Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2443
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,

Uten å gå i detalj på hvorfor, ønsker jeg å vite hvordan man får resept på beroligende.

Nåværende lege vil ikke skrive ut pga "alle ungdommer som får valium blir avhengige og utvikler rusavhengighet"

Står på venteliste for å bytte lege allerede (av mange mange mange grunner, legen er svartelistet for online reviews da jeg ikke er den eneste som har problemer med henne), men utenom det, hva kan man faktisk gjøre for å få resept?

Trenger ikke fast resept, dette er kun noe jeg trenger en gang i blant i sosiale sammenhenger. Går fast på Aduvanz btw.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Generelt er det noe de fleste leger unngår. Man vil alltid få pasienten i terapeutisk behandling i flere år før bedøving vurderes. Det er normalt å ha angst i sosiale settinger og spesielt som ung og man ikke helt har funnet sin plass.
Husk at alkohol og annen rusbruk kan gi deg angst så å unngå fest kan også være bra for deg om det trigger angst
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Glemte å nevne at jeg er 24 år. Og ja, har vært i behandling i to år nå.
Anonym bruker
"Rask Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har du fått prøvd noen medisiner mens du har vært i behandling enda?
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har du fått prøvd noen medisiner mens du har vært i behandling enda?
Vis hele sitatet...
Bare Lamictal og en utredning.
Forklar kort for legen at du har angst ev depresjon/kombo, og hvordan dette hindrer deg i hverdagen og du føler at dette kanskje ikke er på bedringens vei. Hvis du har jobb/skole, nevn gjerne at det er problemene i forbindelse med dette du vil først og fremst dempe og få på avstand, slik at du kan begynne å forbedre årsakene til at det er slik.
Aduvanz kan i seg selv gi angst, spesielt når det er på vei ut så det er ikke uvanlig med 10mg sobril for dette.
Lykke til!
Anonym bruker
"Reflektert Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen er heldige med legen sin,men min erfaring er at norske leger/helsevesen er helt patetisk når det kommer til det her.Har hatt så mye angst at jeg ikke fungerer i jobb å såvidt klarer å gå på butikken å fortsatt blitt nekta benzo,endte med å måtte gå på gata å handle istedenfor.Nå gidder jeg ikke engang prøve å få ut noe,er helt håpløst med legen jeg har så jeg handler bare illegalt om jeg trenger.
Jeg er 22 år så kan relatere med deg, jeg fikk sobril på resept, dog kun 1 gang. har ny lege time neste uke, jeg er som deg som trenger noe liggende. jeg har allerede rus problemer med alkohol og trenger beroliggende i blandt for å ikke sprekke. Jeg kjøper blå valium av dealere og er ærlig om det til psykolog og lege. Jeg tror de kanskje da er mer villig til å skrive ut ettersom de heller vil du skal ha 100% rene produkter. Hvorfor ikke skrive ut resept hvis jeg allerede tar valium uansett tenker jeg.

Syns også det er helt sinnsykt at angstmedisiner ikke blir solgt på apotek for alle, man burde selv som voksen kunne bestemme om man trenger angst medisin eller ikke. alternativet folk bruker er som regel alkohol eller da illegale benzos. hva er bedre? Jeg syns rus reformen burde endres. Er det virkelig bedre å dra på polet eller kjøpe av "AJ" på snapchat. enn å kunne få rene valium på apotek?
Sist endret av YoungAlkis; 31. august 2023 kl. 12:50.
Sitat av YoungAlkis Vis innlegg
Jeg kjøper blå valium av dealere og er ærlig om det til psykolog og lege. Jeg tror de kanskje da er mer villig til å skrive ut ettersom de heller vil du skal ha 100% rene produkter. Hvorfor ikke skrive ut resept hvis jeg allerede tar valium uansett tenker jeg.
Vis hele sitatet...
Det finnes omtrent ingen av disse legene, dessverre. I en perfekt verden ville det åpenbart vært slikt, men vi lever fortsatt i en verden der folk med rusproblemer blir sett på som satans avkom.

Finner du en lege som hører på deg, og gir deg de medisinene du faktisk spør etter(ikke helt ukritisk da) så bør du virkelig ta vare på hen! Jeg hadde det før, men hen mistet dessverre lisensen siden det var flere personer som begynte å utnytte han. Trist.
Var fantastisk å ha en lege hvor jeg selv kunne si hva jeg ville ha, så fikk jeg det utskrevet, så lenge han var enig, noe han som regel var.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Det finnes omtrent ingen av disse legene, dessverre. I en perfekt verden ville det åpenbart vært slikt, men vi lever fortsatt i en verden der folk med rusproblemer blir sett på som satans avkom.

Finner du en lege som hører på deg, og gir deg de medisinene du faktisk spør etter(ikke helt ukritisk da) så bør du virkelig ta vare på hen! Jeg hadde det før, men hen mistet dessverre lisensen siden det var flere personer som begynte å utnytte han. Trist.
Var fantastisk å ha en lege hvor jeg selv kunne si hva jeg ville ha, så fikk jeg det utskrevet, så lenge han var enig, noe han som regel var.
Vis hele sitatet...
Yes, jeg har aldri møtt henne fysisk engang. Hun ga meg resept kun basert på «cv’en» min med innleggelser osv. Ser hun har strålende anmeldelser av pasientene sine, noe som ikke er vanlig i helse bransjen. Blir spennende å se hva hun sier evt gir meg da jeg kommer på møte. I mitt tilfelle er alt bedre en alkoholen og det vet psykologen og legen min synd vi ikke har et system satt opp for at folk skal få det de trenger, trygt.
Jeg har tannlegeskrekk og får 25 valium i året sann jeg slipper å møte opp å ta de hos tannlegen. De som er til overs etter tannlegebesøket blir brukt med omhu. Bare si du ikke har turt å gå til tannlegen på flere år og at du har tannpine. Skal være ganske kjip lege for å ikke skrive ut da.
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Jeg har tannlegeskrekk og får 25 valium i året sann jeg slipper å møte opp å ta de hos tannlegen. De som er til overs etter tannlegebesøket blir brukt med omhu. Bare si du ikke har turt å gå til tannlegen på flere år og at du har tannpine. Skal være ganske kjip lege for å ikke skrive ut da.
Vis hele sitatet...
Er blitt fortalt at det ikke funker sånn lenger, enten det er tannlegeskrekk eller flyskrekk. Nå får man en eller to. Noen som kan av/bekrefte dette?

Ei venninne skulle ut å fly, hun fikk to sobril, hvor hun tidligere hadde fått større mengde, som du sier
Sist endret av Majao Gibensis; 31. august 2023 kl. 17:16.
Anonym bruker
"Sinna Markmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Er blitt fortalt at det ikke funker sånn lenger, enten det er tannlegeskrekk eller flyskrekk. Nå får man en eller to. Noen som kan av/bekrefte dette?

Ei venninne skulle ut å fly, hun fikk to sobril, hvor hun tidligere hadde fått større mengde, som du sier
Vis hele sitatet...
Jeg får alltid en pakke uansett hvorfor jeg trenger det.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Er blitt fortalt at det ikke funker sånn lenger, enten det er tannlegeskrekk eller flyskrekk. Nå får man en eller to. Noen som kan av/bekrefte dette?

Ei venninne skulle ut å fly, hun fikk to sobril, hvor hun tidligere hadde fått større mengde, som du sier
Vis hele sitatet...
Fikk 25 denne uka jeg. Spørs vel på legen og hva hen eventuelt tenker om den enkelte pasienten de har på andre siden av bordet.
Ta SSRI eller SNRI i stedet, det er for langvarig angst behandling. Noen av de virker mot sosial angst også.
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Merket stor forskjell etter jeg passerte 30 år. Har i tillegg en bipolar 1 diagnose. Nå får jeg et glass diazepam når jeg trenger det, no questions asked. Det hjelper om du er under behandling hos en DPS.
Sitat av YoungAlkis Vis innlegg
Yes, jeg har aldri møtt henne fysisk engang. Hun ga meg resept kun basert på «cv’en» min med innleggelser osv. Ser hun har strålende anmeldelser av pasientene sine, noe som ikke er vanlig i helse bransjen. Blir spennende å se hva hun sier evt gir meg da jeg kommer på møte. I mitt tilfelle er alt bedre en alkoholen og det vet psykologen og legen min synd vi ikke har et system satt opp for at folk skal få det de trenger, trygt.
Vis hele sitatet...
Husker ikke hvor jeg hørte det, men ett slikt program er vist like rundt hjørnet, substitusjon for alkohol(LAR for alkohlikere). Vet ikke hva som vil bli brukt til å substituere da, men det kan jo være interessant.

Er på tide, jeg mener ett slikt program burde vært tilgjengelig for alle rusmidler som har avhengihetspotensiale.
Anonym bruker
"Stø Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
man blir helt løk i hodet av sånne piller, det er ikke noe og trakte etter , veldig lett og bli hektet på , putselig tar man oftere , putselig er det dagelig, putselig føler man seg syk uten , putselig føler man seg syk selv om man tar dem , veldig vanskelig og slutte når man sitter i fellen ,
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av YoungAlkis Vis innlegg
Yes, jeg har aldri møtt henne fysisk engang. Hun ga meg resept kun basert på «cv’en» min med innleggelser osv. Ser hun har strålende anmeldelser av pasientene sine, noe som ikke er vanlig i helse bransjen. Blir spennende å se hva hun sier evt gir meg da jeg kommer på møte. I mitt tilfelle er alt bedre en alkoholen og det vet psykologen og legen min synd vi ikke har et system satt opp for at folk skal få det de trenger, trygt.
Vis hele sitatet...

Støtter denne. Bytt lege til du finner en du har god kjemi med og som stoler såpass på deg og er enig ved litt forklaringer at du trenger det du spør om.

Jeg er så heldig at jeg har endt opp med tidenes beste lege som har full tiltro til meg og skriver ut hva enn jeg måtte be om. Trenger ikke komme på time da jeg bare sender resept forespørsel på det jeg føler jeg trenger den perioden og får det inn ila dagen eller kvelden. Dog aldri misbrukt muligheten og det er ganske nøkternt med resept bestillinger på A og B legemidler for og ikke skape problemer for hverken han eller meg selv. Flere slike leger på legekontoret her hvor noen også er veldig løs på reseptblokka si.
Så de finnes, men det er vel ikke noe man finner ut av tidlig på aller første time / møte
Jeg har aldri hatt problem å fått resept på benzo når jeg spør legen, selv om jeg tidligere har hatt rusproblemer. Bruker det ikke fast, og får heller ikke hente ut eller disponere medidin selv da, men får utlevert ved behov. Så burde ikke være problem å få en kur en gang i blant
Jeg skal å strax begynne fast på aduvanz og attentin eller 10mg ritalin tabletter som ettermiddagsboost
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du burde ha en grunn for å få det. Jeg fikk et brett før en flytur, hadde en dårlig periode og flyskrekk.

Håper du får en ny lege som kan lytte til deg. Du trenger ikke starte med ssri medesiner når du bare trenger en pille en skjelden gang du føler på uro osv..

Fortell legen hva du sliter med, så vil kanskje legen foreslå sobril uten at du selv har bedt om det.