Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2715
Hei,

Etter en lang diskusjon med venner, kolleger og familie sitter jeg igjen med veldig mangen forskjellige svar.

Spørsmålene som var på bordet var:
-Hva er den perfekte markedside?
-Den perfekte bedriften til å starte?

Det finnes mangen ting som spiller inn på hvordan en bedrift vill lykkes eller ikke.
Nå som det er "finanskrise" er det mangen mindre bedrifter som må stenge døren pga mangel på inntjening. Men forsatt er det noen bedrifter som bare vokser å vokser.
Dette vil jeg si er forskjellen på en god og dårlig markedside\forretningside.
Med tanke på produkter som feks selger dårlig når oljeprisen er høy, men bra når den er lav.

Hvis du\dere skulle startet for dere selv, hva ville dere startet opp som?
Hvilke produkter\tjenester ville dere solgt?

Beklager litt rotete post, men skrev som det "kom opp i hodet"

Den beste markedsideen jeg har sett i det siste, er slike auksjonssider der man byr 1øre, men det koster rundt 15kroner og by.
[COLOR="Indigo"]TIPS;[/COLOR]
Kjøp bladet "Ideer", de gir ut gratis forretningsideer i hver utgave. Dessuten står det fantastisk mye bra ellers også.
De reklamerer med "Magasinet som vil at du lykkes". Skulle tro at et forum som dette leste magasinet ???
Siste utgave 2/2009 tok for seg bl.a. begrepet "The Cloud"-Internett er din nye pc. Samt masse av annet it/teknologi-relaterte saker.
Man kan jo selvfølgelig sjekke ut denne siden også; http://www.ideer.no/
Lykke til [COLOR="Indigo"];-}[/COLOR]
▼ ... noen måneder senere ... ▼
bumper denne saken litt om andre hadde noen idèer.

Tenker litt mer mot produkt nå, vi er 2stk med god erfaring.

-Hvilket produkt kan man feks selge på en webshop, som er hypt, volumprodukt & som kan selges til alle årets tider?
Sist endret av SpAwN-Xe^; 8. september 2009 kl. 10:47.
Ikke for å virke så altfor spydig, men hvorfor i alle dager skulle vi fortelle hvilke produkter DU kan tjene penger på når vi har ideer om noe som kan selges til alle årets tider og tjene penger på det?
Tenkte på en ide i vinter med tanke på snø på take..
Hva om man hadde en "fks plank" fra ene ende til den andre på toppen av take, å når snøen begynte å vokse så hadde man "fks en tråd" som man kunne dra denne planken "fra toppen" ned å skyve all snøen ned.
Deretter kanskje en fjær elerno som drar planken automatisk oppigjen =)
Sitat av Birkern Vis innlegg
Ikke for å virke så altfor spydig, men hvorfor i alle dager skulle vi fortelle hvilke produkter DU kan tjene penger på når vi har ideer om noe som kan selges til alle årets tider og tjene penger på det?
Vis hele sitatet...
tenkte meg det måtte komme en som deg å skrive noe sånt.

Mangen blader, nettsteder osv skriver nettop om dette. Men jeg ville ha fleres syn på dette. Du blir klokere av å lese folks meninger \ diskusjoner om temaet..
Sitat av iUNIQ Vis innlegg
[COLOR="Indigo"]TIPS;[/COLOR]
Kjøp bladet "Ideer", de gir ut gratis forretningsideer i hver utgave. Dessuten står det fantastisk mye bra ellers også.
De reklamerer med "Magasinet som vil at du lykkes". Skulle tro at et forum som dette leste magasinet ???
Siste utgave 2/2009 tok for seg bl.a. begrepet "The Cloud"-Internett er din nye pc. Samt masse av annet it/teknologi-relaterte saker.
Man kan jo selvfølgelig sjekke ut denne siden også; http://www.ideer.no/
Lykke til [COLOR="Indigo"];-}[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Om man kjøper bladet er det da ikke gratis.
Det fins mange som har den perfekte markedsideen, men de utfører den feil!

Og jeg er enig med Birkern, jeg har mange gode ideer, som alle andre, men vil ikke dele dem før det viser seg at jeg ikke kan gjøre dem til en realitet. Det ville jo bare vært dumt.

Men om du vil, så kan du få KJØPE markedsideer av meg, men stiller ingen garanti for at du klarer å utføre dem.
Tenk på tilbud og etterspørsel kanskje?? noe du synns mangler et sted? :P skal det være en "nett butikk" eller en vanlig butikk??
salg av markedsideer er vel også en markedside :P
kjøp billig selg dyrere, eller finn en tjeneste folk vil betale for.
Sitat av iUNIQ Vis innlegg
[COLOR="Indigo"]TIPS;[/COLOR]
Kjøp bladet "Ideer", de gir ut gratis forretningsideer i hver utgave. Dessuten står det fantastisk mye bra ellers også.
De reklamerer med "Magasinet som vil at du lykkes". Skulle tro at et forum som dette leste magasinet ???
Siste utgave 2/2009 tok for seg bl.a. begrepet "The Cloud"-Internett er din nye pc. Samt masse av annet it/teknologi-relaterte saker.
Man kan jo selvfølgelig sjekke ut denne siden også; http://www.ideer.no/
Lykke til [COLOR="Indigo"];-}[/COLOR]
Vis hele sitatet...
Ang. bladet Ideer, så ble det lagt ned etter tre utgaver.
Bygge om biler til elmotor.
= Masse biler å ta av, unngå dynga, masse arbeid, salg vil vare i lang tid, veteranbiler yay! penger å spare for meg og deg.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Dere kan melde dere på kurset mitt, det går ut på hvordan bli rik på veldig dyre sms-tjenester. Bare send en sms til 2500 med kodeord kurs.
Sist endret av r0bin; 8. september 2009 kl. 21:04.
Sitat av atomet Vis innlegg
Ang. bladet Ideer, så ble det lagt ned etter tre utgaver.
Vis hele sitatet...
Det var tydeligvis ikke en god idé? ;-) (neida, vet at annonsemarkedet er tøft, det var sannsynligvis derfor)

Men, for å svare trådstarter her:

Det er umulig å si hva som er "den perfekte markedsidé" - fordi det finnes til enhver tid 1000vis av gode ideer.

Tenk deg at du kunne dra tilbake til 1996. Hvilken av disse ville være "den perfekte markedsidé":

1) En videonettside?
2) En streaming-tjeneste for musikk?
3) En nettside for å koble sammen venner?

Så kan du gjette hvilke firmaer disse 3 ideene representerer... (Youtube, Spotify og Facebook)

Dessverre er det ikke slik at det holder med ideen alene. Dersom jeg hadde gitt deg disse 3 ideene i 1996, så ville du med 99,99999% sjanse ikke klart å gjøre noe mer med de.

Det er noe jeg sier til alle som kommer til meg og skal ha meg til å investere i noe: Ideen i seg selv er verdiløs. Det spiller ingen rolle om du har verdens beste ide - eller om du har verdens råeste forretningsmodell.

Fordi å lykkes handler nemlig om noe helt annet enn selve ideen: Det handler om GJENNOMFØRINGSEVNEN.

Parallellt med Youtube, så fantes det 100vis - om ikke 1000vis - av andre (og bedre) videonettsider. Så Youtube sin idé var ikke noe spesiell; den var helt ok. Det som skilte Youtube fra konkurrentene, var et sett med verdier, handlinger og tiltak som vi til sammen kan kalle "gründernes gjennomføringsevne" - eller bare "folka bak".

Hvordan tilpasser de seg nye situasjoner? Hva gjør de - kontinuerlig - for å forsøke å forbedre tjenesten? Hva gjør de for å forhindre at noe går galt? Og hva gjør de når noe først går galt?

Dette er spørsmål som jeg mener forklarer "suksess" i langt større grad enn en idé i seg selv - fordi det finnes utallige eksempler på folk som får en "ok" ide, eller som bare stjeler noen andre sin ide, og klarer å GJENNOMFØRE den på en mye bedre måte - i en slik grad at de til og med vinner over den som hadde ideen først.

Til dette kan jeg f.eks. nevne kampen mellom MySpace og Facebook; det er ingen tvil om at Myspace var tidligere på markedet enn Facebook - og at de sånn sett (mellom Myspace og Facebook i hvertfall) hadde ideen om et sosialt nettverk "før" Facebook. Men å være først om en god idé holder ikke - man må også være best, og ha best gjennomføringsevne.

Dette kan også brukes som illustrasjon på andre områder: Du syntes kanskje ikke det er noen "smart idé" å starte en bruktbilbutikk eller bare enda en førerskole, men jeg har kamerater som har startet begge deler - og som nå har millioner av kroner på kontoen sin. Ideen i seg selv var ikke noe spesiell, men de hadde gjennomføringsevne til å få det til å lykkes.

Så "den perfekte markedsidé" må være å finne en ok idé - samme hva! - samle et godt team med mennesker og jobbe hardere enn absolutt alle andre der ute.
Tjah, det var nok litt mer enn annonsemarkedet som var problemet, de hadde aldri noe høyt antall abonnenter/opplag, husker jeg ikke helt feil var det vel 1500 eller så abonnenter, og hvis vi da gjør en kvalifisert gjetning gjetter på 5-600 i løssalg, så blir det totalt i overkant av 2000. Ikke akkurat noe å rope hurra for, og ikke rart det ikke blir mye annonsekroner. Samtidig brukte de også Teft til å gjøre layouten, som riktignok er veldig flinke, men helt sikkert heller ikke de billigste.
takk for svaret stormen, KP on its way.

Hva tenker folk ang Kina Import? Kjøpe inn gjerne 500stk av feks 5stk produkt som du veit du kommer til å selge med en fortjenester på opp imot 30-50%? Det som står igjen etter dette blir jo en evt garanti og den herlige 5års reklamasjonsretten.
Sitat av SpAwN-Xe^ Vis innlegg
takk for svaret stormen, KP on its way.

Hva tenker folk ang Kina Import? Kjøpe inn gjerne 500stk av feks 5stk produkt som du veit du kommer til å selge med en fortjenester på opp imot 30-50%? Det som står igjen etter dette blir jo en evt garanti og den herlige 5års reklamasjonsretten.
Vis hele sitatet...
Ja, hva med importen? Er det lønnsomt og er salgbart i Norge, så er det jo ikke noe i veien. Dette svarte du jo på selv.

Om du står igjen med noe som du ikke får solgt, så har du jo et restlager som gir deg kostnader om du ikke får solgt det.
Sjekk ut hva russesidene selger, og importer selv, og selg til en billig penge.

F.eks. disse One Piece-kosedressene er populære. De koster over en tusenlapp på www.slakkline.no og www.russ.no, men 600kr på http://kosedress.no/. Kosedress AS har et utrolig lite utvalg av farger though, noe du kan slå resten på.
Tror nok de fleste tror det er bare og komme opp med en idee, realisere den og bli millionær på dagen. Nei du må nok gå kanskje gjerne et par måneder uten lønn til og med, før du for inn dine første slanter. Ja man må faktisk jobbe hardt for å bli "rik" . Men de fleste i Norge er vel sånn " Jobbe minst mulig og tjene mest mulig".
Sist endret av mo3; 9. september 2009 kl. 12:01.