Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2092
Skriver bare her i total frustrasjon over hvordan systemet fungerer for unge nye foreldre i Norge.

Det har seg sånn at jeg er 23 år, akkurat flyttet til Kristiansund for å studere petroleumslogistikk. Min samboer flytter med meg, og vi venter barn i september. Hun har ikke hatt fast jobb, da hun er 19 og akkurat ferdig med vgs.

Jeg får 6500kr i mnd i studielån/stipend fra lånekassen. Hun har ikke jobbet så hun får ikke foreldrepenger. Jeg har jobbet så jeg får det, som er 8-9000kr i mnd. Men da får vi ikke utbetalt engangsstønaden ved fødesel som er på 35.000kr, pga jeg får foreldrepenger. Dette blir sinnsykt vanskelig for oss, og når våre gavmilde foreldre går tom for penger må vi krype til sosialen. Vi bor i helt ny by, husleie, strøm, osv osv og alt som hører med.

Det som er så jæævlig provoserende er at vi blir så og si straffet for å holde sammen og oppfostre denne ungen med begge foreldre. For hadde vi slått opp og bodd fra hverandre, DA hadde vi fått det mye lettere økonomisk da! Hva i helvete er logikken i det? Da får hun så mye støtte fra nav at det er faen meg det vi hadde gjort (latet som), hadde ikke jeg vært tvunget til å dra alle med meg til Kristiansund for å studere.

Dette barnet var ikke planlagt i det hele tatt. Men når hun først ble gravid så var abort aldri aktuelt. Men at vi skal måtte "slå opp og flytte hver for oss" for å få penger nok til å klare dette er helt latterlig. Faen ikke rart at folk mister respekten for stat og lovgivning. Å få seg en jobb i denne byen, der hele midt-norge kommer for å gå på vgs; det er trangt om plassene for å si det sånn. Så da må vi krype til sosialen da for å få råd til noe i slutten av mnd. Men hvis vi slår opp og bor fra hverandre, da er det faen meg greit, da skal hun få så hun klarer seg. Det er da for faen helt feil at det skal være sånn. Straffet for å holde sammen og oppfostre denne ungen med 2 foreldre. Hva er dette for et system?

Vi får selge hasj ut fra stuevinduet da.
urettferdig dumt og alt men det blir slett ikke bedre av krim, tro meg
Bitter
Don Veto's Avatar
Trådstarter
Sitat av keentoo Vis innlegg
urettferdig dumt og alt men det blir slett ikke bedre av krim, tro meg
Vis hele sitatet...
Nei det blir jo ikke det. Men blir så forbanne provosert av at vi skal måtte slå opp og flytte fra hverandre for å få nok penger. Det betyr ikke en drit å holde sammen og oppfostre en unge med begge foreldre. Nei da skal vi gjøre det vaskeligere for dere og dere får mindre penger.

Blir jo da ekstra tungt i og med vi begge må flytte ut og til ny by langt vekke, pga det er kun Kristiansund som tilbyr dette studiet. Ikke det at dette blir tatt med i noen beregning. Så det blir da det beste for ungen at vi slår opp og flytter fra hverandre da? Slik at hun får alt hun trenger? Drit og dra!
Welcome to the real world.

Sier ikke dette for å være frekk eller provosere, men om du trodde at om man plutselig får storken på besøk når man tilfeldigvis er student så skal statskassa øse ut ekstra penger fordi du som student har dårlig råd så har du tatt litt feil. Er ikke akkurat flust med nybakte foreldre som driver og studerer og det er det en grunn til. De har ikke råd. De måtte skaffe seg en jobb, omprioritere. Sad but true.

Jeg skjønner situasjonen din og forstår at du er oppgitt. Men når man velger å få ett barn så blir prioriteringene litt annerledes, enten man vil eller ikke.

Men du får ha lykke til, og husk det ordner seg alltid til slutt ^^
å fostre opp barn. Så du blir straffet fordi du slurva med prevensjon. Så forventer du at staten skal rydde opp i dette. Jeg ser problemet men du må og forstå at staten prøver å ikke legge til rette for at de blir hovedforsørgere for hele norges kjærlighetsbarn. Staten har og satser for hva folk forventes å kunne klare seg for og er du under disse har du krav på hjelp fra tidligere sosialen nå heter alt nav. Kanskje Nav har mulighet for å hjelpe deg og din samboer i knipa likevel? Første greie må være å be om en samtale og spørre hvilke rettigheter dere har og om det finnes hjelpeordninger for folk som faller mellom to stoler. Sosialen er jo der for å hjelpe nettopp folk som falt mellom de to berømte stolene.

Siden overskriften min handler om hvor mange som kreves for å oppfostre ett menneske er kanskje det smarte her å dra alene til Krisiansund for en periode la samboer være nær sin familie første tiden med ny baby for det kreves faktisk mye hjelp for å klare den første tiden. Det er ikke smart å starte på ett nytt sted laaaangt fra familie så unge med en baby. Selvsagt dersom familien vil være til hjelp da. det er ingen selvfølge i våre dager.
Da er hjelp nær og konemor får all den støtten hun har rett på økonomisk og du får den roen du kanskje trenger for å studere effektivt. Selvsagt ikke greit å måtte forsake første tiden med det nye mennesket i familien men noen ganger må man faktisk være pragmatisk.
Dette er så norsk som det kan få blitt.

Ikke rart at det er store mengder som misbruker denne ordningen. Ta f.eks somalierne som det var skrevet om i avisa for noen dager siden.

Ett annet eksempel er jo alle alenemødrene. Jeg er sikker på at enkelte og litt mer kyniske jenter spekulerer i det å få seg unge tidlig slik at man slipper jobb. Kaster man faren ut av bildet så får man jo bare mer penger av staten.
Familieplanlegging..

Dersom det blir for tøfft kan du vel vurdere å ta studiet på deltid mens du jobber eller utsette studiet et par år mens du jobber fulltid.
Jeg og kjæresten bor fra hverandre akkuratt nå da jeg har hatt dårlige erfaringer med samboerskap med eksen.

Kjæresten leier en hybel som akkuratt er under standard på bortebostipendet, så hu var glad for det. I går fikk hun brev som fortalte at hun får 4000 pluss minus mindre bortebo i året enn det som sto på nettet, og tillegg til det fikk hun ikke stipend da moren tjente 900 000 i året i 2008. Som nå tjener 350 000- 400 000 året. Så hun har ikke råd til å bo der alikevel. Alt dette fordi moren tjente bra i 2008. Hun har en veldig billig hybel. Hun også 2 søsken under 19 år som også burde gi pluss. Jeg synes dette blir relativt idiotisk, når hu må slite med å leve fordi moren tjente bra i 2008.

Jeg jobber får lønn og stipend (lærling) ved sidenav så jeg skal jo selvfølgelig hjelpe til. Men i TS sitt tilfelle blir det altfor dumt.

Kort oppsummert så er jeg totalt enig med deg, men har ikke så mye mer å si.
Det må være bedre for samfunnet at et slikt par som trådstarter er del av, med barn, får penger så de klarer seg.

Slik det er nå må de slite seg gjennom mens de prøver å få endene til å møtes uten å måtte splitte seg.
Mens om staten hadde spyttet inn så de hadde klart seg så kunne de begynne å jobbe begge to når barnet kan gå i barnehage, så hadde de faktisk fått tilbake pengene (vanlig skatt), samtidig som at begge parter er fornøyd.

Slik det er nå (eller blir), så får kanskje ikke trådstarter og frue råd til barnehageplass en gang, slik at hun ikke kommer i jobb i det hele tatt. Og det er jo det vi i samfunnet trenger: At alle jobber.


Et lån er vel kanskje ikke det sikreste, men da har dere i alle fall penger. Men da må dere være sikre på at fruen kan komme seg ut i jobb etter ungen får barnehageplass.
En annen ting er jo å splitte seg, men det er jævlig å gjøre det og sikkert.

Håper det ordner seg for deg, trådstarter.
kort forklart IKKE flytte sammen på papiret, bare få dama til stikke på nav og si det er slutt, og at du har annen andresse.
da får hun alene forsørger + egangs stønad.(snakker liksom fort 18-20k i mnd utbetalt uten å gjøre en dritt, husk det er forsjell fra kommune til kommune.)
går hun på skole/jobb får hun i noen kommuner dekt barnehage plass.
Sist endret av ranvik; 19. august 2010 kl. 17:28.
Bitter
Don Veto's Avatar
Trådstarter
Sitat av ranvik Vis innlegg
kort forklart IKKE flytte sammen på papiret, bare få dama til stikke på nav og si det er slutt, og at du har annen andresse.
da får hun alene forsørger + egangs stønad.(snakker liksom fort 18-20k i mnd utbetalt uten å gjøre en dritt, husk det er forsjell fra kommune til kommune.)
går hun på skole/jobb får hun i noen kommuner dekt barnehage plass.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp dette som er så latterlig, at man skulle måtte gjøre det sånn som dette. Staten åpenbart ingen fan av oppfostring av barn med begge foreldre.

Men dette hadde vært enklere å gjennomføre i Bergen der vi kommer fra, i nærheten av foreldre der hun kan hente post og oppbevare ting. Når vi bor i Kristiansund så blir det litt verre. Skal vel ikke se bort i fra at noen kommer på besøk og kontrollerer.

Til dere som snakker om familieplanlegging: Hun glemte å ta p-pilen EN kveld. Hun tok angrepille under to døgn seinere. (Skal jo fungere i inntil 3 døgn). Men likevel så blir hun gravid. Hva er sjansen for det? Latterlig liten. Abort var aldri aktuelt, for det har hun gått gjennom en gang før i et tidligere forhold, og det var et helvete. Er da, som Grimdoc poengterer, i samfunnets interesse at vi (seriøse, hederlige borgere med gode prinsipper) holder sammen og oppfostrer denne ungen i en god og trygg familie, og at vi kommer oss begge fortest mulig i jobb. I stedet skal vi bli tynt og drevet mot svindel.

Og til deg pandabjørn så har jeg vært i den virkelige verden lenge. Poenget mitt er ikke at jeg forventet gull og grønne skoger. Men synes det er noe feil med systemet når det er lettere økonomisk å skulle oppdra ungen aleine. Sånn som det er i vår situasjon nå hvertfall. Får ikke noe igjen for å ville gjøre det riktige her, nemlig å holde sammen og skape en trygg familie, studere og komme seg ut å betale skatt. Og å være lovlydig.
"Forbrytelser lønner seg aldri." HAH!

Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Welcome to the real world.

Sier ikke dette for å være frekk eller provosere, men om du trodde at om man plutselig får storken på besøk når man tilfeldigvis er student så skal statskassa øse ut ekstra penger fordi du som student har dårlig råd så har du tatt litt feil. Er ikke akkurat flust med nybakte foreldre som driver og studerer og det er det en grunn til. De har ikke råd. De måtte skaffe seg en jobb, omprioritere. Sad but true.

Jeg skjønner situasjonen din og forstår at du er oppgitt. Men når man velger å få ett barn så blir prioriteringene litt annerledes, enten man vil eller ikke.

Men du får ha lykke til, og husk det ordner seg alltid til slutt ^^
Vis hele sitatet...
Igjen som Grimdoc poengterer: Det må da være i samfunnets interesse at jeg får meg en utdanning. Systemet skurrer. Det er poenget, og det er det som provoserer. Ikke at jeg forventet å bli rik. Men at å holde sammen skal liksom være det dummeste vi kan gjøre? Ulogisk og latterlig.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Har dere vurdert adopsjon?
Bitter
Don Veto's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tias Vis innlegg
Har dere vurdert adopsjon?
Vis hele sitatet...
Både meg og min kjære kunne aldri levd med det. Fullstendig uaktuelt. Da slår vi heller opp. (Tragisk at det skal være en løsning). Vi må bare få det til å fungere på en eller annen måte.
Sist endret av Don Veto; 19. august 2010 kl. 20:38.
Sitter i noe ala samme situasjonen selv. Det vil si; kjerringa rakk ikke jobbe 6 av de 10 siste måneden før fødsel og fikk dermed bare engangsstønad, disse pengene gikk hovedsaklig i barneutstyr og andre viktigheter. Sosialen sier at vi må flytte fra hverandre for å få noe mer hjelp derfra, og nå sitter vi helt på bunnen med bolig som er på tur åt gaiken og stortsett tomt kjøleskap.

Gleder meg "smått" til minsten er stor nok til å gå i barnehage for å si det sånn. Ikke ble det stort bedre økonomisk å få 2 "i slengen" heller da, så perioden uten penger ble litt lengere enn forventa. Men, vi lever hardt og er stortsett interessert i at unga får maten, klærne og den omsorg de trenger.. Sålenge de har det bra er vi egentlig fornøyde sålenge det må være slik det er.
Kan sponse deg med en trøste øl på fregatten en gang
Hvis samboeren din søker på et studie og takker ja, kan hun motta stipend fra lånekassen (like mye som et standard lån, 10 000 kr i mnd). Hun trenger ikke å gå på studiet eller stå på eksamen for å få disse pengene, siden hun er gravid. Jeg kjenner noen som har gjort dette, ganske fiffig måte å omgå systemet på. Les på lånekasse.no.

Lykke til, det er helt jævlig hvor lite det er lagt opp for unge foreldre her i landet.
Når barnet kommer til verden vil dere få tilsammen nærmere 200.000 fra lånekassa .Alt blit omgjort til stipend.
Ser ingen grunn at du skal klage.
Om du ikke klarer deg kommende 2 mnd,gå inn på www.gebyrfri.no og bestill et gebyrfri kort.
Utsetter du betaling i 2 mnd blir det nok noe renter men med tanke på det du får fra lånekassa,er det lønnsumt alikevel.

Dette er det beste jeg kommer på akkurat nå.
Skjønner at det er frustrerende.
Lykke til!