Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 7899
Jeg skal skaffe meg en 10m HDMI kabel for å koble Pc til Tv,er disse ''billig'' kablene gode nok? Noen som har noen forslag til en fornuftig pris? Gidder ikke bruke veldig mye penger på dette
Kjøpte en veldig rimelig en fra komplett. Finner den ikke i farten nå men hvis du leter der så tror jeg nok du finner den.
veldig fornøyd
Hva er "billig" for deg? De testet HDMI på tv2 hjelper deg engang og eneste forskjellen på billig vs dyr er at man kan se mer støy i billigkablene når man bruker måleutstyr. I realiteten så ser man ikke forskjell på bilde/lyd

Jeg vil si 499 for en 15m kabel er ganske billig http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=345109
Sist endret av mo3; 6. mars 2011 kl. 12:32.
Er det ikke sånn at HDMI kun sender digitale signaler? And if so, så er vel lengden uvesentlig siden enten så virker det, eller så virker det ikke.

Har forstått det som at de billige kablene virker like så godt som de dyre i praksis.

Edit: http://www.dinside.no/845262/forskjell-paa-hdmi-kabler

Edit 2: Forslag til billig kabel - http://www.dealextreme.com/p/premium...m-length-24596
Sist endret av Daybreak; 6. mars 2011 kl. 12:37.
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Sagt det før og sier dt igjen.
HDMI overfører digitalt signal, og da har du enten signal, eller så har du det ikke. Kjøp den billigste du finner!

Skulle det være noen forskjell er det ikke noe dine øyne/ører klarer å oppfatte allikevel!
kjøpte min 10m hdmi på clas ohlson, har ikke hatt noen problemer med den
Sitat av x1co Vis innlegg
kjøpte min 10m hdmi på clas ohlson, har ikke hatt noen problemer med den
Vis hele sitatet...
Var i en diskusjon før her i huset, han hadde 10 m billigkabel som ikke funket.. Da hadde Mest sansynligvis noen av pinnene inni knekt.
Men forskjellen på de billige og de dyre kablene er bare "materialet" inni , Sånn om den tåler å bøyes osv.
Men det skal være akuratt samme bilde
Takker så mye for alle svar! tror jeg går for den kabelen på dealextreme som skateward linket til er det noen som har erfaringer med dealextreme?
Sitat av Rafabenitez Vis innlegg
er det noen som har erfaringer med dealextreme?
Vis hele sitatet...
Har erfaring med at andre har erfaring om at de leverer, men kan av og til være litt trege. Men hva forventer man når det sendes fra utlandet tillegg til gratis frakt?
Sist endret av mo3; 6. mars 2011 kl. 13:06.
Sitat av Rafabenitez Vis innlegg
Takker så mye for alle svar! tror jeg går for den kabelen på dealextreme som skateward linket til er det noen som har erfaringer med dealextreme?
Vis hele sitatet...
Min erfaring med dealextreme er at de kan ha ganske lang leveringstid. Dette varierer fra to uker - to måneder. Så hvis du har dårlig tid, ikke kjøp derfra- hvis ikke, go for it!

Lykke til

Edit: Slått av mo3 jo!
Sist endret av Daybreak; 6. mars 2011 kl. 13:06.
http://www.soundgarden.no/kabel/hdmi...-15-meter.html
billig nok for deg?
som de andre har sagt, hdmi overfører digitale signaler, altså av eller på, så det er ikke store forskjellen på kvalitet.
dealextreme pleier å ha lang leveringstid ja.
Sist endret av AdolfCartman; 6. mars 2011 kl. 13:27.
Hei, er ett firma i Kristiansand som selger latterlig billig hdmi kabler, har ikke selv prøvd dem, men hørt om at mange er kjempe fornøyde.
Her koster 10m 149.- Og det er i Norge. Største plusset er vell at de leverer kjapt.

http://eltema.no/Products/1018-hdmi-...7white-10.aspx

Sjekk den

Mvh.

PeNgO
Det er ikke noe forskjell på bildekvaliteten på HDMI-kabler, er kun forskjell på hvor mye de tåler osv! ved vanlig bruk er ikke dette noe problem! Ikke kjøre monster cable til flere tusen, kjøp en billig en hvor som helst!
http://eltema.no/ har 10m HDMI kabel fra 129kr
Kjøpte en selv og har ikke merket at den er noe dårligere enn andre.


Edit: Oi, så ikke han over som hadde postet samme butikken
Sist endret av Cybergasm; 6. mars 2011 kl. 15:48.
Sitat av Rafabenitez Vis innlegg
Er det noen som har erfaringer med DealExtreme?
Vis hele sitatet...
Jeg har bare gode erfaringer med DealExtreme. Bruker nesten alltid ca. 1 uke fra DealExtreme og hit, og frakten er jo gratis.

Jeg har aldri opplevd 2 mnd leveringstid som noen over meg her har hatt.

Men det er jo ikke så veldig dyrt med en HDMI-kabel som har blitt linket til her fra Norge heller.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av ChS Vis innlegg
Sagt det før og sier dt igjen.
HDMI overfører digitalt signal, og da har du enten signal, eller så har du det ikke. Kjøp den billigste du finner!

Skulle det være noen forskjell er det ikke noe dine øyne/ører klarer å oppfatte allikevel!
Vis hele sitatet...
Og ikke mange tilfeller så får man nettopp ikke signal på de aller billigste kablene, når de begynner å bli lange
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Og ikke mange tilfeller så får man nettopp ikke signal på de aller billigste kablene, når de begynner å bli lange
Vis hele sitatet...
Jeg har også opplevd at noen av disse billigkablene fungerer dårlig på HDCP virker det som, f.eks fra Dekoder -> tv fungerer kabelen helt fint (vi snakker 1m) men fra PS3 -> tv fungerer kabelen ikke.
Heller billig en dyre,di dyre har en tildens til og være litt for harde og ubøyelige..
HøyRisiko Psykopat
trur forskjellen er at de billigkablene har kun 1 "leder per ledning" og de dyre har mange tynne i en leder som gjør at den tåler mye mer bøying i tillegg til å være mye mer fleksibel.
Kjøpte 10 meter på biltema til noen lapper, det må være den stiveste kabelen eg noen gang har vært borti
Så lenge du ikke skal ha ps3 tilkoblet, så vil en billig kabel fungere fint.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Så lenge du ikke skal ha ps3 tilkoblet, så vil en billig kabel fungere fint.
Vis hele sitatet...
Eller enhver annen enhet som bruker HDCP.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Eller enhver annen enhet som bruker HDCP.
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke.
Men enhver enhet som ikke har så sterkt signal, at de klarer å sende et signal over 9ish meter.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Egentlig ikke.
Men enhver enhet som ikke har så sterkt signal, at de klarer å sende et signal over 9ish meter.
Vis hele sitatet...
Problemet i mitt tilfelle er at kabelen tydeligvis ikke klarer å negotiate HDCP, dette på en en meter kabel, random 1M fra clas klarer det fint, random 1M fra biltema klarte det ikke.

Og siden PS3 bruker HDCP pga bluray er nok dette den avgjørende faktoren ville jeg tro.
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
Sånn så dette i dyre http://elby.no/var/ezwebin_site/storage/images/kabel-ledning/rk-kabel/rk-kabel-10-0-mm2-sort-oe-6-1mm-met/20330-2-nor-NO/RK-kabel-10-0-MM2-Sort-OE-6-1mm-met_elby_lightbox.jpg

å sånne i billige http://www.ordne.no/wp-content/uploads/2008/09/avisolering_ledning.jpg
Vis hele sitatet...

Kom heller med bevis/fakta istedet for synsing.

Enleder og mangeleder kabler har generelt de samme egenskapene ved samme tversnitt.
Og stive kabler er nå generelt penere å benytte seg av, enn slappe, løse kabler.
Biltema sin kabel er flott den, like flott som de aller fleste andre kabler =)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Kom heller med bevis/fakta istedet for synsing.

Enleder og mangeleder kabler har generelt de samme egenskapene ved samme tversnitt.
Og stive kabler er nå generelt penere å benytte seg av, enn slappe, løse kabler.
Biltema sin kabel er flott den, like flott som de aller fleste andre kabler =)
Vis hele sitatet...
At enleder er billigere enn fleksibel kabel? Sjekk priser på vilkårlig kabel.

Og stiv kabel er fint og flott om du skal legge den fast, og plugge den i ein gong, men om du skal flytte den ein gang i uka vil fåtråda kabel få meir slittasje, og større sjanse for brudd og dårlig kvalitet.

Det handler, som alt anna, om bruksområder. Skal den klamrast til vegg er kabel for fast installasjon å foretrekke. Skal du flytte den er fleksibel kabel å foretrekke.

Og nei, eg gidd ikkje komme med kjelder på det. Du får lese datablada til kabelfabrikanter om legging av ymse typer kabel.
Ettersom jeg er stor fan av HIFI og er medlem av AVforum så har verken lengden eller pris noe og si før utfalle av kabelen,mange tror at en kabel til 1000 kr er bedre en i en til 200 kr,dette fordi man som oftest betaler for Merket og ikke kvalitet.

Har selv en kabel på 10 meter fra chlas olson og har ingenting å utsette på denne.

I tillegg vist du kjøper kabeln på en HIFI-butikk betaler du enkli for et hifi-merke som har spesialisert seg på bilde/lyd etc,mens en kabel på biltema/chlas olson er lagd av et billig merke som sikkert ikke har spesalisert seg på kun hifi og hjemmekino..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
magnus, du er klar over at vi snakker om digital overføring av signaler her, og at det å fastslå signaltap er så enkelt som å sammenligne bitstraum i begge ender? Enten er det perfekt, eller så har du artifacts. Du har ingen ting midt i mellom. Du har ikkje marginalt dårligere kvalitet. Enten har du perfekt kvalitet, eller så har du datatap.
Så du mener at alle som skal ha 1080 oppløsning må punge ut med typ 2000 før en kabel?..

Bruker en kabel fra elkjøp fra dataen til pcskjerm,kosta meg 300 kr,kjører fullHD og kan ikke si jeg ser mye forskjell på det og en kabel på hifi-klubben til 2000 kr..
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Egentlig ikke.
Men enhver enhet som ikke har så sterkt signal, at de klarer å sende et signal over 9ish meter.
Vis hele sitatet...
Da må du bare ha en repeater.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av magnusjo87 Vis innlegg
Så du mener at alle som skal ha 1080 oppløsning må punge ut med typ 2000 før en kabel?..

Bruker en kabel fra elkjøp fra dataen til pcskjerm,kosta meg 300 kr,kjører fullHD og kan ikke si jeg ser mye forskjell på det og en kabel på hifi-klubben til 2000 kr..
Vis hele sitatet...
Nei, du forsto åpenbart ikkje innlegget mitt. Poenget mitt var at enten fungerer en kabel, eller så har du synlige artifacts. Har du ikkje synlige artifacts eller bobling i lyden fungerer kabelen, og kvaliteten på kabelen er god nok. Har du artifacts er kabelen ikkje god nok.

Men merk at kabelpris på consumerkabler i liten grad avspeiler faktisk ytelse. Cat6 koster vel ca. 5 kroner meteren ut til sluttbruker, og takler jo glatt 250MHz balanserte signaler...
Oki beklager..
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av magnusjo87 Vis innlegg
Ettersom jeg er stor fan av HIFI og er medlem av AVforum så har verken lengden eller pris noe og si før utfalle av kabelen,mange tror at en kabel til 1000 kr er bedre en i en til 200 kr,dette fordi man som oftest betaler for Merket og ikke kvalitet.

Har selv en kabel på 10 meter fra chlas olson og har ingenting å utsette på denne.

I tillegg vist du kjøper kabeln på en HIFI-butikk betaler du enkli for et hifi-merke som har spesialisert seg på bilde/lyd etc,mens en kabel på biltema/chlas olson er lagd av et billig merke som sikkert ikke har spesalisert seg på kun hifi og hjemmekino..
Vis hele sitatet...
Jeg har selv 2stk 10m fra Clas som er kjøpt for noen år siden, og ingen av disse klarte å overføre 1080p med Dolby TrueHD fra mine Pavilion DV.

Har også slitt med 5meters billigkabel mellom Xbox360 og receiver, men en kabel til ~400 fra Elkjøp løste problemet.
Jeg har en 10m HDMI kabel fra reciver til projektor i hjemmekinoen min. Den er kjøpt hos Clas Ohlson. Ingen datatap.

Kjører HDMI output fra PC, PS3, Xbox360 og canal digital HD dekoder på reciveren.
Sist endret av reklame; 27. mars 2011 kl. 22:51.
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg har en 10m HDMI kabel fra reciver til projektor i hjemmekinoen min. Den er kjøpt hos Clas Ohlson. Ingen datatap.

Kjører HDMI output fra PC, PS3, Xbox360 og canal digital HD dekoder på reciveren.
Vis hele sitatet...
Kjører også det meste via recivern og også ei uten tap,enkelt og en hyggelig opplevelse..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Og ikke mange tilfeller så får man nettopp ikke signal på de aller billigste kablene, når de begynner å bli lange
Vis hele sitatet...
På lengder over 10 meter SKAL man uansett ha en EXTENDER som leverer strøm om man vil være sikker på gode resultater. Uavhengig av billig eller dyr kabel.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av grolsch Vis innlegg
På lengder over 10 meter SKAL man uansett ha en EXTENDER som leverer strøm om man vil være sikker på gode resultater. Uavhengig av billig eller dyr kabel.
Vis hele sitatet...
Så lenge man får gjennom bildet uten synlige forstyrrelser er det ingenting annet enn bortkastet penger.
;pPpPpPPpppP
Fanz44's Avatar
Sitat av Soundgarden
Nordost Silver Screen HDMI kabler setter en ny standard innen HDMI kabelteknologi. En kabel med ekstrem ytelse designet for å overføre digital audio og video med et absolutt minimalt signal tap.

Kabelen er utstyrt med den proprietære Micro Mono-filament teknologien til Nordost som de også bruker i sine High-end kabler til høyttalere og CD-spillere. Dette gjør at den i stor grad ikke blir påvirket av støy og at signalet får reise uhindret gjennom kabelen noe som gjør den til en av de absolutt beste kablene på markedet i dag.

Impedansen er ekstremt godt matchet og i kombinasjon med svært nøyaktig fremstilling av både kabel og kontakter så overgår denne kabelen spesifikasjonene for HDMI

Reduksjonen av kontakt mellom isolasjon og ledere med mer enn 80% betyr at båndbredden til signalet er mye større enn på konvensjonelle kabler.
Det betyr at denne svært store båndbredden kombinert med høy hastighet på signalet (Nordost er kjent for å fremstille kabler som er raskere enn det som er vanlig) gjør Silver Screen HDMI til det eneste valget om du vil ha den ultimate hjemmekino opplevelsen!
Vis hele sitatet...
Bullshit alt sammen. Ingenting, INGENTING rettferdiggjør at man skal ta 8,5 tusen kroner for en jævla kabel.
Spiller ikke HDMI "versjon" inn også? 1.4 vs 1.3 osv
Som allerede sagt her, kjøp det billigste du finner. Monster eller Nordost sier du? Bedre? Nei. Det eneste de kablene er bedre på er byggekvaliteten. Ikke noe mer, ikke noe mindre.

En grei huskeregel:

720p kabelstrekk på under 10m => kjøp den billigste kabelen du finner. Finner du en kabel til 30kr, så kjøper du den.
720p kabelstrekk på over 10m => samme som over

1080p kabelstrekk på under 10m => kjøp den billigste kabelen du finner.
1080p kabelstrekk på over 10m => det kan være en billig kabel ikke er god nok her, så finn den billigste 1080p sertifiserte kabelen.
Sist endret av anaxyd; 21. april 2011 kl. 17:54.
Gi lit mer for metere så for du bedre kvalitet,Gå i en merke butik ikke biltm,,
Sitat av qtippz Vis innlegg
Gi lit mer for metere så for du bedre kvalitet,Gå i en merke butik ikke biltm,,
Vis hele sitatet...
Har du lest tråden i det hele tatt? En HDMI-kabel er en HDMI-kabel uansett hvor mange merker det er på den. Eneste forskjellen i kablene er byggekvaliteten på endestykkene og isolering i selve kabelen.

Som sagt over, finner du en kabel som er lang nok til 30kr, så kjøper du den.