Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3093
Etter at nettet her har vært ustabilt en stund gikk jeg inn på ruteren og fant ut at en viss "UPnP" er tilkoblet mitt trådløse nett. Jeg bor i blokk, hvordan kan jeg finne ut hvem dette er? Har blokkert internett for ip adressa, men han/hun er fortsatt koblet til min trådløse router. Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt denne uvedkommede? Kjøpe ny router med bedre "sikkerhet"?
Bytt passord?
Har prøvd, men etter et par timer så er han der igjen. Mistenker bruk av key-logger/sniffer eller lignende.
Har jo ip adressa hans, er dette noe jeg kan anmelde?
Sist endret av A-tillah; 25. januar 2013 kl. 00:29.
Sitat av John B Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Men hvorfor er denne enheten identifisert av ruteren som en annen pc? Får jo opp beskjed at NYAC-PC er tilkoblet min router. Og denne enheten har en helt annen ip adresse enn min.

Har som sagt blokket han så han ikke har tilgang til nett eller noen porter i det hele tatt. Så hvorfor han fortsatt er tilkoblet er jo noe å lure på.
Sist endret av A-tillah; 25. januar 2013 kl. 00:41.
Sett opp MAC adresse filter på Router, burde fikse problemet ditt

http://compnetworking.about.com/cs/w...macaddress.htm
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Men hvorfor er denne enheten identifisert av ruteren som en annen pc? Får jo opp beskjed at NYAC-PC er tilkoblet min router. Og denne enheten har en helt annen ip adresse enn min.

Har som sagt blokket han så han ikke har tilgang til nett eller noen porter i det hele tatt. Så hvorfor han fortsatt er tilkoblet er jo noe å lure på.
Vis hele sitatet...
Han får jo ip-adresse fra rutern din, så jeg vet nå ikke helt om han har SÅ forskjellig ip?
Sitat av Julenisse97 Vis innlegg
Han får jo ip-adresse fra rutern din, så jeg vet nå ikke helt om han har SÅ forskjellig ip?
Vis hele sitatet...
TS snakker sikkert om den lokale ip adressen, den er ubrukelig for politiet btw.

Sett på WPA 2 AES med sterkt langt passord og Mac filter.
skader jo ikke å ta en virus scan av pcen heller da
Sitat av Ole2005 Vis innlegg
TS snakker sikkert om den lokale ip adressen, den er ubrukelig for politiet btw.

Sett på WPA 2 AES med sterkt langt passord og Mac filter.
Vis hele sitatet...
Jeg forsto at TS snakker om lokal ip, men rutern deler ut ip-adresser i en rekkefølge, så den maskina som er "ulovlig" kobla til kan ikke ha veldig forskjellig ip.. Rutern deler som regel ut ip-adresser noe likt dette: 192.168.1.xxx Det er det som er mest vanlig som jeg har merket, evt 192.168.0.xxx
Kjør litt logging på nettverket ditt og se hva han driver med..

Husker jeg hadde besøk på mitt trådløse nett for noen år siden. Når Blink var det store. Kjørte litt sniffing og plukket opp brukernavn og passordet hans. Logga meg greit inn på profilen hans og endret litt på den så han framsto som en brennende homofil som var på Blink kun for å hooke opp med menn...

Kan også legge til at det viste seg at jeg visste hvem denne karen var da, så det ble møtt med latter når jeg forklarte det hele.
Sitat av Julenisse97 Vis innlegg
Jeg forsto at TS snakker om lokal ip, men rutern deler ut ip-adresser i en rekkefølge, så den maskina som er "ulovlig" kobla til kan ikke ha veldig forskjellig ip.. Rutern deler som regel ut ip-adresser noe likt dette: 192.168.1.xxx Det er det som er mest vanlig som jeg har merket, evt 192.168.0.xxx
Vis hele sitatet...
Hvorfor da? Ingen ting som sier at den må dele ut med 192.168.y.x og at den går 1 opp for hver gang.

Så lenge IP-adressen ligger i "privat" området så er den vel godkjent.

24-bit block (/8 prefix, 1 × A) 10.0.0.0 10.255.255.255 16777216
20-bit block (/12 prefix, 16 × B) 172.16.0.0 172.31.255.255 1048576
16-bit block (/16 prefix, 256 × C) 192.168.0.0 192.168.255.255 65536
wiki
The Nerdrager
Mac adresse filter er nok det letteste å bruke for å fjerne nettilgang. Krever litt mer arbeid rundt for å komme seg inn igjenn da. Finnes jo .exe filer som gjør at du kan komme deg inn på en annen sitt nett nå til dags, er MAC adressen blokkert, så vil nok ikke det fungere.

Derimot, om du aldri har endret passordet på routeren din, så er det ikke så vanskelig for han å google "Routername Version standard password". Slik at han bare kan fjerne blokkeringen igjenn manuelt.
Skru av WPS, bytt kryptering til WPA2 og skift passordet. MAC-filter er lekende lett å komme seg rundt, og kun til irritasjon hver gang noen er på besøk og vil ha nett.
The Nerdrager
Sitat av Dyret Vis innlegg
Skru av WPS, bytt kryptering til WPA2 og skift passordet. MAC-filter er lekende lett å komme seg rundt, og kun til irritasjon hver gang noen er på besøk og vil ha nett.
Vis hele sitatet...
Du slipper å ha en allowed liste, men heller en "blokkert" liste. Da skal det ikke være noe problem for nye devices å koble seg til det trådløse nettet ditt. Og om det skulle være noen uønskede gjester, så er det bare å legge disse i "blocked".
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Etter at nettet her har vært ustabilt en stund gikk jeg inn på ruteren og fant ut at en viss "UPnP" er tilkoblet mitt trådløse nett. Jeg bor i blokk, hvordan kan jeg finne ut hvem dette er? Har blokkert internett for ip adressa, men han/hun er fortsatt koblet til min trådløse router. Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt denne uvedkommede? Kjøpe ny router med bedre "sikkerhet"?
Vis hele sitatet...
UPnP = Universal Plug aNd Play

Sitat av amber Vis innlegg
Sett opp MAC adresse filter på Router, burde fikse problemet ditt

http://compnetworking.about.com/cs/w...macaddress.htm
Vis hele sitatet...
MAC adresse filtrering kan man bare flire av, er 10-20 sekunder mer arbeid å komme seg rundt.

Sitat av Ole2005 Vis innlegg
TS snakker sikkert om den lokale ip adressen, den er ubrukelig for politiet btw.

Sett på WPA 2 AES med sterkt langt passord og Mac filter.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dyret Vis innlegg
Skru av WPS, bytt kryptering til WPA2 og skift passordet. MAC-filter er lekende lett å komme seg rundt, og kun til irritasjon hver gang noen er på besøk og vil ha nett.
Vis hele sitatet...
Hør på disse karene, bruk WPA2 med lange passord, hvis du må skrive ned passordet, så gjør det og gjem lappen i klæskapet, safen, e.l. Da må dem uansett bryte seg inn for å få taki passordet. Med lange passord menes passord over 20 tegn, men gjerne bruk passord på tett opptil 63 tegn som er det lengste passordet man kan på WPA protokollen.

Samme med WPS, WPS er en protokoll som er mye enklere å bruteforce enn WPA, siden den bare har 10^8 kombinasjoner eller den protokollen er faktisk oppbygd sånn at du bare trenger 10^4 kombinasjoner 2 ganger etter hverandre. Skru av WPS hvis det er aktivert.
Sist endret av 0xFF; 29. januar 2013 kl. 10:57.
Er du helt sikker på at du ikke har koblet til via feks kabel?
Er det på dhcp leases siden du ser dette? får du pinget enheten? Det kan og være et gammel lease.




Sitat av SodomInsane^ Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Folk som linker til itavisen burde skamme seg foresten.
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Folk som linker til itavisen burde skamme seg foresten.
Vis hele sitatet...
Rettelse:
Folk som linker til itavisen burde skamme seg for resten av livet.
Sitat av Rediver Vis innlegg
Du slipper å ha en allowed liste, men heller en "blokkert" liste. Da skal det ikke være noe problem for nye devices å koble seg til det trådløse nettet ditt. Og om det skulle være noen uønskede gjester, så er det bare å legge disse i "blocked".
Vis hele sitatet...
Og med en gang de er blokkert, så spoofer de MAC-adressen, og kan igjen koble seg til nettverket.
Blir slitsomt og veldig lite effektivt i lengden.
Fyr opp backtrack 5, sett opp en fake "fristelse". Og der hadde du hvist facebooken hans...