Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1537
Hei, skal ha en gaming pc og lurte på om noen kunne ha sett på denne og specsa. Jeg er ikke seriøs gamer, og spiller av og til. Tenker å bruke pcen mest til racing, f.eks. Assetto corsa, iracing. Men hadde vært greit om den kunne ha kjørt andre spill uten å måtte lagge...

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=71369068

Intel Quad 2,66 Ghz, SSD 160GB, 4 GB RAM, Radeon 4850, WIN 7 SP1
Hovedkort: MSI P6NGM Socket 775
Winscore 7,9 max
CPU 7,2
RAM 7,2
GPU 7,3
HD 7,6
Winscore er det ingen vits å se på, det finnes ikke nøyaktig.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Den PCen er søppel.
Har du vurdert konsoll? Hvis du ikke spiller så mye kan det være greit å ha. Dessuten er det jo kommet et nytt Forza som har fått kjempegode tilbakemeldinger.
bortkasta å kjøpe xbox1 kun for forza da.
Bilspillene på nyeste gen konsoller har ikke vært noe særlig å skryte av synes jeg.
hadde blitt en helt ok hjemme server med linux, men ville ikke gitt 1000,- for den mer som 300,- marskin
Trådstarter
14 0
Tenker egentlig å kjøpe en pc til ca 4000, maks 5000 kr. Har sett litt på komplett osv og en del på finn. Føler at man får mye mer ved å kjøpe brukt, men er redd for å kjøpe noe ødelagt. Hva bør man se etter ved kjøp av brukt?
Sitat av TRCD Vis innlegg
Tenker egentlig å kjøpe en pc til ca 4000, maks 5000 kr. Har sett litt på komplett osv og en del på finn. Føler at man får mye mer ved å kjøpe brukt, men er redd for å kjøpe noe ødelagt. Hva bør man se etter ved kjøp av brukt?
Vis hele sitatet...
Gå ut i fra at alle prøver å lure deg, er så ufattelig mange drittunger som prøver å selge sine gamle og brukte PC'er til alt for høy pris.

Jeg personlig er i alle fall meget skeptisk til å handle PC på finn, da det som oftest er en god grunn til salget (utdatert, dårlig etc).
PC-hardware faller meget raskt i pris, så det som gir mest for pengene er å kjøpe en gjennomsnittlig PC med budsjettkomponenter. Problemet er hvis man ønsker å spille nye dataspill som kommer om 2 år i 8K, eller hva enn "maks" er da.

Husk at hvis du kjøper en ny PC, så kan du gjenbruke kabinett, strømforsyning, tastatur, mus, skjerm, høyttalere/headset, harddisk og til dels også RAM. Så fornying om 1-2 år er ofte å kjøpe et bedre skjermkort, og så vente et års tid til. Da er neste generasjon med CPUer er ute, og det kan lønne seg å bytte ut hovedkort, prosessor (og alternativt RAM) samtidig, men kun om du merker at det er her flaskehalsen ligger. (Personlig, så kjøpte jeg en rimelig kraftig PC da jeg først slo til for et par år tilbake. Jeg merker nå at det er kun skjermkort som holder meg tilbake, og prosessoren har ikke veldig mye last.)

Hvis du skal kjøpe brukt, så få med kvittering og garanti - om mulig. Sjekk at den virker før du tar den med deg. Søk opp hva komponentene koster nye, og hvor gamle de er. Finn-annonsen du linket til, har en prosessor fra 2009. Koster $100 på Amazon kliss ny, men er antageligvis ikke verdt mer enn hundrelappen etter så mange år. 4GB ram koster i underkant av 200kr, og er ikke nok til å kjøre nyere operativsystem en gang. Skjermkortet koster rundt $50 nytt, og er fra 2008. Skjermkort er noe man er nødt til å bytte ca. hvert 3. år, eller hvert 2. generasjonsskifte for å henge med i spillverdenen (om man alltid kjøper i budsjettklassen). Et generisk skjermkort til 250kr i dag vil nok slå det ned i støvlene. Hovedkortet er ikke verdt noe som helst, ei heller SSDen om den er like gammel.

TL;DR Ikke kjøpt supergammel brukt, og ikke bruk opp altfor mye penger på det nyeste av det nye. Finn produkter for budsjettklassen og bygg sammen selv. Se etter demo-produkter fra Komplett f.eks. Bruk litt penger på et bra kabinett, så kan du ha det veldig lenge.
Sist endret av Dyret; 11. mars 2016 kl. 20:17.
Trådstarter
14 0
Har sett litt på denne pcen. Det er en demo pc og billig, samtidig har den 2 års garanti. Prøvde å sjekke nyprisen på delene, men en del av delene selges ikke lenger.
https://www.komplett.no/product/8776...ett-home-demo#
Sitat av TRCD Vis innlegg
Har sett litt på denne pcen. Det er en demo pc og billig, samtidig har den 2 års garanti. Prøvde å sjekke nyprisen på delene, men en del av delene selges ikke lenger.
https://www.komplett.no/product/8776...ett-home-demo#
Vis hele sitatet...
Ikke bra til noe annet enn Office-pakken, ser ikke ut som om det følger med grafikkort en gang. Hvis du vil spille Assetto Corsa og ha en GOD opplevelse må du kjøre spillet med 60fps eller høyere. For å gi deg en pekepinn på hva du bør kjøpe kan du ta en titt på hva produsenten mener du bør ha av utstyr her. Grafikkortet som er anbefalt koster rundt 3000. Med resten av PC-delene vil du fort ende opp på 8k. Bruk eventuelt litt tid og finn deler som plasserer seg mellom minimumskravene og de anbefalte kravene, så kanskje du sitter igjen med noe som er innenfor budsjettet ditt.
Sist endret av Quasar; 12. mars 2016 kl. 21:01.