Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4148
Lurer på om noen har erfaringer med å trene opp stemmen sin fra å være helt tonedøv til å kunne synge sanger fint?

Er veldig keen på å kunne lære meg å synge skikkelig.. Har spilt gitar i 3 år, så den biten er ganske grei. Har rytme og det, men stemmen min rekker ikke i noen nivåer. Klarer ikke høye toner, eller lave forsåvidt. Om jeg skal synge en sang blir det slik "-------------------------" høres ut som samme tone i hele sangen.

Har prøvd å ta opptak av meg selv, men føler ikke at jeg greier å rette opp på noe fordeom.. Er en sanglærer veien å gå? Kan de gjøre en som er helt tonedøv til å bli en god sanger?

Er det i det hele tatt mulig å endre stemmen sin? Eller lære seg toner som man ikke engang har mulighet til å kunne synge nå? Jeg har ikke sjans på lyse toner, da brekker stemmen seg.. Skulle gått ann å kjøpe seg en ny hals
Jeg vet absolutt alt om dette temaet, men for at jeg skal hjelpe deg må du gjøre noe for meg først:

Spill inn en skikkelig sår kjærlighetssang og post den her.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Det du burde øve på er intonasjon.

Spill en tone på gittar'n, og syng den.
Spill en tone på gittar'n, og syng en ters over, en kvint under osv osv.
Syng en tone og finn den på gittar'n.
Sitat av Takub Vis innlegg
Det du burde øve på er intonasjon.

Spill en tone på gittar'n, og syng den.
Spill en tone på gittar'n, og syng en ters over, en kvint under osv osv.
Syng en tone og finn den på gittar'n.
Vis hele sitatet...
Litt vanskelig egentlig.. Har bare begrenset med toner i stemmen, og det å høre på en tone på gitaren og deretter synge den er ikke lett.. Proffe vokalister greier nok det.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Jeg vet absolutt alt om dette temaet, men for at jeg skal hjelpe deg må du gjøre noe for meg først:

Spill inn en skikkelig sår kjærlighetssang og post den her.
Vis hele sitatet...
Hehe. Jeg er ikke veldig up for å legge ut sangstemmen min for norges befolkning.. Dessuten ser jeg ikke helt hvordan du skal hjelpe meg med å bare høre på stemmen min. Stemmen min er ræva, det sier vel sitt. Høres ut som enhver tonedøv person høres ut som..

Og synger jeg en hel sang, så er jeg så kverka i stemmen etterpå at det nesten gjør vondt. Blir hes og litt crispy også..
kverker du stemmen på en sang gjør du mye feil. sanglærer er selvsagt veien å gå. der får du fort beskjed om det finnes håp.
Sitat av Outier Vis innlegg
Litt vanskelig egentlig.. Har bare begrenset med toner i stemmen, og det å høre på en tone på gitaren og deretter synge den er ikke lett.. Proffe vokalister greier nok det.
Vis hele sitatet...
Nok en grunn til at du må øve til at du greier det.
Det er ikke så vanskelig at bare "proffe" vokalister greier det.

Spill f.eks en Am akkord og så syng "tonen" som passer, øv slik med alle grepene og syng tonene på gitarhalsen.
Jeg må synge de mørkeste stort sett, vet dog ikke hvilket stemmeleie du har så gjerne post den såre kjærlighetssangen Nitrofis nevnte!

Sang er noe du må øve mye på for og få til, så ikke gi opp.
Hvor går det ann å laste opp lydfiler?
Du kunne jo prøve å dra til en sangpedagog og få vite hvor ille det virkelig står til?

Ellers kan du jo prøve rock band, guitar hero world tour, sing star osv. Du blir ikke superflink av de spillene, men jeg tror det kan være en fin måte å lære seg hvordan du skal synge de ulike tonene. Da får du i det minste vite om du er i nærheten av tonene. I alle fall mye billigere enn sangpedagog.
Sitat av Outier Vis innlegg
Hvor går det ann å laste opp lydfiler?
Vis hele sitatet...
http://soundcloud.com/ burde fungere fint.

Har du tenkt å laste opp sangstemmen din i all dens prakt?
Ty! Hehe Tok opp litt av "You know Im no good" med Amy Winehouse.. Visste ikke om jeg skulle tørre å legge ut. x)
Autotune!!! Haha, nei, for all del
Jeg tok 1 sangtime, fikk et ark om basics og gikk etter det.
Nå, etter 2 år med falsk stemme og gitarspill kan jeg synge (ganske sikker).

Arket fra sanglæreren:
Mål: Åpent svelg
1) støtte - beveglse inn ved navlen
(det som menes er en kontrollert bevegelse av luftutstrømmingen; prøv å skap en lik flyt av luft opp gjennom stemmebåndet)
2) Nødvendig "twang"
(Baktunga opp mot jekselene; som om man skulle sagt TWÆÆÆÆNG. Kommer lettere opp i høyden)
3) Ingen spenninger i kjeven eller leppene
(en vanlig feil for nybegynnerstemmer er å "spenne fast" musklaturen i kjeften, slik at tonen stenger seg og blir falsk)
4) Åpne munnen = fyldigere klang

Oppgave (som jeg ble gitt av sanglæreren):
Finne riktig dose, støtte og twang.
(riktig dose med luft, riktig støtte fra kjeften og riktig twææng med baktungen.

Dette er da basics.
Det hjalp meg veldig som en guide til å skjønne hvordan å skape rene toner.
Selvsagt gjelder den samme regelen som for gitarspill: mengdetrening
Lykke til
Jeg kunne ikke synge i det hele tatt for 1 år siden.

Det siste året har jeg sunget litt hver dag, og nå har jeg faktisk en stemme som ikke er helt rævva å høre på!

Gjelder nok bare å øve ja
Er du tonedøv? Da er det ikke mye håp...

Klarer du å høre når gitaren din er ustemt o.l.?
Sitat av shalabais Vis innlegg
Er du tonedøv? Da er det ikke mye håp...

Klarer du å høre når gitaren din er ustemt o.l.?
Vis hele sitatet...
Alle (som har et stemmebånd såklart) kan lære å produsere rene toner.
Å stemme gitaren er noe man venner seg på av å høre på lyder av en stemt gitar.
Jeg ble selv født med hva man kan kalle et ganske svakt utgangspunkt når det kommer til synging. De siste 2 årene ca har jeg sunget masse. Hjemme, på skolen, i dusjen, på jobb osv ... og det hjelper stort! Jeg har fortsatt ikke noe spesielt fin stemme, men jeg kan treffe toner, og får ofte positive kommentarer.

Kort sagt: Syng så ofte som mulig