Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 4257
Hasj/cannabis er også skadeleg
Vi går ikkje spesielt inn på konsekvensane av bruk av cannabisstoffa her. Det held å slå fast at slike stoff også har klare, fysiske skadeverknader. I tillegg til fleire av punkta vi har nemt ovanfor, veit vi også at cannabisstoffa gjer både det å hugse og læringsevna dårlegare. Det er berre ei myte at cannabisstoffa ikkje har alvorlege skadeverknader.
Vis hele sitatet...
Fra: https://www.politi.no/rad_fra_politi.../Tema_86.xhtml

Politiet har ikke oppgitt noen kilder for sine påstander så jeg håper at dere kan hjelpe meg.

1. Marijuana har fysiske skadevirkninger
2. Marijuana har en negativ effekt på hukommelse og læreevnen

Noen som kjenner til vitenskapelige studier som begrunner disse påstandene?

Ps: Beklager å ta opp et tema som sikkert er mer enn utdebattert på disse forumene men når jeg så Politiet komme med så direkte påstander kunne jeg ikke dy meg. Jeg er oppriktig interessert i å se studier som underbygger disse påstandene, og hvis slike studier ikke kan oppdrives er jo det også interessant. Kanskje vi må ringe Politiet for å informere dem om en "feil" på hjemmesidene deres?
http://www.drugpolicy.org/marijuana/factsmyths/

Myth: Marijuana Impairs Memory and Cognition. Under the influence of marijuana, people are unable to think rationally and intelligently. Chronic marijuana use causes permanent mental impairment.

Fact: Marijuana produces immediate, temporary changes in thoughts, perceptions, and information processing. The cognitive process most clearly affected by marijuana is short-term memory. In laboratory studies, subjects under the influence of marijuana have no trouble remembering things they learned previously. However, they display diminished capacity to learn and recall new information. This diminishment only lasts for the duration of the intoxication. There is no convincing evidence that heavy long-term marijuana use permanently impairs memory or other cognitive functions.

http://alcoholism.about.com/od/pot/a/effects.-Lya.htm
Sist endret av pappagutt; 28. august 2010 kl. 06:17.
Trådstarter
14 0
Jeg ønsket informasjon om vitenskaplige studier som direkte begrunner påstandene til Politiet.

Scientific method refers to a body of techniques for investigating phenomena, acquiring new knowledge, or correcting and integrating previous knowledge.[1] To be termed scientific, a method of inquiry must be based on gathering observable, empirical and measurable evidence subject to specific principles of reasoning.[2] A scientific method consists of the collection of data through observation and experimentation, and the formulation and testing of hypotheses.[3]
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_method

Linkene du sendte og siterte er fine. Men det var ikke det jeg spurte etter.
Politiet uttaler seg fra egen lang erfaring med haugevis av dophuer. Ett raskt google søk ga masse scientific research rapporter angående hvor hjerneskada man blir av å røyke hasj/marihuana. De er lett å finne men de er utført av organisasjoner mot cannasbis selvsagt. Jeg kjørte ikke ett søk pro cannabis men antar det finnes en masse rapporter laget av dophuer med ett fancy scientific navn som sier ånei ikke farlig. Slik er all forskning. Lurer du på konklusjonen i en rapport se etter hvem som har betalt for å få den utført.

Jeg har lest mange av disse og det de har til felles er en påstand om at flere røykende dophuer får lungekreft enn ellers i befolkningen og at flere av de samme ender på en mental institusjon en eller flere ganger gjennom livet.
Ingen av de påstandene er spesiellt vanskelig å tro. Røyking kan gi kreft det betviler vel ca ingen og rus gir mentale forstyrrelser. Har derimot aldri sett en rapport som sammenligner % med folk som misbruker alkohol.

Rus gir skadevirkninger ved langvarig bruk det trenger ingen betvile uansett hva du liker/foretrekker.

Vil du lese rapporter så slå deg løs. Søkeordet er "navn på rusmiddel" scientific reports. Så er det lurt å sjekke kilden og som sagt hvem som betaler /finansierer siden du får stort sett de svara du vil ha.
Digital nomade
trippy's Avatar
Sitat av mortalf Vis innlegg
Politiet uttaler seg fra egen lang erfaring med haugevis av dophuer. Ett raskt google søk ga masse scientific research rapporter angående hvor hjerneskada man blir av å røyke hasj/marihuana. De er lett å finne men de er utført av organisasjoner mot cannasbis selvsagt. Jeg kjørte ikke ett søk pro cannabis men antar det finnes en masse rapporter laget av dophuer med ett fancy scientific navn som sier ånei ikke farlig. Slik er all forskning. Lurer du på konklusjonen i en rapport se etter hvem som har betalt for å få den utført.

Jeg har lest mange av disse og det de har til felles er en påstand om at flere røykende dophuer får lungekreft enn ellers i befolkningen og at flere av de samme ender på en mental institusjon en eller flere ganger gjennom livet.
Ingen av de påstandene er spesiellt vanskelig å tro. Røyking kan gi kreft det betviler vel ca ingen og rus gir mentale forstyrrelser. Har derimot aldri sett en rapport som sammenligner % med folk som misbruker alkohol.

Rus gir skadevirkninger ved langvarig bruk det trenger ingen betvile uansett hva du liker/foretrekker.

Vil du lese rapporter så slå deg løs. Søkeordet er "navn på rusmiddel" scientific reports. Så er det lurt å sjekke kilden og som sagt hvem som betaler /finansierer siden du får stort sett de svara du vil ha.
Vis hele sitatet...
http://www.webmd.com/lung-cancer/new...to-lung-cancer
Sitat av Kagami Vis innlegg
Fra: https://www.politi.no/rad_fra_politi.../Tema_86.xhtml

Politiet har ikke oppgitt noen kilder for sine påstander så jeg håper at dere kan hjelpe meg.

1. Marijuana har fysiske skadevirkninger
2. Marijuana har en negativ effekt på hukommelse og læreevnen

Noen som kjenner til vitenskapelige studier som begrunner disse påstandene?

Ps: Beklager å ta opp et tema som sikkert er mer enn utdebattert på disse forumene men når jeg så Politiet komme med så direkte påstander kunne jeg ikke dy meg. Jeg er oppriktig interessert i å se studier som underbygger disse påstandene, og hvis slike studier ikke kan oppdrives er jo det også interessant. Kanskje vi må ringe Politiet for å informere dem om en "feil" på hjemmesidene deres?
Vis hele sitatet...

Punkt nummer to stemmer jo 100%. Helt udiskutabelt. Er sikkert noen som vil quote det jeg skriver og komme med glorifisert fakta om hvor vidunderlig cannabis er.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av imba Vis innlegg
Punkt nummer to stemmer jo 100%. Helt udiskutabelt. Er sikkert noen som vil quote det jeg skriver og komme med glorifisert fakta om hvor vidunderlig cannabis er.
Vis hele sitatet...
det finnes en mellomvei mellom konstantere fakta på det grunnlag at man ikke tar med hele sannheten (du) og glorifisere (andre på forumet).

realiteten er at utsagnet i seg selv er meningsløst slik det står alene.

ja, det har påvirkning på hukommelse og læreevne, når man er under påvirkning.
det er derimot ikke noe permanent bivirkning, og alt returnerer til sin daglige drift når stoffet forlater kroppen.

...noe som er relativt viktig å få med seg når man kommer med et slik utsagn.
Sist endret av somnium; 28. august 2010 kl. 11:27.
Sitat av somnium Vis innlegg
ja, det har påvirkning på hukommelse og læreevne, når man er under påvirkning.
det er derimot ikke noe permanent bivirkning, og alt returnerer til sin daglige drift når stoffet forlater kroppen..
Vis hele sitatet...

Som de fleste her bør vite, kan cannabis spores i urinen i ca en uke ved enkeltbruk, og ca 3 uker ved vedvarende bruk.

Det er derimot kommet nye testemetoder. Hårprøver viser spor av cannabis helt til du klipper deg. Jeg vet dog ikke om håret regnes som en del av kroppen.

Nyere forskning har også vist at det er mulig å spore cannabis i fettvev i kroppen opptil flere måneder etter inntak.

Så ifølge deg tar det noen måneder på å få med seg hva læreren sier

Men så vidt jeg husker sto det ett sted at det var dokumentert svekket læringsevne i ca 7 dager.
Sitat av Myor2Mac Vis innlegg

Så ifølge deg tar det noen måneder på å få med seg hva læreren sier

Men så vidt jeg husker sto det ett sted at det var dokumentert svekket læringsevne i ca 7 dager.
Vis hele sitatet...
smart-ass
svekking av læreevne er individuelt og hvor ofte en røyker har også innspill.
Norskehesten
Alden's Avatar
Jeg kan med håden på hjerte si at jeg har fått hukommelse skade etter flere år med røyking med hasj/marijuanna.
jeg har ikke "brukt" andre stoffer men har "prøvd" ut noen 1-2 ganger.

jeg Begynte i ett transport firma som kjørte lokalt og jeg klarte aldri å lære meg gatenavn uten å måtte bruke kartbok.
men ble heller veldig flink til å bruke kartbok som jeg også var avhengig å bruke for å kunne jobbe.

med andre ord så sliter jeg veldig med hukommelsen ellers etter røykingen.
hadde ikke problemer før jeg begynte å røyke.
Sist endret av Alden; 28. august 2010 kl. 13:21.
^Hvordan vet du at dine hukommelsesproblemer ikke skyldes andre ting?

Du sier selv at det er snakk om en periode på flere år; og i et såpass bredt tidsrom er det fint mulig at det er mange andre årsaker. En person kan si han begynte drikke kaffe da han var 18 og nå som 24 åring har han problemer med stress og han tror det må ha vært kaffen han begynte med da han var 18. Han drakk jo ikke kaffe før og nå er han stressa... Syntes du det virket som en veldig bra årsak-virkning forklaring?
Sist endret av Kinseek; 28. august 2010 kl. 13:55.
Norskehesten
Alden's Avatar
^ Skjønner det. men jeg mener det var min årsak til det. Blir vanskelig å forklare det i detaljer som beviser min
forklaring.
men det har med at jeg huksker hvordan påvirkingene var av at jeg røykte.
Men nå har jo dette blitt forsket på som vi ser hva de andre over skriver.

En annen ting som gjør at folk har forskjellige meninger om tema er at hvert enkelt menneske reagerer forskjellig på alt
av stoffer og div ting. er ikke sikkert alle vil få de ettervirkingere som politiet sier man vil få, men det igjen har jo også med mengde+hyppiget hver enkelt person gjør i fohold hvor mye en person tåler.

Igjen så er jeg en av de som ikke tåler så mye, og kroppen/psyken sa i fra en dag og etter den gang, så tåler ikke jeg
å røyke iforhold å kunne nyte stoffet lengre.
Sitat av Alden Vis innlegg
^ Skjønner det. men jeg mener det var min årsak til det..
Vis hele sitatet...
Ja såklart var det din mening, det skjønte jeg jo. Men jeg stiller spørsmål til om denne meningen er korrekt (siden du jo mener noe om faktuelle ting)

Sitat av Alden Vis innlegg
Blir vanskelig å forklare det i detaljer som beviser min
forklaring.
Vis hele sitatet...
Ja, og jeg foreslår at det er fordi du har kommet til en konklusjon på dårlig grunnlag. At du bedyrer "med hånden på hjertet" at du har fått permanent nedsatt hukommelsesevner som følge av marijuana og nå trekker deg såpass tilbake at det er "vanskelig å forklare i detaljer" sier meg at du ikke har stilt særlig store spørsmålstegn ved konklusjonen di før-

Sitat av Alden Vis innlegg
men det har med at jeg huksker hvordan påvirkingene var av at jeg røykte.
Vis hele sitatet...
En artig påstand av en som hevder han også har problemer med hukommelsen .

Marihuana har under ruspåvirkningen innvirkning på hukommelse. Alle rusmidler har midlertidige fysiske og psykiske effekter. Men det er noe annet enn permanente virkninger. Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan huske at iblant alle disse midlertidige rusene så fikk du permanent problemer med hukommelsen - over en periode på flere år.



Sitat av Alden Vis innlegg
Men nå har jo dette blitt forsket på som vi ser hva de andre over skriver..
Vis hele sitatet...
Skal du underbygge dine egne påstander må du gjenta konklusjonen til forskningen du henviser til. Hva mener du forskningen viser?
Norskehesten
Alden's Avatar
altså jeg henviser ikke min konklusjoner utifra fakta men kun personlige efaringer. jeg har heller ikke nevnt hvor stor min hukommelse ble nedstatt etter mine flere ås røyking har påført meg. det at du syns det er morsomt at jeg kan huske ting fra når jeg røykte skjønner jeg ikke. jeg har ikke 100%hukommlse tap.

i dag er det 4-5år siden jeg røykte og jeg sliter med hukommlsen den dag i dag. så jeg mener den er permament, men hvem vet kanskje det ikke er det, kanskje det er bare midlertidig som du sier og at den vil bli bedre, skal ikke se bort i fra det heller.
Sitat av Alden Vis innlegg
i dag er det 4-5år siden jeg røykte og jeg sliter med hukommlsen den dag i dag. så jeg mener den er permament, men hvem vet kanskje det ikke er det, kanskje det er bare midlertidig som du sier og at den vil bli bedre, skal ikke se bort i fra det heller.
Vis hele sitatet...
Du skjønte ikke poenget mitt.

Poenget var at påvirkninger av hukommelsesevnen er midlertidig under rus - ikke at de langsiktige virkningene kan gå over. Jeg tok opp dette poenget fordi du "husket" hvordan det var å ha nedsatt hukommelse under rusen, og mener det var en årsak derifra til at du nå har hukommelsesproblemer.

Forskningen såvidt jeg skjønte har ikke påvist langsiktig (det jeg refererte til som permamente) endringer av hukommelsesevnen som følge av marijuana.

Iogmed at du sier du røykte i en periode over flere år; så er det massevis av tid for at genbaserte lidelser eller andre mijøforårsakede lidelser inntreffer også. Jeg stiller spørsmål med din konklusjon om at marijuana er en bedre forklaring enn disse andre.

For å ta en analogi: vi vaksinerer 1 million mennesker for en sykdom. 50 av dem dør innen 1 år av å ha tatt vaksinen. Tror du det var vaksinen som forårsaket det?

Svaret er at det overhodet ikke kan fastslås pga. den informasjonen alene og med litt viten skulle årsakssamenhengen virke usannsynlig.

Vi skulle forvente at minst 50 dør hvert år av 1 million mennesker - fordi mennesker dør av så mye mangt. En vaksine mot si influensa garanterer ikke at man ikke får andre sykdommer som f.eks. ME. Nettopp denne typen tankefeil gjør en del mennesker.

Analogien min er altså at du kan ha fått inn ditt hukommelsesproblem fra andre kilder enn marihuana, likeså som at vaksinetakere får sykdommer fra andre ting enn vaksiner.
Norskehesten
Alden's Avatar
jepp det kan være mye annet som gjorde det. hvem vet?
jeg bytter ut "vet" med "tror"
De påstandene politiet/myndigheter bruker om cannabis er:
  • Det er skadelig under svangerskap
  • Fører til mindre sædproduksjon
  • Svært avhengighetsdannende
  • Leder til tyngre stoffer
  • Fører til psykoser
  • Fører til lungekreft
  • Skader konsentrasjon og hukommelse

Studier i Jamaica har avkreftet at cannabisbruk blant gravide fører til flere dødfødsler. Men: Andre studier har funnet ut de som brukte cannabis under svangerskap hadde høyere risiko for å bruke alkohol og tobakk, som ØKER risikoen for svangerskapskomplikasjoner.

Sædproduksjon: Dyr som ble gitt høye doser THC hadde minsket spermproduksjon. Om dette studiet er overførbart til mennesker, og til moderate doser THC i cannabisrøyking, vet vi ikke.

Cannabis er estimert til å være mindre avhengighetsskapende enn tobakk og alkohol, men litt mer enn LSD og naturlige tryptaminer som psilocybin.

Gateway-teorien er omdiskutert. Det er mer sannsynlig at det er samfunns/individ-årsaker til at enkelte begynner med tyngre stoffer etter cannabis. Et studie viste at for de aller fleste, hadde cannabis ingen betydning. Men for en veldig liten gruppe med mennesker som hadde opplevd fysiske/psykiske traumer eller var fremmedgjort fra samfunnet, hadde cannabis en betydelig effekt.

http://www.york.ac.uk/res/herc/documents/wp/07_01.pdf


29% av tunge brukere gikk rett fra alkohol til tyngre stoffer.
http://clearinghouse.missouriwestern...cripts/481.php

Når det gjelder psykoser: THC kan ha psykose-fremmende effekter, i alle fall under rusen. CBD derimot, har potensiale som et antipsykotisk legemiddel, på lik linje med haloperidol. Forholdet mellom THC og de andre cannabinoidene er det som er kan ha påvirkning. Men som med gateway-teorien, er det større sannsynlighet for at de som har psykiske problemer/er disponert for det, har opplevd traumatiske hendelser, og dermed er mer "disponert" for rus(misbruk) generelt sett. http://www.youtube.com/watch?v=jQ189xxLkSs (debatt om cannabis i Norge, hør på psykologen. Det han sier om kreft derimot, har sammenheng med at man i stor grad i Norge blander cannabis med tobakk!)

Som tidligere nevnt i denne tråden, finnes det undersøkelser som sier at cannabis er kreftfremkallende, og noen som sier det motsatte. Vil igjen linke til denne: http://www.webmd.com/lung-cancer/new...-cancer?page=2

Noe av årsaken til at enkelte undersøkelser finner cannabis kreftfremkallende, kan være at man i mange land røyker cannabis blandet med tobakk.

Cannabis kan hemme konsentrasjon og hukommelse under rusen, men flere undersøkelser finner at cannabis ikke skader hukommelsen.


Anbefaler at dere leser her: http://en.wikipedia.org/wiki/Long-te...ts_of_cannabis

Og her: http://www.drugpolicy.org/marijuana/factsmyths/
Her er det til og med linker til kilder! ^^

Edit: Les spesielt om amotivational syndrome i den siste linken. Politiet bruker som argument at cannabis gjør folk amotiverte og samfunnsunyttige...

Vil også legge til standarden: Cannabis har svært lav toksitet, og det er så å si umulig å ta overdose :P Altså: Har ikke svært alvorlige fysiske skadevirkninger, som politiet ofte påstår
Sist endret av Vargas; 28. august 2010 kl. 15:51. Grunn: ^TILEGG
Trådstarter
14 0
Sitat av trippy Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Her er en direkte link til studien det er snakk om: http://cebp.aacrjournals.org/content....full.pdf+html

Sitat av Vargas Vis innlegg
De påstandene politiet/myndigheter bruker om cannabis er:
  • Det er skadelig under svangerskap
  • Fører til mindre sædproduksjon
  • Svært avhengighetsdannende
  • Leder til tyngre stoffer
  • Fører til psykoser
  • Fører til lungekreft
  • Skader konsentrasjon og hukommelse
Vis hele sitatet...
Flott at du postet en litt mer detaljert oversikt over nøyaktig hva Politiet / Myndighetene påstår om Marijuana. De påstandene jeg siterte var veldig generelle og derfor vanskelig å direkte bevise / motbevise. Men har du noen kilder hvor disse påstandene er hentet fra?

Sitat av Vargas Vis innlegg
Studier i Jamaica har avkreftet at cannabisbruk blant gravide fører til flere dødfødsler. Men: Andre studier har funnet ut de som brukte cannabis under svangerskap hadde høyere risiko for å bruke alkohol og tobakk, som ØKER risikoen for svangerskapskomplikasjoner.
Vis hele sitatet...
Sitat av Vargas Vis innlegg
Sædproduksjon: Dyr som ble gitt høye doser THC hadde minsket spermproduksjon. Om dette studiet er overførbart til mennesker, og til moderate doser THC i cannabisrøyking, vet vi ikke.
Vis hele sitatet...
Sitat av Vargas Vis innlegg
Cannabis er estimert til å være mindre avhengighetsskapende enn tobakk og alkohol, men litt mer enn LSD og naturlige tryptaminer som psilocybin.
Vis hele sitatet...
Beklager å hele tiden måtte insistere på dette men har du link til noen studier som underbygger disse tre påstandene?

Sitat av Vargas Vis innlegg
Gateway-teorien er omdiskutert. Det er mer sannsynlig at det er samfunns/individ-årsaker til at enkelte begynner med tyngre stoffer etter cannabis. Et studie viste at for de aller fleste, hadde cannabis ingen betydning. Men for en veldig liten gruppe med mennesker som hadde opplevd fysiske/psykiske traumer eller var fremmedgjort fra samfunnet, hadde cannabis en betydelig effekt.

http://www.york.ac.uk/res/herc/documents/wp/07_01.pdf
Vis hele sitatet...
Veldig interessant studie. Konklusjonen, selv om den påviser at gateway effekten eksisterer, tar forbehold om at denne effekten kun er betydelig i en liten gruppe og at den er ubetydelig for de fleste. Det var iallefall slik jeg tolket konklusjonen, det virker ikke om som denne studien understøtter politiets påstand akuratt.

Sitat av Vargas Vis innlegg
29% av tunge brukere gikk rett fra alkohol til tyngre stoffer.
http://clearinghouse.missouriwestern...cripts/481.php
Vis hele sitatet...
Kort men interessant oppsummering. Lurer på hva Politiet / Myndighetene generelt påstår om Tobakk / Alkohol?

Sitat av Vargas Vis innlegg
Når det gjelder psykoser: THC kan ha psykose-fremmende effekter, i alle fall under rusen. CBD derimot, har potensiale som et antipsykotisk legemiddel, på lik linje med haloperidol. Forholdet mellom THC og de andre cannabinoidene er det som er kan ha påvirkning. Men som med gateway-teorien, er det større sannsynlighet for at de som har psykiske problemer/er disponert for det, har opplevd traumatiske hendelser, og dermed er mer "disponert" for rus(misbruk) generelt sett. http://www.youtube.com/watch?v=jQ189xxLkSs (debatt om cannabis i Norge, hør på psykologen. Det han sier om kreft derimot, har sammenheng med at man i stor grad i Norge blander cannabis med tobakk!)
Vis hele sitatet...
I den videoen sier Christian Falck: "Jeg mener at mennesker som bruker narkotika er søppel"

Han er sikkert ikke klar over at Tobakk og Alkohol er narkotika. Virker som han generelt har et behov for å studere det han uttaler seg om der.

Mulig jeg misforstår Psykologen her men det han beskriver som kreftfremkallende virkninger av Marijuana er virkninger av å røyke generelt?

Igjen, mulig at jeg har misforstått studiene om kreft og Marijuana her men slik jeg forstår det så har de ikke påvist en kobling mellom stoffer i Marijuana og kreft?

Jeg ønsker å lese studiene som Psykologen refererer til når han snakker om schizofreni. Han oppga dessverre ikke hvilke studier han snakket om, kjenner du til noen?

Forresten, hvorfor blander vi Marijuana med Tobakk i Norge?

Sitat av Vargas Vis innlegg
Som tidligere nevnt i denne tråden, finnes det undersøkelser som sier at cannabis er kreftfremkallende, og noen som sier det motsatte. Vil igjen linke til denne: http://www.webmd.com/lung-cancer/new...-cancer?page=2

Noe av årsaken til at enkelte undersøkelser finner cannabis kreftfremkallende, kan være at man i mange land røyker cannabis blandet med tobakk.
Vis hele sitatet...
Det er jo litt slurvete. Det er jo kjent at Tobakk er kreftfremkallende. Da er det jo ikke overaskende at hvis man blander Tobakk og Marijuana så øker man risikoen sin for å få kreft. Det samme kan jo sies om iskrem. Er iskrem kreftfremkallende hvis man blander det med Tobakk?

Sitat av Vargas Vis innlegg
Cannabis kan hemme konsentrasjon og hukommelse under rusen, men flere undersøkelser finner at cannabis ikke skader hukommelsen.
Vis hele sitatet...
Igjen, jeg skulle likt å lese en studie som beskriver dette.

Sitat av Vargas Vis innlegg
Anbefaler at dere leser her: http://en.wikipedia.org/wiki/Long-te...ts_of_cannabis

Og her: http://www.drugpolicy.org/marijuana/factsmyths/
Her er det til og med linker til kilder! ^^

Edit: Les spesielt om amotivational syndrome i den siste linken. Politiet bruker som argument at cannabis gjør folk amotiverte og samfunnsunyttige...

Vil også legge til standarden: Cannabis har svært lav toksitet, og det er så å si umulig å ta overdose :P Altså: Har ikke svært alvorlige fysiske skadevirkninger, som politiet ofte påstår
Vis hele sitatet...
Problemet med drugpolicy siden for min del er at jeg ikke har tilgang til fysiske forskningsmaterialer. Jeg har ikke mulighet til å selv sette meg inn i studiene med mindre de finnes på internett.

Det er godt mulig at siden er troverdig. Men jeg har ikke mulighet til å sette meg inn i det. Jeg vet ikke om det stemmer eller ikke.

Vil gjerne takke deg for posten din. Den ga meg tilgang til mye interessant materiale om problemstillingen.
[quote=Kagami;1808695]
Flott at du postet en litt mer detaljert oversikt over nøyaktig hva Politiet / Myndighetene påstår om Marijuana. De påstandene jeg siterte var veldig generelle og derfor vanskelig å direkte bevise / motbevise. Men har du noen kilder hvor disse påstandene er hentet fra?
Generellt bare erfaringer jeg har med politi på skolen, politi på gata, de fleste politiske partiers holdninger, debatter på nett og tv osvosvosv.



Beklager å hele tiden måtte insistere på dette men har du link til noen studier som underbygger disse tre påstandene?
Vis hele sitatet...

Håper du godtar wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Long-te...ts_of_cannabis


Veldig interessant studie. Konklusjonen, selv om den påviser at gateway effekten eksisterer, tar forbehold om at denne effekten kun er betydelig i en liten gruppe og at den er ubetydelig for de fleste. Det var iallefall slik jeg tolket konklusjonen, det virker ikke om som denne studien understøtter politiets påstand akuratt.
Vis hele sitatet...

Riktig tolkning av konklusjonen.

Anbefaler å lese denne: http://www.ukcia.org/culture/effects/gateway01.php
Vet at det er en pro organisasjon, men det er vanskelig å finne en nøytral side med såppass mye informasjon og kilder.

SIRUS (statlig organ) har kommet opp med 4 potensielle årsaker til at empiriske data tyder på at cannabisbrukere har høyere risiko for å begynne med hardere stoffer.

1. Endrede ønsker hos brukeren. En ofte benyttet forklaringen er at hasjrusen gir et fysisk/ psykisk behov eller ønsker om mer og sterkere rus. Tanken er at en hasjbruker etter hvert ”trenger” mer og sterkere rusopplevelser og at vedkommende derfor prøver andre narkotiske stoffer for å dekke dette behovet. Det hevdes med andre ord at hasjbrukerens preferanser blir endret som følge av stoffbruken.

2. Sosial interaksjon. Mange har også hevdet at når man begynner med hasj, kommer man inn i et miljø som gjør at veien til andre stoffer blir kortere. Argumentet er at man gjennom hasjbruken møter brukere og selgere av tyngre stoffer – personer man ikke ellers ville møtt om man ikke hadde begynt med hasj eller marihuana. Den sosiale omgangen med brukere av tyngre stoffer kan øke risikoen for at en hasjbruker også prøver annen narkotika.

3. Endret tillit til offentlig informasjon. Tilliten til myndighetenes generelle advarsler mot narkotika kan svekkes av egne erfaringer med hasjbruk, dersom slik bruk ikke har gitt de negative opplevelsene eller konsekvensene som det offentlige advarte mot. En ikke-negativ hasjerfaring kan føre til at man heller ikke tror at annen narkotikabruk vil medføre store ulemper og farer, og dermed vil motargumentene for å prøve for eksempel amfetamin eller ecstasy tillegges mindre vekt.

4. Lavere terskel (kostnad) når man først har gjort én ulovelig ting. Siden all narkotikabruk er ulovlig i Norge, vil det å prøve hasj innebære at man trår over en grense. Når denne grensen er overskredet, kan terskelen for å prøve annen narkotika ha blitt lavere. Enkelte mennesker ville ifølge dette argumentet trolig ikke ha startet med heroin om de ikke først hadde prøvd hasj, fordi den store sperren mot heroinbruk er redusert av den forutgående hasjbruken.
Vis hele sitatet...
http://www.sirus.no/internett/narkot...icle/1195.html

Argument 1 er forsåvidt ikke veldig holdbart, da alkohol har sterkere ruseffekter enn cannabis, og en cannabisbruker som "trengte" en sterkere rus, kunne begynt å drikke (igjen).

http://drugwarfacts.org/cms/?q=node/28


Kort men interessant oppsummering. Lurer på hva Politiet / Myndighetene generelt påstår om Tobakk / Alkohol?
Vis hele sitatet...
Politi og myndigheter har forstått at forbudet mot alkohol skadet mer enn det hjalp, så derfor har de valgt å regulere det, for å forhindre overbruk og skadevirkninger.



Mulig jeg misforstår Psykologen her men det han beskriver som kreftfremkallende virkninger av Marijuana er virkninger av å røyke generelt?

Igjen, mulig at jeg har misforstått studiene om kreft og Marijuana her men slik jeg forstår det så har de ikke påvist en kobling mellom stoffer i Marijuana og kreft?

Jeg ønsker å lese studiene som Psykologen refererer til når han snakker om schizofreni. Han oppga dessverre ikke hvilke studier han snakket om, kjenner du til noen?

Forresten, hvorfor blander vi Marijuana med Tobakk i Norge?
Vis hele sitatet...
Du svarte selv på spørsmålet om cannabis og kreft med linken din:

http://cebp.aacrjournals.org/content....full.pdf+html

Kjenner dessverre ikke til de spesifikke studiene han refererer til..
Du kan lese på Erowids side: http://www.erowid.org/plants/cannabi..._health3.shtml

For øvrig: Se wikipedia-siden jeg linket til tidligere, for å lese om psykose. Er dessverre bare det jeg har på det nåværende tidspunkt.

Vi blander cannabis med tobakk i Norge fordi mesteparten av cannabisen er i formen hasj. Hasj fungerer dårlig å røyke rent, så "vi" blander det i tobakk slik at det brenner lengre, mer jevnt og mer effektivt.


Det er jo litt slurvete. Det er jo kjent at Tobakk er kreftfremkallende. Da er det jo ikke overaskende at hvis man blander Tobakk og Marijuana så øker man risikoen sin for å få kreft. Det samme kan jo sies om iskrem. Er iskrem kreftfremkallende hvis man blander det med Tobakk?
Vis hele sitatet...
Helt enig at det er svært slurvete. Finnes for mange studier som ikke tar høyde for at man blander med tobakk, eller generell tobakksbruk ved siden av cannabisen. Dette vil jo øke risikoen for kreft, men det er jo ikke cannabisen sin skyld?!


Igjen, jeg skulle likt å lese en studie som beskriver dette.
Vis hele sitatet...
Se disse sidene: http://www.idmu.co.uk/canmem.htm
http://www.ukcia.org/research/CognitiveFunctioning.php
http://www.ukcia.org/research/CognitiveFunctioning.php

De siste linkene støtter ikke min opprinnelige påstand 100%, da kroniske, long-term brukere scorte lavere enn kontrollgruppen(ikke-røykere). Men de som hadde et moderat forbruk scorte like høyt som kontrollgruppen.

Se forsåvidt wikipedia-linken under Memory and Intelligence for mer info.
Dessverre alt jeg har for øyeblikket:P

HUSK: I mange av studiene som finnes, brukes det enten høye doser THC, eller de bruker kun daglige, kroniske brukere av cannabis. Selv om studier kan finne skadevirkninger som psykose/hukommelse betyr det ikke at konklusjonen er anvendbar hos de fleste brukere. Alkohol for eksempel, har skadevirkninger som kreft, anemi, skrumplever, hepatitt, det er sterkt avhengighetsdannende, har høy toksitet, sykdommer i bukspyttkjertelen, diabates 2, dårligere hukommelse, panikk, angst, irritabilitet, psykose, hallusinasjoner, depresjon og antisosialitet. Dette betyr dog ikke at alle som drikker i helgene opplever disse skadevirkningene. Det er det samme med cannabis.


Problemet med drugpolicy siden for min del er at jeg ikke har tilgang til fysiske forskningsmaterialer. Jeg har ikke mulighet til å selv sette meg inn i studiene med mindre de finnes på internett.

Det er godt mulig at siden er troverdig. Men jeg har ikke mulighet til å sette meg inn i det. Jeg vet ikke om det stemmer eller ikke.
.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde ikke noe problem med å søke etter kildene deres på google, og renger med at mange av dem vil kunne bli funnet. Hvis ikke, kan man jo kontakte forlaget/instituttet av studiene.
Trådstarter
14 0
Sitat av Vargas Vis innlegg
Generellt bare erfaringer jeg har med politi på skolen, politi på gata, de fleste politiske partiers holdninger, debatter på nett og tv osvosvosv.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår. Det er jo vanlige holdninger / synspunkter i forhold til Marijuana.

Men Politiets spesifikke uttalelser / påstander er jeg enda ikke blitt noe klokere på. Jeg skal fortsette å studere emnet og se om jeg kan grave frem noe de kanskje har bygget argumentene sine på.

Skal se om jeg klarer å søke opp kildene til drugpolicy via google som du foreslo. Sannsynligvis vil jeg finne noe jeg kan sette meg inn i. Jeg tok det egentlig for gitt at hvis kildene deres fantes på internett, ville de linket det direkte i kildehenvisningen og denne antagelsen ledet meg til å tro at kildene ikke var tilgjengelig på internett.

Wikipedia som kilde varierer veldig i kvalitet avhengig av hvor kontroversielt et emne er i min erfaring. Wikipedia har en tendens til å være uvitenskapelig på den måten at den har en tendens til å støtte opp mot de mest populære teoriene. Eller de mest aksepterte.

Du har gitt meg mye å gå på i forhold til å bedre forstå dette emnet og jeg vil gjerne takke deg for det. :]
kjedelig streiting
Mye av det politiet lister opp der, kommer jo netopp av at stoffet er forbudt. Som feks utsettelse på lappen og at man ikke får noen jobber. Ellers så burde vel enhver person med omløp i huet skjønne at rusmidler er skadelige, og ikke er noe man bør drive med hver dag.

Som alt annet vi gjør i livet tar man en kalkulert risiko når man bruker et rusmiddel. Dog så kan man spørre seg om grunnen til at vi lever er at vi skal koste staten minst mulig, leve så lenge som mulig, og produsere mest mulig. Akkurat som dyr på en gård. Det er greit å passe litt på seg selv å prøve å ikke belaste samfunnet alt for mye, men jeg trenger ingen barnehagetante på stortinget til å gjøre den jobben for meg.
http://www.oa.no/leder/article5184162.ece

"«For den med ung hjerne er det døden å bruke hasj», hevder hun, og kan vise til massiv dokumentasjon for sin påstand. "
De har nok rett, de har tross alt MASSIV dokumentasjon
Sitat av Kagami Vis innlegg

Wikipedia som kilde varierer veldig i kvalitet avhengig av hvor kontroversielt et emne er i min erfaring. Wikipedia har en tendens til å være uvitenskapelig på den måten at den har en tendens til å støtte opp mot de mest populære teoriene. Eller de mest aksepterte.

Du har gitt meg mye å gå på i forhold til å bedre forstå dette emnet og jeg vil gjerne takke deg for det. :]
Vis hele sitatet...
Sant, men det kan ikke skade å ta en titt der uansett. Bare lese det med et kritisk blikk, og sjekke kildene de refererer til. Ser at de refererer til ett studie som viste at cannabis hadde en negativ effekt på hukommelse, til og med etter 28 dager etter røykestopp.

Dette studiet derimot, fant konkluderte med at de negative kognitive effektene av daglig, langtidsrøyking forsvant etter 28 dager. http://www.lycaeum.org/research/rese...001_pope_2.pdf


Fint at jeg kunne hjelpe deg

Dessverre kunne jeg ikke finne "forskningen" politiet refererer til. Vil prøve å lete mer, ettersom det hadde vært svært nyttig å kunne referere til spesifikke studier under en ev. debatt med regjering, politiske partier, politiet osv.
Hadde også vært fint å kunne evaluert forskningsmetoden (riktig ord? Scientific method på engelsk ihvertfall:P ) de brukte i studiene.
Er dessverre ikke 100% sikker på at de faktisk har noen studier å referere til...
På samme måte som at forkjemperne for marihuana ofte utelukkende henviser til studier som konkluderer mot helseskadene benytter myndighetene seg av de motsatte ytterpunktene.

Som de fleste sikkert vet er det alltid mange nyanser inne i bildet, og når folk ønsker å fremme sin egen agenda blir fort dette reflektert i hvilken studier som ansees som "kredible" og hvilken som er "sludder". Litt som vi så når snusdebatten herjet som verst og ordene "bevist" og "dokumentert" ble flittig missbrukt av journalister uten særlig innsikt i hvordan man vurderer en studie.

Særlig når man snakker om milde substanser kan man med et kjapt googlesøk finne "dokumentasjon" på vidt motstridende påstander.
Trådstarter
14 0
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
På samme måte som at forkjemperne for marihuana ofte utelukkende henviser til studier som konkluderer mot helseskadene benytter myndighetene seg av de motsatte ytterpunktene.
Vis hele sitatet...
Jeg har sett mange linker i denne tråden til studier som konkluderer mot helsesfaren av Marijuana, men ingen studier for. Hvis du kjenner til noen slike studier hadde jeg satt pris på om du postet dem.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Som de fleste sikkert vet er det alltid mange nyanser inne i bildet, og når folk ønsker å fremme sin egen agenda blir fort dette reflektert i hvilken studier som ansees som "kredible" og hvilken som er "sludder". Litt som vi så når snusdebatten herjet som verst og ordene "bevist" og "dokumentert" ble flittig missbrukt av journalister uten særlig innsikt i hvordan man vurderer en studie.
Vis hele sitatet...
Noe av problemet her er som sagt ovenfor mangelen på studier som underbygger det motstridene synspunktet. Det kan godt hende de finnes, men jeg har ikke funnet dem enda.

Selvfølgelig er ikke et synspunkt åpenbart mer riktig enn et annet bare fordi man har funnet noen studier som underbygger det, men hvis man har to synspunkter som er underbygget av vitenskaplige studier så får man et mye bedre utgangspunkt for å sammenligne og vurdere de.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Særlig når man snakker om milde substanser kan man med et kjapt googlesøk finne "dokumentasjon" på vidt motstridende påstander.
Vis hele sitatet...
Utvilsomt. Hva mener du at dette betyr?
Sitat av Kagami Vis innlegg
Jeg har sett mange linker i denne tråden til studier som konkluderer mot helsesfaren av Marijuana, men ingen studier for. Hvis du kjenner til noen slike studier hadde jeg satt pris på om du postet dem.



Noe av problemet her er som sagt ovenfor mangelen på studier som underbygger det motstridene synspunktet. Det kan godt hende de finnes, men jeg har ikke funnet dem enda.

Selvfølgelig er ikke et synspunkt åpenbart mer riktig enn et annet bare fordi man har funnet noen studier som underbygger det, men hvis man har to synspunkter som er underbygget av vitenskaplige studier så får man et mye bedre utgangspunkt for å sammenligne og vurdere de.



Utvilsomt. Hva mener du at dette betyr?
Vis hele sitatet...

"provide evidence for the DNA damaging potential of cannabis smoke, implying that the consumption of cannabis cigarettes may be detrimental to human health with the possibility to initiate cancer development."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19449825

Hvordan cannabis "kan lede til" schizofreni:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20624444

Uansett må jeg få understreke at jeg ikke fester særlig lit til dette. Det er vel liten tvil om at det indirekte er bevist for lengst at cannabis ikke er særlig farlig. Hele poenget mitt her var å vise at det finnes faglitteratur som også peker andre veien, dog det ikke er vannfast nok til annet enn avisoppslag.


Sitat av Kagami Vis innlegg
Utvilsomt. Hva mener du at dette betyr?
Vis hele sitatet...
Jeg er av den oppfatning at hvis utallige studier feiler i å sette fingeren på et konkret faremoment ved et stoff er det på tide å innse at det rett og slett ikke er så farlig. De fleste matvarene som står på kjøkkenet mitt er mer beviselig helsefarlig enn cannabis.
Om den første: Det står at artikkelen ble publisert februar 1998, hvilket vil si at det allerede er over 12 år siden WHO holdt tilbake informasjon som sa at hasj ikke er like farlig som alkohol. Skulle gjerne lest den rapporten, for å se hvilke kriterier de brukte, og hvilke egenskaper hos rusmidlene de sammenliknet. Får lete litt :P

Den andre: Dette er forsåvidt den rapporten jeg linket til i forrige innlegg, der de negative kognitive effektene hos daglige røykere var borte etter 28 dager! :P Denne rapporten er fra 2001, så det er litt rart at politiet fortsatt forteller oss ungdommer at hasj gjør det irreversibelt kronisk sløv...

Om de påståtte 6 dødsfallene i løpet av 6 år. Forutsatt at disse dødsfallene virkelig var forårsaket 100% av hasj, så hadde det fortsatt vært 396 mindre dødsfall enn de forårsaket av alkohol (http://www.helsedirektoratet.no/rusm...nsproblem_5817)

Men som vi alle vet så er ikke cannabis toksisk nok ved en vanlig brukerdose.... Dødsårsakene var heller ikke oppgitt, det var bare påvist at de hadde cannabis i blodet. Det er mer sannsynlig at de døde av hjerteproblemer forårsaket av TOBAKKSrøyking, manglende trening og dårlig kosthold.

Tobakk dreper 7500 direkte, og 300-500 indirekte årlig i Norge (http://www.diabetes.no/Diabetes+og+tobakk.9UFRvK21.ips)

1 av 20 dødsfall skyldes diabetes (manglende trening+dårlig kosthold) (http://www.helsenett.no/index.php?op...6582&Itemid=61).

Når da 41 449 personer døde i Norge i 2009 tilsammen (http://www.ssb.no/dode/tab-2010-04-15-01.html), betyr det at:
12 045 dødsfall skyldtes tobakksrøyking og diabetes. Det er 29 % av alle dødsfall..

Kanskje regjering og politi burde bruke ressurser på å få ned de 12 445 årlige dødsfallene som skyldes MISBRUK av alkohol, tobakk og mat.
Trådstarter
14 0
Det er jo litt merkelig hvor vidt forskjellige holdninger vi har til forskjellige typer narkotika.

Alkohol og Nikotin er vidt akseptert og lovlig. Dette til trass for beviselige og allmennkjente helsefarer ved bruk og misbruk.

Cannabis er vidt uakseptert og ulovlig. Det er kontroversielt om stoffet er farlig eller ikke. Men jeg mener det er rimelig å si at det ikke er bevist utover enhver tvil at det er helsefarlig.

Dette er jo også litt uheldig for Politiets påstand.

Hvorfor informerer ikke Politiet om helsefarene ved bruk av Nikotin / Alkohol?

Hvis grunnen til at Cannabis er forbudt er at det er så farlig, hvorfor er ikke Alkohol og Nikotin også forbudt? Det virker jo logisk for meg at man vil prioritert de formene for narkotika som forårsaker en god del dødsfall?

Er det en annen grunn til at Cannabis er forbudt? Isåfall, hva?

Hvorfor blir ikke Alkohol og Nikotin sett på som narkotika når det faller innenfor definisjonen?

Faktisk så tar jeg feil her. I Norge faller det utenfor definisjonen i.flg Wikipedia (http://no.wikipedia.org/wiki/Narkotika_%28rusmiddel%29) mens I Amerika faller det innenfor (http://en.wikipedia.org/wiki/Drug / http://en.wikipedia.org/wiki/Recreational_drug_use). Det var jo litt underlig.

Jo mer jeg prøver å sette meg inn i dette, jo flere spørsmål får jeg og jo mindre skjønner jeg.

Edit: +link
Sist endret av Kagami; 30. august 2010 kl. 04:13.
Kan ikke akkurat nekte for at man ikke husker en dritt når man røyker.. men fysiske er vel mest skremsel, må vel være at du blir feit av munchies noe som er farlig i forhold til sår osv..
Folk som røyker cannabis kan mye fakta om cannabis
Folk som drikker mye i helgene kan snaut om alkohol

Det er slikt jeg ser det.
Sitat av Kagami Vis innlegg
.

Hvorfor informerer ikke Politiet om helsefarene ved bruk av Nikotin / Alkohol?

Hvis grunnen til at Cannabis er forbudt er at det er så farlig, hvorfor er ikke Alkohol og Nikotin også forbudt? Det virker jo logisk for meg at man vil prioritert de formene for narkotika som forårsaker en god del dødsfall?
Vis hele sitatet...
Politiet har vel aldri benektet at nikotin eller alkohol er helsefarlig?

Det er vel liten tvil om at om alkohol hadde blitt "oppfunnet" nå hadde det gått rett på narkotikalisten. Her har derimot myndighetene i vesten innsett at det ikke nytter med restriksjoner. Se bare på tiden da USA ulovliggjorde alkohol - eneste de fikk ut av det var mafiaen som måtte ta over for de legale produsentene/distributørene av drikkevarer.

Et greit eksempel på dette er snusdebatten i EU. Enda det ikke er noen tvil om at både alkohol og røyk er mer helsefarlig enn snus er snus forbudt i EU (med unntak), med "vi trenger ikke flere avhengighetsskapende substanser" som argument.

Med andre ord bør du legge fra deg "alkohol vs cannabis"-tilnærmingen, enda det i utgangspunktet virker som et veldig slagkraftig argument.

Det går dog fortsatt an å snu argumentet; ettersom at myndighetenes resultater med cannabis-forbud ikke er særlig mer velfungerende enn forbudet mot alkohol. Den elendige "resultat pr ressurs"-ratioen og framvekst av organisert kriminalitet er det heller ikke bare "stonere" som ser lenger:

Sitat av Høyesterettsdommer
Satsingen på straff har påvirket prisnivået og dermed lagt grunnlag for organisert kriminalitet, nasjonalt og internasjonalt, mener han."
Vis hele sitatet...
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3516250.ece
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Politiet har vel aldri benektet at nikotin eller alkohol er helsefarlig?

Det er vel liten tvil om at om alkohol hadde blitt "oppfunnet" nå hadde det gått rett på narkotikalisten. Her har derimot myndighetene i vesten innsett at det ikke nytter med restriksjoner. Se bare på tiden da USA ulovliggjorde alkohol - eneste de fikk ut av det var mafiaen som måtte ta over for de legale produsentene/distributørene av drikkevarer.

Et greit eksempel på dette er snusdebatten i EU. Enda det ikke er noen tvil om at både alkohol og røyk er mer helsefarlig enn snus er snus forbudt i EU (med unntak), med "vi trenger ikke flere avhengighetsskapende substanser" som argument.

Med andre ord bør du legge fra deg "alkohol vs cannabis"-tilnærmingen, enda det i utgangspunktet virker som et veldig slagkraftig argument.

Det går dog fortsatt an å snu argumentet; ettersom at myndighetenes resultater med cannabis-forbud ikke er særlig mer velfungerende enn forbudet mot alkohol. Den elendige "resultat pr ressurs"-ratioen og framvekst av organisert kriminalitet er det heller ikke bare "stonere" som ser lenger:



http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3516250.ece
Vis hele sitatet...
Er helt enig i innlegget ditt, men for ordens skyld vil jeg bare påpeke at kriminaliseringen ikke er en restriksjon. En restriksjon vil si at myndighetene regulerer produksjon, salg og kjøp, slik som vi har det med tobakk og alkohol.
Kriminaliseringen og War on Drugs derimot, er en represjon, altså undertrykking. Bare for å pirke :P
Trådstarter
14 0
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Politiet har vel aldri benektet at nikotin eller alkohol er helsefarlig?

Det er vel liten tvil om at om alkohol hadde blitt "oppfunnet" nå hadde det gått rett på narkotikalisten. Her har derimot myndighetene i vesten innsett at det ikke nytter med restriksjoner. Se bare på tiden da USA ulovliggjorde alkohol - eneste de fikk ut av det var mafiaen som måtte ta over for de legale produsentene/distributørene av drikkevarer.

Et greit eksempel på dette er snusdebatten i EU. Enda det ikke er noen tvil om at både alkohol og røyk er mer helsefarlig enn snus er snus forbudt i EU (med unntak), med "vi trenger ikke flere avhengighetsskapende substanser" som argument.

Med andre ord bør du legge fra deg "alkohol vs cannabis"-tilnærmingen, enda det i utgangspunktet virker som et veldig slagkraftig argument.

Det går dog fortsatt an å snu argumentet; ettersom at myndighetenes resultater med cannabis-forbud ikke er særlig mer velfungerende enn forbudet mot alkohol. Den elendige "resultat pr ressurs"-ratioen og framvekst av organisert kriminalitet er det heller ikke bare "stonere" som ser lenger:



http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3516250.ece
Vis hele sitatet...
Er posten min virkelig et "Alkohol vs Cannabis" argument?

Konkluderer posten min med at vi burde gjøre alkohol ulovlig eller cannabis lovlig? Eller stiller jeg bare spørsmål som det faktisk kan være en verdi i reflektere over?
Sitat av Kagami Vis innlegg
Er posten min virkelig et "Alkohol vs Cannabis" argument?

Konkluderer posten min med at vi burde gjøre alkohol ulovlig eller cannabis lovlig? Eller stiller jeg bare spørsmål som det faktisk kan være en verdi i reflektere over?
Vis hele sitatet...
Ja det ser nesten slik ut iom at alkohol/nikotin vs cannabis går igjen i alle poengene dine.

Men for å svare på spørsmålet ditt, nei, det har minimalt av verdi å trekke inn alkohol i legaliseringsspørsmålet, faktisk er det helt ubetydelig.

Som de fleste vet er alkohol farligere, men samtidig lovlig, fordi det står for sterkt i kulturen vår.
Trådstarter
14 0
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Ja det ser nesten slik ut iom at alkohol/nikotin vs cannabis går igjen i alle poengene dine.

Men for å svare på spørsmålet ditt, nei, det har minimalt av verdi å trekke inn alkohol i legaliseringsspørsmålet, faktisk er det helt ubetydelig.

Som de fleste vet er alkohol farligere, men samtidig lovlig, fordi det står for sterkt i kulturen vår.
Vis hele sitatet...
Jeg sammenligner Alkohol / Tobakk og Cannabis fordi:
1) Alle går under definisjonen Narkotika
2) Det er store forskjeller mellom lovlighet og aksept av disse stoffene som...
3) Ikke virker å være direkte relaterte til vitenskaplig beviste helsefarer

Det er rett og slett relevant.

Nå er ikke posten min en del av et legaliseringsargument. Jeg forholder meg nøytral til det spørsmålet, selv om jeg stiller kritiske spørsmål.
Sist endret av Kagami; 30. august 2010 kl. 18:43.
Sitat av Kagami Vis innlegg
Jeg sammenligner Alkohol / Tobakk og Cannabis fordi:
1) Alle går under definisjonen Narkotika
Vis hele sitatet...
Hadde du sagt rusmiddel er du nok korrekt (med tobakk bitelitt under tvil om kan regnes som rusmiddel; koffein kan kanskje inkluderes også).

Juridisk er ikke alkohol og tobakk definert som narkotika.

Sosialt er det vel ytterst få som definerer det samme som narkotika.

Går vi på opphavet til begrepet så kan du ha rett; da narkotika betyr "nummende" som vel både alkohol og tobakk produserer som effekt. Men iogmed at moderne bruk trumfer opphavets bruk så er ikke det så veldig relevant og kan skape forvirring.

Men jeg er selvsagt veldig enig i at det er betimelig å sammenligne cannabis og lignende med alkohol i debatten om hva og hvorfor noe er akseptable rusmidler i norge og andre ikke. Såvidt jeg har skjønt så har cannabis o.l. mye mindre skadevirkninger enn alkohol.
Sist endret av Kinseek; 30. august 2010 kl. 19:20.
Narkotika blir feil ord ja. Legale og illegale rusmidler blir mere riktig å si. Alkohol, nikotin og koffein er rusmidler men lovlige/legale. Cannabis er et illegalt rusmiddel.
Trådstarter
14 0
I Norge blir narkotika feil ord. I Amerika betyr drugs alt fra medisin til lovlige og ulovlige rusmidler.

http://en.wikipedia.org/wiki/Drugs

A drug, broadly speaking, is any substance that, when absorbed into the body of a living organism, alters normal bodily function.[3] There is no single, precise definition, as there are different meanings in drug control law, government regulations, medicine, and colloquial usage.[4]
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Recreational_drug_use

Recreational drug use is the use of a drug, usually psychoactive, with the intention of creating or enhancing recreational experience. Such use is controversial, however, often being considered to be also drug abuse, and it is often illegal. Also, it may overlap with other uses, such as medicinal (including self medication), performance enhancement, and entheogenic (spiritual).

Drugs commonly considered capable of recreational use include alcohol and tobacco, and drugs within the scope of the United Nations Single Convention on Narcotic Drugs and Convention on Psychotropic Substances.[vague] The fact that caffeine use may be considered recreational is often overlooked.
Vis hele sitatet...
Hvis Narkotika betyr det samme som Drugs på engelsk, så skulle jo den samme definisjonen gjelde også.

Men hvis Narkotika betyr noe annet på norsk, ja da er Narkotika feil ord å bruke akkurat som dere sier.

Kulturelt, sosialt og legalt er det feil ord å bruke i Norge.

Jeg har forstått det slik at vitenskapelig sett er Alkohol og Tobakk rusmiddel på samme måte som andre ulovlige rusmidler.
Så du mener at amerikanske definisjoner automatisk trumfer norske definisjoner?

Det engelske ordet for narkotika er "narcotic". Jeg har allerede gitt opphavet til ordet; så om noe så er det det som er "fasiten".

Sitat av Kagami Vis innlegg
Jeg har forstått det slik at vitenskapelig sett er Alkohol og Tobakk rusmiddel på samme måte som andre ulovlige rusmidler.
Vis hele sitatet...
Å si at det er det "vitenskapelig sett" blir litt for mye flesk på ordbruken synes jeg, men såklart gir hvertfall alkohol en effekt som passer med vanlige definisjoner av "rus". Flesket i teminologien din er at jeg synes ikke ordbruk og definisjoner er så veldig "vitenskapelig"; og det trenger ikke mye vitenskapelig arbeide for å fastslå at alkohol gir rus.
Sist endret av Kinseek; 30. august 2010 kl. 20:06.
Vi er jo i Norge (de fleste av oss) og dette er et norskt forum. Tritrans oversatte ordet "drug" til fem forskjellige norske ord. Der ordet narkotika havnet sist.

bedøve, dop, legemiddel, medisin, narkotika

Ordet narkotika blir ikke brukt så mye i norsk legemiddelindustri. Vi kaller de sterktvirkende A-preparatene våre narkotikum, det er vel den eneste bruken.
Trådstarter
14 0
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Så du mener at amerikanske definisjoner automatisk trumfer norske definisjoner?

Det engelske ordet for narkotika er "narcotic". Jeg har allerede gitt opphavet til ordet; så om noe så er det det som er "fasiten".


Å si at det er det "vitenskapelig sett" blir litt for mye flesk på ordbruken synes jeg, men såklart gir hvertfall alkohol en effekt som passer med vanlige definisjoner av "rus". Flesket i teminologien din er at jeg synes ikke ordbruk og definisjoner er så veldig "vitenskapelig"; og det trenger ikke mye vitenskapelig arbeide for å fastslå at alkohol gir rus.
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke at Amerikanske definisjoner automatisk trumfer Norske definisjoner.

Jeg hadde misforstått hva "Narkotika" ble oversatt til på engelsk, jeg trodde det var "Drugs". Derfor brukte jeg feil ord og / eller definisjoner.

Vel, finnes det en vitenskapelig definisjon av rusmiddel? Er den definisjonen under "Drugs" jeg postet en nøyaktig representasjon av den? Faller Alkohol og Tobakk innenfor den definisjonen?

Ordbruk generelt er jo offer for semantiske problemer. Kommunikasjon er ikke lett.
Kanskje du kan forklare hva du mener med "vitenskapelig definisjon".

Forskere pleier ofte å definere noe utifra hva de måler. En "vitenskapelig" definisjon av noe som gjør "vondt" kan være alle som sier mer enn 5 på en smerteskala 1-10 uten at det vil si vi har vitenskapelig kommet frem til hva "vondt" er. Det var bare hendig i tilfellet.

Likeså kan rus defineres ulikt av en psykolog, en språkprofessor, en almennlege, en nevrolog, en jurist osv.... selv om alle kan bedrive ting vitenskapelig.
Sist endret av Kinseek; 30. august 2010 kl. 20:32.
Sitat av Kagami Vis innlegg
Vel, finnes det en vitenskapelig definisjon av rusmiddel? Er den definisjonen under "Drugs" jeg postet en nøyaktig representasjon av den? Faller Alkohol og Tobakk innenfor den definisjonen?

Ordbruk generelt er jo offer for semantiske problemer. Kommunikasjon er ikke lett.
Vis hele sitatet...
Alkohol og tobakk faller inn under kategorien psykoaktive stoffer. Så -ja på amerikansk er de begge drugs, men på norsk blir det litt feil og kalle dem narkotika. Da narkotika på norsk etter min oppfatning er en fellesbetegnelse på alle ulovlige substanser brukt mest av utenforforstående folk.