinert med søvnrestriksjon sånn at søvnrytmen forhåpentligvis hadde falt på plass.

Har du snakket med lege/psykiater om du hva som skjer om du velger å legge deg inn?
Det er jo frivillig, så om man avtaler at de bare får lagt deg i søvn om du kommer, så er jo det en slags sikkerhetsventil man har. Det kan gi en viss trygghet når ting drar seg til for alvor igjen.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk til slutt Apodorm etter å ha fått "nei" flere ganger tidligere. Jeg gjorde det ved å slutte å spesifikt spørre etter Apodorm, men heller legge vekt på hvor ille det er og hva som kan skje når jeg går så lenge uten søvn. Som jo er at jeg blir psykotisk og kan finne på å drepe personer. Spesielt de fra psykiatritjenesten som kommer innom er spesielt utsatt. Og mindre strengt fikk jeg det til å bli når jeg hadde gått 5 dager uten søvn og ikke fikk sove av de vanlige dosene med både Seroquel, Imovane og Apodorm. Tror nok også hun ble overrasket når ikke engang Apodorm hjalp. Hun vet omtrent alt av hva jeg har brukt av rus tidligere.

Nå sist gang så nevnte jeg til rus- og psykiatritjenesten at jeg var åpen om å bli lagt inn, visst det betød at jeg ble lagt i søvn. Ville vært lite hensiktsmessig å ignorere søvnproblemene og bare behandle psykosen. Eller å gjøre noe annet vissvass.

Ble selv litt overrasket da jeg for ca. 10 år siden kom til min fastlege og for første gang ba om sovemedisiner. Jeg hadde c-preparater i tankene, men forlot timen med Imovane. Noe jeg siden har fått utskrevet av de fleste fastlegene jeg har hatt, også av kommunelegen som var mest kritisk til at jeg brukt rusmidler. Den eneste gangen jeg ikke fikk det tror jeg var hos en som foretrakk naturmedisiner og heller ga meg opptil 5 ulike naturmedisiner i reseptgruppe c og blant de reseptfrie medisinene.
Sist endret av einsteindragon; 6. mars 2024 kl. 17:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva kom først av rus- og søvnproblemer? Kanskje det ville blitt bedre hvis du sluttet helt med rus?
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Jeg fikk til slutt Apodorm etter å ha fått "nei" flere ganger tidligere. Jeg gjorde det ved å slutte å spesifikt spørre etter Apodorm, men heller legge vekt på hvor ille det er og hva som kan skje når jeg går så lenge uten søvn. Som jo er at jeg blir psykotisk og kan finne på å drepe personer. Spesielt de fra psykiatritjenesten som kommer innom er spesielt utsatt. Og mindre strengt fikk jeg det til å bli når jeg hadde gått 5 dager uten søvn og ikke fikk sove av de vanlige dosene med både Seroquel, Imovane og Apodorm. Tror nok også hun ble overrasket når ikke engang Apodorm hjalp. Hun vet omtrent alt av hva jeg har brukt av rus tidligere.

Nå sist gang så nevnte jeg til rus- og psykiatritjenesten at jeg var åpen om å bli lagt inn, visst det betød at jeg ble lagt i søvn. Ville vært lite hensiktsmessig å ignorere søvnproblemene og bare behandle psykosen. Eller å gjøre noe annet vissvass.

Ble selv litt overrasket da jeg for ca. 10 år siden kom til min fastlege og for første gang ba om sovemedisiner. Jeg hadde c-preparater i tankene, men forlot timen med Imovane. Noe jeg siden har fått utskrevet av de fleste fastlegene jeg har hatt, også av kommunelegen som var mest kritisk til at jeg brukt rusmidler. Den eneste gangen jeg ikke fikk det tror jeg var hos en som foretrakk naturmedisiner og heller ga meg opptil 5 ulike naturmedisiner i reseptgruppe c og blant de reseptfrie medisinene.
Vis hele sitatet...
Jeg fikk prøve apodorm en gang, men selv et par stk av de fikk meg ikke i søvn.
Men de hjalp veldig i kombinasjon med imovane, og jeg ble kvitt en syk hodepine jeg har mer eller mindre konstant.
Men skulle jeg få de var det kun de i 3 uker og qvetiapine i 4 uker, det funket ikke så da fikk jeg ikke mer..
Mitt problem er nok at jeg er i alarmmodus hele tiden pga ubehandlede traumer og en haug med superstressende situasjoner opp gjennom livet.
Kroppen nekter å slappe av uansett hva jeg gjør, og uansett hvor desperat kroppen trenger søvn.
Jeg fikk imovane etter 3 uker mer eller mindre uten søvn, men måtte prøve melatonin først.
Nei, det å slite med søvn når det er så alvorlig er rett og slett helvete.
Det unner jeg ingen.
Ble ikke noe konstruktiv hjelp dette, men jeg hadde bare behov for å ventilere litt.
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Hva kom først av rus- og søvnproblemer? Kanskje det ville blitt bedre hvis du sluttet helt med rus?
Vis hele sitatet...
Søvnproblemene kom for alvor rundt 10. Klasse på Ungdomsskolen.
Rus kom ikke før jeg var 18 og begynte å drikke alkohol pga. Angst. Da jeg var 22 begynte jeg med benzodiazepiner, så kodein, prøvde litt cannabis og innen jeg var rundt 28 så hadde jeg prøvd og feilet med det meste. Da begynte jeg å ta sikte på å slutte med de som det er unødvendig å ta. Ketamin og ADHD-medisiner får jeg fortsatt god utbytte av. Og opioder er jeg avhengig av, men har klart å begrense bruken etter at jeg fikk norspan plaster utskrevet.

Det er faktisk etter jeg sluttet med spesielt ulovlig anskaffet benzodiazepiner at det ble så ille som det er nå.
Sist endret av einsteindragon; 6. mars 2024 kl. 17:54.