Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 4470
Hei. HEr er noe jeg har lurt på lenge. Jeg har en bærbar pc som er docket med eksternt tastatur og mus, men når den har gått i hvilemodus må jeg trykke på strømknappen på dockstasjonen for å vekke den. Dette går for såvidt greit, men kunne tenkt meg også og hatt muligheten til å vekke den med tastatur og mus. Det er ikke noe alternativ for å la mus eller tastatur vekke den i enhetsbehandling dersom jeg trykker på egenskaper på mus ller tastatur der. Denne pc har Windows 10 som operativsystem.

Noen som kjenner til dette?

Jeg har satt den til å gå i hvilemodus etter 20min uten bruk. Dersom jeg går på avanserte instillinger er hardisken også satt til å slå seg av etter 20min, veit ikke om det er det samme som at den går i hvilemodus eller slår den seg da av helt? Noen eksperter her?
Jeg har en instilling i BIOS som tillater dette, tror ikke det er noe Windows kan styre. Har forresten stasjonær.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei!

For å besvare ditt siste spørsmål først;
Selv om lagringsenheten/harddisken er satt til å gå i dvale, så betyr ikke det at selve datamaskinen settes i dvale/skrur seg av. Det betyr bare at selve lagringsenheten, da særlig mekaniske disker, vil settes i dvale etter en viss tid for å spare strøm. En datamaskin kan fint operere uten at disken er aktiv, men vil vekke den opp igjen straks den trenger data som ikke allerede ligger i minnet. Særlig på mekaniske disker vil man da få en forsinkelse på 5-6 sekunder, da harddisken trenger tid på å starte opp og laste dataene som trengs over i minnet.

For å sjekke om ditt eksterne keyboard og mus kan vekke opp Windows, åpne ledetekst som administrator og kjør følgende kommando:

powercfg /devicequery wake_armed

Om ditt eksterne keyboard og mus er på listen, så skal alt i utgangspunktet være OK. Om det ikke er oppført, kjør følgende kommando for å liste utstyr som kan vekke opp maskinen

powercfg /devicequery wake_programmable

Finn keyboard og mus i listen og kjør følgende kommando:

powercfg /deviceenablewake "NavnFraListe"

Navnet i anførselstegnene er da navnet som dukker i listen, inkludert mellomrom, paranteres og eventuelle andre tegn. Det er viktig at dette er helt korrekt skrevet.

Om ikke dette løser problemet, vil jeg anbefale å sjekke i BIOS/UEFI-innstillingene dine for å se om du har et valg â la "Wake on USB", "Resume from S3 by USB device" eller lignende som kanskje må aktiveres.
Sist endret av Will.I.Jam; 19. juli 2017 kl. 00:23.
Strømsparingsplan -> avanserte instillinger?