Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 4230
Finnes det noen her som kan gi meg noen tips om lettleste, stilige (og gratis/lett tilgjenglige) fonter som gjør seg godt i bøker og e-bøker? Tenker da på en bok med relativt mye tungt materiale, så lettlestheten er hakket viktigere enn å ha en ærverdig skrifttype. Håper på gode svar.
Første jeg kom på er denne, fordi jeg loker en del med universell utforming: https://gumroad.com/l/OpenDyslexic

OpenDyslexic is a new open source font created to increase readability for readers with dyslexia.
Vis hele sitatet...
så yeah, den burde funke ganske bra?
Spesialfont for at folk med dysleksi skal kunne lese bedre. Jeg har ikke dysleksi, men må si jeg synes at denne fonten er ekstremt behagelig å lese.

https://gumroad.com/l/OpenDyslexic#

EDIT: Ser at jeg svarte akkurat det samme som Turbolego, bare 7 minutter senere.
Sist endret av kayende; 27. august 2015 kl. 15:42.
nekrognom
kallisti's Avatar
Trådstarter
OK, takker for forslag. Den fonten var jo absolutt lettleselig, men jeg var nok på jakt etter noe hakket mer "bokete". Den foreslåtte fonten fungerer fint til sitt bruk, men mye hensyn til dyslektikere trenger jeg ikke ta. Tenker mer på en klassisk bokfont som samtidig er ganske lettlest.
To av de beste typesnittene jeg vet om til bøker (satt riktig) er Adobe Garamond Pro og Minion Pro. Førstnevnte er kjent for sin gode lesbarhet, spesielt på papir. Så vil noen si: «Men disse er designet for papir og er eldgamle, de funker ikke på skjerm!», hvorpå jeg svarer: «Det argumentet var et fint argument, for ti år siden, disse fontene ser kjempefine ut også på skjermer, med dagens teknologi.»

Disse er lett tilgjengelig fra f.eks. TypeKit.

Et godt gratisalternativ som er hakket bedre på skjerm enn på papir er Georgia.