Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 3414
Heisann. Etter et år på elektro og et år på bilfag, ble det til at jeg tok meg et friår fra skolen. Har rett og slett ikke greid å bestemme meg for hva jeg vil bli.
Men har bestemt meg for å bli rørlegger, så tenkte jeg skulle ta de fagene jeg mangler for VG1 Byggfag som privatist. Foreldrene mine tar det ikke helt fint at jeg tar meg et friår, og jeg tror de ser på meg som en stor slask nå. Har derfor bestemt meg for å bevise dem det motsatte.

Så spørsmålet mitt til dere er;
- Hvordan kan jeg bruke et fri-år fornuftig?

Har allerede skaffet meg fast jobb på en bensinstasjon, så sånnsett er jeg på god vei.

Jeg jobber til varierende tider, så jeg trenger egentlig andre ting å gjøre når jeg ikke jobber.

Har laget meg en liten plan for ting jeg vil gjøre;

- Begynne å trene(har medlemsskap til treningssenter, men blir aldri brukt).
- Gå opp i vekt.
- Stelle med bilen min, slik at jeg kan selge den og kjøpe meg en ny bil.
- Få liv i datamaskinene mine.
- Pusse opp kjellerstua, og lage en slags leilighet til meg der.
- Spare penger.

Dette er noen av tingene jeg kunne tenkt meg å gjøre. Men trenger flere tips og erfaringer fra dere.

Vil gjerne høre erfaringer fra andre folk som har tatt seg et friår. Hva fikk dere ut av friåret deres?

Takker for svar.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Skaff deg en konstruktiv hobby relatert til utdanningen din. Å pusse opp kjellerstua høres perfekt ut.
Hva med fulltidsjobb?
Trådstarter
62 0
Takker for svar Bomberman. Brenner egentlig for å begynne, men er redd for å miste motivasjonen underveis. Tenkte jeg skulle snakke med foreldrene mine imorgen, og høre hva de synes om ideen om kjellerstua.

Kan vel egentlig føye til enda et punkt på listen;

- Ta de fagene jeg mangler til VG1 Byggfag som privatist, og bestå eksamene med gode karakterer.
Sitat av depalmer Vis innlegg
Takker for svar Bomberman. Brenner egentlig for å begynne, men er redd for å miste motivasjonen underveis. Tenkte jeg skulle snakke med foreldrene mine imorgen, og høre hva de synes om ideen om kjellerstua.

Kan vel egentlig føye til enda et punkt på listen;

- Ta de fagene jeg mangler til VG1 Byggfag som privatist, og bestå eksamene med gode karakterer.
Vis hele sitatet...


Lag hjemmekino i kjelleren !
Pul som ville helvette!
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Husk å laste opp bilder dersom du skal pusse opp
Sitat av johante Vis innlegg
Husk å laste opp bilder dersom du skal pusse opp
Vis hele sitatet...
Hvorfor? (titegn)
Sitat av bamsetid Vis innlegg
Hvorfor? (titegn)
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? (titegn)
Trenger du mer? du har da NOK å drive med ut i fra den lista der?

Sett i gang, stå på og bevis at du ikke er en slask
du har tatt ett friår med jobb på bensinstasjon og med den enorme lønna man får på en bensinstasjon skal du altså lage deg egen leilighet i kjelleren og pusse opp bilen din samt sette istand datamaskinene dine. Tilslutt skal du spare penger.

Det jeg lurer på nå er om det finnes flere ledige jobber på den bensinstasjonen for med den betalingen du forventer vil jeg og ha en slik jobb.
Hvorfor må det koste mye penger å lage en kjellerstue, pusse opp bilen samt sette igang pcene hans?
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Jobb og ta opp fag. Spar der du kan Sett av litt tid og penger til moro, og kos deg, som tidligere nevnt. Bruk kondom, så du ikke går på samme smellen som meg....
Bestem deg for å gjøre en liten ting hver dag som er til nytte for foreldrene dine. F.eks:
- Rydde ut av oppvaskmaskinen
- Vaske klær
- Støvsuge
- Sage Ved
Osv.. så snart de ser at du gjør noe fornuftig, som er til nytte for dem vil de bli kjempefornøyd, dette trenger ikke ta lang tid heller...10-15min om dagen kanskje? Å når du i tillegg jobber, burde jo foreldrene dine være overlykkelig..bare vent..snart begynner de å gi deg ukepenger igjen
Siden du går byggfag er nok å pusse opp kjellerstua glimrende. Kanskje du kunne tilbydd dine foreldre, søsken, besteforeldre å få male huset eller noe? Eller du kan gjøre som meg. Fant et trebord jeg brukte da jeg var lita, pussa det ned og beisa det. Kjempeflott bord! Gi på! Starter på skolen i dag etter et friår.
Kjempe flott at du lagde tråden, sliter med å overbevise foreldra mine sjæl lykke til med friåret
Trådstarter
62 0
Sitat av mortalf Vis innlegg
du har tatt ett friår med jobb på bensinstasjon og med den enorme lønna man får på en bensinstasjon skal du altså lage deg egen leilighet i kjelleren og pusse opp bilen din samt sette istand datamaskinene dine. Tilslutt skal du spare penger.

Det jeg lurer på nå er om det finnes flere ledige jobber på den bensinstasjonen for med den betalingen du forventer vil jeg og ha en slik jobb.
Vis hele sitatet...
For det første har jeg en god del penger fra før. Foreldrene mine kommer til å sponse meg en god del når det kommer til kjellerstua. Bilen er i god stand fra før, er bare litt overflaterust her og der som skal pusses vekk. PCene trenger bare en formatering for å bli fine.

Så sånnsett tror jeg nok at jeg skal greie de fleste punktene på listen, samtidig som jeg sparer.
Stå opp før 12, så faller resten av brikkene på plass!
Sitat av mortalf Vis innlegg
du har tatt ett friår med jobb på bensinstasjon og med den enorme lønna man får på en bensinstasjon skal du altså lage deg egen leilighet i kjelleren og pusse opp bilen din samt sette istand datamaskinene dine. Tilslutt skal du spare penger.

Det jeg lurer på nå er om det finnes flere ledige jobber på den bensinstasjonen for med den betalingen du forventer vil jeg og ha en slik jobb.
Vis hele sitatet...
Hadde en i klassen som gikk på skole 5 mil fra hjemme, han jobbet deltid da han kom hjem noen ganger og med bare det tjente han 40k halvåret

Sitat av Scabby_Gabby Vis innlegg
Stå opp før 12, så faller resten av brikkene på plass!
Vis hele sitatet...
Har funnet ut dette fordi jeg aldri har hatt muligheten før på en måte. Har friår nå, og at jeg nå står opp tidlig gjør at får gjort 1000 flere ting daglig. (y)
ser ut som noen av punktene dine er i konflikt med de andre.. tror ikke helt den, pusse opp kjelleren og spare penger hører helt sammen ..eller den å begynne å trene og det å gå opp i vekt.. hadde jeg hatt et friår og hatt penger hadde jeg reist verden rundt, period.
Sist endret av exceed; 23. august 2010 kl. 15:45.
Jeg har et friår nå, nettopp ferdig med bacheloren min, og ikke klar til å begynne å jobbe helt enda. Jeg jobber nå fulltid et halvt år/ tre kvart og så har jeg bestillt reise verden rundt i mars til neste år Det er garantert den beste måten på bruke et friår!
Sitat av exceed Vis innlegg
ser ut som noen av punktene dine er i konflikt med de andre.. tror ikke helt den, pusse opp kjelleren og spare penger hører helt sammen ..eller den å begynne å trene og det å gå opp i vekt.. hadde jeg hatt et friår og hatt penger hadde jeg reist verden rundt, period.
Vis hele sitatet...
Man kan spare penger samtidig som man pusser opp kjelleren, fordi det er verdiskapning. Og man kan begynne å trene og gå opp i vekt, en god del norske ungdommer er nesten anorektiske, tenker da på gutter. Ved å trene legger man på seg vekt i form av muskler og kanskje litt fett.
Sitat av exceed Vis innlegg
ser ut som noen av punktene dine er i konflikt med de andre.. tror ikke helt den, pusse opp kjelleren og spare penger hører helt sammen ..eller den å begynne å trene og det å gå opp i vekt.. hadde jeg hatt et friår og hatt penger hadde jeg reist verden rundt, period.
Vis hele sitatet...
Som han har sagt så får han jo mye støtte fra foreldrene til kjellerstua.

Når det kommer til trening og å gå opp i vekt samtidig så er da det FULLT mulig, muskler veier noe de og, så trener man mye styrke samtidig som man spiser riktig, så går man nok opp i vekt
Trådstarter
62 0
Sitat av exceed Vis innlegg
ser ut som noen av punktene dine er i konflikt med de andre.. tror ikke helt den, pusse opp kjelleren og spare penger hører helt sammen ..eller den å begynne å trene og det å gå opp i vekt.. hadde jeg hatt et friår og hatt penger hadde jeg reist verden rundt, period.
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev i den forrige posten min;

Foreldrene mine sponser oppussing av kjellerstua.

Og det at det ikke går an å trene , samtidig som jeg går opp i vekt er bare tull. Er jo muskelmasse jeg vil ha, ikke fett
Weightgain 3000!! BEEFCAAAAAAAKE!! menne, høres bra ut alt detta! Stå på og bevis foreldra dine feil!
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av depalmer Vis innlegg
Og det at det ikke går an å trene , samtidig som jeg går opp i vekt er bare tull. Er jo muskelmasse jeg vil ha, ikke fett
Vis hele sitatet...
Og med harde muskler på den ene siden, og blubby fett på den andre, hvilket tror du veier mest? De fleste som begynner å trene går opp i vekt vil jeg tro.

Også skal jeg bidra med noe så irrasjonelt som å si hva jeg gjør:

- Jeg skal lære meg fransk! Påmeldt på kveldskurs og skal ta eksamen som privatist.
- Tar opp fag som trekker ned gjennomsnittet.
- Jobber og sparer.
- Står opp før tolv
- Tar et tak i husarbeidet, men gjør altfor lite syntes jeg selv.
- Hjelpe søsken med det nye videregående miljøet!
- Begynt å trene.
- GSen på WoW har flydd i været!
- Prøver og være mer politisk aktiv, men det kræsjer alltid med noe!
- Kondomer er innkjøpt, men husk å ta dem med til enhver tid, jeg hadde flaks for å si det slik...

Ellers vil jeg starte et tidskrift om jeg får tid.
Jeg anbefaler deg å ta opp fag, evt gå på et kurs. Hold hjernen i studiemodus du har hatt i 13år.
Et par enkle anbefalinger er:

1. Noe du kan sette på en CV. Altså noe som er relevant i forhold til hva du skal drive med. Kanskje du kan få deg jobb som rørleggerassistent eller noe?
2. Penger, jobb og tjen så mye penger du kan klare, benytt deg av BSU. Uansett hva folk mener, det er altid bedre å eie fremfor å leie leilighet, derfor er det bra å ha penger på bok så du kan få en bedre rente når du skal låne til leilighet. Jeg anbefaler IKKE å legge masse penger i en bil.
3. Vet ikke hvor gammel du er men militæret er faktisk en fin greie. Befalsskole er knall å ha på en CV.
4. Tjuvstarte litt på pensum til når du skal begynne på skolen igjen? Krever noe selvdisiplin

Sett deg store mål :-)
Puss opp kjelleren din. Jeg vil dette selv, men har ikke tid til det da jeg går på skole, og er mye borte ellers.
Har du noen ideer? Lage leilighet liksom, eller ett "Chillout room" bare?
Trådstarter
62 0
Sitat av webBIZ Vis innlegg
Puss opp kjelleren din. Jeg vil dette selv, men har ikke tid til det da jeg går på skole, og er mye borte ellers.
Har du noen ideer? Lage leilighet liksom, eller ett "Chillout room" bare?
Vis hele sitatet...
Skal bli leilighet Med bad, dusj, kjøkken og hele greia.
world of warcraft!
Sitat av sinquah Vis innlegg
world of warcraft!
Vis hele sitatet...
Veldig seriøst...

Vurderer friår selv, men er usikker. Flere tips? IKKE kødd som WoW og sånnt bull.
Ingen som har foreslått folkehøgskole?

Det er fortsatt mulig å melde seg på, og da får du kombinert:

- Kreativitet
- Puling
- Reise (nesten alle linjer reiser et sted)
- Mange gode venner for livet
- Mye mulig det beste år i ditt liv
- Studiepoeng tilsvarende førstegangstjeneste
- Et år borte fra foreldre
- M.m

Det eneste problemet er at man ikke kan tjene penger, heller det motsatte, men her hjelper lånekassen deg med lån og stipend.
Sist endret av Vlad.Drac; 24. august 2010 kl. 13:54.
Sitat av Vlad.Drac Vis innlegg
Ingen som har foreslått folkehøgskole?
Vis hele sitatet...
Absolutt verdt det!
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Vlad.Drac Vis innlegg
Ingen som har foreslått folkehøgskole?
Vis hele sitatet...
Er litt bortkastet det også, like bortkastet som førstegangstjenesten. Det er fryktelig lite poeng, jeg regner å få mer poeng av bare å ta opp fag.
Folkehøyskole er for dem som bare vil bruke ett år til å gjøre det de vil. Kunst, ski, turer i skogen, osv.
ta over kjellern og begynn å growe cannabis, du får sikkert plass til en del planter der, selg som et helvette når du er ferdig, så bruker du pengene på hva faen du vil ..... artig ;>

Et godt råd er vel å bruke tiden på noe du selv vil, kose deg og jobbe, men ikke bli lat og slaskete. Dette kan virke greit ettersom du har et friår, men det kommer til å fucke opp en del senere, jævlig vanskelig å komme inn i skole osv. etter friår om du har brukt det ufornuftig :P
NFFs husbedreviter
Jeg er da en av de som trenger motsatt behandling.

Etter endt videregående, så var jeg så dritt lei av skole.
Jeg hadde ingen lærelyst i det HELE tatt. Jeg elsker egentlig å lære, men den lysten hadde div lærere oppgjennom skolesystemet DREPT!

Så, etter det har jeg sittet på ræva og vært lat i nesten 2 år, dette førte til at jeg ble dritt lei av å sitte på ræva og heller ville gjøre noe igjen, lære noe igjen.. Nå er jeg så motivert som jeg noen gang i hele mitt liv har vært, jeg har hatt et år på universitetet og funnet min retning, så nå jobber jeg et halv-år, tjener mye penger, skal så reise et halvår og etter det, så blir det nok en master på meg. Jeg har virkelig trengt disse årene på meg.

For noen mennesker så mener jeg at dette er veien å gå!
Sist endret av Dsverre; 25. august 2010 kl. 08:06.
Mine foreldre ble også litt grumpy da jeg endte opp med friår nå etter fullført vgs. SELV OM jeg hele tiden sa at Plan A er å jobbe første halvår og så gjøre "noe morsomt" (turte ikke å si hva jeg har planer om; gå på frisørskole), og Plan B er å gå rett på studiene.
Selvfølgelig fulgte jeg Plan A, og da ble det "Åh. Det kunne du jo ha sagt." :s Og javisst skulle jeg få bo hjemme, men nå som de har begynt på jobb igjen og jeg fortsatt bare jobber deltid (ikke mitt valg, men sjefen holdt ikke det hun lovte), ble de litt... sure.

Så en foreslo å gjøre én ting hver dag som foreldrene dine setter pris på. Min erfaring tilsier at én ting... that's not good enough Så jeg har påtatt meg alt av klesvask, oppvask og det meste av husvask. Vasker kjøkkenet og stua hver dag, så nå er det mye renere her enn det har vært på 18 år. I tillegg tar jeg med hunden og går lange turer på fjellet, lager middag de dagene jeg ikke jobber og foreldrene mine er hjemme, og så står jeg opp hvertfall før elleve. Det mine hater mest av alt er hvis jeg sover for lenge! Hjelper ikke at jeg gjør plikter etter klokka tolv om natta, for det ser ikke de uansett. Det er mange små grep man kan ta for å blidgjøre foreldre

Av ting som faktisk ER fornuftig (for min egen del) gjør jeg følgende:
Sparer penger, trener mer enn noen gang før, og skal ta et par privatisteksamener for å forbedre vitnemålet litt.
Sist endret av Rosie; 25. august 2010 kl. 13:57.
Gjør som meg, verv deg til Forsvaret! Folk sier sikkert at det er det siste du vil, men jeg tror at "alle" som hater militæret, aldri har avtjent verneplikt selv.. Det å verve seg er iallefall ett av de bedre valgene jeg har gjort i livet mitt! :-)
Les deg opp om de forskjellige avdelingene i Hæren/Luftforsvaret/Marinen, og hvis det er noe som ser interessant, kontakt Vernepliktsverket og spør og grav om det du evt. måtte lure på, eller spør meg :-)
Som nevnt her; prøv å gjør noe du kan skrive på CVen din. Når du skal søke jobb og blir spurt "Hva gjorde du det året her?" er det fint å ha noe annet enn "pusset opp noen møbler og gama WoW"
jeg gikk også værneplikta mellom vk1 og vk2 ... uansett... kos deg og gjør noe nyttig samtidig...
Kjellerstua er et fint prosjekt!