Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5477
Er ny her på forumet så ikke slakt meg vist dette har blitt lagt ut før eller om det er feil postet.

Sitter her med ideen om å montere en elektrisk motor på en sykkel.
Det jeg lurer på er hvordan motor jeg skal bruke og hvilket batteri jeg skal bruke.
Motoren må være kraftig nok til at jeg får en respektabel fart og ikke er for stor eller bruker for mye volt eller ampere. så vet jeg ikke hvilket batteri jeg burde bruke.
Siden dette blir likestrøm så tenker jeg å bruke en regulerbar motstand eller noe i den dur.
Finnes da allerede ganske mange slike kit tilgjengelig i Norge...
Hvorfor ikke bruke en av de?
Trådstarter
6 0
Eneste jeg har funnet er det på sykkelmotor.no å den går vel ikke mer en 40 vil jeg tro. Vil ha noe mer futt å litt artig å holde på med.
Trur om denne da?
http://www.ebay.com/itm/Electric-Sco...#ht_500wt_1180
Handler vell gjerne også å holde seg innenfor norske trafikklover.
Monterer du noe lignende på en sykkel, så har du ikke lov å bruke den på offentlig vei.
På sykkel er det lov med maks 250W.
Denne er fin
http://www.ebay.com/itm/36V250W-26-F...item5ae2dac18e
Trådstarter
6 0
Det er mye man ikke har lovt til, har ikke sagt jeg skal bruke den på veien.
petterpan2 har du brukt denne selv? hvordan er ytelsen?

Er det ikke slik at man må registrere fremkomstmiddelet hvis den er over 250W?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du får uansett ikke registrert en sykkel med EL motor på..

Om du skal bruke den som primærkraft, og ikke som hjelpemotor, så holder ikke batteriet lenge, med mindre du er lesset med et par dusin kilo i batterier.
Trådstarter
6 0
Finner jo batteri som holder en stund da. Vet om en som har gjort dette men husker ikke hvor langt han kunne kjøre men det var et par mil å den gikk rundt 70 km/t
Sitat av Fleff Vis innlegg
Du får uansett ikke registrert en sykkel med EL motor på..

Om du skal bruke den som primærkraft, og ikke som hjelpemotor, så holder ikke batteriet lenge, med mindre du er lesset med et par dusin kilo i batterier.
Vis hele sitatet...

Det er helt feil. Finnes batterier i dag som gjør at du kan få en rekkevidde på 10 mil uten problemer. Hvis man har den 250W som er linket til. Og kjøper 1000 Wh batteri. Det veier rundt 10 kg så lenge man velger lipo batteri. Da kan man kjøre bånn gass i 4 timer minst, der hvor det er flatt eller nedoverbakke bruker man mye mindre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Markula Vis innlegg
Og kjøper 1000 Wh batteri. Det veier rundt 10 kg så lenge man velger lipo batteri. Da kan man kjøre bånn gass i 4 timer minst, der hvor det er flatt eller nedoverbakke bruker man mye mindre.
Vis hele sitatet...
Og for å illustrere kvifor elkøyrety er dårleg ting i dag: 1kWh er 10kg batteri, eller 1dl bensin...
Trådstarter
6 0
Sitat av Markula Vis innlegg
Det er helt feil. Finnes batterier i dag som gjør at du kan få en rekkevidde på 10 mil uten problemer. Hvis man har den 250W som er linket til. Og kjøper 1000 Wh batteri. Det veier rundt 10 kg så lenge man velger lipo batteri. Da kan man kjøre bånn gass i 4 timer minst, der hvor det er flatt eller nedoverbakke bruker man mye mindre.
Vis hele sitatet...
Har du en link til en side som selger slike batteri?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Og for å illustrere kvifor elkøyrety er dårleg ting i dag: 1kWh er 10kg batteri, eller 1dl bensin...
Vis hele sitatet...
Joda, men hele forskjelden er at ingen bryr seg med el. Det er noen ulemper men en avhengig fordel. Kommer du med en gresklipper motor på en sykkel eller sparkesykkel blir du politianmelt av naboen med en gang. Derfor er det ikke et alternativ og bruke bensinmotor
Sitat av slashdot Vis innlegg
Og for å illustrere kvifor elkøyrety er dårleg ting i dag: 1kWh er 10kg batteri, eller 1dl bensin...
Vis hele sitatet...
Ja, men prøv å finn en bensimotor på 1Kw som veier et par hundre gram Hvis du ikke trenger mer enn noen mil med rekkevidde så er nok elektrisk drift helt overlegent
Sitat av stakern Vis innlegg
Har du en link til en side som selger slike batteri?
Vis hele sitatet...
http://www.ebay.com/itm/24v-30ah-LiF...item20c29c7638

Det er med lader. Men ville heller kjøpt flere små batterier. Koster litt mindre men da må du selv lage kasse og lodde se sammen.

http://www.ebay.com/itm/22-2v-5200mA...item19bc28d162

Kjøp 6 sånne så har du litt mer effekt en den jeg linket til først.
Jeg bestilte et sett fra denne siden goldenmotor for et halvt år siden. Jeg gikk for motortypen magicpie 2 med innebygd kontroller og et 48V 10A LiFePo batteri. Sykkelen har med dette oppsettet en toppfart på ca. 40 km/t og en rekkevidde på +- 30km. Sykkelen har nå gått nærmere 1000km, og jeg sparer masse penger på bensin og bompenger!

Etter dagens lover er denne sykkelen ulovlig å bruke, men siden motoren er innebygd i navet, og jeg har festet batteriet inne i rammen, skiller den seg ikke spesielt ut. Jeg har kjørt forbi politiet flere ganger på sykkelen, men de har aldri reagert på at dette er et ulovlig kjøretøy. Sannsynligvis er ikke den gjennomsnittlige politimann så veldig oppdatert på gjeldende el-sykkel regler.
Sitat av zyrezatan Vis innlegg
og jeg har festet batteriet inne i rammen,
Vis hele sitatet...
Høres stilig ut? Hvordann gjorde du dette? har du fylt rammen på sykkelen med små Lithium batterier? har du et bilde av dette?
Har desverrre ingen bilder her, da jeg ikke er hjemme... Jeg har et slikt batteri som er 35cm langt, 15cm høyt og 8cm bredt. Jeg skulle egentlig bare feste det bak på bagasjebrettet, men oppdaget at det passet perfekt inn i rammen. Her festet jeg det bare med å legge litt gummi på den nedre sykkelslangen, og klemme det til med to solide slangeklemmer.

I utgangspunktet hadde jeg tenkt til å klemme batteriet fast med to svarmalte pleksiglassplater, men siden det hang godt uten dette, endte det med at jeg tapet inn hele rammen med svart duct-tape. Det ser litt hjemmelaget ut, men siden resten av sykkelen er svart, og jeg gjorde en brukbar tape-jobb, ser det faktisk ganske bra ut
Holder på med sånne prosjekt på skolen nå. Ulempen er at det er bensin den går på.
Sinnsykt lett å montere og justere, tar deg 3 timer om du ikke har skrudd før
Kan eventuelt poste link når jeg kommer hjem om du er intiressert
Sitat av zyrezatan Vis innlegg
Har desverrre ingen bilder her, da jeg ikke er hjemme... Jeg har et slikt batteri som er 35cm langt, 15cm høyt og 8cm bredt. Jeg skulle egentlig bare feste det bak på bagasjebrettet, men oppdaget at det passet perfekt inn i rammen. Her festet jeg det bare med å legge litt gummi på den nedre sykkelslangen, og klemme det til med to solide slangeklemmer.

I utgangspunktet hadde jeg tenkt til å klemme batteriet fast med to svarmalte pleksiglassplater, men siden det hang godt uten dette, endte det med at jeg tapet inn hele rammen med svart duct-tape. Det ser litt hjemmelaget ut, men siden resten av sykkelen er svart, og jeg gjorde en brukbar tape-jobb, ser det faktisk ganske bra ut
Vis hele sitatet...
Ah.. jeg trodde kanskje at du hadde klart å montere batteriene *inni* rørene som sykkelramma består av, det ville jo i tilfelle gjort det nesten umulig å se at sykkelen hadde elektrisk drift
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Ah.. jeg trodde kanskje at du hadde klart å montere batteriene *inni* rørene som sykkelramma består av, det ville jo i tilfelle gjort det nesten umulig å se at sykkelen hadde elektrisk drift
Vis hele sitatet...
Det er jo mulig det også. Men da må du bruke eks 18650 celler. Litt større en AA batterier. 3,7 volt ca 2,5Ah. Også sette de sammen i serie og paralell for å få opp spenningen og strømen som du kan belaste batteriet med. Så hvis man setter 3 batterier så det danner en runding. Men da må du kutte rammen og sveise den på nytt.
Sitat av Markula Vis innlegg
Det er jo mulig det også. Men da må du bruke eks 18650 celler. Litt større en AA batterier. 3,7 volt ca 2,5Ah. Også sette de sammen i serie og paralell for å få opp spenningen og strømen som du kan belaste batteriet med. Så hvis man setter 3 batterier så det danner en runding. Men da må du kutte rammen og sveise den på nytt.
Vis hele sitatet...
Ja, alternativt sette dem ned i ramma under setepinnen (dog ikke plass til like mange)

Vil jo være en fordel mht redusert risiko for tyveri + at det blir enda morsommere å sykle fra folk på racersykkel i motbakkene
Her er en produsent som leverer sykler med batteri som er innebygd i selve stangen. Men de er dyre! Det vil nok være mulig å få til dette selv, men det å kutte opp rammen på en sykkel for så å sveise den sammen igjen kan nok være litt vanskelig. Spesielt på en sykkel med aluminiumsramme. Det optimale må jo være å bygge og designe sin egen ramme.
Sitat av zyrezatan Vis innlegg
Her er en produsent som leverer sykler med batteri som er innebygd i selve stangen. Men de er dyre! Det vil nok være mulig å få til dette selv, men det å kutte opp rammen på en sykkel for så å sveise den sammen igjen kan nok være litt vanskelig. Spesielt på en sykkel med aluminiumsramme. Det optimale må jo være å bygge og designe sin egen ramme.
Vis hele sitatet...
En annen fordel med å kutte opp rammen og sette batteriene der er at man da rimelig greit kan installere en GPS-Tracker inni ramma og man er kvitt problemet med sykkeltyveri

Lurer på om jeg skal se om jeg finner meg sykkel med stålramme til prosjektet.. med elektrisk drift så spiller det jo ikke noen særlig rolle om sykkelen veier et par kilo ekstra
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
En annen fordel med å kutte opp rammen og sette batteriene der er at man da rimelig greit kan installere en GPS-Tracker inni ramma og man er kvitt problemet med sykkeltyveri

Lurer på om jeg skal se om jeg finner meg sykkel med stålramme til prosjektet.. med elektrisk drift så spiller det jo ikke noen særlig rolle om sykkelen veier et par kilo ekstra
Vis hele sitatet...
jo det kan det, hvis batteriene går tom da. Da skal jeg love deg at alle kiloene man slipper og sykle på hjelper mye.