Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 8231
Hallo, jeg er altså 16, og skal flytte for meg selv med noen andre når sommerferien er over, så det jeg lurer på er om det er noen som har noen tips.
Hadde vært fint med noen gode råd, og noen tips når det gjelder penger ( får nesten 4000 i bo stipend, men det er akkurat nok til hybelen)
så ja, hvis du har noen råd så kom med det
Sist endret av Door145; 6. juli 2011 kl. 20:06.
Les husleieloven!
Opplevd altfor mange useriøse husverter som tror at de bestemmer reglene selv, når de faktisk har et lovverk å følge!
Takket være at jeg har lest loven og slikt, bor jeg og flere av mine venner fortsatt på hybel.

Skjønner ikke hvordan det går an med slike idioter til husverter. Frister å etablere en organisasjon som rydder de useriøse ut av verden, eller som tar over monopolet på hybel og leiligheter i Norge.
Sist endret av KRS93; 6. juli 2011 kl. 20:12.
Vær kresen med hvor du ender opp, og eventuelt hvem du ender opp med.
Jeg bodde med 3 andre og hadde en utleiger som bare kom inn i huset når han selv ville og når jeg gidde beskjed om at han ikke hadde rettighet til dette kalte han meg dis-respektfull
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Vær kresen med hvor du ender opp, og eventuelt hvem du ender opp med.
Jeg bodde med 3 andre og hadde en utleiger som bare kom inn i huset når han selv ville og når jeg gidde beskjed om at han ikke hadde rettighet til dette kalte han meg dis-respektfull
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvorfor, men måtte faktisk lese ''utleiger'' 3 ganger før jeg forsto hva du mente, trodde det sto uteligger..

Men back to topic, les som det er nevnt over her, du vil neppe angre. Firstprice er metter like mye som annen mat, og er nok det du vil leve på en stund framover
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Få deg en jobb.

Desto tidligere du begynner å jobbe desto bedre, eller ender du fort opp som en nav-slask.

Flyttet selv 300km hjemmefra når jeg var 16 og fikk standard borteboerstipend, var nok til å dekke husleie (3500 for 60m2) + telefon + strøm og etter en stund bil, men ekstra kroner fra jobb hjalp bra på.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Få deg en jobb.

Desto tidligere du begynner å jobbe desto bedre, eller ender du fort opp som en nav-slask.

Flyttet selv 300km hjemmefra når jeg var 16 og fikk standard borteboerstipend, var nok til å dekke husleie (3500 for 60m2) + telefon + strøm og etter en stund bil, men ekstra kroner fra jobb hjalp bra på.
Vis hele sitatet...
Er ikke standard borteboerstipend på 3500? Er vel en stund siden du gikk skole da, men atm mener jeg standaren er 3500
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Er ikke standard borteboerstipend på 3500? Er vel en stund siden du gikk skole da, men atm mener jeg standaren er 3500
Vis hele sitatet...
Si det, var 80k per år når jeg gikk på skolen, men fikk heldigvis jobb etter omtrent to måneder.
Tja, har bodd på hybel 3 år på rad nå...Tips? Be om kontrakt, ikke kast penger ut av vinduet (når du kjøper maten selv ser du pluttselig hvor dyrt det faktisk er). Prøv å finn noe nært skolen, bodde selv 20 min unna (gange) å du blir drit lei av å gå + at det er lettere å forsove seg. Prøv å legg opp et budsjett, å sitte der med 200 kr på kontoen å det er to uker til neste stipend er ikke fett!
Sist endret av drugly; 6. juli 2011 kl. 22:12.
Sett deg opp månedsbudsjett på det du har til overs etter å ha betalt husleie. Dette er veldig greit for å se hvor mye du kan bruke på mat, hygieneartikler, kino, uteliv og andre aktiviteter. Jobb er aldri en dum ting å ha. Penger + jobbattest i etterkant = profitt.

Stortsett alle som er 16 år og flytter på hybel lever ganske skralt. Sånn er det og sånn skal det være. Ikke forvent å leve som kongen på haugen, men å få seg en helgejobb på en stasjon, butikk eller lignende er aldri dumt. Spe på litt ekstra for å kunne kose seg litt iblant.
Why so serious?
Du har ikke tenkt å betale for de 2 andre? De kan vell få seg stipend de også så du ikke sitter med alt?
Jeg skal ikke betale for de nei, vi skal bo i en leilighet der alle må betale 3700 hver
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Door145 Vis innlegg
Jeg skal ikke betale for de nei, vi skal bo i en leilighet der alle må betale 3700 hver
Vis hele sitatet...
Passelig dyr start på livet, dersom dette ikke er midt i oslo ville jeg tro at det finnes bedre valg.
Why so serious?
Hvor mange skal være med å betale?
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Hvor mange skal være med å betale?
Vis hele sitatet...
Vi er 4, ganske dyrt, men bedre enn og bo alene, + at det er en ganske fin leilighet!

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Passelig dyr start på livet, dersom dette ikke er midt i oslo ville jeg tro at det finnes bedre valg.
Vis hele sitatet...
Haha, det er midt i ingenting, det er såppas få utleiere, så de som leier ut presser prisene til himmels. Finnes bedre valg, men vil helst ikke bo alene i 3 år
Vet ikke om det har blitt nevnt, men det aller første du gjør når du kommer på hybelen er å ta bilder av ALT. Dette kan komme jævlig godt med etterhvert.
Sitat av Xenu Vis innlegg
Vet ikke om det har blitt nevnt, men det aller første du gjør når du kommer på hybelen er å ta bilder av ALT. Dette kan komme jævlig godt med etterhvert.
Vis hele sitatet...
ABSOLUTT ALT! hvis ikke kan husvert ende opp med å presse 80 000 ( + - ) ut av deg for en fuktskade som var der når du flyttet inn bare fordi du ikke kan bevise det. kjipt
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Er ikke standard borteboerstipend på 3500? Er vel en stund siden du gikk skole da, men atm mener jeg standaren er 3500
Vis hele sitatet...
Standar er ca 3200 kroner.
Vist du har skilte foreldre i tilleg får du 5104 i måneden.

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Passelig dyr start på livet, dersom dette ikke er midt i oslo ville jeg tro at det finnes bedre valg.
Vis hele sitatet...
3700 kroner er igrunn ikke mye med tanke på dagens priser.
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
3700 kroner er igrunn ikke mye med tanke på dagens priser.
Vis hele sitatet...
Klart det er dyrt? om det er 4stk, som betaler 3700 hver. Det er 14800 i mnd det. Dritbillig!
Sist endret av ghettokid; 7. juli 2011 kl. 00:38.
Why so serious?
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Klart det er dyrt? om det er 4stk, som betaler 3700 hver. Det er 14800 i mnd det. Dritbillig!
Vis hele sitatet...
Kan man ikke få en ekstrem blokk leilighet eller lignende for den prisen?
Sitat av ghettokid Vis innlegg
Klart det er dyrt? om det er 4stk, som betaler 3700 hver. Det er 14800 i mnd det. Dritbillig!
Vis hele sitatet...
Det er ikke spesielt dyrt. Ja, 14,000 kr er mye penger, men det er jo ikke dyrt. Du har tydeligvis bodd hos foreldrene dine i hele ditt liv, og om du har litt respekt for deg selv, så bør du la være å poste i denne tråden.
Sitat av Hater_mordin Vis innlegg
Det er ikke spesielt dyrt. Ja, 14,000 kr er mye penger, men det er jo ikke dyrt. Du har tydeligvis bodd hos foreldrene dine i hele ditt liv, og om du har litt respekt for deg selv, så bør du la være å poste i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Nærmere 15 enn 14 tusen. En jeg kjenner bor i 20m2 leilighet og betaler 3500 i mnd, uten strøm eller noe annet, jeg syns det er dyrt. Men bor ihvertfall aleine. Her må leietaker bo med andre og ta masse hensyn ang matlagning, på badet, og når de begynner å få kjærster, skal man høre på dem pøke døgnet rundt... Heh, jeg vil mye mye heller bo aleine!
jamen yolo da.
luni's Avatar
Hvorfor i alle dager skal dere diskutere om det er dyrt eller ikke, når dere ikke aner hvilken standard denne leiligheten holder, hvor den ligger og hvordan leiemarkedet er der? Du kan ikke sammenlikne en sokkelleilighet i Spydberg med en hybel i Tromsø.
Sitat av Hater_mordin Vis innlegg
Det er ikke spesielt dyrt. Ja, 14,000 kr er mye penger, men det er jo ikke dyrt. Du har tydeligvis bodd hos foreldrene dine i hele ditt liv, og om du har litt respekt for deg selv, så bør du la være å poste i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Om du har litt respekt for deg selv, så vil jeg fåreslå at du faktisk ikke uttaler deg om ting du vet om. Støtter den som er over meg, du kan ikke sammenligne det med tromsø. Men 15000 er dyrt, vet ikke prisene der, men 15000 her, da har du faen meg ett hus om du er heldig. og om ikke det, en leilighet med stort kjøkken, jævla svær stue, 4 soverom, 3 boder, 3 bad. <- jeg vet om ei leilighet som passer nøyaktig med beskrivelsen, og det er psycho fint. 11000 i mnd

Respekt? Om du er så gammel betviler jeg forbanna sterkt, med tanke på at stedet du bor er ''helvette'' ifølge deg selv Mr.Voksen

Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Kan man ikke få en ekstrem blokk leilighet eller lignende for den prisen?
Vis hele sitatet...
Litt hipp som happ vil jeg si, kommer jo litt ann på hvor du bor Men her, så vil jeg si du får en rimelig grei enn for 10

Edit: Om du har litt respekt for deg selv, så vil jeg fåreslå at du faktisk ikke uttaler deg om ting du ikke vet noe om.
Skal flytte på hybel selv, men aner ikke hvor enda. har søkt i diverse byer rundt om i landet og har ikke fått svar fra inntakskontoret, skal gå vg2. Så noen tips hadde vært greit! Vet at jeg ender enten opp i Tromsø, Harstad eller Tønsberg.
Kan skrive litt om hvordan hybel-livet mitt har vert det siste året og hva du burde unngå.

Flytta inn med tre randoms jeg aldri hadde sitt før, det var ikke ferdig opp-pussa der engang når vi flytta inn, så vi hadde ikke tilgang til stua eller kjøkkenet før i 8-9 tida om kvelden ver eneste dag i en måned, var ikke akkurat så mye bedre at vi ble vekka en time før skolestart hver dag og for da kom snekkerene.
Vi hadde to bad, ett bad til de to guttene og ett til de to jentene, ganske greit igrunn så vi slapp og vente i evigheter på at jentene skulle bli ferdig om morningene.
Var helt fint de første vekene, men etterhvert fikk hun ene jenta seg type, hun andre starta og dra med seg en gjeng og sitte og drikke til langt på natt midt i ukedagene, for det første var det iriterendes og høre på hun ene jenta ha seg med typen til langt på natt, og for det andre var det iriterendes og ha folk som drakk på besøk til langt på natt.
De som drakk der klarte selvfølgelig og knuse ett par ting, noe som utleiger mente at alle skulle ver med på og betale, måtte gjennom en evig lang diskusjon før jeg slapp og betale for noe jeg ikke hadde ødelagt.
Synst egentlig det bare var utrolig slitsomt og bo på hybel med fult av andre folk, ikke det at jeg ikke liker og ver med folk, men greit med søvn om nettene og litt stillhet til og gjøre lekser innimellom.

Unngå og flytte inn med randoms, og vist du faktisk skal flytte inn med randoms prøv og finn ut litt om de på forhånd.
Så er det alltid kos og ikke ende opp med ei jævla kjerring som utleiger så vi hadde

Personlig synst jeg det er best og bo alene på hybel selv om det koster ett par hundre ekstra i måneden
Sist endret av cookiesRGood; 11. juli 2011 kl. 22:22.
Spis mat hjemme og planlegg kjøpene dine!
Om du spiser mat hjemme (altså på hybelen din) og ikke ute på McDonalds eller lignende, så sparer du mye penger. i tilleg bør du også lage ting som er lette å varme opp igjen. Feks kan du lage mange liter lapskaus om gangen, og bare fryse ned dette, for så å hive det i mikroen!

Rydding.
Dette går litt bort ifra temaet med penger, men å holde hybelen ryddig er veldig viktig. Pass på at rot ikke hoper seg opp og pass på at du har orden i sakene dine. Jeg har en lei tendens til å hive alt jeg ikke vet helt hva jeg skal med i et hjørne, noe som funker dårlig.

Si nei til fest!
Jeg har hatt mange venner som føler de blir presset av de andre i klassen til å ha fest og lignende på hybelen sin. Husk at det er du som er sjefen og at du har retten til å si nei!

Lykke til med hybellivet
▼ ... noen måneder senere ... ▼
har gått fint hittil, har hatt en fest eller to uten problemer. Pengene er okei, maten er okei, alt fungerer bra bortsett fra hjemlengselen min... Den var værst i starten, så gikk den bort, så kom den snikenes tilbake forrige uke. Er hjemme stort sett hver helg, men synes ikke det er nok, har egentlig mest lyst til og flytte hjem nå, men gir ikke opp
Sitat av Door145 Vis innlegg
har gått fint hittil, har hatt en fest eller to uten problemer. Pengene er okei, maten er okei, alt fungerer bra bortsett fra hjemlengselen min... Den var værst i starten, så gikk den bort, så kom den snikenes tilbake forrige uke. Er hjemme stort sett hver helg, men synes ikke det er nok, har egentlig mest lyst til og flytte hjem nå, men gir ikke opp
Vis hele sitatet...
Kjeder du deg da, eller? Hva er det som er så mye bedre hjemme?
Sitat av fetter Vis innlegg
Kjeder du deg da, eller? Hva er det som er så mye bedre hjemme?
Vis hele sitatet...
det jeg ikke aner! jeg har det veldig fint her, alle er snille og har fått meg mange venner. Men det er bare ikke hjemme, jeg savner og bo hjemme bare, aner virkelig ikke hvorfor
Sitat av Door145 Vis innlegg
det jeg ikke aner! jeg har det veldig fint her, alle er snille og har fått meg mange venner. Men det er bare ikke hjemme, jeg savner og bo hjemme bare, aner virkelig ikke hvorfor
Vis hele sitatet...
Gi det et par måneder. Ikke sitt hjemme på hybelen og se ut i lufta. Stikk ut og heng med venner. Lett å føle hjemlengsel når man ikke har noe annet å gjøre på.
Jeg får selv ca 4k i bo, har flytta 150mil for og gå på skole. Dette er ikke nok, jeg betaler 3,5k i leie med ink alt :P Men jeg dret nesten på draget, for jeg kunne velge mellom fire steder og gå på skole, og holdt på og velge det dyreste stedet. Jeg sitter igjen med 500kr i mat i mnd. Sliter i tillegg med og få jobb pga studiene. Heldigvis har jeg en utleier som er som en ny mor, fikk vernesko og får mat nå og da Bor sammen med en annen person, veldig fornøyd med samboern min. Finnes ikke en bedre samboer tror jeg

Men.. jeg kunne godt tenkt meg og vite hvor du skal flytte hen.. :P Det hjelper meg litt mer når det kommer til og gi deg tips/råd
Finn noe med inkludert strøm i leia, så slipper du å få dyre regninger.
De som ønsker å flytte inn,må ha en god husleiekontrakt.

sjekk ut denne linken:

http://forbrukerportalen.no/Publikas...usleiekontrakt
Sist endret av ivanhoe; 26. september 2011 kl. 14:27.
Angående priser så er det ikke vits å diskutere. Det finnes utrolig mange forskjellige utleiere og alle har forskjellige syn på hva som er grei pris. 3500 er ikke så aller verst sånn rent prismessig, men igjen så kommer det an på beliggenhet, størrelse og standard. Jeg bor selv midt i Bergen sentrum i et kollektiv. Jeg betaler 5500 per mnd + strøm, det er hva jeg kaller dyrt. Det er grei standard men lite plass. Et rom på 7 kvadrat og kjøkken. Fellesareal er omtrent ikke eksisterende. Men utleiere utnytter at studenter er desperate rundt skolestart og tar nesten hva som helst, omtrent som jeg gjorde. Jeg vet godt at jeg ikke blir boende her ut studietiden min.

Men at gjengs oppfatning er at det er dyrt å leie idag er det vel ikke noen tvil om?
Blir dessverre enda dyrere
Jeg bor 4,1km fra skolen, i Bodø. Betaler 3,5k + alt ink. Har rom på 15kvm. Vi bor bare to stykker her. Men vi har ikke direkte noe fellesareal. Eneste som er her er bad, kjøkken og to soverom. Men med tanke på hvor lite jeg er her uansett så er det dyrt og betale, men dette er en av de billigere i forhold til andre i klassen som også leier hybel/leilighet.

Stor fornøyd bortsett fra at jeg kunne tenkt meg og bo nærmere sentrum, men da vet jeg at det går opp i pris.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har selv bodd på hybel i tre måneder, er også seksten. Et stort tips som kan spare deg for ekstremt mye, er å ikke godta ting du ikke vil! Hybelverten min var helt... vel hva skal jeg si... Da jeg kom for å se på den var det kona som styrte, men da jeg flyttet inn var det mannen som styrte. Og ikke bare litt heller... Badet jeg hadde, måtte de gå gjennom for å komme seg til vaskerommet. Min del og deres del var delt med en slags skyvedør som ikke gikk an å låse. Kjøpte en lås, men han fjernet den etter et par uker. Jeg hadde kjøpt en sånn stor stå-lampe, men plutselig en dag funket den ikke. Han sa at han hadde fjernet pæra fordi den brukte så mye strøm. I min del av huset var det en bod, da jeg flyttet inn dit sa kona at de ikke brukte den, men plutselig skulle de bruke den så mye at mannen lagde husregler til meg. Jeg fikk ikke ha overnatting, måtte reise hjem annenhver helg og det stod at han fikk lov å benytte seg av mitt areal fordi det var "felles". Jeg skrev under på reglene, og så dum som jeg var hadde jeg ikke lest husleieloven. Ble masse kluss og en dag skjelte han meg skikkelig ut. Brukte en måned på å finne noe nytt, nå bor jeg på skolens elevheim der det er kjempetrangt, deler bad og kjøkken med 12 andre jenter og jeg hører hva naboen snakker om.... Vær kritisk! Les husleieloven, si nei om du ikke vil noe. Om du er under 18 år er det i teorien foreldrene dine som leier hybelen. Be husverten om å snakke med foreldrene dine om han/hun skal komme med masse dritregler eller plutselig endre ting i kontrakten.

Og sist, men ikke minst: NEKT å betale depositum kontant. Mannen jeg leide hos skulle for all del ha depositumet kontant, vi skrev en kontrakt og det er en måned siden jeg flyttet ut og jeg har enda ikke fått depositumet tilbake... 3800 kr av min helt egen lomme.

For å oppsummere det jeg skrev her: LES husleieloven!

Angående økonomi og mat og andre nyttige greier:

- Kjøp Hybelkokeboka (kjøp den på hybelkokeboka.no). Masse god mat for 1 person og det er billige greier. Den første handlelista der er lang og det blir dyrt på en gang, men i lengden blir det billig.
- Fisk i frysedisken er billige greier. En 4 pakning med laksefilet kan du få for 40-60 kr. De er delt i enkeltpakninger, frys de ned og klipp opp en pakke dagen før du skal ha det og legg det i kjøleskapet. Tar maks 10 minutter å steke en laksefilet.
- Skal du ha eget kjøleskap, kjøp noe sånt som dette http://www.elkjop.no/product/hviteva...fd-2051-123-cm. Slike pittesmå hybelkjøleskap får du for to hundre kroner mindre enn dette, og det har en alt for liten fryser.. Fryseboks er helt fantastisk, man sparer utrolig mye penger på det, egentlig.
- Skal du ha møbler og kjøleskap, sjekk bruktmarkedet først! Det er billigere.
- FirstPrice makaroni koster 10 kr for en kilopakning, smaker akkurat det samme som den fra Sopp. Derfor lønner det seg å sammenligne priser.
- Rema 1000 og Kiwi er billig! Kjøpte en pose med frosne brokkoli for 8 kr på Kiwi her om dagen, rekker for ca 4 middager. Kiwi har jo momsrabbat på frukt og grønt og nøkkelhullsmerkede varer
- Vannkoker og toastjern er sykt genialt. Fire skiver brød, ost og det du måtte ha av kjøttpålegg og krydder kan lett bli et herremåltid.
- Kjøp alt av hybelgreier på Europris. Billig! En stekespade til 19 kroner funker jo minst like greit som den til 70 kroner en annen plass.
- Slike kasser du kan skyve under senga er helt geniale, kjøp deg 2-3 sånne og du sparer så sykt mye plass!
- Kneipbrød for 10 kr er kanskje billig der og da, men jeg er nødt til å spise et halvt brød for å bli mett...
- Når du er hjemme i helgene, stjel mat fra mor og far! De har helt sikkert et eller annet der du kan ta med.
- Prøv å ha det så ryddig som mulig. Det føles mer koselig, man blir gladere av å ha det ryddig rundt seg.
- Bor du kollektivt med så mange som jeg gjør - si hei til hverandre. Det er mye koseligere enn om man bare går rett forbi hverandre uten å se på hverandre en gang.
- Finn deg sommerjobb sommeren før du flytter ut. Det går helt vanvittig mye penger den første måneden, dessuten får du ikke stipend før i september.
Laksefilètene er ikke spesielt billige, men godt er det! Det man må se på hele tiden er kiloprisen på ting, og om det er 100% spiselig vare eller om man må kaste halvparten (som f.eks. kylling). Da blir jo prisen dobbelt så dyr, egentlig.
Har lyst til å nevne/spørre om/skyte inn et par ting i denne debatten, siden mange av freakerne er i studentalder/litt yngre og har opplevd hybel/leieboer-livet..:

>vil dere si at at 2av3 leieforholdproblemer er direkte på utleier, utleiers skyld, og ikke den som bor??? Spør fordi jeg skrev det i en lignende debatt tidligere.. og forsåvidt har det vært mange sånne threads her på nFF..

>hva av sterkere organisasjoner for leieboere finnes det? Kun f,eks Leieboerforeningen??
Hvis man flytter langt og ikke har muligheten til å se kontrakten før man står der med flyttelasset, spør pr tlf hva som står i den.

Sur nybegynnerfeil om det står noe helt fjernt der, som jeg opplevde for en del år siden. Drakk noen pils på veien dit jeg skulle og planla en helaften med kompisen som kjørte, også står det at man ikke skal oppholde seg i leiligheten hvis man er beruset, oppbevare eller nyte alkohol i leiligheten, snakke blasfemisk, banne, osv.

Dritkleint hele året, men traff heldigvis en jente relativt raskt, og kunne campe hos henne.