Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2168
Heisann!
HAr et såkalt 'problem' her... Lurte rett og slett på det at; På de fleste nye inneforsterkere er det jo en såkalt sikring som gjør at den eventuelle musikken kutter når det blir for høyt, da lurer jeg på om dette er noe som er ''programert'', eller om det rett og slett er en sikring man kan fjerne?

Hilsen en som ikke har så god peiling på disse forsterkerene!
Du kan jo si hva slags forsterker det er også er det jo ikke bra att den kutter lyden når den blir for høy
At lyden kutter når du spiller for høyt, er først og fremst for å beskytte forsterkeren, men også høyttalerne, så å fjerne denne sikkerheten kan fort føre til at forsterkeren eller høyttalerne går i stykker.

Som ung byttet jeg ut glassikringene i en forsterker med skruer som en kvikkfiks, noe som førte til at transistorene brant i stykker, så vil anbefale deg å la forsterkeren være som den er og heller kjøpe en kraftigere forsterker ved anledning.
Jeg ødela høytalere til ganske mye penger fordi jeg fjernet sikringene mens jeg var full, er du sikker på at det er så lurt?

EDIT: Vel, skiftet ut sikringene til noen som tålte mer.
Sist endret av SkittenKanyle; 14. mars 2014 kl. 19:59.
Sikringer er til for å beskytte sårbare komponentener som operasjonsforsterkerene inne i forsterkere. Om du bytter ut disse med sikringer med større kapasitet, eller eventuelt kortslutter sikringen så kan du risikere å utsette vitale komponenter for spenningsverdier de ikke tåler. I praksis ødelegger du forsterkeren.

Overbelastning av komponenter kan være svært brannfarlig.

Pls no mishandl poor forsterker.

Sitat av Whybear Vis innlegg
Sikringer er til for å beskytte sårbare komponentener som operasjonsforsterkerene inne i forsterkere. Om du bytter ut disse med sikringer med større kapasitet, eller eventuelt kortslutter sikringen så kan du risikere å utsette vitale komponenter for spenningsverdier de ikke tåler. I praksis ødelegger du forsterkeren.

Overbelastning av komponenter kan være svært brannfarlig.

Pls no mishandl poor forsterker.
Vis hele sitatet...


+: Antar det egentlig er snakk om en spenningsdeler her(?)(beskyttende motstand)
Sist endret av Whybear; 14. mars 2014 kl. 20:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Gtx85's Avatar
Trådstarter
Jeg vet at sikringen er til for å beskytte forsterkeren! Hadde aldri i verden gjort det på en dyr forsterker og høytalere Er en Sony forsterker, husker ikke nøyaktig modell i og med at jeg ikke er hjemme atm! Grunnen til at jeg funderte på dette er fordi, før hadde jeg en enda eldre forsterker av ukjent merke som gikk til H, den fikk skiithøytalerene jeg har til å spille ordentlig grett Med den andre jeg fikk nå, kutter lyden som sagt, men dette er vel kanskje heilt greit i og med at høytalerene fikk kjørt seg alt for greit med den gamle...

Takkar så mye for svar!
Sitat av Gtx85 Vis innlegg
Heisann!
HAr et såkalt 'problem' her... Lurte rett og slett på det at; På de fleste nye inneforsterkere er det jo en såkalt sikring som gjør at den eventuelle musikken kutter når det blir for høyt, da lurer jeg på om dette er noe som er ''programert'', eller om det rett og slett er en sikring man kan fjerne?

Hilsen en som ikke har så god peiling på disse forsterkerene!
Vis hele sitatet...
Til info:

Variere fra produsent til produsent og ulike modeller.
Kan ta min tidligere Nad effektforsterker som eksempel.

Her fantes noe som het Soft-Clipping, en funkskjon som virker lik det du beskriver som "programert" til å kutte lyden.
Funksjonen kunne skrues av og på manuelt på frontpanelet.
Usikker her, men antar denne funksjonen fungerte i form av et bimetall, samme prinsipp som en automatsikring i hus fungere etter.
Etter hva vi fikk opplyst skulle funksjonen både beskytte mot overbelastning av forsterker og høyttalerelementer.
I tillegg fantes vanlige sikringer i glass, inni selve forsterkeren, som lett gikk å skifte ved å demontere dekselet som dekket forsterkeren.

Uansett, som andre nevner, mtp brannfare, ødelagte komponenter etc, ville jeg absolutt latt de som står i (orginale) la stå. Og i hvert fall om det fortsatt er garanti på forsterkeren.
Til slutt, skulle du være uheldig og ryke noen av sikringene, garantien er gått ut og vil skifte selv, husk å velge identisk sikring i amper, og rask eller treg.
Gtx85's Avatar
Trådstarter
Takker meget for seriøse svar!