Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 9025
God når det gjelder
Carmex's Avatar
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...artid=10050654

Først vil jeg bare si at det han gjør ved å fremprovosere utspill ikke alltid er så lurt, da man sikkert ofte får utspill som er basert på sinne/irritasjon.

Men jeg mener mannen har et poeng eller to, fedme er selvforskyldt og mishandling av sin egen kropp. Det å skylde på beinbygning eller noe genetisk er vissvass spør du meg.

Nå merker jeg at jeg gjør noe lignende da jeg sikkert provoserer noen av dere, men husk at det er min mening.

Noen innspill rundt måten politikeren oppførte seg på eller fedme debatten?

Velg smukkas, ikke tjukkas!
Enkelte sykdommer gjør at det er problematisk å holde vekta nede, det synes jeg ikke man skal kimse av, og jeg tror også at det genetiske spiller en rolle til en viss grad. Men at noen blir tykke utelukkende pga høyt (les usunt) matforbruk er en annen sak, da er jeg enig. Det er merkelig at enkelte ikke skjønner at nå er det på tide å roe ned litt og komme seg ut å bevege seg.

Men igjen.. At noen er svært tykke eller kanskje svært tynne bryr ikke meg. Jeg passer på meg selv, så får de gjøre hva de vil.
Sist endret av Fuzzybossen; 12. juni 2012 kl. 20:57.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Morsomt at en FRP politiker vil tvangsjogge tjukkaser, FRP er jo mer et "alle mann for seg selv" -parti. De ville vel også innføre planøkonomi1 en gang, så det er ikke godt å si hvor man har dem til tider.

Et sunnere folk har mange fordeler, det offentlige spesielt burde så absolutt vektlegge helse og livstil. Høye avgifter på helseskadelige produkter er jo allerede på plass, men vi burde ikke kjefte på tjukkasene, vi bør tilby dem en vei til bedre helse.

1http://www.na24.no/article3150934.ece
Sitat av Sio Vis innlegg
Morsomt at en FRP politiker vil tvangsjogge tjukkaser, FRP er jo mer et "alle mann for seg selv" -parti. De ville vel også innføre planøkonomi1 en gang, så det er ikke godt å si hvor man har dem til tider.

Et sunnere folk har mange fordeler, det offentlige spesielt burde så absolutt vektlegge helse og livstil. Høye avgifter på helseskadelige produkter er jo allerede på plass, men vi burde ikke kjefte på tjukkasene, vi bør tilby dem en vei til bedre helse.

1http://www.na24.no/article3150934.ece
Vis hele sitatet...
Om du hadde lest hele artikkelen hadde du sett at han ble "kastet" ut som folkevalgt, å nå kun er et vanlig medlem.

Fyren har kun et mål, og det er å kverulere, trolle og skape unødvendig debatt. Teit at han får så mye oppmerksomhet for noe så idiotisk. Er man komfortabel med fedmen sin, ser jeg ikke noe galt i det. Man lever som man vil leve, liker man mat så er det bare å spise. Lever bare en gang.
Sist endret av TheGloryHole; 12. juni 2012 kl. 21:08.
Pålitelig kilde
Bredesen's Avatar
Nå er vel dette en enkeltperson sin mening, men det er allikevel latterlig at Frp faktisk presterer å kalle seg et liberalistisk parti...

Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Fyren har kun et mål, og det er å kverulere, trolle og skape unødvendig debatt. Teit at han får så mye oppmerksomhet for noe så idiotisk.
Vis hele sitatet...
Veldig dumt når man er medlem av Fremskrittspartiet, som er et av de få partiene det er helt greit for media å slakte og gjøre narr av.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Om du hadde lest hele artikkelen hadde du sett at han ble "kastet" ut som folkevalgt, å nå kun er et vanlig medlem.
Vis hele sitatet...
Hva har vel det med saken å gjøre? Johansen satt da med alle verv da han kom med uttalsen, og han er fremdeles FRP politiker, bare uten verv.
Dott i øret.
stagg's Avatar
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Men at noen blir tykke utelukkende pga høyt (les usunt) matforbruk er en annen sak, da er jeg enig. Det er merkelig at enkelte ikke skjønner at nå er det på tide å roe ned litt og komme seg ut å bevege seg.
Vis hele sitatet...
De som er skikkelig "amerika feit" her i Norge er jeg overbevist om har andre grunner enn at de bare pakker mat i kjeften. Det ligger ofte noe bak en person som er massivt tykk, depresjoner, dårlig selvbilde. Mat og snop blir deres redning i hverdagen. Når enkelte da som denne Frp luringen lirer av seg slike kommentarer er upassende, greit at mannen i gata sier det, men en politiker burde holde kjeft.

Har selv en søster med bipolar lidelse, tynn som ei flis da hun var 15, ble syk og startet på medisiner, nå går vekta som en jo-jo fra 80-100 kg + på få måneder.

Personer som er meget overvektig har ofte andre ting i tankene enn en fedme operasjon eller trening, det er noe de kan tenke på da de har kommet seg ut av problemene som ligger bak at de har blitt så tykk. Ingen er stolt over at de er overvektige.

Dagens kroppsideal er helt på trynet spør du meg, har du litt valpefett den dag i dag så ser de fleste som er yngre på deg som en feit person. Fett er fyfy i dagens samfunn.

Selv så foretrekker jeg jenter med litt å ta i, er ikke mye kos med en stein i senga er det vel? Nah, gimme bootey.
"Ikke noe er verre enn feite mannfolk" Jeg vil heller si at det er verre (ihvertfall like ille) å være veldig tynn, enn veldig feit.

Er du feit er du skikkelig mannfolk, mens når du er tynn er du bare en skrøpling.

Hilsen en skrøpling.
Mon tro om han har et eget tvangstrennigsregime for idioter. Om han tvinger seg selv til å løse minst en soduko hver dag, eller i alle fall fylle inn ett av ordene i et kryssord. Det følger jo tross alt logikken hans, og er åpenbart at han trenger.
han passer benevnelsen klyse.
man bør selvsagt være bevisst på egen helse,men at det går an å bli politiker med en slik måte å utrykke seg på er direkte latterlig.

ikke særlig mandig å bruke kosedress når man er på skogstur heller hehe
Sist endret av Cosmos; 12. juni 2012 kl. 21:26.
Uff, vi lever i en verden der man ikke kan gjøre noe som passer for deg selv uten å bli kritisert. Om en person har lyst å være treningsnarkoman så la han være det, om en person har lyst å spise kebab daglig, la han gjøre det.. Ser ikke problemet med det, om personen føler at han ikke har kontroll så er det noe annet, men så lenge personen vil leve slik så er det den personens valg.
Sitat av Sio Vis innlegg
Hva har vel det med saken å gjøre? Johansen satt da med alle verv da han kom med uttalsen, og han er fremdeles FRP politiker, bare uten verv.
Vis hele sitatet...
Er du helt blåst?

Det er vel mulig at en FRP politiker som elsker å kverulere kommer med utspill som IKKE har noe å gjøre med FRP`S politikk?

Ta deg en bolle og tenk deg nøye om før du kommer med flere merkverdige innlegg.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Bare ett lite kast fra meg her;

Har selv litt ekstra fett på kroppen (dog fortsatt innen gjennomsnitt og sunnhetsgrense) og lever glad, spiser mye dritt og trener ca. 3 timer i uka totalt, mens jeg sitter mye foran maskina.

Skal til sommern få til ca. 1time per dag, så da blir det nok litt mindre på kroppen.

Ser ingen grunn til at dette burde bli noe særlig kritisert.
tjukke mennesker jobber dårlig, er late og går ofte på trygd, så fedme er et problem og pisken er nødt til å bli hentet frem.

fedme er og blir selvforskyldt!
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
tjukke mennesker jobber dårlig, er late og går ofte på trygd, så fedme er et problem og pisken er nødt til å bli hentet frem.

fedme er og blir selvforskyldt!
Vis hele sitatet...
Henvis gjerne til kilder på at tjukke mennesker jobber dårlig, dette er noe jeg har lyst til å se.
Dott i øret.
stagg's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
tjukke mennesker jobber dårlig, er late og går ofte på trygd, så fedme er et problem og pisken er nødt til å bli hentet frem.

fedme er og blir selvforskyldt!
Vis hele sitatet...
Du er, og forblir trangsynt.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
tjukke mennesker jobber dårlig, er late og går ofte på trygd, så fedme er et problem og pisken er nødt til å bli hentet frem.

fedme er og blir selvforskyldt!
Vis hele sitatet...
Jeg er tjukk.. Jeg utfordrer deg en hvilken som helst dag til å dokumentere at jeg jobber dårlig. Jeg utfordrer deg også til å dokumentere at jeg er lat. Jeg kan legge frem dokumentasjon fra flere arbeidsgivere på det motsatte...

Jeg går ikke på trygd, men der lager du en åpning for deg selv siden det er "ofte" og ikke alltid.
Sist endret av Cikey; 12. juni 2012 kl. 21:50. Grunn: unødvendig å gjøre det personlig
valar morghulis
skralle's Avatar
Ingen burde verken idealisere eller rettferdiggjøre sykelig fedme. Det er snakk om et samfunnsproblem. Grensen for offentlig innblanding burde gå ved det punktet der resten av samfunnet må lide for en persons overvekt.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Henvis gjerne til kilder på at tjukke mennesker jobber dårlig, dette er noe jeg har lyst til å se.
Vis hele sitatet...
trenger du kilder på at en tykk jobber dårligere enn en tynn? eller kilder på at en tykk er oftere sykemeldt enn en tynn ? bruk google

er en grunn til at arbeidsgivere velger tynne mennesker fremfor tykke!
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
trenger du kilder på at en tykk jobber dårligere enn en tynn? eller kilder på at en tykk er oftere sykemeldt enn en tynn ? bruk google

er en grunn til at arbeidsgivere velger tynne mennesker fremfor tykke!
Vis hele sitatet...
Hvor går grensen for "tykk"?

Og tynn i tillegg, noensinne hørt om underærnæring?

Skal forøvrig sies at i en kontorjobb har det fint lite å si, fattern er vel i feil ende av spekteret og er kontormann som bare pokker, han har 1 dags fravær de siste 3 åra, den ene dagen hadde han feber, resten av året har han arbeidet, og han har vært tilgjengelig selv i ferien.

Han er ikke "farlig" tjukk, men han har en del på kroppen.

Skal også sies at flere arbeidsgivere driter i helsa di når det kommer til slike ting, vedmindre du er såpass feit at stolen brekker.
Sist endret av Freddy_fred5; 12. juni 2012 kl. 22:02.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
trenger du kilder på at en tykk jobber dårligere enn en tynn? eller kilder på at en tykk er oftere sykemeldt enn en tynn ? bruk google

er en grunn til at arbeidsgivere velger tynne mennesker fremfor tykke!
Vis hele sitatet...
Spørs vel veldig på jobbenm i fysisk arbeid er kanskje tykke litt dårligere - men av slik jobb blir man fort å ta av seg også. Og jeg kan virkelig ikke se hvordan en tynn person ville vært en bedre matematiker, fysiker eller programerer enn en tykk person. Dette er jo ting som handler om hvor flink du er til å bruke hode, ikke kroppen.

Når det kommer til sykdom er det sant at overvektige personer har oftere er syke.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Og tynn i tillegg, noensinne hørt om underærnæring?
Vis hele sitatet...
Også? Du har ikke mindre energi når du er tynn. Kanskje i ekstreme tilfeller, men generelt sett blir en tykk person kjappere sliten enn en tynn. Hvis en tynn person blir sliten, spiser den bare. En tykk person kan ikke skvise av fettet sitt.
FRP politikeren burde vel sette seg inn i åssen det er å være overvektig / feit før han uttaler seg. Tror at menns fedme er pga latskap?

Hahah, ok.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
FRP politikeren burde vel sette seg inn i åssen det er å være overvektig / feit før han uttaler seg. Tror at menns fedme er pga latskap?

Hahah, ok.
Vis hele sitatet...
Som FrP-politikeren så generaliserer du. Slutt med det. Ikke alle overvektige kan noe for det, men jeg skal love deg at noen er overvektige som følge av latskap.

La overvektige være overvektig hvis de vil, en bestemmer selv over sin egen kropp. Men sykdommer som kommer av dårlig helse (Røykere er en del av artikkelen, overse det) hos overvektige vil ha noe å si på hvordan man arbeider.

Forøvrig veldig synd at FrPs medlemmer alltid uttaler seg på en idiotisk måte, og fremstiller partiet i et dårligere lys enn det allerede er.
Sitat av stagg Vis innlegg
Du er, og forblir trangsynt.
Vis hele sitatet...
trangsynt ? er jeg trangsynt fordi jeg forteller en sannhet?
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Vel, det er en ting som er verre enn feite mannfolk. Nemlig voksne menn med piggsveis, joggedress, fippskjegg og en rævdårlig spraytan! Jeg ville mye heller vært smellfeit enn å se ut som han karen der.
De fleste overvektige her til lands kan gjøre noe med det. Det er i de fleste tilfeller et valg. Å si noe annet er tøvete. Greit at det finnes forskjellige faktorer som spiller inn, men for meg er det så absurd å høre folk si at de ikke kan gjøre noe med at de er overvektige. Med mindre man har så mye kalk i blodårene at du ikke lenger kan bruke beina samt har et dårlig hjerte så nekter jeg å tro at man ikke kan komme seg ut av overvekten.

Selv gidder jeg ikke bruke energi på å irritere meg over fedme. Vær tilfreds med seg selv, overvektig, skranglete eller en plass i mellom. Hvis ikke, gjør noe med det.
Det jeg derimot kan gidde å bruke litt energi på, er folk som syter over overvekten sin.
Dott i øret.
stagg's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
trangsynt ? er jeg trangsynt fordi jeg forteller en sannhet?
Vis hele sitatet...
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg

fedme er og blir selvforskyldt!
Vis hele sitatet...
Så de som blir medisinert, og samtidig går opp i vekt pga medisinen kan for det selv? Det er mange medisiner som fører til vektoppang.

Var kanskje litt krass da jeg sier at du er, og forlbir trangsynt, men det virker ikke som om du har lest det jeg skrev tidligere i tråden.
Sist endret av stagg; 12. juni 2012 kl. 23:00.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
trangsynt ? er jeg trangsynt fordi jeg forteller en sannhet?
Vis hele sitatet...
Fordi du ikke ser dybden av problemet. Fett og sukker er STERKT avhengighetsskapende og mange av de som får større fedme problemer får det fordi de er avhengige av mat - gjerne som årsak av deperesjoner hvor spising av fettrik mat, eller mat med høyt sukkerinhold vil gi de en kortvarig glede som får tankene vekk fra deperesjonene. Om jeg husker rett fører dette også til dopamin blir skilt ut - og dopamin er et sterkt avhengighetsskapende stoff; selv om det er naturlig.

Dette gir også en ond sirkel. Personen innser at han er blitt feit og må slanke seg før det blir helsefarlig. Dette innebærer å i stor grad senke inntaket av mat, spesielt mat med sukker og fett - men dette fører til at personen blir deperimert. Over tid har hjernen da blitt programert til å tanke at "Når jeg er deperimert så spiser jeg, så blir jeg glad"; men personen kan ikke spise - for han må slanke seg. Dette gjør så personen enda mer deperimert - og ja, har så enda mer lyst på mat.

Det å bare si det er selvforskyldt blir for enkelt, ja det var de som spiste maten ingen som tvang den i dem. Men ofte er det en større grunn bak det hele som sykdom eller psykiske lidelser. Det kan og være at de allerede fikk feil kosthold fra de var små og ble overvektige før de var gamle nok til å reflektere over det selv (og da må man skylde på foreldrene ikke personen selv).

Problemet er faktisk veldig vanskelig - og folk som bare avfeier problemer og sier "Det er selvforskyldt, og du kan bare spise mindre og ta deg en gåtur så går alt bra" er med å gjør problemet enda større.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Delvis relevant: Jeg vil anbefale en dokumentar som heter "Why Are Thin People Not Fat"
http://www.youtube.com/watch?v=jPsKpnu0-X4

Jeg vil anbefale alle å se den før de prøver seg om "tjukke mennesker". Hvis du f.eks. mener folk er tjukke folk er tjukke bare fordi de er late .. en ufattelig lite informert mening.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Også? Du har ikke mindre energi når du er tynn. Kanskje i ekstreme tilfeller, men generelt sett blir en tykk person kjappere sliten enn en tynn. Hvis en tynn person blir sliten, spiser den bare. En tykk person kan ikke skvise av fettet sitt.
Vis hele sitatet...
Jeg ser at du har peiling på ernæring og helse... For det første så er fett energi, så du har mindre energi som tynn, i tillegg så spiser de ofte, altså inntak av næring/energi. Dette er noe mange tynne ikke gjør, de spiser f.eks ikke frokost/lunsj, noe som vil ha en negativ virkning på energien de har tilgjengelig.

Uansett så er det altfor mange faktorer å ta hensyn til at du kan gjøre en slik generalisering. I tillegg så er det et definisjonsspørsmål rundt hva du legger i feit og tynn.
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Jeg ser at du har peiling på ernæring og helse... For det første så er fett energi, så du har mindre energi som tynn, i tillegg så spiser de ofte, altså inntak av næring/energi. Dette er noe mange tynne ikke gjør, de spiser f.eks ikke frokost/lunsj, noe som vil ha en negativ virkning på energien de har tilgjengelig.
Vis hele sitatet...
Det jeg mente med fett er at man blir fortere sliten og andpusten med mer vekt på seg. Ja man har mindre energi tilgjengelig når man er tynn, men å spise en banan e.l. hjelper veldig. Kan ikke si jeg har kilder på dette i teori, men kan si det funker sabla bra i praksis.

Og jeg får virkelig ikke mindre energi om jeg ikke spiser frokost, og jeg er greit (ikke sykt) undervektig.
Det kan jo selvfølgelig ha noe med alderen å gjøre også.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Det jeg mente med fett er at man blir fortere sliten og andpusten med mer vekt på seg. Ja man har mindre energi tilgjengelig når man er tynn, men å spise en banan e.l. hjelper veldig. Kan ikke si jeg har kilder på dette i teori, men kan si det funker sabla bra i praksis.

Og jeg får virkelig ikke mindre energi om jeg ikke spiser frokost, og jeg er greit (ikke sykt) undervektig.
Det kan jo selvfølgelig ha noe med alderen å gjøre også.
Vis hele sitatet...
Det er kanskje sant om jobben din handler mye om å gå rundt - men langt i fra alle jobber er dette. Er jo VELDIG mange som har kontorjobber, og der burde det ikke ha noe særlig å si om du er overvektig eller ikke på om du blir sliten av jobben.
Sitat av etse Vis innlegg
Det er kanskje sant om jobben din handler mye om å gå rundt - men langt i fra alle jobber er dette. Er jo VELDIG mange som har kontorjobber, og der burde det ikke ha noe særlig å si om du er overvektig eller ikke på om du blir sliten av jobben.
Vis hele sitatet...
Ja det er sant, men kontorarbeid hjelper ikke akkurat på helsen din om du er overvektig.

Det er også mye større sjanse for å bli sykmeldt når du er overvektig.
sammenhengen fedme og ulike helseplager er relativt godt dokumentert.. ser liten vits i å vise kilder, prøv google. Helseplager koster samfunnet, ergo er det mest nyttig for samfunnet at flest mulig er i god fysisk form.

Hva man skal gjøre med fedme epedemien som kommer er en annen sak.. men at vi i norge innen ganske få år må ta noen grep for å ikke få for store problemer med dette er ganske sikkert. Enten i form av dyrere avgifter på usunn mat eller andre tiltak.
Sist endret av seven_up; 12. juni 2012 kl. 23:45.
Jeg for min del forstår ikke folk som ikke spiser for å holde seg tynne. Man spiser når man er sulten, sånn er det. Det er hva man spiser som teller.

Til den frp-politikeren har jeg bare ett svar: Jeg hater blærete, overbærende klyser som tror de har verdens makt i hendene fordi de er politikere. Jeg er glad han ikke er med i noen politisk styre lenger for det er han ikke skikka til med holdninger som det der.
taurean, lag en kokebok med dine oppskrifter som alle kan spise så mye de vil av, og samtidig ha god helse osv. Så blir du rik, som fedon
Sitat av stagg Vis innlegg
Så de som blir medisinert, og samtidig går opp i vekt pga medisinen kan for det selv? Det er mange medisiner som fører til vektoppang.

Var kanskje litt krass da jeg sier at du er, og forlbir trangsynt, men det virker ikke som om du har lest det jeg skrev tidligere i tråden.
Vis hele sitatet...
vel jeg kjenner flere som har blitt feite pga at dem går på medisiner Men samme personene spiser som hester.. så tror nok overspising og fråtsing som er hoved problemet, du blir ikke feit av lite mat og noen piller!

Og det er merkelig at det må være masse rare unnskyldninger fordi mann er feit, dikte opp masse annet tull enn at mann spiser for store porsjoner og ofte mat og godteri!
Virker som du er litt som han FRP karen, slenger ut no kommentarer i hytt & pine til tider som virker blir sagt KUN for å provosere/skape rabbalder ^^

Blir så ut på viddene for dumt hvis man tror at grunnen til at alle overvektige er det for at de kun sitter på rævva mens de har hånda nede i chips posen & den andre rundt colaen..
Er så uendelig mange andre faktorer som spiller inn rundt dette enn at man bare kan avfeie det med at ALLE som er overvektige er no late svin som spiser for 3+ pers alene
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
vel jeg kjenner flere som har blitt feite pga at dem går på medisiner Men samme personene spiser som hester.. så tror nok overspising og fråtsing som er hoved problemet, du blir ikke feit av lite mat og noen piller!

Og det er merkelig at det må være masse rare unnskyldninger fordi mann er feit, dikte opp masse annet tull enn at mann spiser for store porsjoner og ofte mat og godteri!
Vis hele sitatet...
Det er jo selvfølgelig fordi man overspiser, men hvorfor overspiser folk? Det er veldig mange grunner til dette, spm er heøt legitime. Overspising og fedme er som jeg sa ridliggere mer et symptom og en konsekvens av et underliggende problem. Og om du har hatt en seriøs samtale med noen som er ordentlog feite som prøver å slanke seg forstår man at de ikke er feote fordi de ikke bryr seg eller har lyst. Se gjerne innlegget mitt tidliggere i tråden.

Man dette er da snakk om de som er veldig feite. Folk som bare har mage trenger bare en liten endring i vanene sine for å snu om. For min del spiste jeg for mye chipsni en periodemog har etter det sørget for å alltid ha ferdigoppkuttede grønnsaker tilgjengeøig når jeg får lyst på snacks. Sundt, godt og metter mye mer.
Jeg leste nylig om gener som fører til fedme. http://phys.org/news/2012-04-protein...-division.html

Men naturligvis er ikke denne fyren noen politiker som backer opp påstandene sine. Det er oppkast som ikke er verdt å debattere.

Men for å beskytte FrP, så ønsker ikke partiet å identifisere seg med han. Han er ikke en politiker for FrP. Denne personen skiller seg heller ikke nødvendigvis ut fra 'mengden' av slike som han(karakteristisk, ikke politisk), bortsett fra at dette har til nå vært en offentlig person.
Sitat av Hightime Vis innlegg
Virker som du er litt som han FRP karen, slenger ut no kommentarer i hytt & pine til tider som virker blir sagt KUN for å provosere/skape rabbalder ^^

Blir så ut på viddene for dumt hvis man tror at grunnen til at alle overvektige er det for at de kun sitter på rævva mens de har hånda nede i chips posen & den andre rundt colaen..
Er så uendelig mange andre faktorer som spiller inn rundt dette enn at man bare kan avfeie det med at ALLE som er overvektige er no late svin som spiser for 3+ pers alene
Vis hele sitatet...
så hvem andre stapper maten ned i tryne på tjukke mennesker ? det finnes absolutt ingen unnskyldning!

Har lagt på meg rundt 20 kilo fordi jeg har fråtset og jeg kjenner godt bivirkninger at jeg er ofte trøtt og blir fortere sliten, dem 20 kiloene skal bort igjen men jeg sliter med å slutte å drikke cola og spise fet mat, Men det er fortsatt min egen skyld!
Merklig fyr.
OT: Fedme er nok ofte selv forskyldt, men gener og sykdomer tror jeg ofte kan spille en veldig sentral rolle.
Du må beise sjarken!
Det mest effektive våpnet mot FRP er FRP
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
så hvem andre stapper maten ned i tryne på tjukke mennesker ? det finnes absolutt ingen unnskyldning!

Har lagt på meg rundt 20 kilo fordi jeg har fråtset og jeg kjenner godt bivirkninger at jeg er ofte trøtt og blir fortere sliten, dem 20 kiloene skal bort igjen men jeg sliter med å slutte å drikke cola og spise fet mat, Men det er fortsatt min egen skyld!
Vis hele sitatet...
Anbefaler filmen, den tar for se veldig mye om hvordan vekta vår er biologisk bestemt og forklarer hvordan du egentøig ikke kan miste fettceller etter du har fått de.

Igjen så må du lese hva jeg sier, ja mange av de spiser for mye mat. Men du må stille spørsmål rundt hvorfor. For mange er det biologisk mye lettere å si nei til mat. Mens andre føler for å spise hele tiden.

Det virker som du er veldog sneversynt og egentlig ikke en gang har prøvd å sette deg inn i emne. Du har valgt deg en mening yt i fra din egen synsing selv om forskning viser at ting er mye mer komplisert enn du frematiller det som. Både biologiske og psykologiske faktorer er veldig viktige her.

Og til info, forskning har vist at enkelte mennesker kan spise opp i mot 5000 kalorier daglig uten å legge på seg. Enkelte vil også få større muskelmasse om de overspiser, i stede for fett -helt uten fysisk aktivitet.
Han har nå et poeng, folk som skylder på genetikk er i 90% av tilfellene fulle av shit. Det burde vært like legitimt å kritisere feite folk som det er å kritisere røykere.
Sitat av etse Vis innlegg
Og til info, forskning har vist at enkelte mennesker kan spise opp i mot 5000 kalorier daglig uten å legge på seg. Enkelte vil også få større muskelmasse om de overspiser, i stede for fett -helt uten fysisk aktivitet.
Vis hele sitatet...
Kan som en av de menneskene bekrefte dette. Jeg kan spise stort sett hva som helst over perioder (har ikke prøvd månedsvis av gangen), uten å legge på meg. Kombinert med trening gir det økt muskelmasse som oss alle andre, men ikke uten.
Dette er dog noe jeg ikke gjør ettersom det ikke bare er fedme på "utsiden", som er farlig.

Jobber med en ba grad i idrett, helse og ernæring, og ja, det fins flere grunner til at folk legger på seg en at de er late, å tro at det er eneste grunnen er både trangsynt og dumt.

Selvfølgelig vil det skape problemer om halve Norge blir overvektige, det sier seg selv. En ekstrem av en slik sak, enten det er ned eller opp i vekt er ikke bra. Så burde ikke vi heller diskutere noe mer matnyttig, som hvordan stanse en mulig kommende epidemi, heller enn å prøve å fordele skylden? Typisk politiker å finne noen å skylde på, noe som ikke er din feil, da er det enkelt å skylde på de overvektige, men som det er påpekt tidligere ligger det mer bak en mangel på aktivitet.

Psykologi er kanskje litt som svart magi for noen enda, men psykiske problemer som fører til over/undervekt er da for fanden ikke pasientens feil. Hva med å snakke med folk for å finne grunnen bak overspisingen (om det er problemet)?
Å sette en pinne med en snickers hengende ned forran tykke mennesker kommer bare til å løse et av problemene. Om du har lungebetennelse og kraftig hoste vil det fungere med noskapin (hostedempende), men det vil ikke kurere den underliggende sykdommen som er det egentlige problemet.

Det å sette opp prisen på "usunn" mat virker kanskje som et godt alternativ, hvorfor ikke gjøre det motsatte? Sett ned prisen på frukt, grønt og ellers sunne matvarer. Lag holdningskampanjer, å gjøre noe dyrere og mer utilgjengelig fungerer ikke (bare se på røyking, jeg kan ikke merke noe særlig forskjell).

Til sist, om det er noen som velger å være overvektig av egen fri vilje, er det helt greit, men når man da er blitt så overvektig at man ikke kan ta vare på seg selv (til tross for advarsler), får du se å ta regningen for det selv. Det samme mener jeg om røykere og ekstremsportutøvere (typisk vinteraktiviteter), som drar ut i rasfarlige området de ikke burde dra i, for så å sette livet til de i redningstjenesten i fare for å bli berget.
Å bli kvitt overvekt er ingen heksekunst: Spis mindre og tren mer
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Å bli kvitt overvekt er ingen heksekunst: Spis mindre og tren mer
Vis hele sitatet...
Se videon du, er mange problemer med din påstand:

1: For mange er det mye lettere å gå opp i vakt enn andre (det skal mye mer til før de går ned i vekt enn opp)
2: Kroppen vil alltid prøve å gå tilbake og opp i vekt.
3: Når man først er avhengig av mat er det ikke bare å spise mindre - du vil ende opp konstant sulten og deprimert. Og depresjon knekker deg veldig fort.

Mye av dette kommer av at vi egentlig er biologisk "programert" til å ville legge på oss, da det tidliggere var de feite som overlevde. (Man hadde lengre sultperioder, og i denne perioden døde de som var tynne)
Jeg er 53 år og 100kg, sLanke meg nå.. No Way!