Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 964
Har satt opp en maskin med debian. Har fulgt www.debianguiden.dk og satt opp iptables. Det jeg lurer på er om noen kan si meg hvordan jeg kan få MSN Video/Audio konferanse(slik at begge ser og hører hverandre!) for windowsmaskiner på lokalnettverket til å funke.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Videokonferansen er det kanskje værre med, prøv med GnomeMeeting... for vanlig msn finnes det mange klienter du kan bruke,

http://freshmeat.net <--- søk der
Tror han mener at han vil ha iptables-regler for at portene msn bruker skal være routet riktig. Hvis du er bak NAT er dette en smal sak, bare finn portrange til msn med google (tror det var 6xxx, kan sikkert sjekke hvis du ikke finner det), og forward den med standard tcp-forward.
Toaster^'s Avatar
Trådstarter
10 0
Ja, er helst det. Fant portrange: "To support [audio and video] in both directions through the firewall, all UDP ports between 5004 and 65535 must be opened to allow signaling (SIP) and media streams (RTP) to traverse the firewall." Blir vel litt drøyt. Sto noe om at du kunne installere UPnP, men det får jeg ikke til. Noen som har gjort dette, eller noen som i det hele tatt har fått dette til å funke? (MSN Video Confrerrence bak linuxserver som deler internett via iptables).

edit: her leste jeg det.
Det er desverre umulig såvidt jeg vet. MSN Video Conference har problemer sålenge du sitter bak NAT. Og jeg vil anta at det er en linux-ruter du snakker om, ikke en server.
Seriøst? Åpne 60000 porter for noe sånt?

Merkelige greier...
Nei nei nei. Det er fullstendig mulig å ordne det med iptables-regler... Har gjort dette selv flere ganger. Men har ikke reglene/portene foran meg akkurat nu. Mener det er noe med at man åpner en liten range pluss noen faste porter... Så vil routeren / MSN finne ut av ting. Har man 8 PCer på nettet bak nat må man åpne nok porter i rangen så det er en port ledig til hver maskin. Altså 8 porter i rangen.

if("me" == "wrong) {
shoot("me");
}