Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2163
Jeg har lest litt her, men vil vite helt sikkert før jeg gjør noe potensielt ulovlig.

Er det per i dag lovlig å innføre levende(på rot) meskalinholdigekaktuser?
I hovedsak Peoyte, men også San Pedro og Peruvian Torch.


Leste denne tråden, men den er jo 5 år gammel, jeg lurer på dagens regler rundt dette temaet.
Meskalin er på narkotikalisten, så det er ikke lovlig å innføre nei...
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Det er vel ikke mulig at disse går under samme unntaket som opiumsvalmuer, slik at de er lovlige til det punktet du planlegger å ruse deg på de?
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Får håpe felix eller mentalmebt kan gi oss svar.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Det er vel ikke mulig at disse går under samme unntaket som opiumsvalmuer, slik at de er lovlige til det punktet du planlegger å ruse deg på de?
Vis hele sitatet...
Uten a gidde a dra opp kilder sa kan jeg si at jeg har lest flere plasser, inkludert her pa forumet at slike kaktuser per idag er lov a ha hjemme og innfore til landet.

Forst nar du begynner a gnage pa dem eller gjore noe annet som tilsier at du har planer om a ruse deg pa dem at dem blir ulovlige.
Hvis politiet raider hybelen din av en eller annen grunn og ser kaktusen, sa forsvinner den nok, selv om du kanskje ikke for straff for a ha den.

Ikke stol blankt pa posten min though. Dette er bare ting jeg har lest.
Sist endret av Bombasa; 21. mai 2012 kl. 22:30.
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Jeg snakket med en som selger disse kaktusene, han sier at Peyote som vi lar vokse her i nord-europa inneholder nesten ingen meskalin.

Hvordan kan det ha seg?
Trenger kaktusene sterk UV stråling for å produsere meskalin?
Jeg tror (uten at jeg kan dra frem konkrete kilder) at peyote må gro et vist antall år (5?) før meskalin nivået er tilstrekkelig høyt. Såvidt jeg har forstått det er det ulovelig med peyote og tørket katuskjøtt, men liovelig med Peruvian torch og andre meskalin kaktuser.
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
I en veldig bra tråd her står det at det kan ta opp til 13 år før den er moden.

Selgeren jeg snakket med sa også at Peruvian Torch og San Pedro også inneholdt lite meskalin da har blitt vokst opp her i norden...

EDIT: Selgeren sa at meskalin ikke dannes før kaktusene har blitt utsatt for tørke i minst 16 måneder.
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...0630-0008.html
Narkotika listen sier bare noe om Mescalinum, vil tro det menes meskalin, men har aldri hørt det før.
Peyote, Peruvian Torch og San Pedro er alle meskalin preparater, så nei, det er ikke lov å innføre.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det har ikke skjedd noen lovendringer rundt meskalinholdige kaktuser siden trådene ble skrevet, så saken er fremdeles som følger:
* San Pedro og Peyote er ikke nevnt i noen liste (Urteliste, Narkotikaliste)
* De inneholder narkotiske stoffer, lignende tilfleller er psilocinholdige sopper som ikke er spesifikt oppført.
* Frø av narkotikaholdige planter er ulovlig å innføre, Såvareloven §28
* Det er regler for innførsel av levende planterkilde, det reguleres av bl.a. CITES og Mattilsynet, import av planter og plantemateriale.
Det jeg imidlertidig ser et at ingen av de meskalinholdige kaktusene er nevnt i de spesifikke listene her heller.

Hva betyr dette for deg som vil kjøpe slikt over nett?
At det er en risiko. Selv om kaktusene ikke er spesifikt oppført (kun frøene rammes av såvareloven) så kan tollen tolke regler på egne måter og nekte innførselen alikevell, om det får juridiske konsekvenser er også et spørsmål vi ikke ser ut til å få svar på.
Jeg finner jeg ingen praksis der folk har blitt dømt for innførsel av kaktuser.