Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1645
Hei, syntes dette var den mest passende delen av forumet å poste denne posten i.
Bare for admins å flytte den om de er uenig
Og jeg har brukt "søk" funksjonen her på forumet men fant bare veldig utdaterte tråder type 2007 osv..

Jeg og min forlovede har tenkt å ta hele vidregående som privatister.
Vet det er vanskelig osvosv..
Men vet at jeg har hodet til å klare det såfremst at muligheten er der.
Noen som vet hvordan man skal gå fram for å klare dette?
Har sjekket www.privatistweb.no
Men der åpnes ikke registrering før den 31.08
Vil helst ha ting klart før den tid.
Grunnen til at jeg vil gå VGS som privatist er at jeg ikke kom inn på noen linjer som jeg hadde lyst til.

Har tenkt å gå IKT-driftsfag, har tilbud om lærlingeplass osv, men trenger bare utdanninga først :P

Noen freakere som har tatt privatist utdannelse eller noen som vet om det er mulig i så stor skala?
Og hvordan skal man gå frem?
Har lest litt på diverse sider b.l.a www.udir.no men synes den var ekstremt rotete å vanskelig å finne fram til noe som helst.

så da er vel spørsmålene:
-Hvem tar vi kontakt med for å gå opp som privatist(om dette er mulig)?
-Hvilke fag burde man ta for å komme inn på ønsket studie? (IKT)
-Og til slutt.. Er dette overhodet mulig uten å ha VGS utdannelse av noe slag?

Har såklart fullført 10 års grunskole,
og bor i Trondheim om det har noen som helst betydning:P
jeg er 18 og min forlovede er 17 btw.

beklager om posten ble litt rotete.
Takker for alle svar
hvorfor du ikke kontaktet skolemyndighetene om dette. skal du selvstudere ett helt vgs og klare alt dette på egen hånd bør du ha store evner innen selvstudier og faktaresearch. Siden du ikke kom inn på studiet ditt er du kanskje ikke verdens råeste skolelys?

Uansett hadde jeg en venn som sjekket dette etter å ha droppet vgs og begynnt i jobb og han kom frem til at dette var ca praktisk umulig. Dette er i beste fall bare gjetninger og jeg vil anbefale deg å ta kontakt med nærmeste vgs eller skolekontor.

Selv vil jeg anbefale deg å ta den du kom inn på og bygge på andre fag som privatist eller om du er en skikkelig råtass og utrolig motivert kaste deg på privatskoler som tilbyr hurtigvgs på ett eller to år for så å søke mer kompetanse innen retningen du er interessert i etterpå.
Jeg vet ikkje om det er mulig å gå fra grunnskolen å rett over på privatist, men hvis det er mulig, så går du til nærmeste vgs å hører om du kan få bokliste eventuelt halvårsplan innen det du ønsker å studere. Så er det bare å begynne å lese som F, gjøre de samme oppgavene som de andre gjør (ut fra halvårs planene). Når privatistweb åpner så går du inn å registerer deg som privatist, melder hvilken fag du ønsker å gå opp til eksamen i til jul og hvor du ønsker å gå opp til eksamen.
takker for svar
skal kontakte rådgiver på nermeste vgs når skolene starter angående privatist utdannelse.
har tenkt å jobbe samtidig som man tar fag som privatist. så slipper man å leve på stipend ;P
slippe stipend. hehe den var ny.
Hvem trenger vel stipend, dårlige greier ja

En kompis tar privatist, han jobber på kiwi og orker ikke å lese, man må være veldig selvstendig og villig for å klare det.
Sist endret av eskil2k; 20. august 2010 kl. 01:25.
må vær fast elev på skolen for å få stipend.. dvs lite tid til jobb.
Går man som privatist leser man på fritia utenom jobb.. Noe som gir mye større inntekt en et lusent stipend fra lånekassen..
i.o.m at vi skal kjøpe leilight osv til neste år så hadde det vært kjekt med litt høyere inntekt en stipend.. Noe som såvidt holder til en sekser med øl å en pakke nudler etter husleie><