Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 360
God kveld!

Har seg sånn at jeg har lagd en liten hylle (les: en tre planke) og gikk litt ham med akrylmaling fordi jeg ville pynte den.

Lite visste jeg at Akrylmaling er jævlig sticky og tiltrekker seg alt av hår og drit, så jeg kan se for meg at den hylla mi blir ekstremt stygg etterhvert. Skjønner at jeg burde kjøpe klar lakk eller noe lignende, men er det noen husholdningsprodukter som kunne hjulpet?

Min første tanke var olje, men det vil vel enten A- blande seg i malingen og ødelegge mesterverket mitt, eller B - renne av hylla (planka) til en fin liten dam jeg kan skli på senere i kveld.

Noen ideer?
Sist endret av Maiskolben; 30. januar 2024 kl. 19:30.
Det er stor forskjell på typer akrylmaling. Noen er veldig tykk og bærer preg av plastikk (som akrylmaling er laget av såvidt jeg husker), andre typer er tynne og flytende.
Vet ikke om det er støv osv eller rett og slett hår fra pensel som ligger igjen. Men, så lenge du har gitt den tilstrekkelig tørketid så har jeg aldri hatt noe utfordringer med å tørke av med en fuktig klut. Også er det bare å kjøpe klarlakk og legge på i tynne lag. Spesielt det første laget burde være tynt sånn at du får en hinne.
Så og si alle vanntynnbare malinger i dag er akrylmalinger.

Men du har brukt ala noe hobbymaling så er det helt korrekt, disse suger til seg alt som er av støv og drit. Uten å ha prøvd men kan se for meg at høy varme kan hjelpe noe , gått over raskt med en flamme i et sekund eller to

Eller så er klarlakk eneste måten og forsegle det skikkelig
Sitat av 420master Vis innlegg
Så og si alle vanntynnbare malinger i dag er akrylmalinger.

Men du har brukt ala noe hobbymaling så er det helt korrekt, disse suger til seg alt som er av støv og drit. Uten å ha prøvd men kan se for meg at høy varme kan hjelpe noe , gått over raskt med en flamme i et sekund eller to

Eller så er klarlakk eneste måten og forsegle det skikkelig
Vis hele sitatet...
Jepp blir klar lakk etterhvert. Malingen tørket derimot veldig godt etter et par timer, noe som var veldig spesielt da all informasjon tilsa at tørkeprosessen skulle være sinnsykt rask.

Da er dama fornøyd med en nymalt hylle, takk for hjelpen!
Sist endret av Maiskolben; 30. januar 2024 kl. 22:31.