Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 6476
Hei,

jeg er helt fersk innenfor programmering, vil derfor lære meg C++, har boka "C++ A beginners guide", men forstår ikke så mye da alle uttrykkene er på engelsk.

Så til spørsmålet: hva kan jeg gjøre for og lære meg C++, er det en måte som er lettere enn en annen? Hvor burde jeg starte? Dere skjønner poenget.

Lær engelsk, det trenger du uansett.
skal du programmere eller jobbe med data må du kunne engelsk. finnes ingen vei rundt dette. lærebøker og klasser som bruker norsk oppnår *kun* én ting: å forvirre. programmering skal foregå på engelsk.

gjør som excubated sier: lær deg engelsk.

forøvrig kan det tenkes at det er enklere å begynne med Python. vil anbefale denne boka. den er helt utmerket, og faktisk myntet på ikke-programmerere. dermed er den en flott plass å begynne sitt programmeringsliv. den er ekstremt gjennomført mtp læremåter, og forklarer deg nøye hvorfor det er viktig at du lærer på den måten boka oppfordrer deg til å lære. den fokuserer like mye på hvordan du lærer best, som på hva du skal lære. en sjelden ting iprogrammeringsbøker.
Trådstarter
34 0
Jeg har ingen problemer med og skrive eller forstå "vanlig" engelsk, det er sammensetningen av teksten som jeg blir forvirret av.

alexanderb: skal sjekke ut linken.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av trodeh* Vis innlegg
Jeg har ingen problemer med og skrive eller forstå "vanlig" engelsk, det er sammensetningen av teksten som jeg blir forvirret av.

alexanderb: skal sjekke ut linken.
Vis hele sitatet...
Kanskje det er en dårlig bok? Har ikke lest den selv, men det ER en mulighet.
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Jeg vil si at og lære seg og programere er ikke gjort på 1 dag, 1 uke, 1 månde eller 1 år. Det tar laaang tid og lære seg ordenterlig og programere.

For min del så starta jeg og programere med Autoit, et ganske enkelt språk. I starten skjønte jeg ingenting, og jeg hadde flere perioder der jeg koda og prøvde og forstå, og perioder der jeg ikke koder i det hele tatt. Men etter hvert så begynte jeg og forstå syntaxen, og basic funksjoner og da ble det plutserlig litt lettere. Etter snart 1 1/5 år med programering, så er jeg på det stadiet at jeg kan det meste. Og funksjoner jeg trenger bare søker jeg opp på forumet.

Jeg hadde også noen gode kompisser som kunne autoit fra før av, og disse kom til stor hjelp da jeg lurte på noe. Men dem nølte ganske mye før dem ville hjelpe meg, og det er jeg glad for. For det er dem gangene jeg lette flere timer for og finne ut av en enkelt ting jeg lærte mest...

Jeg vil si at C++ er et ganske hard språk og kjøre rett på med, så det kommer til og ta tid og tolmodighet! Og det er vanskerlig og lære seg. Du burde kanskje se på ett litt lettere språk først, for og forstå litt. Med en gang du kan ett språk, så er det mye lettere og lære ett anna ett.

Selv så har jeg begynt og se på Java, og dette syns jeg er ganske greit etter jeg har lært meg autoit
Sitat av alexanderb Vis innlegg
forøvrig kan det tenkes at det er enklere å begynne med Python. vil anbefale denne boka.
Vis hele sitatet...
http://www.learn-to-program.net/ har hjulpet meg loads Creds til pagliacci for opplysning av undertegnede.
Trådstarter
34 0
Takk for svar og flotte linker! Kjenner at jeg kastet vekk C++ boka med glede etter å ha lest litt om Python. C++ kan jeg heller lære meg senere, etter at Python sitter.

Oppdaterer tråden senere hvis jeg har noe og komme med
Hello world i C++:

Kode

#include <iostream>
using namespace std;
void main()
{
  cout << "Hello World!" << endl;   cout << "Welcome to C++ Programming" << endl; }
Hello world i Python:

Kode

print "Hello World!\nWelcome to Python Programming"
Trådstarter
34 0
Får bare invalid syntax hvis jeg prøver på:

print "Hello, World!"
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Sitat av trodeh* Vis innlegg
Får bare invalid syntax hvis jeg prøver på:

print "Hello, World!"
Vis hele sitatet...
Er det en Python kompiler du benytter deg av da?

Du må lagre fila som .py (hello.py fks)
du har sikkert skaffa Python 3. da er print en funksjon, og brukes slik: print('hello world'). skift til Python 2, du. :-)
Trådstarter
34 0
Sitat av alexanderb Vis innlegg
du har sikkert skaffa Python 3. da er print en funksjon, og brukes slik: print('hello world'). skift til Python 2, du. :-)
Vis hele sitatet...
wops er bra det er noen som vet hva de holder på med.
Sitat av excubated Vis innlegg
Hello world i C++:
(...)

Hello world i Python:
(...)
Vis hele sitatet...
Hvis du forsøkte å illustrere at C++ er mer tungvint enn Python, så må jeg få presisere at du like gjerne kan skrive koden slik:

Kode

#include <iostream>
int main() {
    std::cout << "Hello World!\nWelcome to C++ Programming\n";
    return 0;
}
Man kan altså fint droppe "using namespace std;" og oppbrytning av strenger og "endl" med "<<"-operatoren. Selve skrivingen til skjerm er derfor praktisk talt identisk, og resten er bare includes og definisjon av main-funksjonen, som i utgangspunktet kun gjøres én gang.

Samtidig er "void main" dårlig stil, og vil ikke en gang la seg kompilere med mange kompilatorer (g++, og sannsynligvis da også mingw, for eksempel).
print "ah, takk "
Sitat av trodeh* Vis innlegg
Hei,

jeg er helt fersk innenfor programmering, vil derfor lære meg C++, har boka "C++ A beginners guide", men forstår ikke så mye da alle uttrykkene er på engelsk.

Så til spørsmålet: hva kan jeg gjøre for og lære meg C++, er det en måte som er lettere enn en annen? Hvor burde jeg starte? Dere skjønner poenget.

Vis hele sitatet...
Du vil lære et annet språk, og så klager du over at instruksjonsboka er på et annet språk?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av trodeh* Vis innlegg
Hei,

jeg er helt fersk innenfor programmering, vil derfor lære meg C++
Vis hele sitatet...
Hvorfor starte et så vanskelig språk? Enste jeg kan se for meg at er værre å lære som første programmeringsspråk ville vært haskell.

Lær deg noe enkelt som python å jobb deg oppover.

also, rage på python3.
Sist endret av 64k; 31. januar 2011 kl. 15:49.
eh. C++ er ikke så veldig hardt akurat. er ikke LISP, clojure eller C vi snakker om. eller - Gud forby - Assembly.

for å være ærlig er C++ et av de greieste å starte med. men jeg vil påstå at Python fortsatt er noe mildere å vende hjernen til. dessuten er det enklere å gjøre avanserte greier med Python. man føler at man lærer fortere enn med C++. det blir litt som basic, bare faktisk nyttig og bra itillegg til enkelt.
Sitat av alexanderb Vis innlegg
eh. C++ er ikke så veldig hardt akurat. ...
for å være ærlig er C++ et av de greieste å starte med.
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, men dette er det verste jeg har hørt i hele dag. Det er ikke vanskelig å gjøre noe veldig enkelt i C++, men det gjør ikke C++ veldig enkelt, og gjør absolutt ikke C++ til et bra språk å starte med!

C++ er SVÆRT, det inneholder ALT FOR MYE TULL man kan rote seg bort i, og det finnes ikke mange andre språk som til de grader er designet for å skyte utvikleren i foten.

Erfarne C++ utviklere velger seg derfor ut et subset av C++ når de bruker språket. For den ferske utvikleren er det en unødvendig kompleksitet å forholde seg til dette.., å finne ut hva det fornuftige subsettet er.

Vel, det er uansett hva jeg har hørt...
Sitat av Provo Vis innlegg
Samtidig er "void main" dårlig stil, og vil ikke en gang la seg kompilere med mange kompilatorer (g++, og sannsynligvis da også mingw, for eksempel).
Vis hele sitatet...
Hvorfor er bruk av "void main" dårlig stil? Jeg vet at dette er en diskusjon som har foregått i uminnelige tider, men jeg kan ikke se noen problemer med å benytte void, da main ikke skal returnere noe uansett.
Sitat av excubated Vis innlegg
http://www.learn-to-program.net/ har hjulpet meg loads Creds til pagliacci for opplysning av undertegnede.
Vis hele sitatet...
Wow. Det må være det mest intense web-designet jeg har sett!
Hvis dere skulle ha valgt dere idag hvilke programmeringsspråk dere ville ha valgt først: Hvilket hadde det vært? Har lyst til å lære prg. språk.
helt klart Python.
helt klart Ruby.

"Its fans call it a beautiful, artful language. And yet, they say it’s handy and practical. What gives?" http://www.ruby-lang.org/en/about/
Sist endret av tormaroe; 2. februar 2011 kl. 06:45.
Dere kan gjerne slenge inn en begrunelse på hvorfor jeg burde lære det?

*Ruby har jeg aldri hørt om? Nye nytt som har kommet? Vil det vare lenge?
*Python har jeg hørt om men jeg har hørt at det kommer til å bli utdatert om ikke lenge? (si ifra hvis jeg tar feil)


Jeg trur kanskje at jeg begynner med PHP, siden jeg har en som jeg kjenner som kan hjelpe meg litt.. eller er dette helt feil?
Sitat av maxmeker Vis innlegg
*Ruby har jeg aldri hørt om? Nye nytt som har kommet? Vil det vare lenge?
Vis hele sitatet...
Ruby ble lansert i 1995, men tok virkelig av i 2006 med rammeverket Ruby on Rails, som er megapopulær blant webutviklere for tiden. Og Ruby har definitivt kommet for å bli, jeg ville ikke vært redd for det. Miljøet rundt språket er svært, og tar du en titt på TIOBE vil du se at det er det 10'ende mest populære språket for tiden.

Python og Ruby har mange likheter, men en av målsetningene med Ruby var å skape et mer objektorientert språk enn Python.

Ruby-utviklere, meg selv inkludert, hevder at Ruby gjør programmering gøyere! Du får tro det om du vil.., må vel bare oppleves.

Sitat av maxmeker Vis innlegg
Jeg trur kanskje at jeg begynner med PHP, siden jeg har en som jeg kjenner som kan hjelpe meg litt.. eller er dette helt feil?
Vis hele sitatet...
Dette høres ut som en god grunn til å velge et språk. Å ha en mentor som kan hjelpe deg igang er gull!

Sitat av maxmeker Vis innlegg
*Python har jeg hørt om men jeg har hørt at det kommer til å bli utdatert om ikke lenge? (si ifra hvis jeg tar feil)
Vis hele sitatet...
Det er lite trolig at Python forsvinner med det første. Python er populært bl.a. fordi det brukes mye i undervisning (på MIT f.eks.), og fordi det er et av de viktigste språkene hos Google

Selv har jeg brukt det lite, og synes ikke der er like elegant som Ruby. PHP stiller ikke i samme liga etter min mening, men fordelen er at mange kan det, og at det kjører på de fleste servere på nettet allerede. Er du pragmatisk og vil lage noe raskt er PHP greit, men vil du lære deg programmering ville jeg som sagt ha satset på Ruby.

Ta gjerne en titt på blogposten hvilket dynamiske programmeringspråk du skal lære deg jeg skrev i fjor for mer info...
Wow! Takk for utfyllende svar! Dette kommer til stor hjelp !

Trur jeg begynner å se på Ruby etterhvert ja! Men jeg lurer på en ting? Hvordan lærte du deg Ruby? Via bøker, internett eller hva?

Er litt usikker på om jeg skal kjøpe bøker eller lese fra internett?
Sitat av maxmeker Vis innlegg
Hvordan lærte du deg Ruby? Via bøker, internett eller hva?
Vis hele sitatet...
Til å begynne med brukte jeg bare nettett, men kom ikke orntlig igang før jeg kjøpte en bok. Valgte da The Ruby Way. Den er ikke egentlig anbefalt som en "lær deg språket"-bok, men fungerte bra for meg.

Det kan være en utfordring å finne on bok som er bra om Ruby er ditt første møte med programmering. Kanskje noen andre har noen tips?

Det aller viktigste er at du programmerer mye, uansett hvor du henter informasjonen din fra.
Sist endret av tormaroe; 2. februar 2011 kl. 12:48.
Sitat av maxmeker Vis innlegg
Wow! Takk for utfyllende svar! Dette kommer til stor hjelp !

Trur jeg begynner å se på Ruby etterhvert ja! Men jeg lurer på en ting? Hvordan lærte du deg Ruby? Via bøker, internett eller hva?

Er litt usikker på om jeg skal kjøpe bøker eller lese fra internett?
Vis hele sitatet...
vil absolutt anbefale bøker. Bare sørg for å finne en av en god forfatter.
E-books er jo og en mulighet, men er mye mer slitsomt å lese på en dataskjerm enn fra en bok.
*Python har jeg hørt om men jeg har hørt at det kommer til å bli utdatert om ikke lenge? (si ifra hvis jeg tar feil)
Vis hele sitatet...
Ja du tar veldig feil for og si det mildt,python er og blir et fremtidrettet språk.
Python og ruby ligner mye på hverandre,nå liker jeg python veldig godt og kan anbefale det.
Hvorfor python? ja kunne ha ramset opp mye Paul Prescod tar mye av det her Promote python

Viss du vil se på python har Ozma en del lenker.
For og lære kan en blandning av bøker,tutorial,videoer+forum være greit
Her er noen videoer som er greie.
http://www.youtube.com/watch?v=4Mf0h...eature=channel
http://www.youtube.com/watch?v=RHvhfjVpSdE
http://www.youtube.com/watch?v=0xgn-HKzZes
http://www.youtube.com/user/ryanmshea

http://showmedo.com/
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Hvorfor er bruk av "void main" dårlig stil? Jeg vet at dette er en diskusjon som har foregått i uminnelige tider, men jeg kan ikke se noen problemer med å benytte void, da main ikke skal returnere noe uansett.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig skal main returnere noe, det er derfor du må bruke int. Hvis programmet kjørte feilfritt skal du returnere 0, hvis ikke 1 eller en feilkode.

Standarden for C++ sier at main() skal returnere int, og ikke noe annet.
Vis hele sitatet...
Feil! Standarden definerer to moduser, "freestanding" og "hosted". I freestanding mode kan main() returnere void. I hosted mode skal main() returnere int.
Freestanding mode brukes når man skriver operativsystemer eller kode for s.k. embedded systems, altså elektriske duppeditter som ikke brukes som en vanlig PC.

Beklager, jeg undersøkte ikke godt nok. void main() kan aldri brukes, men i freestanding mode kan du droppe hele main og bruke et annet navn, og da kan du bruke void:
void _main()

Det siste avsnittet ble altså lagt til etter at jeg opprettet posten.
c++ for algoritmer som skal distribueres pr tråd og node.

Python for resten.

Men å ha en viss peiling på C har vel aldri skadet noen.
Sist endret av fxxked; 2. februar 2011 kl. 16:46.
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Hvorfor er bruk av "void main" dårlig stil? Jeg vet at dette er en diskusjon som har foregått i uminnelige tider, men jeg kan ikke se noen problemer med å benytte void, da main ikke skal returnere noe uansett.
Vis hele sitatet...
Nå må man også huske på at main() vil fjerne elementer fra stacken, og hvis den ikke tillegger stacken noe, vil den funksjonere svært dårlig i etterkant – programmer som kræsjer mens de avsluttes er jo et fint eksempel på dette.

Forresten anbefaler jeg deg å lære programmeringsspråk i denne rekkefølgen:
Python => C => C++

Python for å starte programmering, C for å bli kjent med hvordan programmene fungerer, og C++ som en naturlig påfølger innenfor OOP, samtidig som det er nærmest bygget på C. Deretter kan det være greit å skaffe seg grundig opplæring i forskjellige paradigmer, Prolog for logikk og Haskell for funksjonell.
Sist endret av Glowiej; 3. februar 2011 kl. 21:33.
Sitat av Glowiej Vis innlegg
Nå må man også huske på at main() vil fjerne elementer fra stacken, og hvis den ikke tillegger stacken noe, vil den funksjonere svært dårlig i etterkant
Vis hele sitatet...
Det kommer helt an på, og noterbart ikke i cdecl. Men å følge standarden er en god regel.