Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1251
Hei alle freaks.

Denne tråden er ment som tråd for å dele erfaringer med ulike vertøy man bruker i sin programmeringshverdag, ala www.mineverktoy.com. List opp utviklingsmiljø, språk du koder i, plugins til utviklingsmiljøet og generelt alle programmer du bruker for å løse problemet.

Så hva bruker DU, enten det er i jobbsammenheng, fritiden eller skoleoppgaven, for å få oppgaven løst?
Nå har jeg endelig fått til å sette opp netbeans i windows og har fått til java,c/c++ og fortran støtte.

Som kompilator for C/C++ bruker jeg gcc fra mingw pakken og kjører så klart JDK 7

var en veldig grei guide på netbeans sine sider, må lete opp den å poste link her
Sitat av elkjip Vis innlegg
.. og fortran støtte.
Vis hele sitatet...
Hva bruker du Fortran til? Bruker du gcc for Fortran også?
fortran støtten kom sammen med mingw, bruker ikke fortran til noe :P
Dette varierer jo litt fra prosjekt til prosjekt, men den nedenstående listen er dagens verktøy, og de merket med * følger stort sett med meg overalt...

Windows XP
Eclipse *
Subversion - Tortoise
Toad
Notepad ++*
Chrome*
cmd
Unlocker*
Maven*
Ant
Fitnesse
Trådstarter
Bruker WIN7 til Java og UNIX om jeg må programmere i C. Bruker Eclipse med Tigris SVN som er koblet mot skolen's repo. i Eclipse har jeg også installert diverse godsaker for utvikling mot android-plattformen. Er også veldig glad i notepad++ for html/css/javascript/php/ajax you name it.
I løpet av en normal arbeidsdag er jeg innom en mengde forskjellige språk og jeg har etterhvert funnet oppsett som jeg foretrekker. I og med at jeg og mine er innom mange forskjellige språk på kort tid har vi etablert strenge guidelines til hvert språk.

Generelt
  • JIRA Studio: hosted bug-tracking, wiki, continous integration og code review
  • Subversion: VCS, via Cornerstone på Mac og TortoiseSVN på Windows
  • iTerm og Console2: alternativ kommandolinje på hhv. Mac og Windows
  • Filezilla: FTP og SFTP-støtte

PHP, HTML/CSS
  • Foretrukket utviklingsplatform: Mac
  • MAMP: stack med Apache, PHP, MySQL og mer
  • TextMate: editor
  • Firebug: hjelpeverktøy
    • PeepOpen: plugin med forbedret hurtigåpning

JavaScript
  • Foretrukket utviklingsplatform: Mac
  • CoffeeScript: språk som kompilerer til JavaScript
  • TextMate: editor

Java EE og Android
  • Foretrukket utviklingsplatform: Windows
  • Eclipse: IDE
  • Sonatype Nexus: artifact repository
  • Sonar: kodeanalyse
    • m2eclipse: plugin for Maven-integrasjon
    • MouseFeed: plugin som gir hint til keyboard shortcuts når man bruker musa
    • Findbugs: statisk kodeanalyse
    • Atlassian IDE connector: JIRA Studio fra IDE

Ruby on Rails
  • Foretrukket utviklingsplatform: Mac
  • TextMate: editor
  • Capistrano: gem som gir støtte for automatiserte deploys

iOS
  • Foretrukket utviklingsplatform: Mac
  • Xcode: IDE
    • ASIHTTPRequest: wrapper for CFNetwork
    • TinyXml: xml-parser

Flash, ActionScript 3 og Air
  • Foretrukket utviklingsplatform: Mac
  • Phidgets: fysisk grensesnitt
  • Adobe Flash Builder: IDE bygget på Eclipse
  • Tween Lite: bibliotek for tweening
Sitter i diverse *nix-distorer og kuker rundt i C og java.
For C gjør jeg det svært basic med Nano på editor-fronten og gcc.
Java kjøres i Geany av alle ting og sitter med JDK og IcedTea for å få det til å funke.

Ikke akkurat kjempe-avansert men, det er akkurat slik jeg liker det. Det er jo ikke akkurat i næringssammenheng.
Sitat av John B Vis innlegg
JavaScript
  • CoffeeScript: språk som kompilerer til JavaScript
Vis hele sitatet...
Interessert i å få vite hvilke fordeler du/dere føler det gir dere å utvikle JavaScript via CoffeeScript? Er det bare fordi det er kult og mere likt Ruby, eller har du andre mere konkrete fordeler?
Sitat av tormaroe Vis innlegg
Interessert i å få vite hvilke fordeler du/dere føler det gir dere å utvikle JavaScript via CoffeeScript? Er det bare fordi det er kult og mere likt Ruby, eller har du andre mere konkrete fordeler?
Vis hele sitatet...
Det er tre hovedårsaker til at jeg liker CoffeeScript.

For det første så synes jeg at CoffeeScript øker kodens lesbarhet betraktelig og etter å ha arbeidet med Python og Ruby har jeg fått sansen for whitespace-hierarki istedenfor bruk av curly brackets.

Den andre hovedårsaken er scope. CoffeeScript wrapper automatisk koden din inn i en anonym funksjon slik at man lettere unngår å tulle til globalt.

Den siste er at ved kompilering av CoffeeScript skjer kodeanalyse automatisk. Ved hjelp av Coffee-kompilatoren sin "watch" kommando kan jeg få feedback i realtime.
Sist endret av John B; 24. august 2011 kl. 13:34.
Sitat av John B Vis innlegg
Det er tre hovedårsaker til at jeg liker CoffeeScript.
Vis hele sitatet...
Det høres fornuftig og gjennomtenkt ut. Har tenkt å se på CoffeeScript en gang i høst, selv om jeg virkelig har fått smaken på raw JavaScript i det siste også. Takk for tipsene!
jeg prøver litt med autoit er det bra?
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
jeg prøver litt med autoit er det bra?
Vis hele sitatet...
Greit nok. Endel sier det er et bra verktøy for å komme igang med programmering.
Jeg tenkte bare å anbefale coda/
til webutvikling for de som sitter på mac.
Det er en teksteditor og ftp-klient i et, med syntax highlighting og autocomplete for det meste av språk og verktøy en bruker på nettet, html,css,javascript,php +++
JohnB: Så dere brukte textmate til dette, er absolut verdt å ta en titt på coda, det har i allefall gjort livet mitt veldig mye lettere.

Ellers har jeg slitt veldig med å finne noe skikkelig bra å skrive python i for mac.
Har lett etter noe som føles snappy, ikke krasjer så ofte og har bra støtte for autocomplete.
Har vært igjennom veldig mange IDEer å sitter nå i noe som heter aptanastudio som er bygget på eclipse. Fikk den til å autocomplete QT som er veldig deilig, men synes den er veldig komplisert å bruke.