Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 9222
Heisann!

Jeg har fått tak i noe 96% og jeg lurer derfor da på hvor stort tapet av alkohol er ved inntak oralt.
Grunnen til at jeg henger meg så fælt opp i det her, er fordi som de fleste vet, så kan 96 være ganske farlig. Derfor vil jeg ikke få for mye i meg, men heller ikke for lite.

Jeg har også laget noen regnestykker, men det er med forbehold at tapet av alkoholet ved inntak er 0.

0,25L / 3 = 0,0833L
Ans * 0,96 = 0,08
Ans * 1000 = 80g rein alkohol
Formel; 80g / (73,3kg * 70%) = 1,55 i promille

Vil dette da si at <1dl er mer enn nok?
Takker!
Tror kanskje du bør skrive litt om hvor du får tallene fra, og hvorfor du regner som du gjør. Feks. hvorfor dele 0,25 på 3?

Regner med at 73,3 kg er kroppsvekten din, og at du tenker at det er 70% vann (noe som heller ikke stemmer helt). Men alkoholpromille regnes i forhold til mengden blod i kroppen din, så vidt jeg husker. I tillegg forbrenner kroppen hele tiden, noe som man bør ta hensyn til.

Men det finnes mye som kan hjelpe deg f eks http://www.promillekalkulator.no/, o.l.
Alkohol er alkohol, det er bare hvor godt det er destilert samt for- og/eller etterbehandlet som avgjør hvor godt det er. Uansett om det er 10, 50 eller 96 % skal det jo blandes ut til noe du klarer å drikke. At leveren din har det vondt når etanolen brytes ned tror jeg vil være et faktum uansett hvordan du velger metode for inntak.

Hvor mye som skal til før at du blir full avhenger i hvor mye veske du faktisk drikker totalt + drikke du har i kroppen fra før i tillegg til vekt og alle andre absurde variabler.

Hva med å bare lage seg noe for å nyte det? Rusen blir så mye bedre uansett da!
Sett deg ned med blandevann ( kaffe funker).
Hell oppi en liten skvett i forhold til blandevann og smak til. Ta en pause for å kjenne etter på alkoholrusen før du tar en til , slik unngår du å plutselig bli ekstremt full.
Vet ikke om det er særlig vits med et regnestykke, så lenge man kan å "drikke med måte"
Sitat av FrittTheBandit Vis innlegg
Tror kanskje du bør skrive litt om hvor du får tallene fra, og hvorfor du regner som du gjør. Feks. hvorfor dele 0,25 på 3?

Regner med at 73,3 kg er kroppsvekten din, og at du tenker at det er 70% vann (noe som heller ikke stemmer helt). Men alkoholpromille regnes i forhold til mengden blod i kroppen din, så vidt jeg husker. I tillegg forbrenner kroppen hele tiden, noe som man bør ta hensyn til.

Men det finnes mye som kan hjelpe deg f eks http://www.promillekalkulator.no/, o.l.
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet har vi 0,25L som skal deles på 3 personer.
Jeg beregnet promillen ved hjelp av formelen her.

Og, ja - jeg skal så klart blande det ut. Jeg vil bare vite hvor mye 96 som kreves, og hvor mye som er farlig.
Sitat av Infeksjon Vis innlegg
I utgangspunktet har vi 0,25L som skal deles på 3 personer.
Jeg beregnet promillen ved hjelp av formelen her.

Og, ja - jeg skal så klart blande det ut. Jeg vil bare vite hvor mye 96 som kreves, og hvor mye som er farlig.
Vis hele sitatet...
Bland det ut så er det ikke så farlig lengre. 96% hjemmebrent er like farlig som 40% Vodka. Det som er farlig er mengden.
Det er smart å blande det ned til under 40 med en gang, mye mindre risikabelt å ha på fest både med hensyn til flammer og politi
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Bland det ut så er det ikke så farlig lengre. 96% hjemmebrent er like farlig som 40% Vodka. Det som er farlig er mengden.
Vis hele sitatet...
Herregud, er jo det jeg spør om. Hvor MYE (mengde) alkohol som kreves.
Og om det er tap av alkohol ved inntak oralt. Hvis det er tap ved inntak oralt, så ville ikke formelen nevnt over fungert i praksis.
Da tenker jeg på hvor mat jeg har i magen har å si, hvor mye som blir brutt ned i magesekken av enzymer, osv..
Sist endret av Infeksjon; 28. august 2010 kl. 12:24.
Sitat av Infeksjon Vis innlegg
Herregud, er jo det jeg spør om. Hvor MYE (mengde) som kreves.
Og om det er tap av alkohol ved inntak oralt. Hvis det er tap ved inntak oralt, så ville ikke formelen nevnt over fungert i praksis.
Da tenker jeg på hvor mat jeg har i magen har å si, hvor mye som blir brutt ned i magesekken av enzymer, osv..
Vis hele sitatet...
Hvordan skal vi vite hvor full du blir av det? Bland det ut til det smaker godt, nyt det. Det er individuelt hvor full du blir. Noen tåler 5dl med 96%, noen tåler bare 1dl.
Hvor mye drikker du til vanlig? Regn om det til ren sprit så har du svaret ditt.
For å omregne til mengde 20% (f.eks.) deler du 0.1 dL * 0.96 på 0.20
Poenget er tydeligvis ikke å nyte det. Hvorfor vi gjør som vi gjør bør være urelevant for dere.
Personlig syns jeg at hvis dere ikke kan svare på spørsmålet, kan dere la være å svare.

Hvor stort er tapet av alkohol ved oralt inntak (slik at ikke alt blir tatt opp i blodet)? For det var det som var spørsmålet i utgangspunktet.
Sist endret av PrøvogFeil; 28. august 2010 kl. 12:36.
Reinert med beine !
griped's Avatar
hvis dere skal dele 2,5 dl 96% dvs ca 5dl 50% så trur jeg dere bare skal dele det likt mellom dere og drikke det rimelig kjapt hvis det kun er rusen dere er ute etter. er gjennomsnittlig person ville jeg nesten påstå at klarer hele dette alene, man som knekker ei 0,7L og 1L alene
spørs litt på alder, men drikker du 1.5dl skal du bli fin i svingen. Prøv med det først.. Drikker du 2dl veldig fort blir du nesten garantert dritas, og heller du >2dl i deg fort er du på grøftefylla.
Takk, vi har bestemt oss for hvordan vi gjør det nå.
Dere skal shotte 2dl med 96 % i god tro på at det går bra?
Sitat av waf Vis innlegg
Dere skal shotte 2dl med 96 % i god tro på at det går bra?
Vis hele sitatet...
Det går bra Mvh. en hardbarket 96shotter
2.5dl på 3 stykker vil nå jeg påstå blir for lite. bør hvertfall ha en halv liter per pers om dere har tenkt å holde det gående utover kvelden.
Klart dere vil oppnå en rus kjapt, men den vil ikke vare særlig lenge med så lite.
å shotte 2dl med 96% holder ikke. Så fantastisk kickass er det faktisk ikke.
Om dere dropper maten den dagen, og gjerne prøver linser o.l for første gang, så vil dere bli godt drita på så lite sprit, i form av at alt går rett i huet.

Men så lite sprit i seg selv er ikke så alt for mye å skryte over.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
å shotte 2dl med 96% holder ikke. Så fantastisk kickass er det faktisk ikke.
Vis hele sitatet...
Haha.. skulle gjerne sett deg shotte 2 dl med 96%.. Du hadde gått på en stor stor stor smell.
Sitat av Unreal143 Vis innlegg
Haha.. skulle gjerne sett deg shotte 2 dl med 96%.. Du hadde gått på en stor stor stor smell.
Vis hele sitatet...
For å si det slik. Jeg har hatt apparat i 5 år selv og har drukket mer 96% en hva du sikkert har gjort totalt i dine leveår
Noen tåler selvsagt mer en andre. Er fyren over 20 år gammel så holder ikke 96%. Er det en 15 åring så trenger han sikkert bare 2-3 shotter.

Det er jo svært mange faktorer som skal spille inn før en kan vite slikt. Høyde, vekt, mat, søvn, erfaring blablablabla...
For min del så er 2 dl 96 ikke brukbart.

De kan jo prøve hakkespetter da. Det gir bedre effekt om planen er å bli drita fortest mulig.
prøver du å bli mattegeni eller skal du ruse deg? 96% smaker dritt med mindre du er trønder ( de vet ikke bedre) så du blander spriten ned til normal % maks 40 da begynner det å smake greit og. så drikker du som vanlig. Ikke rakettforskning dette.
Sitat av Infeksjon Vis innlegg
Jeg har fått tak i noe 96% og jeg lurer derfor da på hvor stort tapet av alkohol er ved inntak oralt.
Vis hele sitatet...
Hvordan har du tenkt å innta 96% hvis ikke oralt? Håper virkelig ikke du har tenkt å innta det analt!
Jeg tror de er litt litemed 2dl , fordi at hvis man blander det til 50% er det 4dl og ned til 40 får man 5dl 40% sprit. Må ha en 0,7 40% på en kveld får å komme sikkelig i farten
Å drikke 96 % er farligere enn å drikke 40 % fordi etanol er et løsemiddel som kan skade svelget i høye konsentrasjoner. Det er ikke bare pga. at man blir plutselig og ukontrollert ekstremt beruset av å drikke 96 % at det er farlig.
Sitat av Infeksjon Vis innlegg
Heisann!

Jeg har fått tak i noe 96% og jeg lurer derfor da på hvor stort tapet av alkohol er ved inntak oralt.
Grunnen til at jeg henger meg så fælt opp i det her, er fordi som de fleste vet, så kan 96 være ganske farlig. Derfor vil jeg ikke få for mye i meg, men heller ikke for lite.

Jeg har også laget noen regnestykker, men det er med forbehold at tapet av alkoholet ved inntak er 0.

0,25L / 3 = 0,0833L
Ans * 0,96 = 0,08
Ans * 1000 = 80g rein alkohol
Formel; 80g / (73,3kg * 70%) = 1,55 i promille

Vil dette da si at <1dl er mer enn nok?
Takker!
Vis hele sitatet...
drekk med måte og ha det fett. lag en god drink med det
ikke regne stykke :P uff slitsom tanke
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av shalabais Vis innlegg
Å drikke 96 % er farligere enn å drikke 40 % fordi etanol er et løsemiddel som kan skade svelget i høye konsentrasjoner. Det er ikke bare pga. at man blir plutselig og ukontrollert ekstremt beruset av å drikke 96 % at det er farlig.
Vis hele sitatet...
Vatn er også eit løysemiddel. Så at det er eit løysemiddel vil ikkje sei at det er skadelig. Har du kilde på at 96% sprit er meir enn eit irritasjonsmoment for halsen?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Infeksjon Vis innlegg
0,25L / 3 = 0,0833L
Ans * 0,96 = 0,08
Ans * 1000 = 80g rein alkohol
Formel; 80g / (73,3kg * 70%) = 1,55 i promille

Vil dette da si at <1dl er mer enn nok?
Takker!
Vis hele sitatet...
Kan du fortelle hvordan du går fram i dette regnestykket? Hvorfor deler du på 3? Hva forteller resultatet i linje 3 deg?

Hvis jeg har forstått deg rett tar du utgangspunkt i at du drikker 83 ml sprit og får 1,55 i promille?

Når jeg drikker 96 % går det med mer enn 1 dl. Eksakt hvor mye vet jeg ikke, begynner å bli en stund siden jeg drakk noe annet enn billigøl.

Mvh. trønder
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Kan du fortelle hvordan du går fram i dette regnestykket? Hvorfor deler du på 3? Hva forteller resultatet i linje 3 deg?

Hvis jeg har forstått deg rett tar du utgangspunkt i at du drikker 83 ml sprit og får 1,55 i promille?

Når jeg drikker 96 % går det med mer enn 1 dl. Eksakt hvor mye vet jeg ikke, begynner å bli en stund siden jeg drakk noe annet enn billigøl.

Mvh. trønder
Vis hele sitatet...
Vi har 0,25L, som vi deler på 3. Derfor skrev jeg /3.
I linje tre, så bruker jeg 1L = 1kg = 1000 g. Derfor ganger jeg det med 1000.
Man regner promille med formelen alkohol i gram / (kroppsvekt * 70%).

Tankegangen med denne tråden var å finne ut om det regnestykket fungerte i praksis, men noe alkohol forsvinner på vei til blodet.
Sitat av Infeksjon Vis innlegg
Vi har 0,25L, som vi deler på 3. Derfor skrev jeg /3.
I linje tre, så bruker jeg 1L = 1kg = 1000 g. Derfor ganger jeg det med 1000.
Man regner promille med formelen alkohol i gram / (kroppsvekt * 70%).

Tankegangen med denne tråden var å finne ut om det regnestykket fungerte i praksis, men noe alkohol forsvinner på vei til blodet.
Vis hele sitatet...
En ting regnestykket ikke tar hensyn til, er at du gjerne ikke inntar alt på en gang, slik at promillen vil avhenge også av hastigheten du drikker det med, samt hvor raskt akkurat din kropp bryter ned alkoholen.
Ta noen bomullsdotter og drukne dem i 9-6, putt de i armhulene og ta deg en joggetur. Da skal du få kjenne på effekten av alkohol.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Ta noen bomullsdotter og drukne dem i 9-6, putt de i armhulene og ta deg en joggetur. Da skal du få kjenne på effekten av alkohol.
Vis hele sitatet...
Rent bortsett fra at det er direkte livsfarlig, så er det jo et greit forslag.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Beklager off-topic. men finnes det 96% ? er det noe form for bevis jeg kan lese? evt bilde ?
Sitat av zapi Vis innlegg
Beklager off-topic. men finnes det 96% ? er det noe form for bevis jeg kan lese? evt bilde ?
Vis hele sitatet...
Hvordan skal du klare å se på ett bilde at det faktisk er 96%?
Det gjør du med et alkoholmeter. (ser ut som et stort gammeldags termometer) Kjøpes der hvor det selges vin for hjemmelaging.
Sitat av zapi Vis innlegg
Beklager off-topic. men finnes det 96% ? er det noe form for bevis jeg kan lese? evt bilde ?
Vis hele sitatet...
Såklart det finnes, men nå er det jo ikke akkurat kjøpesprit det er snakk om her da, men hjemmebrent.

En god hjemmebrenner, kan klare å få konsentrasjonen opp i mot 96% (høyere går ikke, for da går alkoholet over i gassform/fordamper, og man må da ha det under trykk for å fortsatt holde væskeform).
Jeg bor i Bodø , og folk snakker støtt og stadig om at de drakk 96% og de ble såå fulle osv... men jeg har aldri sett eller smakt det, så jeg skulle bare høre.
Sitat av zapi Vis innlegg
Jeg bor i Bodø , og folk snakker støtt og stadig om at de drakk 96% og de ble såå fulle osv... men jeg har aldri sett eller smakt det, så jeg skulle bare høre.
Vis hele sitatet...
Skal gå an 96 er den høyeste alkohol konsentrasjonen man kan lage ved vanlig trykk