Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 5626
Hei, jeg har alltid lurt på dette, er det noen som vet hvilket CMS nettskjedene bruker? Har lest litt på nettet ang dette, det er også mulig at de har utviklet det selv.

Noen som vet?
De største utvikler nok dette selv. Blant de mindre avisene vet jeg at bl.a Origo benyttes(ba.no).
Jeg tror nok det er eget utviklet det du ser på de største nettavisene.
Utvikler
Trådstarter
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=853324

kommer det frem ulike systemer jeg aldri har hørt om, blant annet eZpublish, noen som vet noe mer om dette CMSet?
Sitat av cmoen11 Vis innlegg
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=853324

kommer det frem ulike systemer jeg aldri har hørt om, blant annet eZpublish, noen som vet noe mer om dette CMSet?
Vis hele sitatet...
Ja. Dyrt og dårlig.

I USA bruker flere Wordpress...
Sitat av nikita Vis innlegg
Ja. Dyrt og dårlig.

I USA bruker flere Wordpress...
Vis hele sitatet...
Jeg jobber daglig med eZ Publish, og vil neppe påstå at det er dårlig. Fra et utviklerperspektiv er det en av de mer fleksible løsningene som finnes, men læringskurven er samtidig høy i 4.x versjonen. Fra og med 5.x er eZ Publish bygget på Symfony2, og dermed betraktelig enklere å jobbe med.

Fra et brukerperspektiv er det et generelt sett et godt system, men jeg er ikke noe fan av default brukergrensesnitt. Bruker man derimot eZ Exceed (http://ez.no/Products/eZ-Market/Expl...rket/eZ-Exceed) er opplevelsen en helt annen.

Fra egen erfaring, så skal man bruke Wordpress til en større side, bør man ha rimelig god kontroll på sikkerhet. Man må forvente at løsningen har sikkerhetshull som kan utnyttes, så det er viktig å ha et system rundt som kan motvirke effekten av at disse blir utnyttet.
Escenic var/er populær blant nettaviser
I Norge brukes hovedsaklig de proprietære, overprisede makkverkene Escenic (nå kalt Vizrt Online Suite og Atex PolyPoly hovedsaklig fordelt på de store mediekonsernene Schibsted-gruppen og A-pressen. Såvidt jeg vet er det omtrent ingen som bruker selvlagede CMS'er i Norge. Noen mindre aktører har også benyttet Open Source løsninger som Drupal og ezPublish.
Utvikler
Trådstarter
Tror dere at Wordpress kan gjøre samme jobben? Jeg har programmert wordpress themes og plugins før, vil dere tro at det er noe poeng i å prøve? Vil noen kjøpe theme på Themeforest? hva tror dere?
Wordpress kan gjøre jobben for en generisk nettavis så lenge du skal lage innholdet selv, det er bare å slenge på rette theme. For et stort mediehus vil det neppe det, fordi de skal ha integrasjon mot internsystemer, sær workflow (redaktører og desken og journalistene har forskjellige arbeidsoppgaver) osv osv. Det er grunnen til at de svindyre, proprietære systemene enda lever.
Sist endret av fuzzy76; 16. februar 2013 kl. 19:03.
Det finnes jo andre løsninger enn de dyre proprietære makkverkene,og de mer kjente Wordpress/Drupla....(som er skrevet i PHP)
PHP ikke djevelens verk likevel,er ikke helt sikker på det

Python(Django,Web2py,Pylons,TurboGears) og Ruby(Ruby on Rails)
Building with Django: In Good Company
Many newspaper websites--including The Washington Post, the UK's Guardian, and the Nerw York Times--
are built using Django for either the main website or for their associated properties.
In fact, Django was born at a newspaper to handle the challenge of intense newspaper deadlines.
Vis hele sitatet...
Sist endret av snippsat; 16. februar 2013 kl. 20:58.
Vg/Dagbladet bruker sine egne løsninger, Dagbladet kaller vel sitt Labrador. Ellers er Escenic og Polopoly de største pro-systemene der ute og har de fleste storkundene. Men som nevnt er det også mange mindre som bruker enklere løsninger som Wordpress/Drupal etc. En del små/medium nettsteder bruker EZ, men som nevnt over må jeg nesten si meg enig i at det er noe makkverk, men det er de fleste systemer av en viss størrelse. (var tider når alle EZ-løsninger kunne drepes med å bare kalle sider som gir 404-feil mange nok ganger)

Når det er sagt, hva som helst kan brukes for noe såpass statisk som nettaviser da man uansett putter skikkelig caching(les: Varnish) i front.

Kilde: Jobbet med CMS-løsningen til Hw.no (egenutviklet av HW), kurset i Polopoly, driftet en større Polopoly-rigg og jobber med Varnish.
Utvikler
Trådstarter
Sitter nå å prøver å utvikle en slags nettavis til et prosjekt på skolen, det ser ut til å fungere utmerket. Men personen som skal bruke dette må lære seg å krysse riktig av på kategorier i wordpress, da jeg har ordnet et grid-system bygget via kategori systemet til wordpress, funker fjell det

Nå som jeg har testet litt, ser jeg at ikke dette hadde funket for de største avisene, ettersom vi i norge har et unik nettavis-system som er et rotete system av en grid, se feks cnn.com og vg.no.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei

Dagbladet.no bruker Labrador, som er utviklet i og av Dagbladet.no. Det er nå skilt ut i et eget selskap og er solgt til Nationen.no og Dagen.no.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei! Denne tråden er noen år gammel nå men jeg tenkte bare oppdatere litt i forhold hvem som bruker hva.

Amedia: Escenic
Dagbladet: Labrador (publishlab.no)
Nationen: Labrador (publishlab.no)
Mange lokalaviser: eZ Publish
LO Media: Anygraf (Neo Publishing)
Dagen: Labrador (publishlab.no)

Våre kunder i Ramsalt som bruker Ramsalt Media (Drupal)
Forskning.no
Morgenbladet.no
Journalisten.no
Khrono.no
Buzzit.no
Tidsskriftet.no (lanseres høsten 2015)
Pahoyden.no
Avvir.no
Sykepleien.no
Nord24.no
Kommunal-rapport.no
Barentsobserver.com

Jeg kommer med en oppdatert oversikt når jeg vet mer. (litt vanskelig å finne ut av noen av de store aktørene)
Tror det var mediehuset Aller Media som også holder på med en overgang til Drupal nå.